استیبل کوین دای (Dai) چیست؟

استیبل کوین دای

امروزه دنیای ارزهای دیجیتال طرف‌داران زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت و به‌ویژه ترید و سرمایه گذاری هستند.

اگر در عرصه ارزهای دیجیتال فعال باشید قطعاً نام بیت‌کوین، اتریوم و تتر را شنیده‌اید؛ اما ممکن است راجع به بسیاری از ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها مانند ارز دیجیتال dai اطلاعات کافی نداشته باشید.

در این مقاله قصد داریم ارز دیجیتال دای (dai) را به شما معرفی کرده و درباره ویژگی‌های آن بیشتر صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • ارز دیجیتال dai توکنی در بلاک‌چین اتریوم است و ارزشی برابر با یک دلار دارد.
  • استیبل‌کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که از نظر ارزش به یک دارایی دیگر برای مثال دلار وابسته هستند.
  • حسابرسی منظم، کیف پول یکپارچه و ایمن و همچنین احراز هویت دوعاملی سبب شده تا ارز دیجیتال dai با دیگر استیبل‌کوین‌ها متفاوت باشد.

استیبل‌کوین چیست؟

پیش از اینکه به معرفی ارز دیجیتال dai بپردازیم لازم است ابتدا با مفهوم استیبل کوین‌ها آشنا شوید.

استیبل‌کوین به دارایی دیجیتالی گفته می‌شود که از نظر ارزش وابسته به یک دارایی پایدار دیگر باشد. استیبل‌کوین‌ها معمولاً برای گریز از نوسانات شدید بازار کریپتو ایجاد می‌شوند.

بااین‌حال، ارز دیجیتال باارزش ثابت چیز جدید یا کمیابی نیست.

ارز تتر (Tether) باتکیه‌بر ارزش دلار ایالات متحده، سال‌ها یکی از بهترین استیبل‌کوین‌های موجود در فضای کریپتو بوده است و هنوز هم بزرگ‌ترین استیبل‌کوین بازار به شمار می‌رود.

علاوه‌برآن، ما استیبل‌کوین‌هایی مثل یو اس دی کوین (USDC)، پکسوس (PAX)، جمینی کوین (Gemini Coin) و کوین آینده فیس‌بوک را داریم که دییِم (Diem) نامیده می‌شود (سابقاً با نام لیبرا (Libra) شناخته می‌شد).

تمام این کوین‌ها در حال رقابت برای تبدیل‌شدن به بهترین کوین موجود در بازار هستند، اما همگی وابسته به اعتماد به شخص ثالثی هستند تا صادقانه در حساب بانکی به‌جای آنها دلار نگهداری کند.

اما نکته قابل توجه این است که ارز دای این مفهوم را تغییر داده است.

استیبل کوین دای: محصول میکردائو
دای محصول سازمان غیرمتمرکز خودگردان میکردائو (MakerDao) است.

استیبل‌کوین دای چیست؟

ارز دیجیتال دای یک توکن ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم است که ارزش ثابتی برابر با یک دلار آمریکا دارد. البته این توکن روی شبکه‌های دیگر مانند BEP20 نیز قابل نقل‌وانتقال است.

افزون بر این، ارز dai دارایی کلیدی در سیستم وام دهی‌میکردائو محسوب می‌شود. هر زمان وامی در میکردائو گرفته می‌شود، دای ایجاد می‌شود. دای در واقع ارزی است که کاربران وام می‌گیرند و پس می‌دهند.

هنگامی که دای ایجاد می‌شود، به‌سادگی به‌عنوان یک توکن اتریوم پایدار عمل می‌کند. می‌توان از استیبل کوین dai برای پرداخت هزینه‌ها استفاده نمود و آن را به‌راحتی بین کیف پول‌های اتریوم منتقل کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی شبکه MakerDao و ارز دیجیتال میکر (MKR)

چه کسی ارز دیجیتال dai را ایجاد کرد؟

ارز دیجیتال دای محصول یک سازمان دائو (DAO) به نام میکردائو است که توسط رون کریستِنسِن (Rune Christensen) تأسیس شد و اداره می‌شود.

میکردائو سخت در تلاش است تا دای را به‌عنوان «اولین ارز بی‌طرف جهان» نام‌گذاری کند.

این سازمان کار خود را با لوگوی استیبل کوین دای آغاز کرده است و قصد دارد آن را مانند نمادهای ویژه دلار ($)، یورو (€) و پوند (£) به شهرت برساند.

البته برای تبدیل‌شدن به اولین ارز مهم بدون نیاز به اعتماد، ارز دیجیتال dai باید توسط میلیون‌ها نفر پذیرفته شود و مورداستفاده قرار گیرد، کاری که علاوه بر بازاریابی و تبلیغ، به آموزش نیز احتیاج دارد.

اگرچه این کار اصلاً ساده نیست، اما می‌توان گفت تقریباً هیچ استیبل کوین دیگری برای تحقق این هدف موقعیت بهتری از دای ندارد و تمام استیبل‌کوین‌ها در تلاش برای رسیدن به قله هستند.

کدام ویژگی ارز دیجیتال dai آن را متمایز می‌کند؟

قیمت ارز دای از طریق سیستم قراردادهای هوشمندی که به‌صورت خودکار اجرا می‌شوند، کنترل می‌شود.

اگر قیمت این استیبل کوین بیش از حد افزایش یا کاهش یابد، توکن‌های میکر (MKR) سوزانده یا ایجاد می‌شوند تا قیمت دای دوباره به قیمت دلار نزدیک شود و به طور نامتعارف گران یا ارزان نشود. 

الگوریتم‌های میکردائو به‌صورت خودکار قیمت دای را مدیریت می‌کنند، بنابراین برای ثابت‌ نگه‌داشتن قیمت این استیبل کوین به اعتماد به هیچ شخص ثالثی نیاز نیست.

دای توکنی بدون نیاز به‌واسطه یا مجوز است و از سیستمی کاملاً شفاف بهره می‌برد.

درصورتی‌که سیستم طبق برنامه موردنظر کار کند و یک دای برابر با یک دلار آمریکا باشد، دارندگان میکر از سود این کوین بهره‌مند خواهند شد، زیرا عرضه کل میکر کاهش می‌یابد و این کوین کمیاب‌تر و باارزش‌تر خواهد شد.

تا به امروز، ارزش دای به مدت بیش از سه سال ثابت بوده است و فقط دچار برخی نوسانات جزئی قیمت دلار شده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی

ارز دیجیتال dai چیست؟

علاوه بر این، ازآنجاکه ارز دیجیتال dai فقط توکنی مبتنی بر اتریوم است، هر فردی می‌تواند بدون نیاز به کسب اجازه، با توکن دای کار کند.

این استیبل کوین مبتنی بر ERC20 در واقع می‌تواند یکی از ارکان اساسی هر اپلیکیشن‌ غیرمتمرکزی (dapp) باشد که به یک دارایی باارزش ثابت یا سیستم پرداخت احتیاج دارد.

توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند دای را در قراردادهای هوشمند مختلف بگنجانند و آن را برای مصارف مختلف بهینه کنند.

به‌عنوان‌مثال، زنجیره xDAI با استفاده از ارز دیجیتال dai در یک زنجیره‌ جانبی بسیار سریع و کم‌هزینه، انتقال‌ها و پرداخت‌ها را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند.

همچنین، پلتفرم‌های Chai و rDAI نیز از توکن‌های معمول دای استفاده می‌کنند. آنها ارز دای را در استخر نقدینگی واریز می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند که برای سود جمع‌شد خود تصمیم‌گیری کنند.

برخی از ویژگی‌های ارز دیجیتال dai که در برخی از استیبل‌کوین‌های دیگر دیده نمی‌شود شامل:

حسابرسی منظم، کیف پول یکپارچه و ایمن دای، احراز هویت دوعاملی و سایر اقدامات امنیتی است که ایمنی اکوسیستم ارز دیجیتال دای را به شکل چشمگیری افزایش داده است. 

استیبل کوین دای چگونه ایجاد می‌شود؟

استیبل کوین دای با وام‌گرفتن در میکردائو ایجاد می‌شود و هنگامی‌که وام‌ها پرداخت شدند، از بین می‌رود.

چگونه می‌توانیم توکن دای داشته باشیم؟

مستقیم‌ترین روش برای دریافت دای، وام‌گرفتن در پلتفرم اوسیس میکردائو است. همچنین، می‌توانید در این پلتفرم دای معامله یا آن را از طریق صرافی‌های متمرکز خریداری کنید.

علاوه بر این، با استفاده از پروتکل میکر می‌توانید دارایی‌های مبتنی بر اتریوم را به‌عنوان وثیقه واریز کنید و توکن دای را به‌عنوان وام برداشت کنید.

برای این کار باید واریزی وثیقه شما از آن میزان ارز دیجیتال dai که وام می‌گیرید بیشتر باشد، تا نقدینگی لازم در شبکه فراهم شود.

اگر ارزش وثیقه دیجیتالی شما از ارزش توکن‌های دای عرضه‌شده کمتر شود، وثیقه توسط پروتکل ضبط می‌شود. از سویی دیگر، اگر ارزش وثیقه‌ شما افزایش یابد، سقف وام شما نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

ارز دیجیتال dai چه کاربردهایی دارد؟

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ارز دای به‌عنوان یک استیبل کوین می‌تواند مقابله با نوسانات دارایی‌های دیجیتال معروفی همچون اتریوم یا بیت‌کوین باشد.

ارزش ثابت دای آن را به دارایی مهمی برای سرمایه‌گذاران یا معامله‌گرانی تبدیل می‌کند که معتقدند بازار به‌زودی سقوط خواهد کرد.

ازآنجاکه ارزش دای ثابت است، این استیبل کوین می‌تواند یکی از ایده‌آل‌ترین دارایی‌های دیجیتالی برای پرداخت هزینه‌ها نیز باشد.

به‌عنوان‌مثال، کاربران صرافی آمریکایی کوین بیس از دای برای تبدیل ارزهای خود به ارزهای فیات استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از کاربردهای منحصربه‌فرد ارز دیجیتال dai نقشی است که این توکن در بلاک‌چین اتریوم ایفا می‌کند.

با استفاده از توکن‌های دای می‌توانید در فعالیت‌های گوناگونی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز همچون بازی، دیفای (امور مالی غیرمتمرکز) و توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFTها) شرکت کنید.

نسخه فعلی ارز دیجیتال dai چه تفاوتی با نسخه قبلی آن دارد؟

نسخه فعلی استیبل کوین دای از لحاظ فنی یک نسخه به‌روز شده از استیبل‌کوینی به نام دایِ چند وثیقه‌ای است زیرا می‌توان از انواع مختلفی از دارایی‌های دیجیتال برای ایجاد دای استفاده کرد.

نسخه قدیمی دای در حال حاضر SAI نامیده می‌شود و به‌عنوان دای تک وثیقه‌ای شناخته می‌شود؛ زیرا فقط با استفاده از اتر می‌توان آن را ایجاد کرد.

اولین دارایی دیجیتالی که سیستم جدید چند وثیقه‌ای جدید دای را پذیرفت بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) یا به‌اختصار ارز BAT بود.

چگونه می‌توان از ارز دیجیتال dai درآمد کسب نمود؟

در سال 2020، میکردائو سیستم خود را برای افزودن ویژگی نرخ پس‌انداز دای (DAI Savings Rate) ارتقا داد تا دارندگان این توکن بتوانند سرمایه دای خود را در اپلیکیشنی به نام اوسیس (Oasis) قفل کرده و از این طریق درآمد کسب کنند.

این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های بلااستفاده دای خود را برای ایجاد درآمد منفعل در یک دوره زمانی مشخص در شبکه قفل کنند.

سؤالات متداول

استیبل کوین به چه معناست؟

به دارایی‌های دیجیتالی که از نظر ارزش به یک دارایی دیگر وابسته هستند استیبل کوین می‌گوییم. به‌عنوان‌مثال استیبل کوین دای به دلار وابسته است.

ارز دای چیست؟

ارز دیجیتال dai یک توکن ERC-20 در بلاک‌چین اتریوم است که ارزش ثابتی برابر با یک دلار آمریکا دارد و در سیستم وام‌دهی میکرودائو نیز وام داده می‌شود.

از ارز دیجیتال dai چه استفاده‌هایی می‌توان کرد؟

کاربران استیبل کوین دای می‌توانند از خدماتی همچون سهام‌گذاری برای کسب سود، وام‌گرفتن ارز دای برای خرید کوین‌های دیگر، استفاده از دای به‌عنوان روشی برای حفظ سود حاصل از فروش سایر کوین‌ها و خریدهای درون بازی بهره‌مند شوند.

سخن پایانی

استیبل‌کوین‌های زیادی امروزه در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند و به کاربر خدمات متنوعی ارائه می‌دهند.

ویژگی‌های جذاب دای، آن را به دارایی جالب‌توجهی برای سرمایه‌گذاران بازار کریپتو تبدیل کرده است.

هدف از نگارش این مقاله نیز معرفی ارز دیجیتال dai و بررسی کاربرد و مزیت‌های این ارز بود تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید و معامله این استیبل کوین نمایید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استیبل کوین (Stablecoin ارز دیجیتال با ارزش پایدار)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx