کارمزد معاملات و تراکنش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های معتبر

کارمزد معامله ارز دیجیتال

تمام صرافی‌های ارز دیجیتال یا بازار فارکس، در قبال خدماتی که به شما ارائه می‌دهند، کارمزد دریافت می‌کنند. توجه به کارمزد معامله ارز دیجیتال در صرافی‌ها برای تریدرهای لحظه‌ای و روزانه بسیار مهم است.

اگر شما جزو افرادی هستید که هدف‌تان سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازارهای مالی است، احتمالاً مبلغ کارمزد برایتان چندان اهمیتی ندارد؛ اما درباره تریدرهایی که تعداد معاملات زیادی را در روز انجام می‌دهند، قضیه متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال صرافی کوکوین از هر سفارش، 0.1 درصد کارمزد دریافت می‌کند. اگر شما در این صرافی ترید کنید و در طول یک هفته، دو معامله به ارزش 300 دلار داشته باشید، باید در هر هفته 30 سنت و در یک سال حدوداً 14 دلار کارمزد پرداخت کنید.

عناوین مطلب:

در نگاه اول کارمزد 0.1 درصدی بسیار ناچیز است، اما وقتی در یک مدت‌زمان طولانی محاسبه شود، رقم چشمگیری خواهد داشت.

بنابراین، موضوع کارمزد از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال است. ازاین‌رو ما در این مقاله انواع مختلف کارمزد و میزان کارمزد در صرافی‌هایی که اغلب ایرانیان در آن‌ها فعالیت دارند را بررسی خواهیم کرد.

نکات کلیدی

  •  در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال با ارتقا سطح خود از کاربر عادی به کاربر VIP کارمزدهای میکر و تیکر در معامله برای شما کاهش می‌یابد.
  • از جمله کارمزدهایی که صرافی‌ها دریافت می‌کنند می‌توان به کارمزد میکر و تیکر، گس فی، کارمزد لوریج، کارمزد کپی‌تریدینگ و … اشاره کرد.
  • ارزهای دیجیتالی مانند بایننس کوین، ترون، لایت‌کوین و … از کارمزد تراکنش بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال برخوردارند.

کارمزد معامله ارز دیجیتال چیست؟

کارمزد معاملات ارز دیجیتال زمانی توسط یک صرافی کریپتو دریافت می‌شود که کاربر ارز دیجیتالی را معامله کند، تراکنشی را تکمیل کند یا در حوزه ابزارهای مالی مرتبط با کریپتو سرمایه‌گذاری کند.

بسته به خدمات، صرافی‌های کریپتو هزینه‌های مختلفی را دریافت می‌کنند. برای اطلاع از میزان کارمزدها می‌توانید به صفحه میزان کارمزد سرویس‌های مختلف که توسط هر صرافی منتشر شده است، مراجعه کنید.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است خرید و فروش یک توکن ارز دیجیتال کارمزدی بین 0.05% تا 0.25% داشته باشد که باتوجه‌به حجم تراکنش این رقم متغیر است.

هر بار که یک توکن را برداشت می‌کنید، ممکن است لازم باشد برای انتقال آن به یک کیف پول آنلاین دیگر، هزینه برداشت ارز دیجیتال را بپردازید.

اگر سرمایه‌گذار فعالی هستید که در انواع مختلف برنامه‌های سرمایه‌گذاری سودآور شرکت می‌کنید، ممکن است از شما خواسته شود هزینه‌های سرمایه‌گذاری را بپردازید.

اگرچه تمام صرافی‌ها در قبال ارائه خدمات از شما کارمزد دریافت می‌کنند، اما برای جذب مشتریان جدید و تشویق مشتریان سابق به انجام تراکنش بیشتر، اکثر صرافی‌ها معمولاً تخفیفاتی را برای کاربران در نظر می‌گیرند.

به‌عنوان‌مثال، کاربران جدید ممکن است مبلغی را به‌عنوان پاداش ثبت‌نام در آن صرافی دریافت کنند که می‌تواند کاملاً یا تا حدودی هزینه‌های معاملات آن‌ها را پوشش دهد.

به طور مشابه تخفیفاتی برای مشریان فعلی نیز در نظر گرفته می‌شود، مثلا مشتریان فعلی می‌توانند با افزایش حجم خریدوفروش خود، تخفیف‌های بیشتری دریافت کنند.

کارمزد تریدر عادی در مقایسه با کارمزد تریدر VIP

ازآنجایی‌که کارمزد‌های ارز دیجیتال می‌تواند روی سود نهایی شما به‌عنوان یک تریدر تأثیر بگذارد، بنابراین لازم است هر آن چیزی که سبب می‌شود میزان کارمزد تراکنش‌هایتان کاهش یابد را بشناسید.

یکی از گزینه‌هایی که برای کاهش کارمزد تراکنش‌های ارز دیجیتال پیش روی شما قرار دارد، عضویت در بخش VIP است.

هنگامی که حسابی در یک صرافی کریپتو باز می‌کنید، به‌عنوان یک کاربر عادی کارمزدهایی برای شما تعیین می‌شود که از کارمزدهای بخش VIP بالاتر است، بنابراین تبدیل‌شدن به یک عضو VIP می‌تواند به شما کمک کند تا در هزینه‌های معاملات ارز دیجیتال خود صرفه‌جویی کنید.

تقریباً تمام صرافی‌های ارز دیجیتال برنامه‌ای تحت عنوان سطح VIP را به تریدرها ارائه می‌دهند که هر یک شامل چندین سطح مختلف است. بااین‌حال، شرایط پیوستن به برنامه VIP در پلتفرم‌های مختلف، متفاوت است.

به‌طورکلی، محبوب‌ترین رویکرد برای تبدیل‌شدن به یک عضو VIP این است که تعداد مشخصی معامله ارز دیجیتال را در مدت 30 روز انجام دهید.

هرچه بیشتر معامله کنید، سطح VIP بالاتری کسب می‌کنید و بالطبع ملزم به پرداخت کارمزد کمتری خواهید بود.

به‌عنوان‌مثال اعضای معمولی برای هر تراکنش در معاملات اسپات ارز دیجیتال در صرافی بای بیت، 0.10% کارمزد پرداخت می‌کنند، درحالی‌که اعضای VIP کمتر از نصف این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

بسته به صرافی ارز دیجیتالی که در آن معامله می‌کنید، شرایط تبدیل‌شدن به عضو VIP متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال، در صرافی بای بیت می‌توانید با نگه‌داشتن بیش از 50000 دلار در حساب خود به سطح VIP1 برسید و در صورت انجام تراکنش بیشتر یا موجودی بالاتر به سطوح بالاتر ارتقا پیدا خواهید کرد.

انواع کارمزد ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها

همان‌طور که گفتیم تمام صرافی‌ها در ازای خدمات خود کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزدها انواع مختلفی دارند.

در صرافی‌های کریپتو به‌طور کلی 12 نوع کارمزد به شرح زیر وجود دارد:

  1. کارمزد تأمین مالی (Funding Fees)
  2. کارمزد میکر و تیکر (Maker And Taker Fees)
  3. کارمزد اسپرد (Spread Fees)
  4. کارمزد گس (Gas Fees)
  5. کارمزد برداشت و واریز (Withdrawal and Deposit Fees)
  6. کارمزد استیکینگ (Staking Fees)
  7. کارمزد لیکوییدیشن (Liquidation Fees)
  8. کارمزد معاملات اسپات مارجین (Spot Margin Trading Fees)
  9. کارمزد اهرمی (Leverage Fees)
  10. کارمزد کپی تریدینگ (Copy Trading Fees)
  11. کارمزد وام کریپتو (Crypto Loan Fees )
  12. کارمزد مربوط به معامله NFT ها (NFT Fees)

دقت کنید که ممکن است همه این کارمزدها در صرافی مورد نظر شما وجود نداشته باشد یا بسته به خدماتی که از صرافی می‌گیرید، شامل پرداخت فقط یک یا چندین مورد از این کارمزدها شوید.

حال به شرح هر یک از این کارمزدها می‌پردازیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید:

1. کارمزد تأمین مالی

هزینه تأمین مالی برای قراردادهای فیوچرز تعریف می‌شود. اگر در بازار فیوچرز معامله می‌کنید، باید کارمزد تأمین مالی را به سایر تریدرها بپردازید یا از آن‌ها دریافت کنید.

در اغلب موارد، کارمزد تأمین مالی هر هشت ساعت محاسبه می‌شود، یعنی می‌توانید 3 بار در طول روز این کارمزد را پرداخت یا دریافت کنید.

اگر قیمت آتی از قیمت لحظه‌ای در یک دارایی کمتر باشد، دارندگان پوزیشن شورت، کارمزد تأمین مالی را به دارندگان پوزیشن لانگ می‌پردازند و بلعکس.

بسته به نحوه استفاده از کارمزد تأمین مالی، می‌توانید کارمزدهای تأمین مالی را از تریدرهای دیگر دریافت کنید، از این کارمزد برای آربیتراژ استفاده کنید یا آن را به‌عنوان کارمزد دیگری که باید برای معامله قراردادهای آتی بپردازید، در نظر بگیرید.

2. کارمزد میکر و تیکر

اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال به‌جای دریافت کارمزد تراکنش ثابت، کارمزد میکر و تیکر دریافت می‌کنند. این کارمزد، هزینه‌ای است که باید برای باز کردن و بستن پوزیشن‌های خود پرداخت ‌کنید.

به عبارت ساده‌تر، برای هر سفارش Limit، یک کارمزد میکر و برای هر سفارش به صورت Market، یک کارمزد تیکر در نظر گرفته می‌شود.

معمولاً کارمزد میکر کمتر از کارمزد تیکر است، زیرا وقتی یک سفارش Limit را در صرافی ارز دیجیتال ثبت می‌کنید، به طور خودکار به یک ارائه‌دهنده نقدینگی تبدیل می‌شوید.

ازآنجایی‌که سفارش‌های Limit بلافاصله اجرا نمی‌شوند، در دفتر سفارش‌‌ها قرار می‌گیرند و نقدینگی را بهبود می‌بخشند.

در مقابل، کارمزد تیکر معمولاً بالاتر از کارمزد میکر است. به طور کلی، شما برای تمام سفارشات Market، کارمزد تیکر را پرداخت می‌کنید.

ازآنجایی‌که اجرای معامله در سفارش مارکت به‌صورت فوری انجام می‌گیرد، سفارش دردفتر سفارشات قرار نمی‌گیرد که این امر تقدینگی را از بین می‌برد. به این ترتیب به دلیل حذف نقدینگی از صرافی، کارمزد می‌پردازید.

در همین راستا توصیه می‌کنیم بخوانید: مفهوم انواع سفارش در بازارهای مالی؛ Stop Limit ،Limit Orders و …

3. کارمزد اسپرد

درست است که صرافی‌های همتا به همتا از کارمزد کمتری برخوردارند، اما چالش‌هایی هم در این صرافی‌ها وجود دارد.

شیوه کار این صرافی‌ها به‌گونه‌ای است که سفارشات برعکس کاربران را به هم متصل می‌کنند؛ اما ممکن است که در مواقعی سفارشاتی دقیقا برعکس هم در دفتر سفارشات وجود نداشته باشد.

در این صورت، صرافی سفارش‌ها را با نزدیک‌ترین قیمت موجود تکمیل می‌کند؛ این موضوع بیشتر درباره سفارش‌های مارکت (Market Orders) که کاربر قیمت مشخصی را برای سفارش خود تعیین نکرده، دیده می‌شود.

در چنین شرایطی، اگر کمترین قیمت سفارش فروش از بیشترین قیمت سفارش خرید کمتر باشد، صرافی این دو سفارش را به هم وصل کرده و سود حاصل از این اختلاف قیمت را برای خودش برمی‌دارد.

بنابراین، این مبلغ یک کارمزد ثابت نیست و مبلغ آن متغیر است که از آن صرافی می‌شود و کارمزد توزیع معاملات یا اسپرد نام دارد. راه‌حل این مسئله، افزایش تعداد کاربران و معاملات صرافی است.

برای درک بهتر توصیه می‌کنیم بخوانید: تفاوت اسپرد و کمیسیون چیست؟

هرچه صرافی بزرگ‌تر و تعداد معاملات آن بیشتر باشد، فاصله‌های قیمت در سفارش‌ها کمتر و سفارش‌ها برای اتصال به یکدیگر نزدیک‌تر خواهند شد و به این ترتیب میزان اسپرد کاهش می‌یابد.

کارمزد اسپرد معمولاً بسیار بیشتر از کارمزد میکر است.

به‌عنوان‌مثال، میانگین کارمزد اسپرد در خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌تواند در برخی صرافی‌ها 0.5% باشد که حدوداً 5 برابر کارمزدی است که یک صرافی با استفاده از مدل میکر و تیکر دریافت می‌کند.

4. کارمزد گس (Gas Fee)

اصطلاح کارمزد گس یا گس فی با تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین اتریوم مرتبط است. درحالی‌که این کارمزد در سایر شبکه‌های بلاک‌چین، کارمزد تراکنش یا کارمزد ماینر نامیده می‌شود، در شبکه اتریوم به آن گس فی گفته می‌شود.

تقریباً تمام اقدامات و تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم به گس نیاز دارند. اگر ETH یا اتر را به کیف پول دیگری منتقل کنید، باید گس فی بپردازید، زیرا بلاک‌چین اتریوم در این فرآیند دخیل است.

اگرچه برای هر اقدامی در شبکه اتریوم باید گس فی بپردازید، اما انتقال ETH گران نیست و شما ملزم به پرداخت گس فی بالا نیستید مگر اینکه شبکه شلوغ باشد.

بااین‌وجود، ایجاد NFT و اجرای قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین اتریوم می‌تواند هزینه بالایی دربرداشته باشد.

5. کارمزد برداشت و واریز

کاربران صرافی‌های مختلف باید هنگام انتقال ارز دیجیتال از یک آدرس کیف پول به آدرس دیگر، کارمزدی تحت عنوان برداشت و واریز، پرداخت کنند.

صرافی‌ها کارمزدهای واریز و برداشت متفاوتی در نظر می‌گیرند، بنابراین پیش از انتخاب یک صرافی و ترید به این کارمزد دقت کنید.

برخی صرافی‌ها کارمزد واریز و برداشت کمتری را از کاربر دریافت می‌کنند، اما ممکن است محدودیت‌هایی در مورد میزان مبلغی که می‌توانید انتقال دهید، وجود داشته باشد.

در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم بخوانید مقالات زیر را بخوانید:

6. کارمزد استیکینگ

بسیاری از صرافی‌ها، استیکینگ را به‌عنوان راهی برای کسب درآمد غیرفعال در اختیار کاربران قرار می‌دهند. فرایند استیکینگ ارز دیجیتال، مشابه باز کردن حساب پس‌انداز است.

در فرایند استیکینگ می‌توانید ارز دیجیتال خود را معامله کنید یا آن‌ها را برداشت کنید، اگرچه در برخی موارد لازم است کوین‌های خود را برای مدت معینی قفل کنید.

بسته به پلتفرم، پاداش استیکینگ برای ارزهای دیجیتال معمولاً از طریق APR یا APY محاسبه می‌شود‌.

استیکینگ USDT و سایر استیبل‌کوین‌ها در یک صرافی ارز دیجیتال، راهی جذاب برای کسب درآمد غیرفعال بدون خطر نوسانات قیمت مرتبط با بازار پر فراز و نشیب کریپتو است.

شما از راه استیک ارز دیجیتال قادر به کسب درآمد هستید و اغلب اوقات صرافی درصد کمی از پاداش استیکینگ را از شما می‌گیرد که به آن کارمزد استیکینگ می‌گویند.

کارمزد لیکوییدیشن

کارمزد لیکوییدیشن زمانی دریافت می‌شود که سرمایه‌گذار یا تریدر نتواند شرایط معاملات اهرم دار را فراهم کند.

در این حالت، سیستم به طور خودکار موقعیت باز تریدر را می‌بندد و کارمزد لیکوییدیشن را دریافت می‌کند.

کارمزد اسپات مارجین

مارجین تریدینگ روشی برای انجام معاملات ارز دیجیتال بوده که در آن سرمایه استفاده شده، قرضی است.

اگر از این استراتژی برای معاملات خود استفاده کنید به این معنی است که یک معامله اهرم دار انجام داده‌اید و باید برای سرمایه قرض گرفته شده، بهره پرداخت کنید.

سیستم به طور خودکار از یک شخص ثالث وام می‌گیرد و معامله موردنظر انجام می‌شود، پس از انجام معامله کارمزدی تحت عنوان کارمزد مارجین از شما دریافت می‌شود.

کارمزد لوریج

هنگام معامله توکن‌های اهرمی با کارمزدی به نام کارمزد اهرمی یا لوریج مواجه می‌شوید.

لوریج در معاملات ارز دیجیتال به این معنی است که فرد مقداری ارز دیجیتال را وام می‌گیرد و به این نحو می‌تواند قدرت خرید و فروش خود را تقویت کند.

هنگامی که از اهرم کمک می‌گیرید دیگر نیازی نیست نگران خطرات لیکوییدیشن باشید.

کارمزدهای زیر مربوط به هر تراکنش ارز دیجیتال مرتبط با توکن‌های اهرمی است:

  • کارمزد اشتراک: زمانی که تریدر خرید توکن‌های اهرمی را انتخاب می‌کند، دریافت می‌شود.
  • کارمزد بازخرید: زمانی که می‌خواهید یک توکن اهرمی را بازخرید کنید، دریافت می‌شود.
  • کارمزد مدیریت: روزانه برای مدیریت موقعیت‌های اهرمی دریافت می‌شود.

کارمزد کپی‌تریدینگ

هنگامی که قصد دارید استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذار یا تریدر دیگری را کپی کرده و از آن استفاده کنید باید کارمزد کپی تریدینگ را پرداخت کنید.

اکثر پلتفرم‌های ارز دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند معاملات تریدرهای با‌تجربه را کپی و اجرا کنند.

البته برخی از صرافی‌ها کارمزد کپی‌تریدینگ دریافت نمی‌کنند، زیرا به تریدر اصلی درصدی از سود تریدر کپی‌کننده را پرداخت می‌کنند.

کارمزد وام‌ کریپتو

تصور کنید از بانک وام گرفته‌اید، قطعاً هنگام برگرداندن وام، مبلغ اضافی نیز به‌عنوان بهره پرداخت می‌کنید. هنگام گرفتن وام ارز دیجیتال نیز این کارمزد دریافت می‌شود.

کارمزد وام کریپتو از کارمزد یک وام سنتی کمتر است و می‌تواند شامل قرض گرفتن کوین، پول یا دارایی مانند املاک باشد.

کارمزد NFT

زمانی که سعی می‌کنید یک NFT جدید ایجاد کنید، باید کارمزد بپردازید.

ازآنجایی‌که ایجاد NFT جدید مستلزم انجام‌ محاسبات توسط ماینرها است، باید در ازای کمک آن‌ها به شما در ثبت تراکنش در بلاک‌چین و تکمیل فرایند ماینینگ، هزینه پرداخت کنید

کارمزد معامله ارز دیجیتال

چرا باید کارمزدهای معاملات ارز دیجیتال را بپردازیم؟

اول از هر چیز باید در نظر داشته باشیم که هر مؤسسه مالی، از جمله بانک‌ها در قبال ارائه خدمات، کارمزد دریافت می‌کنند، بنابراین اگر خواستار دریافت خدماتی دررابطه‌با خرید و فروش ارز دیجیتال هستیم باید کارمزد آن را بپردازیم.

دلیل مهم‌تری که برای پرداخت کارمزد معاملات ارز دیجیتال وجود دارد این است که بسیاری از این هزینه‌ها به ماینرهای ارز دیجیتال پرداخت می‌شود و کار حیاتی ماینرها است که به پردازش تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه بلاک‌چین کمک می‌کند.

نحوه انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال با بررسی کارمزدها

اگر یک تریدر فعال باشید حتماً از اهمیت میزان کارمزدها و تأثیر آن‌ها بر سود نهایی خود مطلع هستید.

از سویی فقدان دستورالعمل‌های جهانی اغلب درک و مقایسه کارمزدهای معاملاتی ارز دیجیتال در صرافی‌ها را برای تریدرها دشوار می‌کند.

برای جلوگیری از سردرگمی هنگام مقایسه کارمزدها در صرافی‌های مختلف باید چند مفهوم اساسی را خوب یاد بگیرید تا بتوانید بدون استفاده از ابزارها یا فیلترهای پیشرفته، کارمزدها را مقایسه کنید.

هر صرافی ارز دیجیتال، جدولی از کارمزدهایش را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این جدول عمدتاً کارمزدهای معاملات اسپات و معاملات آتی را نشان می‌دهد.

در اکثر شرایط، کارمزد معاملات اسپات بالاتر از کارمزد معاملات آتی است. این هزینه‌ها به‌صورت کارمزد میکر و کارمزد تیکر لیست می‌شوند.

به عبارت ساده، کارمزد میکر برای تمام سفارش‌های محدود و کارمزد تیکر برای تمام سفارش‌های بازار، صرف‌نظر از اینکه در حال باز کردن یک سفارش یا بستن پوزیشن خود هستید، از شما دریافت می‌شود.

با انجام برخی کارها مانند نگه‌داشتن مقدار مشخصی ارز دیجیتال در کیف پول خود، داشتن توکن بومی پلتفرم و انجام حجم مشخصی از معاملات طی 30 روز، می‌توانید کارمزدی کمتر از حد تعیین شده بپردازید.

حال که با انواع کارمزد آشنا شدیم، در ادامه به معرفی برخی صرافی‌های شناخته شده در جهان و مقایسه انواع کارمزدها در این صرافی‌ها می‌پردازیم تا بتوانید بهترین صرافی را انتخاب کنید:

صرافی بای بیت (Bybit)

صرافی بای بیت در سال 2018  توسط بن ژو (Ben Zhou) تأسیس شد و اکنون دفتر مرکزی آن در سنگاپور مستقر است.

این صرافی به دلیل ارائه معاملات مشتقات ارز دیجیتال (Derivatives) و انواع ابزارهای آتی محبوبیت زیادی در میان تریدرها پیدا کرده است.

بای بیت، از صرافی‌هایی است که پایین‌ترین کارمزد معاملات ارز دیجیتال را دریافت می‌کند. درباره Bybit بیشتر بخوانید: معرفی صرافی بای بیت (Bybit) برای ایرانیان

صرافی کوکوین (Kucoin)

صرافی کوکوین در سال 2017 در هنگ‌کنگ آغاز به کار کرد و هم‌اکنون در سنگاپور مستقر است. در این صرافی معاملات اسپات، مارجین، همتا به همتا و فیوچرز (آتی) انجام می‌گیرد.

کارمزد معاملات در این صرافی باتوجه‌به حجم معاملات متفاوت است. برای معاملات با حجم معمولی حداکثر 0.1 درصد است.

اگر از توکن KCS که توکن بومی کوکوین است برای پرداخت معاملات استفاده کنید، 20 درصد تخفیف شامل شما می‌شود که می‌تواند کارمزد را به 0.08 درصد برساند.

کارمزد برداشت در صرافی کوکوین برای هر ارز دیجیتال متفاوت است؛ معمولاً کارمزد برداشت در این صرافی کمتر از 0.1 درصد است و برای برخی ارزهای دیجیتال نیز رایگان است.

کارمزد معاملات آتی در این صرافی، از 0 تا 0.3 درصد متغیر است. بررسی و آموزش پلتفرم معاملاتی کوکوین (Kucoin) را اینجا بخوانید.

صرافی بایننس (Binance)

صرافی بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر میزان معاملات روزانه است.

این صرافی در سال 2017 در چین توسط “چانگ پنگ ژائو” تأسیس شد و با کاهش کارمزدها و آسان‌تر کردن معاملات توانست محبوبیت زیادی کسب کند.

این صرافی از انواع معاملات پشتیبانی می‌کند و علاوه‌برآن دارای یک بازار NFT برای خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی است.

افزون بر آن تریدرها می‌توانند از اهرم‌های مالی نیز در این صرافی استفاده کنند و سود بیشتری کسب نمایند.

البته باید توجه داشت که احراز هویت در بایننس پیچیده است و کاربران ایرانی به‌سختی می‌توانند در آن احراز هویت انجام دهند و اکثر مواقع موفق به این کار نمی‌شوند.

 این صرافی به‌ازای هر تریدی که انجام می‌دهید 0.1 درصد کارمزد کسر می‌کند.

اگر از توکن BNB که توکن بومی این صرافی است استفاده کنید، تخفیف در پرداخت کارمزد دریافت خواهید کرد و مبلغ کارمزد از BNBهای شما کسر خواهد شد. صرافی بایننس از شبکه‌های بلاک‌چینی مختلفی پشتیبانی می‌کند.

کارمزد برداشت در این صرافی باتوجه‌به نوع شبکه انتخابی شما متفاوت است. کارمزد معاملات آتی در بایننس بسیار کم بوده و از 0 تا 0.02 درصد متغیر است. آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی Binance

صرافی کوینکس (Coinex)

صرافی کوینکس در سال 2017 آغاز به کار کرد و در حال حاضر میلیون‌ها کاربر از بیش از 100 کشور دنیا در این صرافی عضو هستند.

این صرافی عملکرد سریع و تجربه کاربری خوبی را در طی این سال‌‌ها از خود نشان داده است. از نقاط قوت این صرافی می‌توان به پشتیبانی از چندین زبان از جمله زبان فارسی اشاره کرد.

علی‌رغم متمرکز بودن صرافی کوینکس، این صرافی از امنیت بالایی برخوردار است و تا کنون توانسته‌ است به‌خوبی از اطلاعات و سرمایه کاربران خود حفاظت کند.

این صرافی جزو صرافی‌هایی است که کاربران ایرانی را تحریم نکرده است، بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای تریدرهای ایرانی محسوب شود.

البته باید توجه داشت که این صرافی نقاط ضعفی نظیر عدم پشتیبانی از ارزهای فیات و محدودیت برای حداقل برداشت و واریز دارد که ممکن است برای برخی تریدرها ناخوشایند باشد.

 کارمزد معاملات در این صرافی حدوداً 0.2 درصد است؛ ولی اگر حجم معاملات شما بالا باشد، از تخفیف خوبی برخوردار خواهید شد.

 کارمزد برداشت در این صرافی باتوجه‌به ارز دیجیتال انتخابی متغیر است، اما کارمزدهای برداشت آن کاملاً منصفانه و معقول است؛ حتی برای برخی از ارزهای دیجیتال کارمزدی دریافت نمی‌کند.

راهنمای Coinex: پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال را اینجا بخوانید.

صرافی کوینکس

صرافی بینگ ایکس (BingX)

صرافی بینگ ایکس یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال است که در سال 2018 در سنگاپور تأسیس شد. این صرافی به کاربران امکان فعالیت در بازار سهام، شاخص و ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

افزون بر آن تریدرها از خدمات و امکاناتی چون معاملات اسپات، مشتقات، خرید با ارزهای فیات و معاملات مارجین برخوردار خواهند شد.

امکان ورود به سایت با IP ایران امکان‌پذیر نیست، اما اگر با تغییر آی پی وارد سایت شوید می‌بینید که این سایت از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و کاربران ایرانی می‌توانند بدون مشکل با هویت و مدارک ایرانی خود احراز هویت انجام دهند.

انجام معاملات فارکس و کریپتو در صرافی BingX ؛ راحت‌تر از همیشه!

صرافی MEXC

این صرافی در سال 2018 با نام MXC فعالیت خود را آغاز کرد، اما در ژوئن 2021 نام خود را به MEXC تغییر داد. در حال حاضر اطلاعات دقیقی راجع به موقعیت مکانی دفتر مرکزی این صرافی در دست نیست.

صرافی MEXC خدماتی از جمله معاملات اسپات، مارجین، بازار آتی، استیکینگ ارز دیجیتال و… را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

ایران در لیست کشورهایی قرار دارد که این صرافی به آن سرویس نمی‌دهد، بنابراین نمی‌توانید با مدارک و آی می ایران احراز هویت انجام دهید. اگرچه می‌توان بدون احراز هویت از برخی خدمات این صرافی استفاده کرد.

آموزش صرافی MEXC (ترید ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی) را از دست ندهید.

صرافی یونی‌سواپ (Uniswap)

یونی‌سواپ یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. ایده اولیه یونی‌سواپ در سال 2016 و توسط ویتالیک بوترین شکل گرفت. یک سال پس از شکل‌گیری ایده اولیه، هیدن آدامز این ایده جذاب را به محصولی کارآمد تبدیل کرد.

یکی از جذابیت‌های این صرافی این است که خریدار و فروشنده تقاضا را ایجاد نمی‌کنند، بلکه این کار توسط معادله‌ای صورت می‌گیرد که به طور خودکار ارزش را تنظیم می‌کند.

افزون بر این به دلیل عدم نیاز به احراز هویت، کاربران ایرانی نیز می‌توانند از این صرافی استفاده کنند.

پس از به‌روزرسانی یونی‌سواپ به ورژن دو، یک سیستم کارمزد جدید رونمایی شد که کاربران با رأی‌دهی می‌توانند آن‌ را فعال و غیرفعال کنند که طبق آن حدود 0.05 درصد از کل 0.3 درصد کارمزد صرف بهبود سیستم خواهد شد، البته این سیستم هنوز غیرفعال است.

راهنمای کار با یونی سواپ را بخوانید: چگونه از Uniswap استفاده کنیم؟

صرافی نوبیتکس

تا به اینجای مقاله با صرافی‌های محبوب خارجی آشنا شدیم. اکنون وقت آن رسیده که به معرفی نوبیتکس، اولین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، بپردازیم.

نوبیتکس از سال 1396 کار خود را آغاز کرد و با ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از بازار معاملاتی، حجم معاملات بالا و تأمین امنیت کاربر توانست نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند.

کارمزد معاملات در نوبیتکس به دو صورت تومانی و تتری دریافت می‌شود و بسته به اینکه معاملات سطح عادی دارند یا تریدری هستند متغیر خواهند بود.

کاربران بر اساس میزان معاملات خود در 30 روز گذشته از سطح پایه تا VIP6  طبقه‌بندی می‌شوند. طبیعی است که هر چه سطح شما بالاتر رود، میزان کارمزد میکر و تیکر کاهش خواهد یافت.

برای کاربران سطح پایه کارمزد میکر 0.2% و کارمزد تیکر 0.25% است. برای کاربران سطح VIP6 کارمزد میکر 0.08% و کارمزد تیکر 0.135% است.

کارمزد معاملات تتری نیز بر اساس سطح کاربری بین 0.1% و 0.06% برای میکر است و کارمزد تیکر بین 0.13% و 0.09% درصد محاسبه می‌شود. 

راهنمای تصویری نوبیتکس: خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی ایرانی

در جدول زیر می‌توانید کارمزدهای هر صرافی را مشاهده کرده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید:

نام صرافی
کارمزد میکر معاملات اسپات
کارمزد تیکر معاملات اسپات
کارمزد میکر معاملات آتی
کارمزد تیکر معاملات آتی
بای بیت
0%
0.1%
0.01%
0.06%
کوکوین
0.1%
0.1%
0.02%
0.06%
بایننس
0.1%
0.1%
0.02%
0.04%
کوینکس
0.2%
0.2%
0.02%
0.04%
بینگ ایکس
0.1%
0.1%
0.02%
0.04%
MEXC
0%
0%
0%
0.01%
یونی سواپ
0.3%
0.3%
NA%
NA%
جدول مقایسه کارمزد صرافی های معتبر ارز دیجیتال

کدام ارز دیجیتال کمترین کارمزد تراکنش را دارد؟

کمترین کارمزد در ارزهای دیجیتال مسئله‌ای مهم در کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری است و کاربران باتوجه‌به نوسانات بازار همواره به دنبال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با کمترین کارمزد هستند.

به طور میانگین، کارمزد ارزهای دیجیتال در بازار حدود 0.15 تا 0.25 دلار است (باتوجه‌به قیمت ارزها) و گاهی برای ارزهایی مانند اتریوم به 25 دلار هم می‌رسد.

در این میان ارزهای دیجیتالی مثل: بایننس کوین، ترون، آیوتا، ریپل، بیت‌کوین کش، استلار، لایت‌کوین، مونرو و دوج‌کوین از کارمزد تراکنش بسیار کمتری برخوردارند.

سؤالات متداول

چرا باید کارمزد معاملات ارز دیجیتال را بپردازیم؟

زیرا در هر مؤسسه مالی در ازای دریافت خدمات باید پول پرداخت کرد و علاوه‌برآن پرداخت این کارمزد به پردازش تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه کمک می‌کند.

انواع کارمزد در صرافی‌های ارز دیجیتال کدام‌اند؟

کارمزد تیکر و میکر، کارمزد NFT، کارمزد وام کریپتو، کارمزد لوریج و… از جمله کارمزدهایی هستند که صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند دریافت کنند.

چگونه می‌توان میزان کارمزد را کاهش داد؟

با تبدیل‌شدن به یک کاربر سطح VIP و استفاده از توکن بومی هر پلتفرم می‌توان کارمزدها را تا حدودی کاهش داد.

سخن پایانی

عوامل بسیاری از جمله تعداد ارزهای موجود در صرافی، حجم معاملات، پشتیبانی از کاربران، امنیت، کارمزد معاملات و کارمزد برداشت در انتخاب یک صرافی جهت انجام معاملات مهم است.

کاربران باید باتوجه‌به کارمزدهایی که صرافی‌های ارز دیجیتال به هنگام انجام تراکنش کسر می‌کنند، اقدام به سرمایه‌گذاری کنند، زیرا این کارمزدها بر سود نهایی افراد تأثیر می‌گذارد.

در این مقاله انواع کارمزدها را مورد بررسی قرار دادیم و به مقایسه کارمزدهای موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز پرداختیم. امیدواریم که برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

هزینه‌ها و کارمزد معامله (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx