نگاه صعودی سرمایه‌گذاران بیت‌کوین به بازار با وجود عدم عبور از مقاومت ۱۰,۰۰۰ دلاری

تحلیل ارز دیجیتال

بیت‌کوین هنوز نتوانسته از مقاومت ۱۰,۰۰۰ دلاری عبور کند اما داده‌های درون زنجیره‌ای و همبستگی‌ها از امیدواربودن خریداران به آینده بازار خبر می‌دهند.

از زمان بهبود قیمت بعد از افت این هفته تا 8,900 دلار، بیت‌کوین در تلاش برای عبور از سد 9,600 دلار بوده است. پیش از هر گونه حرکت صعودی دیگری، این سطح باید از مقاومت به حمایت تبدیل شود.

بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال به‌تدریج راه خود را از بازار سهام جدا کرده است؛ با این حال، همبستگی کوتاه‌مدت آن با بازارهای سنتی هنوز قابل مشاهده است. یکی از شواهد اخیر این امر، افت قیمت بیت‌کوین زیر 9,000 دلار، همزمان با ضرر سنگین قراردادهای آتی بازار سهام در 15 ژوئن (26 خرداد) بود.

عناوین مطلب:

برخی از سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران نگران هستند که همبستگی بیت‌کوین با بازار سهام ممکن است به سابقه‌ای که بیت‌کوین به عنوان ذخیره ارزش یا طلای دیجیتال برای خود ساخته، خدشه وارد کند. در این بین، برخی دیگر بر این باورند که این نشانه‌ای از سلامت بازار بیت‌کوین است زیرا این دارایی دیجیتال همزمان با سایر دارایی‌ها در بازارهای سنتی رشد می‌کند.

مدیر صندوق پوشش ریسک و مدیرعامل شرکت بلاک‌ور سلوشنز (Blockware Solutions)، مت دسوزا (Matt D’Souza)، اخیرا در این خصوص در رشته توییت خود توضیح داد:

نکته جالب در مورد بیت‌کوین چندین همبستگی‌ کوتاه‌مدتی است که مشاهده می‌شوند. ما شاهد همبستگی‌های قدرتمند و کوتاه‌مدت با بازار طلا، دلار ایالات متحده، یوآن چین، و اخیرا بازار سهام ایالات متحده بوده‌ایم. این نشان‌دهنده وسعت و پراکندگی شرکت‌کنندگان بازار و مالکین بیت‌کوین است.

به گفته دسوزا، این واقعیت که بیت‌کوین همبستگی‌های کوتاه‌مدت با بازارهای مهم نشان می‌دهد و همچنین، در طیف روبه‌رشدی از پورتفوی سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خُرد قرار گرفته است، نشان‌دهنده پتانسیل سرمایه‌گذاری این دارایی در جهت پوشش ریسک در برابر بی‌ثباتی‌های کوتاه‌مدت بازار است. دسوزا در این مورد توضیح می‌دهد:

هر همبستگی نشان‌دهنده جوانب و کاربردهای مختلف بیت‌کوین است: طلای دیجیتال، وسیله‌ای برای فرار سرمایه و دارایی پرریسک. دامنه کاربردهای بیت‌کوین این ارز دیجیتال را در مجموع به عنوان یک دارایی مستقل حفظ می‌کند که در فواصل کوتاه‌مدت با سایر دارایی‌ها همبستگی دارد، که این ویژگی هر پورتفویی است.

chart1 6 بیت‌کوین در مقابل شاخص S&P 500. منبع: Skew

چه همبستگی کوتاه‌مدت با بازار سهام نشانه خوبی برای بیت‌کوین باشد یا نباشد، نگرانی‌های مربوط به نوسانات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهان در بازار سهام هنوز وجود دارند.

با توجه به اینکه قیمت بیت‌کوین ممکن است تحت فشارهای مختلف قرار گیرد و گاهی افت ناگهانی قیمت داشته باشد (مانند آنچه در پنجشنبه سیاه اتفاق افتاد)، احتمال افت شدید قیمت در صورت سقوط بازارهای سهام وجود دارد.

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین هنوز امیدوارند

با بهبود تدریجی شرایط اقتصادی در سرتاسر جهان، احتمال ثبات بیشتر بازارهای سهام نیز وجود دارد. همچنین، باید توجه داشت که اکثر سرمایه‌گذاران رمزارز هنوز از موقعیت‌هایی خود در بازار بیت‌کوین کسب سود می‌کنند.

chart2 7 آدرس‌های بیت‌کوین و اتری که در سود هستند. منبع: glassnode

طبق گزارش گلس نود (Glassnode)، 78.9 درصد دارندگان بیت‌کوین اکنون در موقعیت سود هستند. این رقم از معیار قیمت تحقق‌یافته‌ای به دست آمده است که میانگین قیمت «خرید» بیت‌کوین را با زمان انتقال آن بررسی کرده و تعیین می‌کند که آیا فرد دارنده بیت‌کوین ضرر کرده است یا سود.

این احتمال وجود دارد که دارندگان بیت‌کوین درواقع برای جبران ضررهای خود در بازارهای سنتی در حال فروش بیت‌کوین باشند. با این حال، دسوزا، با اشاره به عوامل روانشناختی در بازار، اظهار داشت که که این افراد احتمالا ترجیح می‌دهند از دارایی‌هایی استفاده کنند که برای آن‌ها سودآور است. دسوزا توضیح داد:

وقتی معامله‌گران به حد سود خود می‌رسند، برای کسب سود دارایی را می‌فروشند و این می‌تواند از بهای دارایی بکاهد. اما اگر همه در بازار برنده باشند و از سود روزافزون دارایی لذت ببرند، قیمت نیز سریع‌تر رشد می‌کند. بنابراین هرچه تعداد برندگان بیشتر باشد، دارایی‌ها بهتر رشد می‌کنند و فشار فروش کمتر است.

بیت‌کوین در حال بلوغ

معیار دیگری که حد سود را مشخص می‌کند مبنای هزینه کل تولید است که نشان می‌دهد هزینه سربه‌سر شدن تولید در حال حاضر، 5,776 دلار است و بنابراین افراد می‌توانند با خرید بیت‌کوین 61 درصد کسب سود داشته باشند. تحلیل‌گر شرکت مساری (Messari)، رایان واتکینز (Ryan Watkins)، اخیرا در توییتی نوشت:

با درنظر گرفتن مبنای هزینه برآوردشده دید بهتری در خصوص رفتار سرمایه‌گذاران خواهیم داشت. با استفاده از مبنای هزینه برآوردشده، می‌توانیم دریابیم که چه قیمتی در کل می‌تواند میزان هزینه تهیه و فروش دارایی را سربه‌سرکند.

گرچه این معیارها نمی‌توانند به طور کامل وضعیت بازار را نشان دهند اما می‌توانند دید بهتری در خصوص دیدگاه دارندگان بیت‌کوین ارائه کنند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به هر دو بازار سنتی و بازار رمزارز مثبت است.

این معیارها نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف بازارهای سنتی در حال اختصاص بخشی از سرمایه خود را به بیت‌کوین هستند که در مجموع باعث تسریع در بلوغ این دارایی دیجیتال می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx