تفاوت کمیسیون per-Share و per-Trade چیست؟

کمیسیون per-Share و per-Trade

انتخاب بین صرافی با کمیسیون به ازای هر معامله (per-trade) و کمیسیون به ازای هر سهم (per-share) همیشه انتخابی است که برای معامله‌گران (چه افراد تازه‌وارد بازار و چه افراد حرفه‌ای) سخت به نظر می‌رسد.

معامله‌گرانی که قصد انجام معامله با حجم بالا را دارند با این معضل بیشتر روبه‌رو شده‌اند.

گاهی اوقات ممکن است کارمزدی که برای هر معامله پرداخت می‌‌کنید در مقایسه با خود معامله هزینه بالایی محسوب شود و صرفه اقتصادی نداشته باشد.

عناوین مطلب:

اینجاست که بعضی افراد به این سوال فکر می‌کنند که آیا تغییر صرافی یا نوع کمیسیون پرداختی می‌تواند جبران‌کننده این ضرر باشد یا نه؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است درباره تفاوت کمیسیون per-share و per-trade با شما صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و آسان شدن این انتخاب، تا پایان همراه ما باشید.

پرداخت کمیسیون در هر کارگزاری

چه اهل معامله در بازار ارزهای دیجیتال و صرافی‌های متمرکز آنلاین باشید چه بخواهید در دیگر بازارهای مالی حضور پیدا کنید، همه کارگزاری‌‌ها و صرافی‌ها در ازای خدماتی که برای معامله ارائه می‌دهند، کارمزد یا کمیسیون دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کارمزد خرید و فروش سهام در بورس چقدر است؟

نکته اینجاست که معامله‌گران برای کاهش هزینه‌های معاملات خود سراغ صرافی‌هایی می‌روند که در مقایسه با دیگر صرافی‌ها کمترین کارمزد را دریافت می‌کنند.

همچنین صرافی‌ها برای تشویق و جذب بیشتر کاربران، تخفیف‌های دوره‌ای مختلفی روی کارمزد‌های خود اعلام می‌کنند. بااین‌حال اگر شما یک معامله‌گر فعال باشید، هزینه کمیسیون معاملات‌تان در سال به رقم قابل‌توجهی می‌رسد.

در واقع همه چیز به حجم معاملاتی که در سال انجام می‌دهد بستگی دارد. کمیسیون واقعا چیزی است که نمی‌توان آن را از معاملات حذف کرد، به‌خصوص اگر قرار باشد از به یک پلتفرم معاملاتی آنلاین استفاده کنید، اما می‌توان روش‌های مؤثری را برای کاهش آن انجام داد.

بیشتر بخوانید: تفاوت اسپرد و کمیسیون چیست؟

صرف‌نظر از اینکه از طریق کدام صرافی معاملات خود را انجام می‌دهید، باید بدانید که آیا آنها ساختار کمیسیون به ازای هر سهم (Per-Share) را ارائه می‌کنند یا خیر؟

کارمزد معامله
کارمزد هزینه‌ای است که در قبال خدمات ارائه شده از سوی کارگزاری یا صرافی به آن پرداخت می‌کنید. 

کمیسیون به ازای هر معامله (per-Trade)

کمیسیون در هر معامله برای صرافی‌ها به این معنی است که شما چه 100 کوین بخرید چه 5000 کوین، نرخ ثابتی را به‌عنوان کارمزد معامله به صرافی پرداخت خواهید کرد.

همچنین معامله‌گران تازه‌کاری که وارد بازار شده‌اند هم ترجیح می‌دهند در شروع کار خود از سیستم کمیسیون برای هر معامله استفاده کنند.

اگر حجم معاملات بسیار بالاتر باشد و سالانه هزاران معامله انجام دهید، این نوع ساختار می‌تواند به یک نرخ پرهزینه تبدیل شود. همین موضوع ممکن است عاملی برای عقب نگه‌داشتن معامله‌گرانی شود که می‌خواهند حجم معاملات بالاتری را انجام دهند.

به همین دلیل است که روش دوم، یعنی همان روش کمیسیون به ازای هر سهم را اکثر معامله‌گران فعال بازار انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استراتژی‌های ترید روزانه ارز دیجیتال + نکات مهم

کمیسیون به ازای هر سهم (per-Share)

کمیسیون هر سهم به این معنی است که به‌جای یک نرخ ثابت در هر معامله، یک نرخ ثابت به‌ازای هر سهم می‌پردازید. درنتیجه درست مطابق با آنچه معامله می‌کنید کمیسیون پرداخت خواهید کرد و نه بیشتر.

کارگزارانی که قیمت کمیسیون هر سهم و معامله را در خدمات خود دارند به معامله‌گران اجازه می‌دهند از این طریق کارمزد معاملات خود را پرداخت کنند.

مزایای سیستم کمیسیون به ازای هر سهم

 استفاده از روش کمیسیون به ازای هر سهم برای پرداخت کارمزد کارگزاری مزیت‌های مختلفی دارد.

مهم‌ترین ویژگی مثبتی که برای این روش می‌توان ذکر کرد همان کاهش هزینه‌ها و به‌صرفه‌تر شدن معاملات است. درنتیجه معامله‌گران می‌توانند بدون افزایش هزینه‌های کمیسیون معاملات بسیار بیشتر و مختلف‌تری انجام دهند.

همچنین اگر معامله‌گر فعالی باشید که در سطوح و حجم بالا معامله می‌کنید، ممکن است کمیسیون هر سم کمتر از عدد مورد انتظارتان باشد و سود بیشتری را از معامله دریافت کنید.

انواع کمیسیون در هر معامله
کمیسیون به ازای هر سهم به این معنی است که به‌جای یک نرخ ثابت در هر معامله، یک نرخ ثابت به ازای هر سهم می‌پردازید.

تفاوت کمیسیون per-share و per-trade

برای اینکه درک بهتری از تفاوت کمیسیون per-share و per-trade داشته باشید، بهتر است این موضوع را با یک مثال عددی و درک ریاضی عنوان کنیم.

فرض کنید در یک کارگزاری حسابی دارید که می‌توانید بین نرخ کمیسیون 7 دلار برای هر معامله یا نرخ کمیسیون 0.01 دلار برای هر سهم انتخاب کنید.

برای درک بهتر، 10000 دلار در سبد معاملات سهام خود در نظر بگیرید. بر اساس استراتژی معاملاتی خود، در هر معامله 1000 دلار را به عنوان سرمایه قابل ریسک برنامه‌ریزی کرده‌اید.

سپس قصد دارید 500 سهم از سهام یا کوین موردنظرتان را با قیمت 2 دلار برای هر سهم معامله کنید.

ازآنجایی‌که در روش کمیسیون به ازای هر معامله، کارمزد ثابت است، پس کمیسیون 7 دلار خواهد بود.

  •  ورودی: 7 دلار
  • خروجی: 7 دلار
  • مجموع: 14 دلار

اکنون نگاهی به ساختار کمیسیون هر سهم بیندازیم:

مثلاً نرخ کمیسیون شما 0.10 در هر سهم است.

  • ورودی: 500 * 0.01 = 5 دلار
  • خروج: 500 * 0.01 = 5 دلار
  • مجموع: 10 دلار

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کارمزد به ازای هر سهم در معامله بازدهی مناسب‌تری دارد و می‌تواند برای تعداد زیاد معاملات، انتخاب بهتری باشد.

با این حال اگر سبک اصلی معاملات شما، تعداد معاملات کم با حجم بالا است (به عنوان مثال هولدرها)، نرخ کارمزد ثابت می‌تواند به نفع شما باشد. زیرا حجم بیشتری می‌خرید و قیمت پایین‌تری برای کارمزد معامله برآورد می‌شود.

فرض کنید که شما به دنبال خرید 1000 واحد از یک سهام 1 دلاری هستید. اگر نرخ کمیسیون هر سهم شما 0.01 باشد، 10 دلار برای شما هزینه خواهد داشت (1000 * 0.01 = 10 دلار)، اما در این مورد استفاده از کمیسیون به ازای هر معامله ارزان‌تر می‌شود (تنها 7 دلار پرداخت می‌کنید).

نرخ کمیسیون
استراتژی و معاملاتی که انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام نرخ کمیسیون برای شما بهترین بازدهی را دارد.

جمع‌بندی

در مقام جمع‌بندی و مقایسه بین این دو روش پرداخت کارمزد باید گفت همه چیز به محاسبات و حجم معاملات شما وابسته است.

استراتژی و معاملاتی که انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند تا بفهمد کدام نرخ کمیسیون برای شما بهترین بازدهی را دارد و می‌تواند در نهایت سوددهی بیشتری برایتان داشته باشد.

اگر یک معامله‌گر بسیار فعال یا معامله‌گر روزانه هستید، توصیه می‌کنیم با نرخ کمیسیون به ازای هر سهم پیش بروید. اما اگر سرمایه‌گذار با استراتژی بلندمدت یا شاید یک هولدر هستید، احتمالاً نرخ کارمزد ثابت به بهترین شکل ممکن برای شما عمل خواهد کرد.

نمی‌توان به‌جرئت درباره حذف کارمزد‌های دریافتی در کارگزاری‌ها و صرافی‌ها صحبت کرد، اما می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه‌چندان دور، روش ترکیبی و به‌صرفه‌تری نسبت به تفاوت کمیسیون per-share و per-trade به وجود بیاید که هم برای معامله‌گران و هم برای کارگزاری‌ها انتخاب بهتری باشد.

شما چه تجربه‌ای درباره کارمزد‌های ثابت یا هر سهم دارید؟ باتوجه‌به استراتژی معاملاتی خود ترجیح می‌دهید سراغ کدام یک از این روش‌ها بروید؟ تجربیات، اطلاعات و دانش خود را با ما در بورسینس به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

هزینه‌ها و کارمزد معامله (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx