کارمزد تراکنش بیت‌کوین را می‌توان به صفر رساند؟

blank

یکی از اولین پرسش‌هایی که اکثر تازه‌واردین در دنیای ارزهای دیجیتال می‌پرسند این است که آیا می‌توانند اولین خرید بیت‌کوین خود را بدون پرداخت هزینه انجام دهند یا خیر. متأسفانه، در حال حاضر، روشی برای پرداخت‌نکردن کارمزد تراکنش بیت‌کوین یا خرید این ارز دیجیتال با تخفیف وجود ندارد.

صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی که تبلیغ می‌کنند کارمزد تراکنش بیت‌کوین را به صفر رسانده‌اند، اغلب از طریق خرید بیت‌کوین زیر نرخ بازار و سپس فروش آن به افراد ناآگاه با قیمتی بیشتر، سود خود را کسب می‌کنند.

حتی اگر شرکتی را پیدا کنید که هیچ‌گونه کارمزد تراکنش بیت‌کوین از شما دریافت نکند، باز هم باید به‌هنگام ارسال بیت‌کوین به کیف پول‌تان کارمزد تراکنش شبکه (یا همان کارمزد استخراج) را بپردازید.

عناوین مطلب:

بنابراین، در ابتدای امر باید بدانید که به‌هنگام خرید بیت‌کوین با چه نوع کارمزدی سروکار دارید. در این مقاله با چهار نوع کارمزدی که به‌هنگام انجام تراکنش باید بپردازید، آشنا می‌شویم و توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید کارمزد خرید بیت‌کوین خود را به حداقل برسانید.

چهار نوع کارمزد تراکنش بیت‌کوین

اگرچه در حال حاضر نمی‌توانید بدون پرداخت کارمزد، بیت‌کوین تهیه کنید؛ می‌توانید کارمزد تراکنش خود را به کمترین حد ممکن برسانید. تمامی انواع کارمزد تحت عنوان یک یا چند مورد از هزینه‌های زیر دریافت می‌شوند:

1. کارمزد برداشت و تأمین موجودی در صرافی‌ها

برخی از صرافی‌ها برای ارسال یا دریافت پول از پلتفرم‌های خود، از شما می‌خواهند کارمزد ویژه‌ای، در قالب ارزهای سنتی یا ارزهای دیجیتال، پرداخت کنید. کارمزدی که باید به‌منظور افزودن دارایی به حساب کاربری‌تان به صرافی بپردازید، «کارمزد تأمین مالی» (funding fee) یا «کارمزد سپرده‌گذاری» (deposit fee) نامیده می‌شود.

همچنین، کارمزدی که برای ارسال دارایی‌ها از حساب کاربری‌تان به یک کیف پول خارج از صرافی می‌پردازید، تحت عنوان «کارمزد برداشت» (withdrawal fee) شناخته می‌شود.   

این دو نوع کارمزد به روش‌های مختلف قابل‌رسیدگی است. برخی از صرافی‌ها هزینه‌ای ثابت (معمولاً از 1.99 دلار تا 5 دلار) یا درصدی مشخص (از 0.02 درصد تا 1 درصد در برخی موارد) از تراکنش را دریافت می‌کنند.

اگر به‌تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اید، این هزینه‌های واریز و برداشت عوامل بسیار مهمی در سود و زیان معاملات شما محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، اگر قصد داشته باشید میزان بسیار اندکی (فرض کنیم 10 دلار) بیت‌کوین بخرید، کارمزد ثابت 2.99 دلاری صرافی می‌تواند مشکلی جدی تلقی شود. در این مورد، بهتر است از پلتفرمی استفاده کنید که کارمزد تراکنش بیت‌کوین را به‌صورت درصدی محاسبه می‌کند.

credit card
استفاده از کارت‌های بانکی گران‌ترین روش برای واریز به صرافی‌های دیجیتال هستند.

علاوه بر این، بسته به اینکه از چه ابزار مالی برای واریز یا برداشت استفاده می‌کنید، کارمزدهای مختلفی باید بپردازید. به‌طور کلی، استفاده از کارت‌های اعتباری گران‌ترین (و البته سریع‌ترین) روش برای واریز پول به صرافی‌ها به شمار می‌روند، درحالی‌که انتقالات بانکی در برخی موارد روشی ارزان‌تر (و گاهی رایگان) برای واریز دارایی به صرافی‌های ارز دیجیتال هستند. البته توجه داشته باشید که پردازش روش انتقال بانکی ممکن است چند روز طول بکشد.

2. هزینه انجام معاملات در صرافی

برای انجام هر تراکنش روی اکثر پلتفرم‌های معاملاتی، معمولا 0.1 تا 0.2 درصد از میزان تراکنش به‌عنوان هزینه تراکنش کسر می‌شود. این مبلغ ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد، اما اگر به‌طور ‌مرتب ترید می‌کنید، احتمالاً درنهایت مجبور می‌شوید هزینه گزافی بپردازید.

این هزینه‌های معاملاتی اغلب در قالب هزینه‌های «میکر» (maker) و «تِیکر» (taker) اخذ می‌شوند. میکر که به‌معنای ایجادکننده است به ایجاد سفارش و سفارش‌گذاری در دفتر سفارشات صرافی اشاره دارد و هزینه تیکر که به‌معنای انجام‌دهنده سفارش است از کاربری دریافت می‌شود که سفارش کاربر دیگری در دفتر سفارشات را انجام می‌دهد و می‌پذیرد.

کارمزد میکر (ایجادکننده سفارش) اغلب در مقایسه با کارمزد تیکر با تخفیف بیشتری همراه است؛ با این تخفیف، صرافی‌ها افراد را تشویق می‌کنند تا سفارشات جدیدی ایجاد کنند. سفارشات جدید نقدینگی صرافی (میزان فعالیت معاملاتی صرافی) را افزایش می‌دهند که این امر بر ارزش صرافی می‌افزاید.

3. هزینه پریمیوم

fee 1
حتی تراکنش‌های اصطلاحاًبدون‌کارمزد نیز از شما هزینه دریافت می‌کنند!

برخی از پلتفرم‌های معاملاتی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهند، ادعا می‌کنند که هیچ هزینه‌ای به‌عنوان کارمزد تراکنش بیت‌کوین دریافت نمی‌کنند؛ با این حال، این پلتفرم‌ها در قالب هزینه پریمیوم سود خود را دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت بازار یک واحد بیت‌کوین ۳۰,۰۰۰ دلار باشد، این پلتفرم‌ها بیت‌کوین خود را با ۳۰,۲۰۰ دلار می‌فروشند.

این 200 دلار هزینه پریمیوم، تحت عنوان «اسپرد» (spread) یا همان مابه‌التفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش شناخته می‌شود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی اندکی در مورد روش اسپرد تحقیق کنید و نحوه عملکرد آن در صرافی موردنظر خود به‌طور کامل درک کنید.

در این حالت، یافتن قیمت «واقعی» یک ارز دیجیتال دشوار خواهد بود. با این حال، بررسی صرافی‌های دیگر می‌تواند قیمت منطقی‌تری از ارز دیجیتال مطلوب شما را در اختیارتان قرار دهد.

4. کارمزد شبکه (کارمزد استخراج)

هنگامی‌که بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری می‌خرید، علاوه بر هر هزینه تراکنش یا هزینه پریمیوم دیگری که باید بپردازید، باید کارمزد تراکنش شبکه بیت‌کوین را نیز پرداخت کنید. کارمزد تراکنش (transaction fee)، که کارمزد استخراج یا کارمزد شبکه نیز نامیده می‌شود، به ماینری پرداخت می‌شود که تراکنش شما را به شبکه بلاک‌چین اضافه می‌کند. به‌عبارت دیگر، اگر قصد خرید بیت‌کوین دارید، باید هزینه تراکنشی را که بیت‌کوین به کیف پول شما می‌فرستد، به ماینرهای این شبکه پرداخت کنید.

کارمزد تراکنش بیت‌کوین بر اساس تعداد افرادی تعیین می‌شود که در حال حاضر از شبکه استفاده می‌کنند؛ بنابراین، این میزان در زمان‌های مختلف می‌تواند به‌شدت متفاوت باشد. طی چند سال گذشته، این میزان از چند سنت تا بیش از 60 دلار (!) متغیر بوده است. متغیربودن کارمزد تراکنش در بلاک‌چین بیت‌کوین یکی از مشکلات جدی این شبکه محسوب می‌شود و فناوری‌های مختلفی، همچون لایتنینگ نتورک (Lightning Network)، برای کاهش کارمزد شبکه توسعه یافته‌ا‌ند.

با این حال، از آنجا که هنوز هیچ‌کدام از این فناوری‌ها به کاربرد گسترده نرسیده‌اند، در حال حاضر بهتر است پیش از انجام معاملات، کارمزد تراکنش را چک کنید. علاوه بر این، بهتر است بدانید که صرافی‌ها و کیف پول‌ها برای انجام سریع‌تر تراکنش و اضافه‌کردن آن به بلاک‌چین، بیش از حداقل کارمزد، هزینه دریافت می‌کنند.

درنهایت، نکته مهمی که باید بدانید این است که کارمزد تراکنش با میزان بیت‌کوینی که ارسال می‌کنید، افزایش نمی‌یابد؛ درواقع، می‌توانید 0.0001 یا 1000 بیت‌کوین را با کارمزدی یکسان ارسال کنید!

کاهش کارمزد تراکنش بیت‌کوین به‌هنگام خرید

به‌هنگام انتخاب صرافی برای خرید بیت‌کوین، به‌غیر از قیمت‌های پیشنهادی، قوانین کسر کارمزد را نیز چک کنید. بررسی کنید که آیا صرافی موردنظر برای ارسال یا دریافت دارایی به حساب صرافی هزینه‌ای دریافت می‌کند یا خیر؟ آیا به‌هنگام خرید بیت‌کوین از این صرافی، هزینه اضافی اخذ می‌شود؟ آیا هزینه پریمیومی در این قیمت لحاظ شده است؟ پاسخ به این پرسش‌ها ایده واقع‌بینانه‌تری از هزینه‌ای که در هر پلتفرم معاملاتی باید بپردازید، به شما ارائه می‌دهد.

scammer
در خریدهای غیررسمی از افراد مختلف، مراقب کلاهبرداران باشید.

همچنین می‌توانید با خرید مستقیم بیت‌کوین از فردی که به‌دنبال فروش موجودی بیت‌کوین خود است، در پرداخت کارمزد تراکنش صرفه‌جویی کنید. با این حال، اگر به‌دنبال خرید از افراد هستید باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا، کلاهبرداران بسیاری وجود دارند که ممکن است هویت شخص مورداعتماد شما را جعل و وانمود کنند که قصد دارند به شما بیت‌کوین بفروشند.

سخن پایانی

به‌هنگام انجام هر تراکنش بیت‌کوین، انواع مختلف کارمزد و هزینه پریمیوم‌ را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. با این همه، مراقب کلاهبرداران این حوزه باشید. انجام معامله با پلتفرم یا فردی مورداعتماد و معتبر بسیار مهم‌تر از میزان کارمزدی است که پرداخت می‌کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بررسی تراکنش‌های ارز دیجیتال + اکسپلورر بلاک‌چین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سلیمان محمودی

سلام . وقت بخیر
من ارز cate coin ورژن قدیم رو از کیف پول تراست انتقال دادم به صرافی هات بیت ولی به حساب کاربریم ننشست وقتی پیگیری کردم گفتن (پشتیبانی هات بیت) که ما قرارداد مون با ورژن قدیمی تمام شده و قابل بازیابی نیست (انتقال از آدرس ورژن قدیم به آدرس ورژن جدید) بعد که من اصرار کردم گفتند باید مراحلی را انجام بدین که یکی از اون مراحل انتقال 0.2 اتریم به یک آدرس بود .
الان نمیدونم باید چکار کنم
ارزش ارز انتقالی 3300دلار بود که متاسفانه پول خودمم نبود .

خواهشاً اگر کمکی از دستتون برمیاد برام انجام بدین

سلام وقت بخیر دوست عزیز
در این شرایط زمانی که ارز شما در دست صرافی مقصد هست، فقط صرافی هات بیت میتونه برای شما کاری بکنه. از دست شخص دیگه کاری ساخته نیست.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx