پلتفرم NBA Top Shot؛ فروش لحظات ارزشمند لیگ NBA!

پلتفرم NBA Top Shot

قبل از بررسی پلتفرم NBA Top Shot باید در مورد NBA اطلاعاتی داشته باشیم.

NBA یک لیگ بسکتبال در شمال آمریکاست که بیش از 30 تیم بسکتبال در آن حضور دارند.

در حوزه ورزشی، این لیگ توانسته به یکی از زمینه‌های موفق تعامل ورزش و بلاک‌چین بدل شود. توکن‌های غیرمثلی NFT به طرفداران NBA امکان خرید توکن‌هایی که در آن‌ها لحظات تاریخی این ورزش به ثبت رسیده‌اند را فراهم می‌کند.

عناوین مطلب:

برای درک توکن‌های NFT موجود در پروژه NBA Top Shot باید آن‌ها را مانند کارت‌های ورزشی که در آن تصاویر بازیکنان قرار دارد تصور کنید.

با توجه به آمار‌های Crypto Slam، کلکسیون توکن‌های NFT این پلتفرم، به یکی از موفق‌ترین توکن‌های ورزشی در حال حاضر تبدیل شده است. این پلتفرم ورزشی NFT محور توانسته از جوئن سال 2021 بیش از 600 میلیون دلار توکن بفروشد!

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

پلتفرم NBA Top Shot نتیجه همکاری بین لیگ NBA، بازیکنان NBA و گروه توسعه دهنده کانادایی Dapper Labs در سال 2019 است. با این که بسیاری آن را به چشم بازی NBA Top Shot می‌بینند اما در واقع این پروژه یک پلتفرم بازارچه توکن‌های NFT است که حتی برای کاربرانی که در فضای کریپتو فعالیت نمی‌کنند نیز کاربری آسانی دارد.

نکته مهم اینجاست که معامله دارایی‌های NFT مربوط به NBA فقط در این پلتفرم امکان پذیر است و نمی‌توان توکن‌های آن را در سایر پلتفرم‌ها معامله کرد یا برعکس، توکن‌های غیر NBA‌ را در این پلتفرم به فروش رساند.

توکن‌های NFT در پلتفرم NBA Top Shot

دقیقا مانند کارت‌های قابل معامله در بازی‌ها، طرفداران بسکتبال NBA می‌توانند با خرید و فروش و معامله توکن‌های ویدیو‌یی لحظات تاریخی NBA در این پلتفرم به کسب درآمد بپردازند.

به توکن‌های ویدیویی NFT در این پلتفرم، Moment گفته می‌شود که فقط شامل توکن‌های غیرمثلی کلیپ‌های ویدیویی در بلاک‌چین Flow است.

هر توکن Moment یا کارت‌های NFT آن، ارزش متفاوتی دارند. همان‌طور که می‌دانید اطلاعات توکن‌های NFT در بستر بلاک‌چین FLOW ذخیره می‌شوند. از این رو دارایی‌های کاربران هیچ‌گاه از بین نمی‌رود.

این مسئله یکی از نقاط قوت توکن‌های NFT نسبت به کارت‌های ورزشی است که توانسته بسیاری از طرفداران را برای معامله در این پلتفرم جذب کند. 

در این پلتفرم توکن‌های NFT در قالب پکیج‌های محدود با قیمت خرده فروشی ثابت به کاربران آن فروخته می‌شود. مثلا یک پکیج 200 دلاری شامل چندین توکن Moment تصادفی است که محتویات دقیق آن مشخص نیست. اگر خوش شانس باشید کارت‌های ارزشمندی به دست می‌آورید!

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

پس از خرید یک پکیج، می‌توانید به محتویات ویدیویی هر توکن دسترسی پیدا کنید. مثلا کلیپی در مورد پرتاب سه امتیازی jayson Tatum را فقط با خرید توکن NFT می‌توان مشاهده کرد. در هر توکن moment، یک شماره سریال یکتا وجود دارد. هر چه تعداد نسخه‌های یک دسته از توکن‌های Moment کمتر باشد، کمیابی و مسلما ارزش آن نیز بالاتر خواهد بود.

در کنار کمیابی، فاکتور‌های دیگری نیز در قیمت‌ گذاری این توکن‌ها اهمیت دارند، مثلا بازیکنی که در کلیپ وجود دارد یا شماره سریال آن می‌توانند به صورت مستقیم در قیمت توکن‌ها موثر باشند.

توکن‌های moment این پلتفرم در انواع رنج قیمتی وجود دارند به طوری که ممکن است از توکن‌هایی با قیمت 12 دلار تا 200 هزار دلار را در آن پیدا کنید!

آموزش خرید توکن NFT در NBA Top Shot

وارد وبسایت NBA Top Shot شوید و در آن‌جا توکن moment مورد نظر خود را جستجو کنید.

بازارچه nba top shot
با استفاده از قابلیت جستجو و فیلتر‌های ارائه شده در این پلتفرم امکان جستجو براساس نام بازیکن، تیم، لباس، قیمت و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.

در قدم بعد اگر چیزی که به دنبال آن هستید را پیدا کرده‌اید باید روی گزینه Select and buy کلیک کنید که در آن لیستی از فروشندگان moment مورد نظر به همراه قیمت آن‌ها نمایش داده می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای یک توکن NFT قیمت‌های متفاوتی وجود دارد که به دلخواه کاربران تنظیم شده‌اند. 

خرید nft در nba top shot
در این پلتفرم امکان خرید NFT از سایر بازیکنان نیز وجود دارد.

و در گام سوم برای خرید توکن مورد نظر دو راه وجود دارد:

  • استفاده از کارت‌های اعتباری (که در ایران امکان استفاده از آن نیست)
  • استفاده از ارز‌های دیجیتال

در کنار امکان خرید از طریق توکن بومی بلاک‌چین FLOW، شما می‌توانید یکی از ارز‌های ارائه شده را برای خرید توکن انتخاب کنید:

آموزش خرید پکیج توکن در NBA Top Shot

ابتدا یک اکانت ایجاد کنید و پس از آن خرید اولین پک moment به شما پیشنهاد می‌شود. با کلیک روی آن به صفحه پک‌ها هدایت می‌شوید:

پکیج nft در nba top shot
صفحه مربوط به پکیج‌ها در بازارچه NBA Top Shot

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پک‌های moment به سرعت فروخته می‌شوند و شانس ماندن آن‌ها در فروشگاه برای مدت طولانی بسیار کم است.

برای خرید یک پک باید به طور مداوم و روزانه این صفحه را بررسی کنید. اما ناراحت نباشید، حتی اگر نتوانستید این پک‌ها را خریداری کنید می‌توانید پک پکیج پایه را که دارای 3 توکن moment است به دست بیاورید.

این پک فقط به کاربران تازه وارد ارائه می‌شود، برای خرید آن باید روی Base Set کلیک کرده و سپس دکمه Reserve را بزنید.

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

چگونه توکن NFT را در NBA Top Shot بفروشیم؟

فروش توکن‌های moment در این پلتفرم از خرید آن‌ها آسان‌تر است. برای فروش یک توکن مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به صفحه توکن‌های moment خود مراجعه کنید.
  2. توکنی که قصد فروش آن را دارید انتخاب کنید.
  3. روی دکمه Place for sale بزنید.
هدیه دادن nft در nba top shot
در هنگام انتخاب یک NFT، می‌توانید با انتخاب گزینه SEND AS GIFT آن را به عنوان هدیه برای دوستان‌تان بفرستید!

چه توکن‌هایی را می‌توان در NBA Top Shot خریداری کرد؟

پلتفرم NBA Top Shot‌ به صورت انحصاری برای توکن‌های لیگ ورزشی NBA ایجاد شده است و شما نمی‌توانید سایر توکن‌های NFT را در این بستر معامله کنید.

پک‌ها (Packs)

پک‌های قابل خرید شامل تعدادی توکن‌های moment هستند که کاربران با قیمت‌های تعیین شده از سوی NBA Top Shot خریداری می‌کنند.

در اصل این پک‌ها ارزان‌تر از خرید توکن‌های moment از سایر کاربران است. با این حال در این پک‌ها، شما دقیقا نخواهید دانست که چه توکن‌هایی دریافت می‌کنید.

ست‌ها (Sets)

ست‌ها مجموعه‌ای از توکن‌های Top Shot هستند که به صورت دستچین و با موضوعات نزدیک به هم کنار هم قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال ست Rookie Debut شامل مجموعه‌ای از توکن‌های مربوط به ستاره‌های نوظهوری مانند Jordan McLaughlin هستند. 

رده‌ها (Tiers)

میزان کمیابی یک توکن براساس تایر (رده) آن مشخص می‌شود. این پلتفرم چهار سطح کمیابی دارد که با عناوین رایج (common)، نادر (Rare)، افسانه‌ای (Legendary) و نهایی (ultimate) دسته بندی شده‌اند.

در دسته رایج حدود 10 هزار یا بیشتر نسخه توکن وجود دارد و در دسته نادر بین 150 تا 5 هزار و در دسته افسانه‌ای بین 25 تا 500 توکن قرار گرفته‌اند.

در مورد دسته آخر یعنی ultimate اطلاعات زیادی در دست نیست چرا که هنوز هیچ پکی از این دسته به فروش نرسیده است!

شماره سریال‌ها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر توکن که باید در زمان خرید در نظر بگیرید شماره سریال آن است.

هر توکن NFT موجود در NBA Top Shot دارای یک شماره سریال یکتاست که از سایر توکن‌ها متفاوت است.

این ویژگی مهم‌ترین بُعد پلتفرم NBA Top Shot را شکل می‌دهد. معمولا شماره سریال‌هایی که اعداد آن‌ها کوچک‌تر هستند ارزش بیشتری دارند اما همیشه اینطور نیست. 

توکن‌‌ Kevin Durant در Top Shot شماره سریال 7 را دارد ولی ارزش آن از شماره سریال‌های 2 تا 6 بیشتر است چرا که عدد 7 شماره پیراهن این بازیکن نیز هست.

توکن‌های moment با شماره سریال‌های نمادین (مثل تارخ فوت، تولد، شماره پیراهن و غیره) تاثیر زیادی در قیمت آن‌ها دارند.

کارمزد معامله در NBA Top Shot چقدر است؟

بازارچه این پلتفرم به ازای هر توکنی که فروخته شود 5 درصد کارمزد می‌گیرد.

برای مثال اگر شما یک توکن moment را با قیمت 100 دلار بفروشید، 95 دلار آن را دریافت می‌کنید. این پلتفرم برای لیست و یا حذف کردن توکن‌ها از بازارچه کارمزدی دریافت نمی‌کند.

آیا می‌توان از کیف‌پول MetaMask در NBA Top Shot استفاده کرد؟

از آن‌جایی که این پلتفرم از بلاک‌چین FLOW بهره می‌برد، شما نمی‌توانید از کیف پول متامسک استفاده کنید چرا که این بلاک‌چین فقط کیف پول Dapper Wallet‌ را پشتیبانی می‌کند.

برای واریز دارایی به این کیف‌پول می‌بایست گزینه Payments & Payouts را انتخاب و نوع واریز را به صورت دلخواه انتخاب کنید.

نتیجه گیری

با بیش از 500 میلیون دلار فروش در عرض 6 ماه و آن هم در نسخه بتا، پلتفرم NBA Top Shot به یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های دارایی‌های دیجیتال ورزشی تبدیل شده که توانسته به جریان اصلی تیتر‌های خبری و مرکز توجه بسیاری از هواداران این حوزه بدل شود. 

تیم توسعه دهنده این پروژه یعنی Dapper Labs با تست و ارزیابی مدل کارت‌های یادگاری ورزشی توانسته هم کاربران نوستالژیک و هم طرفداران لیگ بسکتبال NBA را به خود جلب کند.

خلاقیت این تیم در استفاده از توکن‌های NFT و تبدیل آن به یک محصول جذاب، زبان‌‌زد همه انجمن‌های کریپتویی است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx