تفاوت اسپرد و کمیسیون چیست؟

تفاوت اسپرد و کمیسیون

فعالیت در هر بازاری مشمول هزینه‌هایی است که شامل هزینه ایجاد معامله و باز نگه داشتن آن می‌شود.

بروکرها یا کارگزاری‌ها، همانطور که از اسمشان مشخص است، کارگزار معامله‌گران هستند.

وقتی در بازارهای مالی، تریدرها به خرید و فروش محصولاتی می‌پردازند که توسط کارگزاری‌ها ارائه می‌شود، برای اجرای سفارشات خود باید هزینه‌هایی بپردازند.

عناوین مطلب:

کارگزاری‌ها معمولاٌ اسپرد یا کمیسیونی به قیمت و هزینه‌های اصلی اضافه می‌کنند تا سود فعالیت‌شان تامین گردد.

در بازار سهام، اغلب از معامله‌گران هم اسپرد و هم کمیسیون دریافت می‌شود. همچنین این هزینه‌ها هم در زمان ورود به معامله و هم موقع خروج از آن باید پرداخت شوند.

در بازار فارکس، هزینه‌ها و مدل‌های قیمت‌گذاری متفاوتی وجود دارند. این هزینه‌ها، به خصوص تفاوت اسپرد و کمیسیون، در ابتدا ممکن است برای معامله‌گران گیج‌کننده و مبهم باشند اما در این مقاله درباره آن‌ها توضیح کافی خواهیم داد.

برای پرداختن به تفاوت اسپرد و کمیسیون، لازم است که در ابتدا به نحوه کسب سود بروکرها بپردازیم.

بروکرها چگونه کسب درآمد می‌کنند؟

برای این که بفهمیم باید از چه مدلی برای ترید استفاده کرد و اسپرد بهتر است یا کمیسیون، ابتدا باید دید که بروکرها از چه طریق کسب درآمد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فارکس یا ارز دیجیتال؛ مسئله این است!

بروکرهای فارکس از این دو راه کسب درآمد می‌کنند:

  • راه اول اضافه کردن اسپرد و کمیسیون به معامله تریدر است. بروکر از طریق دریافت این هزینه‌ها به سود می‌رسد.
  • راه دوم این است که بروکر از راه ضرر معامله‌گران سود می‌کند. به بیان دیگر، بروکر در جهت مخالف معامله‌گران در یک ترید قرار می‌گیرد و از زیان آن‌ها، کسب سود می‌کند.

بروکرها از طریق استفاده از چیزی به نام «Straight Through Processing (پردازش بلافاصله)» یا «STP»، از اسپرد و کمیسیون کسب درآمد می‌کنند.

بروکر، STP معاملات شما را دریافت می‌کند و آن‌ها را به صورت خودکار در گروه بانک‌ها و تامین‌کنندگان نقدینگی خود پردازش می‌کند. این گروه بانک‌ها قیمتی را پس می‌فرستد، سپس بروکر اسپرد را به آن قیمت اضافه می‌کند و از دریافت این اسپرد از معامله‌گران سود می‌کند.

با وجود این نوع بروکرها شما می‌توانید انتخاب کنید که کمیسیون نپردازید و در عوض اسپرد کمی بالاتری بپردازید یا می‌توانید به ازای هر معامله کمیسیون بدهید و اسپرد کمتری بپردازید.

کمیسیون و اسپرد چیست؟

برای متوجه شدن تفاوت اسپرد و کمیسیون، باید ابتدا هر یک از این دو مفهوم را به‌ درستی درک کنیم:

اسپرد

اسپرد تفاوت بین قیمت خرید (ask) و فروش (bid) است.

بیشتر بخوانید: اسپرد خرید-فروش

اگر پلتفرم معاملاتی خود را باز کنید، متوجه می‌شوید که همیشه تفاوتی بین قیمت خرید و فروش وجود دارد. به این تفاوت قیمت، اسپرد (spread) گفته می‌شود.

برای مثال همانطور که در تصویر مشخص است، قیمت خرید برای جفت‌ارز یورودلار با نماد EURUSD برابر با 1.10198 و قیمت فروش برابر با 1.10191 است. این اختلاف قیمت درست همان اسپرد است. 

اسپرد خرید و فروش
تفاوت قیمت خرید و فروش، همان اسپرد است.

اسپرد می‌تواند به صورت میزان ثابت، درصدی یا ترکیبی از هر دو باشد. اسپرد هر مقدار که باشد، به معنای هزینه‌ای است که باید برای باز کردن و بستن یک موقعیت معاملاتی در آن ابزار مالی در همان لحظه متحمل شوید.

در هر معامله فقط یک بار مبلغ اسپرد را می‌پردازید. یعنی به ازای باز کردن و بستن معامله، اسپردهای جداگانه از شما دریافت نخواهد شد.

توجه داشته باشید که اسپرد در معاملات جفت‌ارزهای مختلف می‌تواند تفاوت چشمگیری با یکدیگر داشته باشد. جفت‌ارزهای اصلی که معاملات بسیار زیادی روی آن‌ها انجام می‌گیرد، کمترین اسپرد را داشته و در مقابل، جفت‌ارزهایی که کم معامله می‌شوند، اسپردهای بالایی دارند.

اغلب با این مسئله مواجه خواهید شد که در جریان اعلام اخبار مهم یا نوسانات شدید بازار، اسپردها بسیار افزایش می‌یابند و سپس دوباره کاهش خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

برای محاسبه اسپرد، به مثال زیر توجه کنید.

اگر بخواهید سفارش خرید 10,000 واحد از جفت‌ ارز یورودلار را با قیمت 1.1455 ثبت کنید و قیمت فروش در همان لحظه برابر با 1.1450 باشد، هزینه معامله شما برابر با همین 5 پیپ اختلاف است.

چرا که معامله‌ای را با قیمت 1.1455 باز می‌کنید و در همان لحظه می‌توانید آن را 5 پیپ پایین‌تر و با قیمت 1.1450 ببندید. بنابراین در لحظه باز شدن معامله، به اندازه 5 پیپ ضرر خواهید کرد (اگر عدد 1.1450 را از 1.1455 کم کنید، به عدد 0.0005 یا همان 5 پیپ می‌رسید).

اگر بعد از این لحظه قیمت 5 پیپ افزایش یابد (قیمت خرید به 1.1460 و قیمت فروش به 1.1455 برسد)، می‌توانید موقعیت معامله خود را در نقطه سر به‌ سر (یعنی نه سودی کسب کرده‌اید و نه متحمل ضرری شده‌اید) ببندید.

اگر قیمت 5 پیپ کاهش یابد، شما 5 پیپ ضرر کرده‌اید و همچنین به اندازه 5 پیپ هزینه اسپرد پرداخته‌اید؛ بنابراین مجموعاً به میزان 10 پیپ دچار زیان شده‌اید.

کمیسیون

بسیاری از بروکرها این امکان را به شما می‌دهند که بین این دو حالت انتخاب کنید. اول این که کمیسیونی نپردازید و اسپردهای بالاتری از شما دریافت شود و حالت دوم این که در هر معامله کمیسیون بدهید و در ازای آن، اسپرد کمتری بپردازید.

این حساب‌های مختلف اغلب اسامی متفاوتی دارند و شامل خدمات گوناگونی می‌شوند و هر کس با توجه به شرایط و نیازهای خود باید تحقیق کرده و حساب مناسب و سازگار با سبک معاملاتی خاص خودش را پیدا کند.

تفاوت اسپرد و کمیسیون چیست؟

کمیسیون‌ها هم مثل اسپرد، میزان ثابت یا متغیر و درصدی از ارزش معامله هستند که به قیمت معامله اضافه می‌شوند.

ممکن است این هزینه موقع باز کردن معامله یا بستن آن از شما دریافت شود و همچنین ممکن است که آن را هم موقع باز کردن و هم بستن موقعیت معامله خود بپردازید.

بعضی شرکت‌ها و کارگزاری‌ها تنها اسپرد دریافت می‌کنند، برخی فقط کمیسیون می‌گیرند و تعدادی از آن‌ها هم هر دو هزینه را از کاربران طلب می‌کنند.

در هر صورت، شما باید به مجموع مبلغی که به عنوان هزینه برای معاملات خود می‌پردازید توجه کنید. البته توجه به این نکته هم ضروری است که این نرخ و هزینه، تنها عاملی نیست که بتوانید با آن درباره کیفیت خدمات بروکر مورد نظر خود تصمیم بگیرید.

اسپرد و کمیسیون
اسپرد و کمیسیون مفاهیم مشابهی هستند که ممکن است میزان ثابت یا متغیری باشند.

سخن آخر

بین کمیسیون و اسپرد تفاوت عملی قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد و هر دو، هزینه‌های انجام معامله در بروکر هستند.

اسپرد به طور مشخص از قیمت خرید و فروش ابزار مالی مورد نظر قابل تشخیص است و کمیسیون، بسته به نوع حساب و بروکر، می‌تواند مبلغ ثابت یا متغیری باشد که باید در انجام معاملات آن را در نظر بگیرید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

هزینه‌ها و کارمزد معامله (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx