درگاه پرداخت کریپتو و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

درگاه پرداخت کریپتو

درگاه پرداخت کریپتو (Cryptocurrency Payment Gateway)، همان‌طور که از نامش مشخص است، مانند پردازشگر‌های پرداخت، درگاه‌ها و کارت‌های اعتبار بانکی عمل کرده و مخصوص ارز‌های دیجیتال طراحی شده است.

سرمایه گذاران ارز‌های دیجیتال می‌توانند از درگاه ارز دیجیتال برای انجام پرداخت‌های خود با استفاده از کریپتو‌های مد نظر استفاده کنند. در ادامه مطلب به طور مفصل در مورد درگاه پرداخت ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

همه چیز درباره ارز دیجیتال به زبان ساده را در اینجا بخوانید!

عناوین مطلب:

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

امروزه هر کاری که در طول روز انجام می‌دهیم، چه خرید اینترنتی باشد و چه سفارش غذا، از طریق درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود. تصور کنید که یک درگاه پرداخت مخصوص ارز‌های دیجیتال ایجاد شود و بتوانیم با استفاده از ارز‌های دیجیتال کیف پول خود، کالا و خدمات مد نظر را خریداری کنیم.

اما درگاه پرداخت ارز دیجیتال دقیقاً چیست و به چه دردی می‌خورد؟ آیا استفاده از آن راحت‌تر از درگاه‌های پرداخت رایج است و مهم‌تر از همه اینکه آیا کاربران ایرانی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

درگاه ارز دیجیتال یک پردازشگر مخصوص پرداخت ارزهای دیجیتال است. این درگاه پرداخت کریپتو تفاوت چندانی با درگاه‌های رایج که از ارز‌های فیات مانند ریال، دلار، یورو و … استفاده می‌کنند ندارد. تنها تفاوت این دو در این است که در درگاه پرداخت ارز دیجیتال، از بیت‌کوین و سایر الت کوین‌ها یا استیبل کوین‌ها برای پرداخت هزینه خرید کالا و خدمات استفاده می‌شود.

یکی از نکات مثبت درگاه پرداخت ارز دیجیتال این است که گزینه‌های بیشتر و متنوع‌تری را در اختیار کاربرانی که قصد خرید کالا و خدمات را دارند، ارائه می‌دهد.

به مرور که تقاضا برای ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، دوج‌کوین، استیبل کوین‌ها و دیگر کریپتو‌ها از جانب مردم افزایش پیدا می‌کند، تقاضا برای خرید و فروش و استفاده از این دارایی‌های دیجیتال هم بالاتر می‌رود. از این رو درگاه پرداخت بیت‌کوین و ارز دیجیتال ایجاد شده است تا پل اصلی میان خریداران اینترنتی و فروشگاه‌ها باشد.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

درگاه‌ ارز دیجیتال یا بیت‌کوین در واقع شرکت‌هایی هستند که با استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال تراکنش بین مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات را آسان می‌کنند. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا علاوه بر ارز‌های فیات، امکان انجام پرداخت‌ها از طریق ارز‌های دیجیتال مورد علاقه خود را هم داشته باشند.

بعضی از درگاه‌ها قابلیت پذیرش بیش از 1000 کوین را فراهم می‌کنند. با این حال، برخی از درگاه پرداخت ارز دیجیتال، تنها از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند و باید از بیت‌کوین برای خرید استفاده کرد و نه ارز‌های دیجیتال دیگر.

اگر شما به‌عنوان یک شرکتی که از درگاه پرداخت ارز دیجیتال استفاده می‌کند، کیف پول‌های متعددی برای کریپتوهای مختلف دارید، ممکن است بتوانید کیف پول‌های خود را مستقیماً به هم وصل کنید تا در ازای کریپتوهایی که دریافت می‌کنید، در بلندمدت پول بیشتری ذخیره کنید.

به عنوان مثال تصور کنید یک شرکت آمریکایی انتخاب می‌کند که طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را برای کالاهای خود بپذیرد. با توجه به اینکه خریدها با ارزهای مختلف انجام می‌شود، ارزها در کیف پول‌های آنلاین مختلفی ذخیره می‌شوند تا زمانی که شرکت همه آن‌ها را به دلار تبدیل و سپس آن‌ها را به ‌حساب خود منتقل کند.

یا مثلا تصور کنید یک شرکت کانادایی فقط بیت‌کوین را برای کالاهای خود می‌پذیرد. در نتیجه درگاه پرداخت کریپتو که شرکت برای پرداخت‌های خود انتخاب کرده است، امکان اتصال کیف پول‌های مختلف را فراهم می‌کند. در این مورد مشتری می‌تواند برای پرداخت محصول مورد نیاز از هر دارایی که بخواهد استفاده کند. سپس درگاه به طور خودکار آن ارز را به بیت‌کوین تبدیل کرده و به کیف پول مشخص شده شرکت واریز می‌کند.

مزیت ایجاد درگاه پرداخت کریپتو برای کسب و کارها
امنیت، سادگی و کارمزد کمتر در ارزهای دیجیتال مهمترین دلیل استفاده کسب و کارها از این روش پرداخت است.

مراحل انجام کار در درگاه پرداخت ارز دیجیتال

کاربرانی که دارایی‌های ارز‌های دیجیتال را در کیف پول‌های خود دارند و به هر دلیلی می‌خواهند از ارز‌های دیجیتال برای خرید محصولات مورد نظر خود استفاده کنند، می‌توانند از طریق درگاه ارز دیجیتال اقدام کنند.

مراحل انجام کار در درگاه ارز دیجیتال به شرح زیر است:

  • مشتری تصمیم می‌گیرد در هنگام پرداخت (در فروشگاه، وب یا پرداخت‌های درون‌برنامه) هزینه کالا یا خدمات را با ارز دیجیتال پرداخت کند.
  • درگاه مبلغ مورد نیاز برای خرید کالا را مشخص می‌کند.
  • درگاه پرداخت ارز دیجیتال فوراً پرداخت را به ارز انتخابی شرکت تبدیل می‌کند.
  • سپس ارز به کیف پول معرفی شده ارائه می‌شود تا در فواصل زمانی از پیش تعیین شده، این مبلغ به کیف پول یا حساب بانکی شرکت واریز گردد.

بیشتر بخوانید: دلیل تأیید نشدن تراکنش بیت‌کوین چیست؟

استفاده از درگاه ارز دیجیتال چه فایده‌ای برای کاربران دارد؟

 برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از درگاه پرداخت کریپتو عبارت است از:

این روزها درگاه پرداخت ارز دیجیتال به‌خاطر دلایل مختلفی برای کسب و کارها مورد نیاز است. در واقع استقبال بیشتر و روز افزون مردم از ارزهای دیجیتال باعث شده تا رفته‌ رفته این ارز‌ها در زندگی روزمره افراد نفوذ پیدا کنند و ماهیت غیرمتمرکز بودن فناوری بلاک‌چین، اعتماد مردم به این درگاه‌ها را هم بیشتر کرده است.

  • امنیت: فناوری بلاک‌چین ماهیت غیرمتمرکز دارد. غیرمتمرکز بودن ارز‌های دیجیتال به این معنا است که این پروژه‌ها توسط هیچ شخص یا اشخاصی کنترل نمی‌شود و کاربران مدیریت دارایی‌های خود را به تنهایی بر عهده دارند.
  • کارمزد تراکنش: تراکنش‌های کریپتو در مقایسه با روش‌های پرداخت فیات قدیمی بسیار ارزان هستند. برای مثال کارمزد کشیدن کارت اعتباری یا کارت نقدی می‌تواند تقریباً ده برابر بیشتر از تراکنش با برخی ارزهای دیجیتال باشد.
  • سرعت بالای شبکه: بسیاری از تراکنش‌های کریپتو به صورت فوری و در لحظه انجام می‌شوند. شبکه لایتنینگ بیت‌کوین نشان داده است که پرداخت‌ها را می‌توان در کسری از ثانیه ارسال و دریافت کرد. به عنوان نمونه، با ارسال تراکنش‌ها یا استفاده از حساب شبا، ممکن است حداقل 24 ساعت منتظر ماند تا یک تراکنش مالی ارز فیات انجام شود.
  • سادگی: اغلب درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال به کاربران کمک می‌کنند تا فرآیند تجمیع وجوه و تنظیم تبدیل‌ها و نقل و انتقالات را به ‌سادگی و بدون هیچ مشکلی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: کارمزد تراکنش بیت‌کوین را می‌توان به صفر رساند؟

امنیت، سادگی و کارمزد کمتر در ارزهای دیجیتال مهم‌ترین دلیل استفاده کسب و کارها از این روش پرداخت است.

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چه کمکی به کسب‌ و کارها می‌کند؟

چیزی که می‌تواند توجیه درستی برای موضوع کمک ‌کردن درگاه ارز دیجیتال به کسب‌ و کارها باشد، استقبالی است که مردم از ارزهای دیجیتال می‌کنند.

بازار کریپتو به ‌خوبی میان مردم و سرمایه‌گذاران جای گرفته و استقبال آن‌ها از این بازار روز به‌ روز بیشتر می‌شود. مردم در کشورهایی مثل استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و هند بیشترین پیشرفت‌هایی را در زمینه استقبال از بازار داشتند و سهم بالایی از این صنعت را برای خود کرده‌اند.

این کشورها بیت‌کوین را به ‌اندازه ارزهای فیات پذیرفته‌اند و حتی موانع قانونی آن را هم برطرف کرده‌اند که مشتریان بتوانند به‌سادگی از آن‌ها استفاده کنند. در نتیجه وقتی چنین استقبالی از کریپتو به چشم می‌آید، مطمئناً برای کسب‌وکارها هم بستر امن‌تر و بهتری ایجاد خواهد کرد.

ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که سرعت و پیشرفت آن غیرقابل‌ کنترل است. هیچ‌کس نمی‌تواند جلودار این سرعت حتی در زندگی روزمره باشد، بدون شک معاملات هم تحت‌ تأثیر این تحولات خواهند بود.

از طرفی مزایایی مثل سرعت، کارمزد کم، امنیت و سادگی استفاده از درگاه کریپتو، از جمله دیگر مواردی هستند که می‌تواند به کسب ‌و کارها کمک کند.

نمونه‌ درگاه پرداخت ارز دیجیتال خارجی چیست؟

مطمئناً به این دلیل که ارزهای دیجیتال در خارج از کشور نسبت به داخل، مقبولیت بیشتری دارند، شرکت‌ها و شبکه‌های بیشتری از درگاه پرداخت کریپتو استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا استفاده و استقبال شرکت‌ها از این درگاه‌ها بیشتر باشد.

چند مورد از درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال خارج از ایران را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کوین بیس (Coinbase): درگاه پرداخت بیت‌کوین
  • کوین گیت (CoinGate): درگاه پرداخت بیت‌کوین و آلت کوین
  • آلفا کوینز (AlfaCoins): درگاه پرداخت بیت‌کوین، لایت‌کوین و اتریوم
  • گو یو آر ال(GoUrl.io): درگاه پرداخت بیت‌کوین

درگاه‌ پرداخت ارز دیجیتال داخلی کدام است؟

تا این لحظه، شرکت‌ها و کسب و کار‌های ایرانی استقبال لازم را نسبت به درگاه ارز دیجیتال نشان نداده‌اند اما در حال حاضر چندین شرکت مختلف به‌ عنوان درگاه پرداخت کریپتو در ایران فعالیت می‌کنند که خدمات لازم برای پرداخت با ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند.

چند مورد از این شرکت‌ها شامل موارد زیر است:

  • جیب (Jeeb): پرداخت با بیت‌کوین، لایت‌کوین و دوج‌کوین
  • اول پرداخت (avalpardakht): پرداخت با بیت‌کوین
  • بیت شو (bitsho): پرداخت با بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال
ایجاد درگاه پرداخت کریپتو
با استفاده از برخی پلتفرم‌های داخلی درگاه پرداخت کریپتو می‌توانید از این خدمات در کسب و کار خود بهره ببرید.

کدام کسب‌ و کارها پرداخت با ارز دیجیتال را پذیرفته‌اند؟

کسب‌ و کارهای خارجی زیادی پرداخت با ارز دیجیتال را پذیرفته‌اند و در ازای دریافت بیت ‌کوین و دیگر ارزها، خدمات یا محصولات خود را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال، در سال 2021 شرکت سینمایی ACM، دوج‌کوین را برای فروش و ارائه بلیط‌های خود پذیرفت. همچنین پلتفرمی مثل پلتفرم ردیت، از جمله شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری است که پرداخت با ارز دیجیتال را می‌پذیرد.

شرکت‌ها و خدمات دهندگان مختلف دیگری مثل ورد پرس، شاپیفای، ویکتوریا سکرت، تسلا، ب‌ام‌و و چندین شرکت مختلف دیگر در زمینه‌های خدمات ابری و میزبانی با وب، بازی و سرگرمی، خدمات آنلاین و بازاریابی، ورزشی، رسانه‌های آنلاین و دفاتر، مشاورین املاک، صنعت فیلم‌سازی، سینما و … از درگاه پرداخت ارز دیجیتال استفاده می‌کنند و ارزهای دیجیتالی را می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: چه برند‌هایی پرداخت با بیت‌کوین را پذیرفته‌اند؟ (آپدیت 2022)

چطور می‌توان درگاه پرداخت بیت‌کوین ایجاد کرد؟

مجموعه‌ها و کسب‌ و کارهای بزرگ نسبت به کسب‌ و کارهای کوچک‌تر استقبال بیشتری از درگاه پرداخت کریپتو دارند.

این امر به این دلیل است که کسب‌ و کارهای کوچک‌تر اول‌ از همه اولویتشان دریافت هر چه سریع‌تر پول نقد و بازگشت سرمایه است، اما شرکت‌های بزرگ‌تر مثل دیجی‌کالا، اسنپ و … می‌دانند که داشتن درگاه‌های پرداخت مختلف و فراهم‌ کردن امکاناتی که باعث می‌شود مشتریان و کاربران بیشتری از سایت و درگاه آن‌ها استفاده کنند، چقدر مهم است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای نوین ورود کسب و کارهای سنتی به بازار دیجیتال

از آنجایی‌ که بیت‌کوین یک ارز دیجیتال جهانی است که رفته‌ رفته محبوب‌تر و ارزشمند‌تر هم می‌شود، با استفاده از افزونه‌ها و درگاه‌های مختلف می‌توان خرید با این ارز دیجیتال را به کسب و کار خود اضافه کنید.

برای مثال سیستم مدیریتی ورد پرس این امکان را فراهم کرده تا سایت‌هایی از که این سیستم مدیریتی استفاده می‌کنند بتوانند افزونه‌هایی مثل WooCommerce و … را به سایت خود اضافه کنند و سایت را به یک درگاه پرداخت آنلاین مجهز کنند. با استفاده از این افزونه کاربران می‌توانند روش‌های مختلفی را برای پرداخت آنلاین خود انتخاب کنند.

همچنین ورد پرس بیت‌کوین را به‌عنوان روش جایگزین می‌پذیرد و هرکسی در هر نقطه‌ای از جهان که باشد می‌تواند از بیت‌کوین برای پرداخت آنلاین خود در سایت‌هایی که صفحات مدیریتی ورد پرس دارند استفاده کند.

با استفاده از برخی پلتفرم‌های داخلی درگاه پرداخت کریپتو می‌توانید از این خدمات در کسب و کار خود بهره ببرید.

ساخت درگاه پرداخت ارز دیجیتال

برای ساخت درگاه پرداخت ارز دیجیتال ابتدا باید یک کیف پول بیت‌کوین داشته باشید. پرداخت دریافت و ذخیره بیت‌کوین با استفاده از کیف پول انجام می‌شود.

برای ساخت درگاه پرداخت ارز دیجیتال به موارد زیر توجه کنید:

  1. در قدم اول نیاز به ثبت‌نام یک حساب در سایت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت کریپتو دارید. در یکی از این سایت‌های داخلی ثبت‌نام کرده و نوع سرویس را انتخاب می‌کنید.
  2. برای فروش محصولات یا خدمات خود حساب تجاری را انتخاب کرده و پرداخت‌ها را به یک حساب بانکی متصل می‌کند.
  3. نام فروشگاه یا تجارت را وارد کرده و اطلاعات شخصی حساب را هم با توجه‌ به آنچه برای ثبت‌نام و استفاده از درگاه نیاز است، وارد می‌کنید.
  4. بعد از ثبت‌نام، یک داشبورد شروع کار خواهید داشت که باید مراحل تأیید سه‌ مرحله‌ای را در انجام دهید. این مراحل شامل زیر است:
  5. واردکردن ایمیل
  6. واردکردن اطلاعات تجاری
  7. واردکردن حساب بانکی یا آدرس کیف پول بیت‌کوین
  8. بعد از انجام این مراحل با استفاده از افزونه WooCommerce، امکان پرداخت با ارز دیجیتال روی وب‌سایت شما فراهم می‌شود.

سوالات متداول

درگاه پرداخت ارز دیجیتال چیست؟

درگاه پرداخت ارز دیجیتال یک درگاه پرداختی همانند درگاه حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری است که با آن‌ها خریدهای اینترنتی یا کارت به کارت و انواع تراکنش انجام می‌دهیم با این تفاوت که درگاه پرداخت ارز دیجیتال قابلیت پرداخت با انواع ارزهای دیجیتال را دارد.

درگاه پرداخت کریپتو چه مزایایی دارد؟

استفاده از درگاه‌های ارز دیجیتال علاوه بر ساده بودن، سرعت و امنیت بالاتری داشته و باعث پایین آمدن هزینه تراکنش‌ها می‌شوند.

درگاه‌های پرداخت ارز دیجیتال ایرانی چیست؟

درگاه پرداخت ارز دیجیتال داخلی به درگاه‌هایی گفته می‌شود که در داخل ایران فعال بوده و پرداخت‌های کاربران را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند. برخی از این درگاه‌ها عبارت‌اند از: جیب (Jeeb)، اول پرداخت (avalpardakht) و بیت شو (bitsho).

سخن آخر

در این مقاله درباره درگاه ارز دیجیتال، روش‌ها و مزیت‌های پرداخت با ارز دیجیتال صحبت کردیم. اگر شما صاحب یک کسب‌ و کار بزرگ هستید، بهتر است از مزایای و ویژگی‌های درگاه پرداخت با بیت‌کوین غافل نشوید و از آن‌ها استفاده کنید.

البته هنگام انتخاب درگاه پرداخت کریپتو، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از این موارد توجه به این مسئله است که آیا این روش و ارز انتخابی بهترین گزینه برای خدمت به کسب‌ و کار من خواهد بود یا می‌تواند کوین‌ها و روش‌های دیگری را برای استفاده انتخاب کرد؟

کارمزد تمام درگاه‌‌های پرداخت موردنظر را بررسی کنید و همچنین مطمئن شوید که مشتریان و کاربران آن‌ها قبلاً تجربه مثبتی از ارائه خدمات شرکت‌های موردنظر داشته‌اند یا خیر. این مسائل کمک می‌کند تا بهترین گزینه و بهترین درگاه پرداخت ارز دیجیتال را انتخاب کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx