پلتفرم Looksrare؛ بازارچه خرید و فروش NFT با قابلیت‌های جذاب!

پلتفرم Looksrare

توکن‌های غیرمثلی(غیر قابل تعویض) یا NFT، در سال 2021 بیش از 24 میلیارد دلار فروش داشته‌اند.

با محبوب شدن کلکسیون‌هایی مانند Cryptopunks و Bored Ape Yacht Club، بسیاری از فعالان حوزه کریپتو به این حوزه روی آورده‌اند.

آن‌ها برای یافتن توکن‌های NFT که با شخصیت دیجیتالی آن‌ها سازگار است سرمایه گذاری روی توکن‌های PFP NFT را در پیش گرفته‌اند. 

عناوین مطلب:

در این میان، یکی از بازارچه‌های معامله توکن‌های NFT که در اوایل سال 2021 آغاز به کار کرد OpenSea بود.

این پلتفرم در ژانویه 2022 توانست سقف حجم معامله 5 میلیارد دلاری را برای خود ثبت کند. علیرغم تسلط این پلتفرم برفضای معاملات توکن‌های NFT در زمان حال، اما پلتفرم‌های دیگر نیز با روش‌های خلاقانه و ایده‌های جدید سعی در رقابت و جذب مخاطب دارند.

یکی از این پلتفرم‌ها LooksRare نام دارد که در شبکه‌های اجتماعی توانسته نگاه‌های زیادی را جذب کند. این پلتفرم با ویژگی‌های منحصر به‌فردی که ارائه می‌دهد توانسته خود را در موقعیت رقابتی با سایر پلتفرم‌ها به خصوص OpenSea قرار دهد. 

با توجه به آمار‌های DAppRadar، این پلتفرم در حال حاضر از پس OpenSea دومین پلتفرم معامله توکن‌های NFT به شمار می‌رود که حجم معاملات روزانه آن بیش از 12 میلیون دلار برآورد می‌شود.

آمار پلتفرم Looksrare

برای مشاهده و ارزیابی پلتفرم‌های NFT می‌توانید به این لینک در وب‌سایت Dappradar مراجعه کنید.

پلتفرم LooksRare چیست؟

هویت سازندگان این پلتفرم مشخص نیست اما آن‌ها از نام‌های مستعار Zodd و Guts برای شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند. این پلتفرم در ژانویه سال 2022 عرضه شد که در پی آن اعلام شده یک تیم 11 نفره روی توسعه آن کار می‌کنند.

هدف این پلتفرم تصاحب جایگاه OpenSea به عنوان پلتفرم شماره یک بازار توکن‌های NFT است.

توکن LOOKS

کوین LOOKS به صورت اختصاصی برای این بازارچه تولید شده است و یکی از بخش‌های مهم این پروژه به شمار می‌رود.

تعداد کل آن 1 میلیارد واحد تعیین شده که قیمت آن در زمان نوشتن این مقاله و با توجه به ریزش‌های اخیر بازار، با حجم بازار 225 میلیون دلاری در حدود 0.50$ معامله می‌شود.  

استیک LOOKS

کاربران LooksRare می‌توانند با استیک توکن‌های LOOKS بر روی پلتفرم تا 700% سالیانه سود APR در توکن‌های WETH و LOOKS دریافت کنند. با افزایش تعداد استیک کنندگان درصد سود نیز کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

در این پلتفرم دو حالت استیک وجود دارد: حالت فعال (Active) و حالت منفعل (Passive)

اغلب استیک کنندگان توکن LOOKS از دسته حالت فعال هستند چرا که توکن‌های آن‌ها کاملا قفل نمی‌شود.

اما در مورد استیک کنندگان منفعل قضیه متفاوت است. توکن‌‌های آن‌ها برای معامله قفل است اما برای حالت استیک در بخش‌هایی مانند Treasury، تیم و فروش‌ توکن‌های استراتژیک قابل استفاده خواهد بود. البته استیک کنندگان منفعل با استیک توکن‌های LOOKS، توکن‌های جدیدی کسب نمی‌کنند.

پاداش‌های روزانه پلتفرم LooksRare در پایان هر دوره قبل محاسبه می‌شود. این پاداش‌ها قبل از پراکنده شدن ابتدا در بین استیک کنندگان فعال و منفعل تقسیم می‌شود. 

پاداش‌هایی که در قالب توکن‌های WETH در بین استیک کنندگان فعال توزیع می‌شود برپایه هر 6,500 بلوک محاسبه می‌شود. در واقع در هر 6,500 بلاک، کارمزد‌های جمع آوری شده تقسیم می‌شوند.

پاداش‌های LooksRare

توکن LOOKS‌ به عنوان یک واسط بین شرکت کنندگان و پاداش‌های ارائه شده از سوی این پلتفرم عمل می‌کند.

عملکرد اصلی این توکن بدین شکل است که کاربرانی که توکن‌های NFT را از کلکسیون‌های انتخاب شده خرید یا فروش می‌کنند، توکن‌های LOOKS‌ را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. 

به عبارت دیگر، کاربران با معامله توکن‌های NFT تایید شده می‌توانند توکن‌های LOOKS کسب کنند. 

در این چرخه هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده یک توکن NFT با توجه به حجم معامله خود، توکن‌های LOOKS دریافت می‌کنند. پاداش‌های معامله به صورت روزانه و 2 ساعت از پس پایان روز توزیع می‌شوند.

حجم معاملات در این پلتفرم اهمیت زیادی دارد چرا که این مسئله در زمره عوامل تایید کلکسیون‌ها محسوب می‌شود.

در پایان هر روز، به مدت دو ساعت عملیات برداشت پاداش در این پلتفرم برای محاسبه پاداش‌های معاملات متوقف می‌شود. زمان شروع این عملیات از 00:00 بامداد تا 2:00 به وقت UTC خواهد بود.

در جریان تایید کلکسیون‌ها، فقط مجموعه‌هایی که حجم روزانه آن‌ها به بیش از 1000 اتریوم برسد به صورت خودکار وارد لیست مجموعه‌های مجاز می‌شوند. با معامله کلکسیون‌هایی که در این لیست قرار دارند شما امکان دریافت پاداش را خواهید داشت. زمانی که یک کلکسیون بتواند به حجم معامله 1000 اتریوم دست پیدا کند، پاداش معاملات انجام شده پس از 00:00 به وقت UTC محاسبه خواهند شد.

استیک Looks
کاربرانی که توکن‌های LOOKS استیک کنند همه کارمزد‌های معاملاتی دریافت شده پلتفرم را پاداش می‌گیرند.

کاربران می‌توانند با استیک توکن‌های LOOKS، توکن‌های بیشتری روی معاملات WETH دریافت کنند. مزیت دیگر استیک این پلتفرم این است که توکن‌های استیک شده و سود آن‌ها به صورت خودکار برای کسانی که قصد دارند استیک‌ خود را حفظ کنند ترکیب می‌شود.

البته کاربران باید به صورت دستی پاداش‌های دریافت شده را برای به حداکثر رساندن بهره‌وری استیک کنند. با این حال به این دلیل که کارمزد‌های بلاک‌چین اتریوم گران هستند و این مسئله می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت سود حداکثری شود، این پلتفرم یک قابلیت ترکیب خودکار تعبیه کرده است که همه توکن‌های LOOKS به صورت ترکیبی محاسبه می‌شوند.

اکنون پاداش‌هایی که در قالب توکن‌های LOOKS اهدا می‌شوند بر روی موجودی کاربر استیک خواهند شد که بلافاصله به استخر توکن واریز می‌شود. وقتی کاربر توکن‌های خود را از حالت استیک خارج می‌کند، اصل سرمایه به همراه سود ترکیبی آن به ولت کاربر برداشت می‌شود.

پلتفرم LooksRare چگونه کار می‌کند؟

این پلتفرم بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده که به کاربران خود امکان معامله توکن‌های موجود بر روی OpenSea را نیز فراهم کرده است.

همه کارمزد‌های دریافت شده از فروش توکن‌های NFT توسط سایر کاربران در پایان هر 6,500 بلاک ETH ترکیب می‌شوند (حدودا هر 24 ساعت). سپس براساس طول هر بلاک بین کاربرانی که توکن‌های LOOKS استیک کرده‌اند توزیع می‌شود. 

کاربران می‌توانند هر زمان که بخواهند درآمد خود را از توکن‌های WETH دریافت کنند اما با توجه به کارمزد برداشت شبکه اتریوم، انجام آن برای مقدار‌های کم مقرون به صرفه نیست. نگران نباشید، تا زمانی که توکن‌های LOOKS در استیک داشته باشید پاداش‌های اتریومی دریافت می‌کنید که روی هم جمع می‌شوند.

به عنوان پروژه‌ای که همه تمرکز آن بر روی جامعه خود قرار دارد، همه درآمد‌های به دست آمده بین استیک کنندگان توکن LOOKS توزیع می‌شود. تیم توسعه این پروژه به صورت مستقیم از درآمد پلتفرم چیزی دریافت نمی‌کند. 

NFT های محبوب در Looksrare
کلکسیون‌های محبوب NFT در Looksrare

ویژگی‌های کلیدی پلتفرم LooksRare

تا اینجای مقاله در مورد مهم‌ترین ویژگی‌های این بازارچه معامله توکن‌های NFT توضیحاتی ارائه شد اما در ادامه به صورت دقیق ویژگی‌های منحصر به‌فردی که باعث شده این پروژه توانایی رقابتی بالایی را با سایر‌ پروژه‌ها داشته باشد را عنوان می‌کنیم:

انجمن محور (Community-First)

این پلتفرم، کاربران خود را با توزیع پاداش به آن‌ها در اولویت قرار داده است.

این ویژگی در پلتفرم OpenSea وجود ندارد. نتیجه آن افزایش محبوبیت پلتفرم بوده است که در تصویر زیر میزان حجم معامله این پلتفرم را در ژانویه سال 2022 مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: پلتفرم OpenSea یا Rarible؛ کدام بازار برای خرید و فروش NFT بهتر است؟

ایردراپ Vampire Attack

حمله خون‌آشام یا Vampire Attack نوعی اصطلاح کریپتویی است که نحوه تصرف جایگاه یک پروژه مشابه با کاربران پایه و از روش ارائه پاداش‌های بهتر توصیف می‌شود.

پلتفرم LooksRare در واقع یک حمله خون‌آشام را روی پلتفرم OpenSea اجرا کرده است تا کاربران آن پلتفرم را به سمت خود جذب کند. در نتیجه این استراتژی، ایردراپ‌های متعددی توسط این پلتفرم اجرا شده‌اند.

با چنین حجم تبلیغاتی، قیمت توکن آن یعنی LOOKS در عرض 10 روز به حدود 7$ رسید اما پس آن افت زیادی را تجربه کرد.

دریافت توکن‌های LOOKS

کاربران ابتدا باید با اتصال کیف‌پول خود به این پلتفرم از توانایی برداشت توکن‌های LOOKS اطمینان حاصل کنند.

پس از اتصال، کاربرانی که امکان دریافت توکن‌های LOOKS را داشته باشند پیامی مشاهده خواهند کرد که در آن از آن‌ها دعوت می‌شود تا یک توکن NFT‌ لیست کنند.

پس از آن‌که کاربر یک توکن NFT را توسط یکی از استاندارد‌های ERC721 یا ERC1155‌ ایجاد کرد می‌توانند توکن‌های LOOKS را در صفحه اصلی این پلتفرم برداشت کنند.

پاداش‌های پلتفرم

انجمن پلتفرم LooksRare سیستمی را توسعه داده‌اند که در آن برای جذب و تشویق کاربران به استیک و معامله، پاداش اهدا می‌شود.

متعاقبا، کاربرانی که در فعالیت‌های این پلتفرم شرکت کنند پاداش‌هایی در قالب توکن‌های WETH و LOOKS دریافت خواهند کرد.

پرداخت‌های فوری

در برنامه‌های وفاداری (Royalty) این پلتفرم، وجوه به صورت فوری و دقیق به طراحانی که توکن‌های NFT را می‌فروشند پرداخت می‌شود.

در این چرخه هیچ تاخیری وجود ندارد و مالکان آثار هنری، درآمد خود را بدون فوت وقت دریافت خواهند کرد.

توزیع کارمزد معاملات

این پلتفرم به ما اطمینان می‌دهد که همه کارمزد‌های به دست آمده از محل معاملات توکن‌های NFT در این بازارچه به استیک کنندگان توکن‌های LOOKS پرداخت می‌شود.

پیاده سازی ویژگی‌های جدید در پلتفرم Looksrare

از آن‌جایی که سیستم قرارداد‌های هوشمند این پلتفرم برپایه مدل ماژولار ایجاد شده‌اند، ویژگی‌های جدید را می‌توان با بهره‌وری کامل و در طول زمان به آن اضافه نمود.

به لطف امضا‌های دیجیتال استاندارد‌ شده،  این کار بدون به خاطر انداختن امنیت صورت می‌گیرد چرا که همه اقدامات به صورت شفاف قابل ارزیابی و بررسی هستند. 

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این پلتفرم قصد دارد در آینده آن‌ها را اضافه کند عبارت‌اند از: 

  • Collection Offer: در این حالت کاربر می‌تواند برای یک مجموعه کامل توکن‌های NFT پیشنهاد معامله ثبت کند. 
  • Trait Offer: کاربر می‌تواند هر توکن NFT که با ویژگی‌های مورد نظر او مطابقت دارند را در یک کلکسیون خریداری کند.
  • Multi Cancellation: همان‌طور که از نام آن پیداست کاربر می‌تواند چندین سفارش باز را به صورت یکجا و در یک تراکنش کنسل کند. در حال حاضر کاربر برای کنسل کردن سفارش‌های باز، باید آن‌ها را به صورت یک یک ببندد که این مسئله با توجه به هزینه‌های کارمزد اتریوم گران تمام می‌شود. به همین دلیل این ویژگی اهمیت زیادی برای کاربران فعال دارد.

بیشتر بخوانید: گس وار (Gas War) چیست و چگونه باید در این رقابت پیروز شد؟

تیم توسعه این پروژه اقدام به توسعه ابزار مختلفی نموده است که از پوسته وبسایت، توابع جستجو، قرارداد‌های هوشمند، پایگاه داده و رابط‌های API همگی در جهت بهبود امنیت، مقیاس‌پذیری و این پلتفرم ایجاد شده‌اند.

علاوه‌بر ابزار‌های ارائه شده، آن‌ها برای بهبود سازگاری سایر روش‌های مقیاس پذیری اتریوم مانند راه حل‌های بلاک‌چین لایه 2 گام بر می‌دارند.

مقایسه پلتفرم LooksRare و OpenSea

با این که هر دو بازارچه در بلاک‌چین قرار دارند و حجم معامله آن‌ها نیز در سطح بالایی در جریان است اما از نظر فنی و بنیادی، آن‌ها در ابعاد مختلفی قابل مقایسه هستند.

حجم روزانه معاملات در Looksrare
مقایسه حجم روزانه معاملات در Looksrare و Opensea
  • کارمزد معاملات LooksRare فقط 2% است در حالی که در OpenSea این کارمزد به 2.5% می‌رسد.
  • پلتفرم LooksRare به ما اطمینان می‌دهد که همه کارمزد‌های به دست آمده بین کاربرانی که توکن‌های LOOKS استیک کرده‌اند توزیع می‌شود. 
  • پلتفرم LooksRare به ما قول می‌دهد کلکسیون‌های تایید شده یا بدون تایید از این پلتفرم حذف نخواهند شد اما در صورتی که رفتار خرابکارانه از خود بروز دهند قضیه متفاوت خواهد بود. اما در پلتفرم OpenSea پروژه‌های NFT بزرگی در گذشته حذف شده‌اند.
  • بازارچه LooksRare طبق برنامه پرداخت وفاداری خود، درآمد طراحان توکن‌های NFT‌ را بلافاصله برای آن‌ها واریز می‌کند در صورتی پلتفرم OpenSea با گذشت یک هفته امکان دریافت دارایی‌ها را فراهم می‌کند.
  • نکته دیگر در غیرمتمرکز بودن LooksRare است که در OpenSea با توجه به قوانین KYC، متمرکز کنترل می‌شود. 
  • پلتفرم OpenSea هیچ توکنی ندارد در حالی که این پلتفرم از توکن‌های LOOKS بهره می‌برد.
  • نکته بعدی سیستم پاداش‌های LooksRare است که در OpenSea هیچ یک از آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم.

توکنومیک LOOKS

همان‌طور که قبلا گفته شد کل کوین‌های این پروژه 1 میلیارد واحد برآورد می‌شود که به شکل زیر توزیع شده‌اند:

  • 44.1% برای پاداش‌های حجم
  • 18.9% برای پاداش‌های استیک
  • 12% ایردراپ
  • 10% تغذیه مالی تیم توسعه دهنده
  • 10% صندوق پروژه
  • 3.3% برای فروش‌های استراتژیک
  • 1.7% مدیریت نقدینگی
توکنومیک Looksrare
تونومیک Looks

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

آیا LooksRare سرمایه‌گذاری مناسبی است؟

سقف قیمت توکن این پروژه 7 دلار بوده است با این حال از آن زمان تاکنون، قیمت این پروژه حتی به نصف قیمت قبل نیز نرسیده است. البته بازار نزولی ارز‌های دیجیتال در این میان بدون تاثیر نیست اما باید عوامل درگیر را به طور کامل مورد بررسی قرار داد.

نکته مثبت پلتفرم LooksRare این است که توانسته از زمان عرضه خود تاکنون از نظر حجم معاملات به رتبه دوم بزرگ‌ترین بازار معامله توکن‌های NFT‌ تبدیل شود که در این جا نیز تاثیر استراتژی Vampire Attack توانسته کاربران بازارچه‌های رقیب به خصوص OpenSea را به این پلتفرم جذب کند. 

برخی از کارشناسان معتقد هستند که قیمت این توکن می‌تواند بین سال‌های 2024 تا 2025 حدود $7 معامله شود. البته در زمان نوشتن این مقاله توکن LOOKS همچنان در صرافی بزرگ بایننس لیست نشده است که این مسئله به خودی خود می‌تواند یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب را ایجاد کند. 

به طور کلی این پروژه توانسته با پر کردن خلع‌های موجود در پلتفرم بزرگ OpenSea با استفاده از پاداش و توکن‌ خود، کاربران فعال زیادی را جذب کند. با این حال این پلتفرم تا رسیدن به گستردگی خدماتی که OpenSea به کاربران خود ارائه می‌دهد فاصله بسیاری زیادی دارد. 

اگر قصد معامله توکن‌های NFT را در سر دارید، این پروژه می‌تواند مزایای زیادی را نسبت به سایر پلتفرم‌ها به شما ارائه دهد اما در مورد سرمایه‌گذاری روی توکن این پروژه باید بررسی‌های دقیق‌تری را انجام دهید.

نمودار Looks
در حال حاضر، همچنان نصف توکن‌های این پروژه عرضه نشده‌اند و با توجه به قیمت 0.50$ آن، می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری قابل بررسی باشد.

با توجه به مسائل گفته شده، ما توصیه می‌کنیم چه در هنگام معامله و چه در سرمایه‌گذاری روی آن، همه جوانب احتیاط را رعایت کنید و از همه مهم‌تر، تحقیقات خودتان را در مورد آن انجام دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ناراضی

سلام چرا هیچ سایت نحوه لیست کردن ان اف تی توی این سایت اموزش نمیده

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
در این مطلب آموزش خرید و فروش NFT در looks rare رو ببینید:
https://www.bourseiness.com/63442/trade-nft-in-looksrare-marketplace

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx