ارز دیجیتال فلو (FLOW) چیست؟

ارز دیجیتال فلو

بلاک‌چین و ارز دیجیتال فلو (Flow) یک اکوسیستم و پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین با راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر برای ارائه پروژه‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین است.

شبکه فلو بر ارائه محیط و معماری‌ای مقیاس‌پذیر برای تراکنش‌های سریع و بدون تأخیر تمرکز دارد تا محیطی برای توکن‌ها، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازی‌های مبتنی بر توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT) ایجاد کند.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر‌ را می‌توان مانند سایر ارزهای دیجیتال ایجاد و معامله کرد، با این تفاوت اساسی که هر توکن‌ تعویض‌ناپذیر منحصربه‌فرد است و قیمت متفاوتی دارد؛ به همین دلیل توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر تحت عنوان توکن‌های کلکسیونی نیز شناخته می‌شوند.

عناوین مطلب:

فلو پروژه خودش را در شبکه دارد: NBA Top Shot. و با رونق‌گرفتن بازار توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر، این شبکه می‌تواند محبوبیت فزاینده‌ای را تجربه کند.

فلو قراردادهای هوشمند قابل‌ارتقاء ارائه می‌دهد که می‌توانند برای رفع مشکلات مختلف استفاده شوند و در چند ثانیه نتیجه مطلوب ارائه دهند. همچنین، ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌های تعویض‌ناپذیر با زبان برنامه‌نویسی آسان فلو، کِیدِنس (Cadence) یکی دیگر از مزایای این پروژه است.

فلو مشکلات مقیاس‌پذیری را که در پلتفرم اتریوم مشاهده می‌شود، بدون استفاده از شاردینگ حل می‌کند. به این ترتیب این فناوری به تسهیل فرایندها در بلاک‌چین و به‌حداقل‌رساندن ترافیک شبکه برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین مانند کریپتوکیتیز (CryptoKitties) کمک می‌کند.

فلو چگونه کار می‌کند؟

فلو از پروتکل اثبات سهام برای دستیابی به مقیاس‌پذیری بدون استفاده از شاردینگ استفاده می‌کند؛ گفتنی است شاردینگ یک تکنیک رایج برای بهبود مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت و ظرفیت شبکه است.

فلو کار روی شبکه را میان نودهای پشتیبان سیستم با قابلیت‌های فنی مختلف توزیع می‌کند. به این ترتیب، با جداکردن فرایندهای غیرقطعی (مثل جای‌دادن تراکنش‌ها در یک بلاک) از فرایندهای قطعی (مثل اجرای بلاک تراکنش‌ها) توان عملیاتی بلاک‌چین نیز افزایش می‌یابد.

به‌منظور کاهش تلاش اضافی، فلو از معماری چندنقشی و چندنودی استفاده می‌کند. برای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه به‌روشی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه، فلو فرآیند اعتبارسنجی را به چهار نقش تقسیم و وظایف مختلف را بین انواع مختلف نود توزیع می‌کند. برای افزایش کارایی، نودها هم وظایف را تقسیم و در اعتبارسنجی هر تراکنش در شبکه شرکت می‌کنند. چهار نوع نود عبارتند از نودهای مجموعه (Collection Nodes)، نودهای اجماع (Consensus Nodes)، نودهای اجرایی (Execution Nodes) و نودهای اعتبارسنج (Verification Nodes).

بنیان‌گذاران فلو چه افرادی هستند؟ (تاریخچه فلو)

پروژه فلو توسط دپرلبز (Dapper Labs) راه‌اندازی شد؛ دپرلبز خالق و توسعه‌دهنده یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم، یعنی کریپتوکیتیز است. کریپتوکیتیز محبوبیت زیادی را تجربه کرده است و همچنان علاقمندان و طرفداران آیتم‌های کلکسیونی مبتنی بر بلاک‌چین را به خود جذب می‌کند.

دپرلبز: تیم توسعه ارز دیجیتال فلو

با افزایش تعداد کاربران، مشخص شد که اتریوم در مدیریت مقیاس‌پذیری دچار ضعف است؛ بنابراین کریپتوکیتیز با مشکلات عملیاتی روبه‌رو شد و تیم دپرلبز تصمیم گرفت یک پلتفرم بلاک‌چینی مقیاس‌پذیر ایجاد و محیطی بسیار کاربردی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازی‌هایی مانند کریپتوکیتیز فراهم کند. حاصل کار بلاک‌چین و ارز دیجیتال فلو بود.

فلو در سال 2020 به‌عنوان یک پروتکل اثبات سهام راه‌اندازی شد و به توسعه‌دهندگان اجازه داد توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر ایجاد، استفاده و معامله کنند. امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین روی این پلتفرم هم یکی دیگر از قابلیت‌های بلاک‌چین فلو است. بنیان‌گذار فلو همچنین مدیر ارشد فناوری در دپرلبز، دیتر شرلی (Dieter Shirley) است.

چه چیزی فلو را منحصربه‌فرد می‌کند؟

شبکه فلو یک پروژه منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند که محیطی بسیار مقیاس‌پذیر برای توسعه‌دهندگانِ علاقمند به ایجاد و استفاده از توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر (که اخیراً محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند) ارائه می‌دهد. معماری فلو به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین را بدون مشکلاتی مثل ترافیک شبکه روی این پلتفرم بسازند.

فلو داده‌ها و کار روی شبکه را در نودهای مختلف، که بر اساس نقش‌هایشان از هم جدا شده‌اند، توزیع می‌کند، به‌طوری که این توزیع مقیاس‌‌پذیری شبکه را افزایش می‌دهد و اکوسیستمی کارآمد برای توسعه‌دهندگان بلاک‌چین ایجاد می‌کند.

فلو می‌تواند فرصتی منحصربه‌فرد برای سرمایه‌گذارانی باشد که به پتانسیل توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر و اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چین اعتقاد دارند. به لطف معماری کارآمد فلو، فرایند نهایی‌شدن تراکنش‌ها و عملیات درون‌زنجیره‌ای سرعت پیدا کرده است.

چه‌عاملی فلو را ارزشمند می‌کند؟

توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را در شبکه فلو ایجاد کنند؛ این ویژگی به فلو ارزشی ذاتی می‌دهد که بر اساس ظرفیت فنی و فناوری آن سنجیده می‌شود.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان فلو می‌توانند ارز دیجیتال فلو را در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خود بگنجانند، جایی که فلو می‌تواند به عنوان ارز اصلی برای پرداخت‌ها و پاداش‌ها عمل کند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از شبکه فلو برای ایجاد توکن‌های خود استفاده کنند. همچنین، ارز دیجیتال فلو را می‌توان در اپلیکیشن‌های مختلف به کار گرفت یا به‌عنوان توکن‌ تعویض‌ناپذیر معامله کرد.

ارزش بازار فلو تحت تأثیر عوامل متعددی است که می‌تواند باعث تغییر قیمت فلو شود. برخی از این عوامل عبارتند از سودمندی، محبوبیت بازار توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر، ارتقاء، توسعه، علاقه سازمان‌ها و سایر اخبار و رویدادهای مهم مربوط به این شبکه.

همچنین، ارزش ذاتی فلو که اغلب با قیمت بازار مطابقت ندارد، بر اساس فناوری‌ها، ظرفیت فنی، عملکرد و کاربردها تعیین می‌شود. قیمت بازار فلو نیز در معرض تغییرات مکرر است که بخشی از آن به نوسانات زیاد بازار ارزهای دیجیتال مربوط می‌شود.

سایر اطلاعات فنی

فلو معماری شبکه را با استفاده از چندین نود با نقش‌های متعدد تقسیم می‌کند که می‌توانند به‌صورت هم‌زمان روی تمام تراکنش‌ها در مراحل مختلف فرایند اعتبارسنجی کار کنند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این نودها به چهار نوع نود مجموعه، نود اجماع، نود اجرایی و نود اعتبارسنج تقسیم می‌شوند.

  • نودهای مجموعه مناسب‌بودن اتصال شبکه برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و دسترس‌پذیری داده را برای اپلیکیشن‌هایی که روی شبکه فلو میزبانی می‌شوند، بررسی می‌کنند.
  • نودهای اجماع نقش تصمیم‌گیری در خصوص تراکنش‌هایی را دارند که باید اعتبارسنجی شوند.
  • نودهای اجرایی نمی‌توانند در تصمیم‌گیری شرکت کنند، اما در عوض قدرت محاسباتی برای اجرای تراکنش‌ها را تأمین می‌کنند.
  • نودهای اعتبارسنج هم اطلاعات ارسال‌شده توسط نودهای اجرایی را پیش از اعتبارسنجی تراکنش‌ها مجدداً بررسی می‌کنند و به این ترتیب فرایند اعتبارسنجی تکمیل می‌شود.
  • گفتنی است کیدنس نیز زبان برنامه‌نویسی این پلتفرم است که برای ایجاد قراردادهای هوشمند در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    NODES
    درصد پاداش سهام‌گذاری برای نودهای شبکه

شبکه فلو چگونه ایمن می‌شود؟

شبکه فلو از پروتکل اثبات سهام استفاده می‌کند و برای اعتبارسنجی، یک معماری چهارمرحله‌ای دارد. در این وضعیت، هر نود وظیفه‌ای ویژه و ازپیش‌تعیین‌شده دارد و تنها بخشی از داده‌ها را در یک محیط چندوظیفه‌ای و چندنودی پردازش می‌کند. به لطف این سازوکار، تراکنش‌ها و عملیات در شبکه کارآمدتر می‌شوند و با توجه به اینکه فرآیند اعتبارسنجی تقسیم شده است و داده‌ها بین چندین نود در شبکه توزیع می‌شوند، امنیت شبکه فلو نیز تأمین می‌شود.

این شبکه برای اعتبارسنجی و امنیت به نودها متکی است، اما از امنیت قابل خواندن توسط انسان (Human-Readable Security) نیز برای محافظت از کاربران شبکه در برابر اپلیکیشن‌های مخرب استفاده می‌کند.

تیم فلو یک تکنیک رمزنگاری جدید به نام اثبات تخصصی دانش محرمانه (Specialized Proofs of Confidential Knowledge) را توسعه داد. این الگوریتم که به‌صورت خلاصه SPoCK نامیده می‌شود، به این معناست که اثبات‌کنندگان می‌توانند اثبات کنند که به دانش محرمانه خاصی دسترسی دارند، بدون اینکه آن را فاش کنند. هر SPoCK تخصصی و ویژه است و اثبات‌کنندگان دیگر نمی‌توانند آن را کپی کنند.

چگونه از ارز دیجیتال فلو استفاده کنیم؟

از فلو می‌توان به‌عنوان یک محیط مقیاس‌پذیر برای ایجاد و ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر استفاده کرد. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از فلو به عنوان ارز دیجیتال اصلی در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند یا توکن‌ها و ارزهای دیجیتال خود را بسازند.

هر فعالیت در شبکه فلو، مانند ایجاد یک حساب کاربری جدید یا ذخیره دارایی به مقدار کمی فلو نیاز دارد. پروژه‌های ساخته‌شده روی بلاک‌چین فلو می‌توانند از ارز دیجیتال فلو برای پرداخت‌های همتابه‌همتا در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند و همچنین، هزینه خدمات یا پاداش بپردازند.

از ارز دیجیتال فلو می‌توان برای ایمن‌سازی شبکه در ازای پاداش‌ سهام‌گذاری نیز استفاده کرد. دارندگان ارز دیجیتال فلو می‌توانند به یک نود اعتبارسنج تبدیل شوند یا توکن‌های خود را به نود اعتبارسنج دیگری بسپارند.

علاوه بر این، هنگامی‌ که شبکه به بلوغ برسد، از ارز دیجیتال فلو می‌توان به‌عنوان وثیقه، سپرده‌گذاری برای ذخیره‌سازی داده و مشارکت در حاکمیت استفاده کرد.

علاوه بر این، فلو را می‌توان در بازارهای ارز دیجیتال معامله و از تفاوت بین قیمت خرید و فروش سود کسب کرد.  

چگونه کیف پول فلو انتخاب کنیم؟

برای کاربرانی که مقادیر بیشتری ارز دیجیتال فلو دارند، بهترین انتخاب استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر نانو است که می‌تواند بیشترین امنیت را برای دارایی‌های شما فراهم کند. با این حال، در نظر داشته باشید که کیف پول‌های سخت‌افزاری به هزینه اولیه و دانش فنی بیشتری احتیاج دارند.

علاوه بر استفاده از کیف پول سخت‌افزاری، می‌توانید کوین‌های فلو خود را در کیف پول رسمی فلو که درگاه‌های پرداختی برای دارایی‌های مختلف دارد، ذخیره و معامله کنید. کیف پول رسمی دپر (Dapper) توسط تیم توسعه‌دهنده فلو ایجاد شده است.

کیف پول‌های نرم‌افزاری گزینه دیگری نیز ارائه می‌دهند و استفاده از آنها رایگان و آسان است. این کیف پول‌ها را که ممکن است امانی یا غیرامانی باشند، می‌توانید به‌عنوان اپلیکیشن‌های گوشی یا دسک‌تاپ دانلود کنید.

در کیف پول‌های امانی، کلیدهای خصوصی از طرف شما مدیریت و پشتیبانی می‌شوند؛ درحالی که کیف پول‌های غیرامانی از عناصری ایمن روی دستگاه شما برای ذخیره کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. اگرچه استفاده از این کیف پول‌ها راحت است، اما امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند و ممکن است برای مقادیر کمتر ارز دیجیتال فلو یا کاربران تازه‌کار مناسب‌تر باشند.

کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های وب نیز رایگان هستند و به‌راحتی می‌توان از آنها در دستگاه‌های مختلف استفاده کرد. با این حال، این کیف پول‌ها گرم و آنلاین هستند و نسبت به سایر کیف پول‌های سخت‌افزاری یا حتی نرم‌افزاری از امنیت کمتری برخوردار هستند.

اثبات سهام فلو

فلو از پروتکل اثبات سهام به عنوان مکانیزم اجماعی کارآمد استفاده می‌کند. اثبات سهام به قدرت محاسباتی و انرژی کمتری نسبت به مکانیزم اثبات کار نیاز دارد؛ گفتنی است که سازوکار اثبات کار از عملیات استخراج برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید استفاده می‌کند. به لطف استفاده هوشمندانه از اثبات سهام و توزیع داده‌ها بین نودها با وظایف تقسیم‌شده، فلو مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و ایمن است.

سخن پایانی

هدف فلو ارائه راه‌حل‌های مؤثر و کارآمد برای افزایش مقیاس‌پذیری است تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد اپلیکیشن‌ها و توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر‌ روی شبکه فلو ایجاد کنند. به لطف مقیاس‌پذیری کارآمد و اعتبارسنجی سریع، فلو یکی از جدیدترین و برجسته‌ترین پروژه‌هایی است که از پتانسیل بازار توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر و توسعه بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین بهره می‌برد.

با افزایش محبوبیت توکن‌های‌ تعویض‌ناپذیر و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، فلو این شانس را دارد که به‌عنوان یکی از برترین شبکه‌های بلاک‌چین در نوع خود جای بگیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx