از نظر معامله‌گرهای حرفه‌ای، اتریوم مقاومت ۴۰۰ دلاری را خواهد شکست

تحلیل بازار ارزهای رمزنگاری شده

قیمت اتریوم زیر 400 دلار متوقف شده است اما داده‌های قراردادهای اختیار معامله اتر (ETH option) نشان می‌دهند که این آلت کوین به‌زودی از مقاومت 400 دلاری نیز عبور خواهد کرد.

طی سه ماه گذشته، تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر 5 برابر شده‌ و به 337 میلیون دلار رسیده‌ است.

گرچه این آمار در مقابل بازار 1.8 میلیارد دلاری قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین رنگ ‌می‌بازد، رشد قراردادهای اختیار معامله اتر تقریبا برابر با رشد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین حدود 15 ماه گذشته است.

عناوین مطلب:

 تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر از نظر ارزش بازار به دلار. منبع: Skew

قراردادهای اختیار معامله به دو ابزار اصلی تقسیم می‌شوند: قراردادهای اختیار خرید (call) که اغلب در استراتژی افرادی که دیدگاهی صعودی نسبت به بازار دارند، به کار برده می‌شوند و قراردادهای اختیار فروش (put) که معامله‌گران با نظرگاه‌های نزولی بیشتر طرفدار آن هستند.

این منظر اندکی ساده‌انگارانه است، اما با توجه به اینکه معاملات کلان در حال حاضر بیشتر انجام می‌شوند، بررسی قراردادهای مشتقه نمای خوبی از انتظارات معامله‌گران حرفه‌ای در اختیار ما می‌گذارد.

 نسبت تعداد قراردادهای اختیار معامله فروش به تعداد قراردادهای اختیار معامله خرید اتر. منبع: Skew
نسبت تعداد قراردادهای اختیار معامله فروش به تعداد قراردادهای اختیار معامله خرید اتر. منبع: Skew

در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند)، نسبت قراردادهای فروش به خرید اتر به 0.37 رسید، به این معنی که تعداد قراردادهای اختیار فروش (نزولی) 63 درصد کمتر از تعداد قراردادهای اختیار خرید (صعودی) بود. با این حال، این نسبت بعد از سقوط بازارهای رمزارز در 12 مارس (22 اسفند) تغییر پیدا کرد و قیمت اتر نیز بیش از 40 درصد افت داشت.

در این زمان، معامله‌گران با سرعتی چشمگیر موقعیت‌هایی ایمن برای محافظت از دارایی خود اتخاذ کردند و در اوایل ژوئن (اواسط خرداد)، نسبت قراردادهای فروش به خرید به 1.04 رسید. این نسبت به معنای افزایش تعداد قراردادهای فروش نسبت به قراردادهای خرید بود.

با ناکامی اتر در عبور از قیمت 250 دلار، تعداد قراردادهای اختیار معامله با اندکی افت به 0.84 در اواسط ژوییه (اواخر تیر) رسید.

گفتنی است که با وجود رشد 64 درصدی قیمت تا 390 دلار نسبت به 20 ژوییه (30 تیر)، تعداد قراردادهای اختیار فروش با رویکردی نزولی در بازارهای اختیار معامله بیشتر شده است. البته، نمی‌توان صرفا و به‌طور مستقل به این اندیکاتور استناد کرد، زیرا ممکن است ارزش دلاری قراردادهای اختیار فروش بسیار اندک باشد.

قیمت اِعمال بالاتر از ۴۰۰ دلار نیست

یکی دیگر از اندیکاتورهای پرکاربرد مقایسه تعداد قراردادهای اختیار معامله پایین و بالای سطوح فعلی بازار است.

برای کاهش تأثیر قراردادهایی با سررسید 400 دلاری در تحلیل‌ها، باید تعداد قراردادهای اختیار معامله را 6 درصد پایین‌تر از قیمت فعلی 390 دلاری اتر و 6 درصد بالاتر از آن مورد بررسی قرار داد.

تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر از نظر قیمت اِعمال (به هزار). منبع: Skew
تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر از نظر قیمت اِعمال (به هزار). منبع: Skew

 

در حال حاضر، 530 هزار قرارداد اختیار معامله اتر پایین‌تر از سررسید 370 دلار و 280 هزار قرارداد اختیار بالاتر از 400 دلار وجود دارند. این امر نشان می‌دهد که 65 درصد از قیمت‌های اِعمال این قراردادها، چه فروش باشند و چه خرید، پایین‌تر از سطوح قیمت فعلی بازار تنظیم شده‌اند.

چنین اندیکاتوری می‌تواند بیانگر این نکته باشد که اکثر معامله‌گرها انتظار چنین رشد قیمت قدرتمندی را نداشته‌اند. البته، باز هم این نکته را نمی‌توان لزوما به‌معنای رویکرد نزولی معامله‌گران در نظر گرفت.

با گذر زمان، سررسید اغلب معاملات از 400 دلار بالاتر خواهد رفت و این نسبت می‌تواند به تعادل برسد.

تمام اندیکاتورها نزولی نیستند

اندیکاتور معیار توازن نوسانات (skew) قراردادهای اختیار معامله نشان می‌دهد که قراردادهای اختیار خرید نسبت به قراردادهای اختیار فروش با ریسک مشابه تا چه‌ اندازه گران‌تر هستند. در یک بازار خنثی، قیمت هر دو نوع قرارداد باید بسیار مشابه باشد. اگر قراردادهای اختیار خرید گران‌تر باشند، به این معنا است که معامله‌گران برای پوشش ریسک در سطوح بالاتر پول بیشتری تقاضا می‌کنند. این سیگنال صعودی است، درحالی‌که عکس آن، یعنی هنگامی که قراردادهای اختیار فروش گران‌تر باشند، حاکی از پیش‌بینی نزولی آینده بازار توسط معامله‌گران است.

قراردادهای اختیار معامله اتر در صرافی دریبیت (Deribit) برای سررسید ۲۵ سپتامبر. منبع: دریبیت
قراردادهای اختیار معامله اتر در صرافی دریبیت (Deribit) برای سررسید ۲۵ سپتامبر. منبع: دریبیت

 

در 8 اوت (18 مرداد)، بازارهای اتر در مقابل قراردادهای آتی 400 دلاری با سررسید 25 سپتامبر (4 مهر) نشان‌دهنده احتمال صعود قیمت اتر بودند. محافظ ریسک افزایش قیمت در قراردادهای خرید برای 10 درصد بالاتر روی 0.082 اتر تنظیم می‌شود، درحالی‌که محافظ ریسک کاهش قیمت در قراردادهای فروش 0.0693 اتر در نظر گرفته می‌شود و 15.5 درصد ارزان‌تر است.

این آمار بی‌شک اشاره به احتمال صعودی‌شدن بازار دارد و صرفا نباید تغییرات اخیر قیمت را متعصبانه در نظر گرفت. معامله‌گرها باید به‌طور مداوم و بر اساس شرایط بازار و نوسانات، سفارش‌های خرید و فروش را دوباره ارزیابی کنند.

قراردادهای آتی نیز اشاره به صعود بازار دارند

مهم‌ترین اندیکاتور برای قراردادهای آتی میزان بهره در طول یک سال است. این میزان را باید با مقایسه قراردادهای یک ماهه و سه ماهه در مقایسه با قیمت فعلی بازار ارزیابی کرد.

در یک بازار سالم، قراردادهای آتی باید با پریمیوم (وجه ضمانت) سالانه 5 درصد یا بالاتر معامله شوند.

بازارهای نزولی میزان بهره خنثی، یعنی زیر 5 درصد در سال، دارند و یا در شرایطی بدتر بهره سالیانه‌ آن‌ها منفی است که تحت عنوان پسرفت بازار (backwardation) شناخته می‌شود.

میزان بهره سالانه قراردادهای آتی یک‌ماهه اتر. منبع: Skew
میزان بهره سالانه قراردادهای آتی یک‌ماهه اتر. منبع: Skew

 

در حال حاضر و طی دو هفته گذشته، میزان بهره سالانه قراردادهای آتی در سطوحی بالاتر از 10 درصد قرار گرفته است که نشان‌دهنده نمایی به‌شدت صعودی برای قراردادهای آتی است.

گفتنی است که کونتانگو (contango) یا همان بهره معاملات اکنون به 20 درصد رسیده است که نشان‌ می‌دهد خریداران از ضریب اهرم بیشتری استفاده می‌کنند. البته، این امر لزوما خطرناک نیست. اگر اکثر قراردادهای آتی با ضریب اهرم بالا زیر قیمت فعلی ایجاد شده باشند، خریداران هزینه بیشتری برای انجام معاملات پرداخت خواهند کرد.

عملکرد گذشته نتایج آینده را تضمین نمی‌کند

بسیاری از معامله‌گرهایی که از تحلیل تکنیکال بهره می‌برند، تنها نمودارهای روزانه و هفتگی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا احتمالات آینده بازار را بررسی کنند. اما، این کار دیدگاه ناقصی از موقعیت یک دارایی ارائه می‌کند.

نحوه قیمت‌گذاری فعلی بازارسازها در مورد قراردادهای اختیار معامله و وضعیت هزینه پریمیوم قراردادهای آتی، روشی بهتر برای سنجش احساسات معامله‌گرهای حرفه‌ای در بازار است.

به نظر می‌رسد نسبت و میزان قراردادهای فروش به خرید اختیار معامله برای هر قیمت اِعمالی تحت تأثیر حجم معاملاتی قرار گرفته باشد که طی دو هفته گذشته و هنگامی که قیمت اتر کمتر از 300 دلار بود، انجام شدند.

در حال حاضر، داده‌های معاملاتی در بازارهای قرارداد اختیار معامله و آتی حاکی از خوش‌بینی معامله‌گران حرفه‌ای و افزایش احتمال ایجاد بازاری صعودی و قدرتمند است. در این صورت، پیش‌بینی می‌شود که مقاومت 400 دلاری طی چند هفته آینده شکسته شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx