مقاومت سرسخت در برابر اتریوم، چند روز پیش از سررسید قراردادهای اختیار ۱۱۲ میلیون دلاری

blank

28 اوت (7 شهریور) سررسید قراردادهای اختیار معامله‌ای (option) با ارزش کل ۱۱۲ میلیون دلار است اما داده‌ها نشان می‌دهند که با وجود ماندن اتر پشت مقاومت 400 دلاری، معامله‌گرها همچنان نگاهی صعودی به بازار دارند.

طی سه ماه گذشته، تعداد قراردادهای اختیار معامله‌ پنج برابر شده‌ و اکنون به 452 میلیون دلار رسیده‌اند.

جمعه‌ی این هفته سررسید تعدادی از قراردادهای اختیار معامله به ارزش 112 میلیون دلار است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازار این ارز دیجیتال داشته باشد. البته، تعادل بین استراتژی‌های صعودی و نزولی بازار نیز نقش مهمی در این بین ایفا خواهد کرد.

عناوین مطلب:

1
تعداد کل قراردادهای اختیار معامله اتر. منبع:  Skew

نمودار بالا نشان می‌دهد که بازار قراردادهای اختیار معامله اتر طی ماه گذشته تا چه‌اندازه قوی عمل کرده است.

تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر در مقایسه با تعداد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین که ارزشی معادل با 1.9 میلیارد دلار دارند، چندان زیاد نیست. با این حال، قراردادهای اختیار معامله اتر طی چند ماه گذشته اهمیت خاصی پیدا کرده‌اند.

قیمت غالب ۴۰۰ دلار است

نمی‌توان موضع صعودی یا نزولی تمام قراردادهای اختیار معامله را مشخص کرد. هدف کسب سود از یک استراتژی ثابت است، درصورتی‌که هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) مناسبی در بین باشد. در مجموع، این استراتژی‌ها را می‌توان خنثی-تا-مثبت ارزیابی کرد و تا زمانی که اتر بالاتر از مرز مشخصی باقی بماند، معاملات این سرمایه‌گذاران سودآور خواهد بود.

2
تعداد قراردادهای اختیار معامله اتر از نظر سررسید (ارزیابی به هزار). منبع:  Skew

تعداد قراردادهای اختیار معامله‌ای که قیمت اِعمال (strike) 320 دلار دارند نیز زیاد است. یک ماه پیش، هنگامی که قیمت اتر 250 دلار بود، می‌شد روی این قراردادها حساب کرد. در مجموع، 15 درصد از قیمت‌های اِعمال پایین‌تر از قیمت کنونی اتر هستند.

در حال حاضر، 97 هزار قرارداد اختیار معامله با قیمت اعمال 400 دلار وجود دارند که شامل تمام سررسیدهای تقویم تا مارس 2021 (فروردین 1400) می‌شوند. با تحلیل قراردادهایی با سررسید 28 اوت، معامله‌گرها می‌توانند ارزیابی بهتری از احساسات واقعی بازار داشته باشند.

تعادل مناسب در قراردادهایی که سررسید جمعه دارند

صرافی دریبیت (Deribit) در حال حاضر 90 درصد از سهم بازار این معاملات را در اختیار دارد و به همین دلیل، باید تحلیل دقیقی در مورد بازارهای اتر این صرافی داشت.

3 2
بازارهای قراردادهای اختیار معامله اتر در صرافی دریبیت برای سررسید ۲۸ آگوست. منبع: دریبیت

اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت، ایجاد تعادل بین تعداد قراردادهای اختیار خرید (call) و قراردادهای اختیار فروش (put) است. درحالی‌که اتر در حال حاضر نزدیک به 390 دلار معامله می‌شود، باید نزدیک‌ترین قیمت‌های اِعمال به این سطح را در نظر داشته باشیم.

در حال حاضر، قیمت اِعمال ۲۷,۸۰۰ قرارداد اختیار خرید و ۳۱,۴۰۰ قرارداد اختیار فروش در بازه‌ای بین 380 تا 400 دلار قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر، حداقل برای سررسید اوت، به نظر می‌رسد که بین استراتژی‌های صعودی و نزولی در قراردادهای اختیار معامله توازن وجود دارد.

معاملات صعودی اندکی بیشتر هستند

اندیکاتور توازن معاملات (delta skew) میزان موقعیت‌های صعودی و نزولی بازار ارزیابی می‌کند و نشان می‌دهد که قراردادهای اختیار خرید تا چه‌اندازه در مقایسه با قراردادهای اختیار فروش مشابه گران‌تر یا ارزان‌تر هستند. منفی بودن این اندیکاتور به این معنا است که هزینه محافظت در برابر حرکات صعودی بیشتر از نوسانات نزولی قیمت است.

5 4
اندیکاتور توازن معاملات اتر. منبع: دریبیت

از اوایل ماه ژوییه (اواسط تیر)، این اندیکاتور در حال نوسان در محدوده منفی بوده است و با وجود عدم توانایی اتر برای عبور از مقاومت 440 دلاری، تغییر چندانی در خصوص تغییر احساسات بازار و قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار معامله دیده نمی‌شود.

افزایش هم‌زمان قدرت بازارهای قراردادهای آتی  

برخلاف بازارهای قرارداد اختیار معامله، در بازار قراردادهای آتی (future)، لزوماً تعداد یکسانی موقعیت لانگ (long) و شورت (short) وجود دارد.

برابری تعداد موقعیت‌های لانگ و شورت ویژگی اصلی این ابزار مشتقه است. با این حال، عدم تعادل در ضریب اهرمی به‌کاررفته در هر طرف باید در هزینه پریمیوم قراردادهای آتی در مقایسه با قیمت فعلی بازار نشان داده شود.

هر زمان خریداران قراردادهای آتی (موقعیت‌های لانگ) مایل به پرداخت هزینه بیشتری از قیمت فعلی بازار برای ایجاد موقعیت‌های اهرمی باشند، هزینه پریمیوم از نرخ سالانه 5 تا 10 درصد فراتر می‌رود.

این اندیکاتور تحت عنوان مبنا (basis) شناخته می‌شود و در بازارهایی که روند سالمی طی می‌کنند، باید در سطحی مثبت قرار داشته باشد. درصورتی‌که مبنا مثبت باشد، وضعیت در قالب کونتانگو (contango) تعریف می‌شود؛ درحالی‌که نقطه مقابل آن، یعنی منفی‌بودن اندیکاتور مبنا نشان‌دهنده عقب‌گرد (backwardation) بازار است.

6 1
اندیکاتور مبنای یک‌ماهه در نرخ سالانه قراردادهای آتی. منبع: Skew

در 17 اوت (27 مرداد)، مبنای قراردادهای آتی اتر رشد چشمگیر 28 درصدی را تجربه کرد. با این حال، هنگامی که قیمت این ارز دیجیتال طی 48 ساعت بعد 9 درصد افت پیدا کرد، از قدرت این اندیکاتور نیز کاسته شد. سرانجام، با اینکه معامله‌گرهای قراردادهای آتی اتر حمایت حیاتی 400 دلار را از دست دادند، اصلاح اخیر قیمت در مجموع روی میزان امید آن‌ها به آینده بازار تأثیر خاصی نداشت.

در حال حاضر، هزینه پریمیوم قراردادهای آتی یک‌ماهه اتر در سطح سالم 13 درصد قرار گرفته و نشان می‌دهد که فروشنده‌ها برای به‌تعویق‌انداختن تسویه‌حساب‌های مالی تقاضای پول بیشتری دارند.

صعودی‌بودن معاملات مشتقه اتر

حرکات کوتاه‌مدت قیمت می‌تواند به‌راحتی بسیاری از معامله‌گرها را دچار اضطراب کند و مطالعات اقتصاد رفتاری نشان داده‌اند که تأثیر ضرر در ذهن معامله‌گرها بسیار بیشتر از تأثیر سود است. در هر صورت، پس از جهش 200 درصدی طی پنج ماه گذشته، افت 9 درصدی اخیر نسبت به 440 دلار باید ضرر ناچیزی به شمار برود.

فارغ از میانگین قیمت خرید معامله‌گرها، اصلاح قیمت پس از یک جهش صعودی چشمگیر برای کسب سود و حفظ نوسانات شدید بازارهای رمزارز امری ضروری است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx