سلطه بازار تتر تأثیری بر حجم معاملاتی بیت‌کوین ندارد

blank

استیبل کوین (stablecoin) یا همان کوین با ارزش پایدار تتر، از نظر حجم معاملات، بر بازار سلطه دارد؛ اما، داده‌ها نشان می‌دهند که ارزش ۱۵,۷۰۰ میلیارد دلاری کل بازار تتر تأثیر منفی بر حجم معاملاتی بیت‌کوین نداشته است.  

استیبل کوین تتر، برای بیش از 18 ماه، در مقام جفت‌ارز بهترین عملکرد را داشته است.

با توجه به پرونده دادرسی جاری در دست دادستان کل نیویورک و سایر شایعات مکرر مبنی بر اینکه تتر به‌اندازه کافی پشتیبانی نمی‌شود یا تحت نظارت قانون‌گذاران نیست، چنین عملکردی چشمگیر به نظر می‌رسد.

عناوین مطلب:

علاوه بر این، تتر استیبل کوین برتر در چین بوده است، با اینکه مقامات قضایی این کشور صرافی‌های ارز دیجیتال را در سال 2017 غیرقانونی اعلام کردند. این امر مرتبط با روی‌آوردن صرافی‌های بزرگی همچون بایننس، هواوبی و اکی‌اکس به این استیبل کوین به‌عنوان بهترین جفت‌ برای سایر ارزهای دیجیتال بوده است.

همچنین، شایان ذکر است که در ژوئن 2019 (خرداد 98)، ارزش کل رقبایی همچون یو‌اس‌دی کوین (USDC)، ترویو‌اس‌دی (TUSD) و پاکسوس استاندارد (PAX) روی هم، 520 میلیون دلار می‌شد. در همان زمان، ارزش کل تتر ۳,۱۰۰ میلیارد دلار بود.

طی 15 ماه گذشته، ارزش کل بازار تتر تا ۱۵,۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که، ارزش کل چهار رقیب بزرگ آن جمعاً ۴,۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. صرف نظر از تمام جنجال‌های مربوط به پشتیبانی دلار از تتر، این ارز دیجیتال 80 درصد از سهم بازار استیبل‌ کوین‌هایی را شامل می‌شود که پشتوانه ارز فیات دارند.

ماجرایی تقریباً مشابه در حجم معاملات نیز دیده می‌شود. از نظر حجم معاملات، تتر با برتری 75 درصدی صدرنشین است.

1
حجم کل ارزهای دیجیتال از نظر جفتِ پایه. منبع: کریپتوکامپر

داده‌های کریپتوکامپر (CryptoCompare) نشان می‌دهند که تتر تقریباً 73 درصد از حجم بازار را طی سه ماه گذشته در اختیار داشته است. پیش از بررسی بیشتر، لازم به ذکر است که اعداد با توجه به هر منبعِ داده ممکن است متغیر باشند؛ زیرا، برخی از صرافی‌ها، به‌علت عدم شفافیت، در داده‌ها محسوب نمی‌شوند.

علی‌رغم این تفاوت‌ها، کنستانتین تساولیریس (Constantine Tsavliris)، مدیر ارشد تحقیقات کریپتوکامپر، توضیح داد:

در معاملات بیت‌کوین با تتر یا سایر استیبل کوین‌ها، مانند یو‌اس‌دی کوین یا پاکسوس استاندارد، ما تغییر چشمگیری از نظر حجم معاملاتی مشاهده نکرده‌ایم.

رشد یک استیبل کوین با قیمت بیت‌کوین مرتبط نیست

اکثر معامله‌گرها عادت دارند از بیت‌کوین به‌عنوان درگاه اصلی ورود به ارزهای دیجیتال استفاده کنند. ممکن است در سال‌های 2017 یا 2018، بازار بیت‌کوین تنها، یا حداقل، نقدینه‌ترین بازار ارزهای دیجیتال بوده باشد، اما با رشد بازار استیبل کوین‌ها، حجم آلت کوین‌های جفت‌شده با تتر نیز افزایش یافته است.

عرضه گسترده‌تر جفت‌ارزهای آلت کوین، در پی افزایش حجم استیبل کوین‌های برتر، تسریع پیدا کرد؛ علاوه بر این، عرضه استیبل کوین از سوی صرافی‌هایی همچون کوین بیس، هواوبی و بایننس نیز بر این روند بی‌تأثیر نبوده است.

این نتیجه‌گیری که استفاده کمتر از بیت‌کوین به‌عنوان راه ورودی به دنیای ارزهای دیجیتال، می‌تواند باعث کاهش قیمت برترین ارز دیجیتال شود، اشتباه است. افرادی که بیت‌کوین را به‌عنوان گذرگاهی برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال می‌خرند، ممکن است حجم خرید آن را افزایش دهند؛ با این حال، همین میزان نیز بعداً در ازای خرید آلت کوین‌ها فروخته می‌شود.

علاوه بر این، حتی اگر کسی از استیبل کوین‌ها به‌عنوان راهی برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال استفاده کند؛ درنهایت، بخشی از این جریان وارد بازار بیت‌کوین خواهد شد. علاوه بر این، اکثر دارایی‌های رمزارز، رقبای اصلی ذخیره ارزش بیت‌کوین نیستند و توان رقابت با ویژگی کمیاب‌بودن این ارز دیجیتال را ندارند.

2 10
جریان ورود و خروجی چین لینک طی ۲۴ ساعت گذشته. منبع: Coinlib.io

به‌عنوان مثال، نمودار بالا نشان می‌دهد که در طول 24 ساعت گذشته، ۲۶,۶۰۰ میلیون دلار از شبکه چین لینک به شبکه بیت‌کوین وارد شده است. روندی مشابه در مورد سایر آلت کوین‌ها نیز اتفاق افتاد که تأیید می‌کند بیت‌کوین با تثبیت استیبل کوین‌ها به‌عنوان بهترین جفت‌های پایه، حجم معاملاتی خود را از دست نمی‌دهد.

با تحلیل حجم بازار ارزهای دیجیتال، می‌توان تعیین کرد که آیا استیبل کوین‌ها به‌طور کلی سهم بازار را افزایش داده‌اند یا فقط بازارها را از بیت‌کوین گرفته‌اند.

3 8
حجم متوسط معاملاتی ارزش کل بازار رمزارز طی ۷ روز (به میلیارد دلار). منبع: TradingView

نمودار بالا احتمالاً حتی برای معامله‌گرهایی که حباب اواخر سال 2017 را تجربه کرده‌اند، حیرت‌انگیز است. اوج حجم معاملاتی ۳۶,۶۰۰ میلیارد دلاری ژانویه 2018 در آن زمان، بیش از اندازه به نظر می‌رسید؛ اما، این میزان در مقایسه با حجم 100 میلیارد دلاری کنونی بسیار اندک است.

صرف نظر از اینکه حجم معاملاتی جعلی بر این نظرگاه تأثیر می‌گذارد یا خیر، می‌توان مشاهده کرد که این میزان به‌تناسب، افزایش چشمگیری داشته است. این رشد حجم معاملاتی با افزایش عرضه استیبل کوین‌ها همراه شده است که از ۳,۶۰۰ میلیارد دلار در ژوئن 2019 به ۱۸,۹۰۰ میلیارد دلار در حال حاضر رسیده‌اند.

سلطه حجم: یک عامل کلیدی

مایکل سیلور (Michael Saylor)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت میکرواستراتژی (MicroStrategy)، بر این باور است که بیت‌کوین در وهله اول، به‌عنوان یک ارز ذخیره‌ای کاربرد دارد.  

بنابراین، بیت‌کوین با توکن‌هایی مانند اتریوم و سایر استیبل کوین‌ها رقابت نمی‌کند.

برخلاف داده‌های قدیمی مربوط به سلطه بیت‌کوین براساس ارزش کل بازار، تحلیل سیلور تنها شامل کوین‌هایی می‌شود که براساس الگوریتم اثبات کار (proof-of-work) بنا شده‌اند.

حتی اگر فردی حجم بیت‌کوین را با مبنای دارایی گسترده‌تری مقایسه کند، به‌هنگام تحلیل حجم شفاف معاملاتی، این میزان با جمع 20 آلت کوین برتر مطابقت می‌کند.  

4 3
حجم شفاف کل طی ۳۰ روز، به دلار. منبع: Nomics

با درنظرگرفتن داده‌های فوق در ذهن، به‌راحتی می‌توان گفت استیبل کوین‌ها، رقبای بیت‌کوین از نظر ارزش بازار یا حجم‌های معاملاتی نیستند.

تساولیریس در این مورد توضیح داد:

طی چند ماه گذشته، حجم معاملاتیِ برترین آلت کوین‌ها، لزوماً بازارهای بیت‌کوین را ضعیف نکرده است. بلکه، آنها هم‌راستا با بازارهای تتر حرکت می‌کنند. جذابیت بازارهای تتر به‌دلیل عرضه نقدینگی بیشتر در مقایسه با بازارهای بیت‌کوین در اغلب صرافی‌ها است.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx