نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

توکن تعویض‌ ناپذیر

توکن‌ تعویض‌ ناپذیر (NFT) یک نوع دارایی‌ دیجیتال کلکسیونی (قابل‌‌جمع‌آوری) و توکنیزه‌شده‌ای است که ارزش آن متکی به منحصربه‌فرد بودن و کمیاب‌بودن‌ آن است و روی پلتفرم‌های زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) و اتریوم ایجاد می‌شود.

مطلب مرتبط: چگونه توکن غیرقابل‌ تعویض (NFT) ایجاد کنیم؟

توکن تعویض ناپذیر با نام توکن‌ غیرقابل معاوضه نیز شناخته می‌شود.

عناوین مطلب:

ارزش توکن‌ تعویض‌ ناپذیر (ان‌اف‌تی‌ها) به اصالت و نادر بودن آن بستگی دارد؛ بنابراین، می‌توان با نگاهی دقیق‌ به این توکن روی یک مرورگر بلاک‌چین از صحت این ویژگی‌ها اطمینان حاصل کرد.

ارزهای دیجیتال هنری (crypto art) تنها یکی از موارد استفاده از توکن‌های تعویض‌ناپذیر است و اکنون زنجیره هوشمند بایننس یک اکوسیستم توکن تعویض‌ ناپذیر دارد.

با توجه به محبوبیت اخیر توکن‌های تعویض‌ناپذیر در اخبار و قیمت‌های شگفت‌انگیز فروش آنها، به‌راحتی می‌توان بازار داغ این توکن‌ها را مشابه با جنون عرضه اولیه کوین (ICO) در سال ۲۰۱۷ دانست.

با این حال، توکن‌های NFT و جنون عرضه اولیه کوین دو مسئله کاملاً متفاوت هستند.

برای درک بهتر توکن‌های تعویض‌ناپذیر، در این مقاله باورهای اشتباه و سوالات متداول مربوط به این حوزه را با هم مرور می‌کنیم و سعی می‌کنیم به هر کدام پاسخ دهیم.

خواندن نکات زیر قبل از خرید NFT به شما پیشنهاد می‌شود.

۱. توکن‌ تعویض‌ ناپذیر چیست؟

توکن تعویض‌ ناپذیر (non-fungible token) یا به‌اختصار NFT یک دارایی دیجیتال، کلکسیونی و منحصربه‌فرد است که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند.

اگر خالق یک توکن تعویض‌ ناپذیر هنرمندی مشهور یا موسیقی‌دانی برجسته باشد، این توکن می‌تواند متقاضی بسیاری داشته باشد. توکن تعویض‌ناپذیر در بازی‌ها نیز می‌تواند مفید واقع شود یا می‌تواند صرفاً یک کلکسیون را تکمیل کند. 

بیشتر بخوانید: چرا NFT ها ارزش پیدا کردند؟

امروزه، توکن‌های تعویض‌ناپذیر، هنر و دارایی‌های کلکسیونی به هم گره خورده‌اند. این توکن‌های منحصربه‌فرد عامل ایجاد موج‌هایی از فروش گسترده آثار طراحان هنر گرافیک و هنرمندان تجسمی هستند.

هنرمندی با نام مستعار بیپل (Beeple) یکی از بهترین نمونه‌ها در این حوزه است.

یکی از توکن‌های تعویض‌ناپذیر این هنرمند به‌نام «هرروز: اولین ۵۰۰۰ روز» (Everydays – The First 5000 Days) با ارزش تقریبی ۶۹ میلیون دلار به فروش رفته است.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر بسیار محبوب هستند؛ اما موضوع از سطح چند عنوان خبر با ارقام خیره‌کننده بسیار عمیق‌تر است.

اگر شما نیز قصد دارید اندکی بیشتر این موضوع را مورد بررسی قرار دهید، باید در جهان توکن تعویض‌ناپذیر به جست‌وجو و کاوش بپردازید. به این منظور، می‌توانیم در موضوعات و موارد استفاده گسترده‌تری دقت کنیم تا بتوانیم در بسیاری از تصورات نادرست خود تجدیدنظر داشته باشیم.  

۲. توکن‌ تعویض‌ ناپذیر چگونه به کلکسیونرها کمک می‌کند؟

اگر اخبار لیگ NBA بسکتبال ایالات متحده را دنبال می‌کنید، احتمالاً نام NBA Top Shot را شنیده‌اید: کارت بازی کلکسیونی دیجیتال از بازی‌های بسکتبال. این کارت‌ها دقیقاً مشابه با کارت‌های فیزیکی هستند، اما اصالت آنها از طریق فناوری بلاک‌چین تضمین می‌شود.

بعضی از این کارت‌ها از سایر کارت‌ها نادرتر هستند و هرکدام ارزش متفاوتی دارند.

0
کارت‌های بازی دیجیتال NBA Top Shot

به عبارت ساده، یک توکن تعویض‌ناپذیر را نمی‌توان جعل یا کپی کرد. با نگاهی مجدد به تعریف قابلیت تعویض‌پذیری، می‌توانیم اندکی بیشتر در مورد ویژگی‌های خاص توکن تعویض‌ناپذیر اطلاعات کسب کنیم:

قابلیت تعویض‌پذیری توانایی دارایی در جهت تعویض‌پذیری با دارایی‌هایی از همان نوع است.

یک بیت‌کوین مساوی و قابل‌معامله با هر بیت‌کوین دیگری است. با این حال، کارت بازی شماره 1/99 از کِلدون جانسون (Keldon Johnson Holo Icon) یک کارت تعویض‌ناپذیر است زیرا فقط یک کارت از این مدل موجود است.

1 4
توکن تعویض‌ ناپذیر کارت بازی کِلدون جانسون

۳. آیا توکن تعویض‌ ناپذیر قابل‌معامله است؟

توکن‌های تعویض‌ناپذیر می‌توانند هر شکل، اندازه و حتی کاربردی داشته باشند.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر هنر دیجیتال که فقط کلکسیونی و قابل‌جمع‌آوری هستند، کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند. البته، شما می‌توانید آنها را معامله کنید؛ اما، توکن تعویض‌ناپذیر یک عکس از نظر کارایی تفاوت چندانی با نسخه پرینت‌شده معمول ندارد.

هنوز هم برخی از توکن‌های تعویض‌ناپذیر، همچون بازی معروف کریپتوکیتیز (CryptoKitties) روی بلاک‌چین اتریوم، کاربردهای واقعی دارند. در این بازی، یک گربه مجازی دارایی قابل‌جمع‌آوری و کلکسیونی محسوب می‌شود که می‌تواند ویژگی‌های خود را به نسل بعد و گربه‌های جدید منتقل کند.

2 3
تصویری از گربه‌های منحصربه‌فرد بازی کریپتوکیتیز

توکن‌های تعویض‌ناپذیر معمولاً در پلتفرم‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازار گسترده‌ای برای توکن‌های تعویض‌ناپذیر پلتفرم پنکیک سواپ (PancakeSwap) وجود دارد که ارزش هنری دارند و قابل‌تبدیل به ارز دیجیتال هستند.

این ترکیب منحصربه‌فرد به این معنی است که افراد می‌توانند در خصوص قیمت آینده و میزان نقدشوندگی توکن گمانه‌زنی کنند.

این توکن‌های تعویض‌ناپذیر همگی با دارایی‌های دیجیتال مختلف معامله‌پذیر هستند، به این معنی که شما می‌توانید با استفاده از اتریوم، بایننس کوین یا سایر ارزهای دیجیتال توکن تعویض‌ناپذیر بخرید یا بفروشید. با این حال، هنوز هم هر توکن NFT یگانه و منحصربه‌فرد است؛ یا به‌عبارت دیگر، قابل‌تعویض نیست.

۴. ارزش توکن‌ تعویض‌ ناپذیر چگونه تعیین می‌شود؟

تعیین میزان ارزش یک توکن تعویض‌ ناپذیر به چیزی بستگی دارد که نمایان‌گر آن است.

به‌عنوان مثال، هنر دیجیتال کاملاً شبیه به هر نوع هنر دیگری است. در مواجهه با توکن‌های تعویض‌ناپذیری که نمایان‌گر آثار هنری هستند، باید بدانیم خالق آن کیست، ارزش هنری این اثر چه میزان برآورد می‌شود و تقاضا از سوی سایر کلکسیونرها برای خرید این توکن چقدر است.

اگر توکن تعویض‌ ناپذیر بخشی از یک اجرا یا مجموعه باشد، اعداد خاصی اغلب از سایر اعداد ارزشمندتر خواهند بود. معمولاً شماره یک (#۱) پرطرفدارتر محسوب می‌شود؛ همچنین، اعداد ۷ و ۱۳ ارزشمندتر از سایر اعداد شناخته می‌شوند. ارزشمندی و کمیاب‌بودن توکن بستگی به ترکیبی از عوامل، همچون مواردی که ذکر شد، دارد. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که چگونه رتبه‌بندی توکن‌های NFT مربوط به کارت‌های بازی Top Shot بر قیمت‌ آنها تأثیرگذار است.

3 3

توکن‌های تعویض‌ناپذیر مبتنی بر بازی‌های کامپیوتری، احتمالاً به‌ غیر از نمایندگی چند موجود یا شخصیت بازی ویژه، کاربردهای دیگری نیز دارند. به‌عنوان مثال، اگر این توکن‌ها ۱۰۰ دلار اضافی به‌عنوان پاداش در اختیار شما قرار دهند، به‌ غیر از ارزش هنری خود، حداقل ۱۰۰ دلار ارزش خواهند داشت.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر پنکیک سواپ اندکی متفاوت هستند. برخی از این توکن‌ها را می‌توان به توکن کِیک (CAKE)، ارز دیجیتال بومی این پلتفرم، تبدیل کرد. به‌عنوان مثال، اگر مالک ۱۰ توکن CAKE شوید و قیمت هر CAKE، ۲۰ دلار باشد، توکن تعویض‌ناپذیر شما حداقل ۲۰۰ دلار ارزش خواهد داشت.

از کجا می‌توان توکن تعویض‌ ناپذیر تهیه کرد؟

اگر قصد دارید توکن تعویض‌ناپذیر تهیه کنید، می‌توانید از چند مکان مختلف شروع کنید.

بازار توکن‌ تعویض‌ناپذیر انواع مختلفی توکن از هنرمندان مشهور و همچنین هنرمندان تازه‌کار ارائه می‌دهد.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر بسیاری وجود دارند که از میان آنها می‌توانید هر نوعی که بخواهید، انتخاب کنید؛ با این حال، توکن اُپن‌سی (OpenSea) برای توکن‌های تعویض‌ناپذیر مبتنی بر اتریوم و تِرِژِرلند (Treasureland) یا بِیکری سواپ (BakerySwap) برای زنجیره هوشمند بایننس برخی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده توکن تعویض‌ناپذیر محسوب می‌شوند.

4 3
توکن‌های تعویض‌ناپذیر در پلتفرم ترژرلند

تعداد بازارها به‌طور مداوم در حال رشد است و برخی از آنها تخصصی‌تر کار می‌کنند. اگر علاقمند به خرید اثری از یک هنرمند معروف هستید، از میزان اصالت بازار اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، می‌توانید از طریق بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین یا شرکت در پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) توکن‌ تعویض‌ناپذیر به دست آورید.

۵. پروژه‌های اصلی NFT در زنجیره هوشمند بایننس کدام‌اند؟

زنجیره هوشمند بایننس از جامعه‌ای اصیل و‌ سالم از توکن تعویض‌ناپذیر در بلاک‌چین خود بهره‌مند است.

علاوه بر این، کاربردهای این پروژه‌ها صرفاً به خریدوفروش توکن‌ها یا هنر دیجیتال محدود نمی‌شود. در زنجیره هوشمند بایننس، توکن‌های تعویض‌ناپذیر مربوط به بازی‌ها و حتی مجموعه‌های قابل‌جمع‌آوری و کلکسیونی همراه با سهام‌گذاری یا بهره مالی ارائه می‌شوند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بیکری سواپ و ترژرلند بزرگ‌ترین صرافی‌های موجود برای خرید و فروش توکن‌های تعویض‌ناپذیر هستند. همچنین، بیکری سواپ به شما این امکان را می‌دهد تا به‌سرعت و با قیمتی مناسب توکن‌های تعویض‌ناپذیر ایجاد کنید. اگر علاقمند به هنر و جنبه خلاقانه توکن‌های تعویض‌ناپذیر هستید، این پلتفرم‌ها مکان‌هایی عالی برای شروع هستند.

علاوه بر این، بازی‌های بلاک‌چینی، همچون بَتِل پِتس (Battle Pets) و پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز، بیشتر از نظر مالی از کار با توکن‌های تعویض‌ناپذیر بهره می‌برند.

پلتفرم پنکیک سواپ در بین توکن‌های تعویض‌ناپذیر در ترژرلند در جایگاه اول قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها از نظر کاربرد توکن‌های تعویض‌ناپذیر به شمار می‌رود. با دنبال‌کردن این لینک می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد پروژه‌های مربوط به توکن‌های تعویض‌ناپذیر کسب کنید.

فهرست توکن‌ تعویض‌ ناپذیر

۶. آیا بازار داغ NFT مشابه با جنون ICO ها است؟

در مورد ICO اینجا قبلا توضیح دادیم.

خلاصه بگوییم، خیر!

اگرچه بین فروش و تأمین مالی و همچنین هیاهو و شهرت این دو روش و رویکرد در صنعت ارزهای دیجیتال تشابهاتی وجود دارد، بقیه ویژگی‌های این دو بازار شبیه به هم نیستند. عرضه اولیه کوین روشی برای تأمین مالی پروژه‌های نوپا از طریق فروش توکن‌های پروژه است.

اوج محبوبیت این روش، حدود سال ۲۰۱۷ بود؛ با این حال، به‌دلیل افزایش تعداد کلاهبرداری‌ها و پروژه‌های ناموفق، محبوبیت این روش تداوم چندانی نداشت.

علت تشابهی که برخی بین توکن‌های تعویض‌ناپذیر و رویدادهای عرضه اولیه کوین می‌بینند، تقریباً مشخص است. اخیراً، این دارایی‌های دیجیتال کلکسیونی به قیمت میلیون‌ها دلار به فروش رفته‌اند.

علاوه بر این، اخبار مربوط به این توکن‌ها در همه‌جا انعکاس یافته است و بسیاری افراد خرید و فروش این توکن‌ها را برابر با به‌دست‌آوردن «پول آسان» می‌دانند. تمام شباهت این دو روش در این دو نکته خلاصه می‌شود. در هر صورت، شما باید پیش از خطرکردن در مورد سرمایه خود، تحقیقات لازم را در مورد پروژه‌ها انجام دهید، زیرا هیچ ضمانتی در خصوص قانونی‌بودن هیچ پروژه‌ای وجود ندارد.

۷. چگونه از اصالت یک توکن تعویض‌ناپذیر مطمئن شویم؟

اثبات قانونی‌بودن یک توکن تعویض‌ناپذیر، وابسته به اینکه به‌دنبال چه نوع توکنی هستید، می‌تواند اندکی دشوار باشد.

بدون شک، افراد می‌توانند سایر آثار هنرمند را بارگذاری و هویت هنرمند را جعل کنند. در این شرایط، باید بتوانید با هنرمند موردنظر در تماس باشید تا از صحت خبر فروش توکن‌های تعویض‌ناپذیر از سوی وی مطمئن شوید.

خالق توکن تعویض‌ناپذیر موردنظر باید بتواند نوعی شناسۀ تأیید به شما ارائه دهد. بخش زیادی از فرآیند تأیید اصالت توکن از طریق یک مرورگر بلاک‌چین مانند مرورگر بلاک‌چین بایننس (BscScan) انجام می‌شود. در مجموع در صنعت بلاک‌چین، افراد باید به‌جای اعتمادکردن به‌دنبال تأیید اصالت باشند.

تاریخ ایجاد توکن و آدرس والتی که این توکن تعویض‌ناپذیر را ایجاد کرده است، اطلاعات مفیدی هستند که می‌توانند در تأیید اصالت توکن موثر باشند.

همچنین، شناسه تاریخچه تراکنش‌ها را نیز می‌توانید با اطلاعات توکن تطبیق دهید. این روش بهتر از بررسی صِرف تصویر یا فایل مربوط به دارایی کلکسیونی است. در فروش اثر هنری اخیر هنرمند دیجیتال بیپل، خانه حراج کریستیز (Christie’s) شناسه توکن، قرارداد توکن و آدرس کیف پول را برای اعتبارسنجی در دسترس متقاضیان خرید قرار داد.

مشخصات توکن تعویض‌ ناپذیر
شناسه توکن، آدرس کیف پول و آدرس قرارداد هوشمند مربوط به اثر بیپل

گاهی اوقات، یک لینک URL یا IPFS (فایل سیستم بین‌سیاره‌ای) برای تأیید محتویات فایل به آن پیوست می‌شود.

با این حال، هر دو مورد ممکن است توسط هر شخص دیگری که یک توکن جعلی ایجاد می‌کند، مورد استفاده قرار گیرد. در اغلب موارد، بهترین روش ارتباط‌گرفتن با خالق اصلی توکن موردنظر و بررسی صحت آن است.

سخن پایانی

امروزه، شاهد ظهور روزافزون کاربردهای جدید و تحولات مداوم در صنعت توکن‌های تعویض‌ناپذیر هستیم. این صنعت به‌اندازه‌ای پرتکاپو و پرهیاهو است که گاهی فراموش می‌کنیم فناوری توکن تعویض‌ناپذیر سال ۲۰۱۷ زاده شد و هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

در حال حاضر، این توکن‌ها بیش از هر زمینه دیگری، در زمینه هنر دیجیتال کاربرد دارند. اما، پروژه‌های متعدد و مختلف دیگری نیز از توکن‌های تعویض‌ناپذیر بهره‌مند می‌شوند. آینده برای صنعت توکن‌ تعویض‌ناپذیر یا همان NFT درخشان به نظر می‌رسد.

با این حال، پیش از هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری، بهتر است اطلاعاتی دقیق و کامل در خصوص ورود به حوزه توکن تعویض‌ ناپذیر و چگونگی استفاده از آن کسب کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
احسان

ممنون از اطلاعات مفیدتون.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلامت باشین

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx