حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

حسابرسی قرارداد هوشمند

حسابرسی امنیتی قرارداد هوشمند (Smart Contract Security Audit) اطلاعات دقیقی از جزئیات قرارداد‌های هوشمند پروژه به تحلیل‌گران می‌دهد.

این اطلاعات برای حفظ سرمایه‌گذاری مهم است. حسابرسان برای تعیین امنیت قرارداد‌های هوشمند، کد قرارداد‌ها را بررسی کرده و اطلاعات خود را در یک گزارش منتشر می‌کنند تا در اختیار پروژه پشتیبانی شبکه و بلاک‌چین قرار دهند.

گزارش نهایی بعد از بررسی جزئیات و خطاها و عملکرد‌های احتمالی نوشته و تایید می‌شود.

عناوین مطلب:

حسابرسی‌های امنیتی قرارداد هوشمند در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز (DEFI) بسیار رایج هستند. این اطلاعات می‌تواند عامل جذب سرمایه‌گذاران زیادی باشد. اطلاعاتی که حاوی چشم‌اندازی از رشد و آینده بلاک‌چین است. 

بیشتر بخوانید: رودمپ ارز دیجیتال (Roadmap) چیست؟

اکثر معامله‌گران و تحلیل‌گران با تکیه به تجربه خود در بازار ارزهای دیجیتال، اهمیت حسابرسی امنیتی قرارداد‌های هوشمند را درک کرده‌‌اند و در تلاش‌اند تا جزئیات و ابزار مربوط به این بررسی را بشناسند.

اگر شما هم درباره اهمیت این موضوع شنیده‌اید، اما اطلاعات دقیقی از جزئیات آن ندارید، این مطلب برای شماست. تا پایان همراه ما باشید.

حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

این قرارداد‌ها به زبان برنامه‌نویسی نوشته شده‌اند، حاوی کد‌های برنامه‌نویسی هستند و از طریق Github ارائه می‌شوند.

حسابرسی‌های امنیتی برای پروژه‌های Defi بسیار ارزشمند هستند و انتظار می‌رود معاملات میلیون دلاری بلاک‌چین را اداره کند و بهبود دهد. حسابرسی معمولا یک فرآیند چهارمرحله‌ای بوده که شامل موارد زیر است:

  1. قراردادهای هوشمند برای تجزیه‌وتحلیل اولیه به تیم حسابرسی ارائه می‌شوند.
  2. تیم حسابرسی قرارداد‌ها را بررسی کرده و یافته‌ها را در غالب تحلیل‌های به‌دست‌آمده به تیم توسعه پروژه منتقل می‌کند.
  3. تیم پروژه تغییرات را بر اساس اطلاعات دریافت شده برنامه‌ریزی می‌کند.
  4. تغییرات اعمال می‌شود و یک‌بار دیگر تیم حسابرسی گزارش نهایی خود را بر اساس تغییرات جدید یا خطاهای مشخص شده منتشر می‌کند.
حسابرسی امنیتی قراردادهای هوشمند
در حسابرسی امنیتی، اطلاعات و کد‌نویسی‌ قرارداد‌های هوشمند را بررسی می‌کنند.

بسیاری از کاربران کریپتو برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید Defi به اطلاعات حسابرسی قراردادهای هوشمند نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد سرمایه‌گذاری در دیفای بدانید

این اطلاعات استانداردی برای پروژه‌هایی است که پتانسیل بهبود را دارند و تیم پشتیبانی آنها می‌خواهند توجه بازار و معامله‌گران را به سمت این قرارداد‌ها جلب کنند.

برخی از افرادی که در حسابرسی قرارداد‌‌های هوشمند شرکت می‌کنند، نام‌های شناخته شده و مطرحی هستند که در جایگاه رهبران این صنعت قرار دارند. همین موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به اطلاعاتی که از طرف این افراد منتشر می‌شود بیشتر اعتماد کنند.

چرا ما به حسابرسی قراردادها نیاز داریم؟

قرارداد‌های هوشمند اطلاعات زیادی درباره ارزش معاملات به تحلیل‌گران می‌دهد.

این اطلاعات حتی می‌تواند بستری برای حملات مخرب هکرها باشد. خطا‌های جزئی کد‌گذاری به راحتی می‌تواند راه را برای سرقت مبلغ هنگفتی از دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاران باز کند.

ازآنجاکه معاملات بلاک‌چین غیرقابل‌برگشت هستند، برای سرمایه‌گذاری و معامله در آن باید مطمئن شد که کد پروژه امن است و امنیت لازم را دارد. طبیعت غیرمتمرکز و امن فناوری بلاک‌چین باعث می‌شود تا تیم‌ها و سرمایه‌گذاران به فکر بازیابی بودجه باشند و با انجام حسابرسی‌های مختلف، امکان آسیب‌پذیری‌ها را در تمام زمینه‌ها کاهش دهند.

حسابرسی قرارداد هوشمند چگونه انجام می‌شود؟

 فرآیند حسابرسی قرارداد هوشمند نسبتا استاندارد است. در حالی که ممکن است هر حسابرس رویکرد ویژه خود را داشته باشد، روند معمولی این کار به شرح زیر است:

  1. دامنه حسابرسی را تعیین کنید. دامنه حسابرسی قرارداد هوشمند با مشخص‌کردن اطلاعات پروژه و معماری کلی آن تعیین می‌شود. این مشخصات کمک می‌کند تا تیم حسابرسی در طول انجام کار و استفاده از کد، اهداف پروژه را درک کنند.
  2. ارائه یک اظهار نظر اولیه بر اساس مقدار کار موردنیاز
  3. بررسی دقیق ماهیت پروژه بسته به تیم حسابرسی ابزارهای تجزیه‌وتحلیل و روش‌های مختلفی خواهد داشت. معمولا این آزمون به صورت دستی و خودکار انجام می‌شود.
  4. بعد از انجام این کار‌ها، اولین پیش‌نویس گزارش نوشته می‌شود تا خطاهای احتمالی تعیین شده و به تیم پروژه برای انجام بازخورد‌ها و اصلاحات اعلام شود.
  5. سپس باید گزارش نهایی باتوجه‌به هر اقدامی که توسط تیم حسابرسی اعلام و توسط تیم پشتیبانی انجام شده، منتشر شود.

کاربرد‌های حسابرسی قرارداد هوشمند چیست؟

حسابرسی قراردادهای هوشمند تنها روی امنیت بلاک‌چین تمرکز ندارند. بلکه این حسابرسی‌ها کارایی و بهینه‌سازی را هم بهبود می‌دهند.

گس در شبکه‌های مانند اتریوم نسبتا پرهزینه است و قرارداد‌های کارآمد می‌توانند هزینه‌های معاملات را کاهش داده و بهینه‌سازی کنند.

همچنین بهینه‌سازی عملکرد آنها شاخصی از مهارت توسعه‌دهنده است. مراحل و نتیجه‌های ناکارآمد احتمال شکست و پرهزینه کردن بلاک‌چین را بیشتر می‌کند و باید از این مراحل اجتناب کرد.

وقتی هزینه‌های گس بالاست، امکان اجرایی نشدن قرارداد‌های هوشمند وجود دارد، حتی اگر از گس‌های محدود و کم در شبکه استفاده شود.

آسیب‌پذیری‌های قرارداد

در حالی که برخی از مسائل و حسابرسی‌ها با روش‌های آسان و سریعی انجام می‌شوند، برای برخی دیگر هم لازم است تکنیک‌های پیشرفته‌تر و استراتژی‌های کامل‌تری را به کار گرفت.

به‌عنوان‌مثال دست‌کاری بازار را می‌توان با بررسی قرارداد‌های هوشمند معمولی مشخص کرد. حسابرسان برای تعیین منبع این اتفاق، حملات مخرب به قرارداد هوشمند را شبیه‌سازی و آسیب‌هایی که این حملات به شبکه وارد کرده است را مشخص می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 5 کلاهبرداری رایج در حوزه دیفای + راهکارهای مقابله با آن‌ها

 آسیب‌پذیری‌های رایج عبارت‌اند از:

  1. مشکلات برگشت‌پذیری: زمانی که قرارداد هوشمند یک تماس خارجی را به قرارداد خارجی دیگر متصل می‌کند، امکان برگشت‌پذیری اطلاعات وجود دارد. درواقع آن قرارداد خارجی می‌تواند به صورت بازگشتی با قرارداد هوشمند اصلی ارتباط بگیرید و به آن نفوذ کند. زیرا اطلاعات قرارداد هوشمند اصلی هنوز به‌روزرسانی نشده و امکان به سرقت رفتن آن وجود دارد.  
  2. پایین‌ترین و بالاترین رقم اعشار: وقتی که یک قرارداد هوشمند، عملیات محاسباتی انجام می‌دهد، اما خروجی این عملیات بیشتر از ظرفیت ذخیره‌سازی (معمولا 18 رقم اعشار است) می‌شود، نتیجه به‌دست‌آمده نادرست است و امکان ریسک در قرارداد را بالا می‌برد.
  3. فرصت‌های در حال اجرا: کد ساختاری بد، پیش‌بینی‌های نادرستی از میزان خرید یا فروش بازار به ارمغان ‌می‌آورد. این کار به نوبه خود به دیگران اجازه می‌دهد تا از اطلاعات غلط بازار به نفع خود سوءاستفاده کنند.
امنیت قراردادهای هوشمند
مهم‌ترین بخش در حسابرسی قرارداد‌های هوشمند شامل بررسی آسیب‌پذیری امنیتی آن‌ها می‌شود. 

مشکلات امنیتی پلتفرم

اکثر روش‌های حسابرسی شامل کنترل شبکه میزبانی قراردادها و حتی API مورد استفاده برای ارتباط با DAPP است.

یک پروژه ممکن است در برابر حمله DDoS آسیب‌پذیر باشد یا UI وب‌سایت را تهدید کند. این تهدید به این معنی است که کاربران در واقع کیف پول خود را به برنامه‌های مخرب بلاک‌چین متصل می‌کنند.

گزارش حسابرسی چیست؟

 گزارش حسابرسی در پایان روند حسابرسی منتشر می‌شود و هدف از این گزارش شفاف کردن جزئیاتی است که هر پروژه و قرارداد باید با جامعه پشتیبان خود به اشتراک بگذارد.

اکثر گزارش‌ها مربوط به مسائلی مثل شدت بازار، بحران‌های بزرگ و جزئی و … است. این گزارش‌ها همچنین وضعیت فعلی قرارداد را هم مشخص می‌کند زیرا تیم‌های توسعه‌دهنده برای حل کردن مشکلات و بهبود قرارداد به این اطلاعات نیاز دارند.

چطور می‌توان به خدمات حسابرسی قرارداد هوشمند دسترسی داشت؟

اگر قصد استفاده از خدمات حسابرسی قرارداد‌های هوشمند را داشته باشید، مجموعه‌های زیادی هستند که در این مسیر به شما کمک می‌کنند.

برای استفاده از خدمات این مجموعه‌ها باید از اطلاعات منتشر شده آنها درباره قرارداد‌های هوشمند مختلف استفاده کنید.

دو نام شناخته شده‌ای که در این حوزه وجود دارد را در ادامه بررسی می‌کنیم:

Certik

Certik  یکی از رهبران حوزه حسابرسی قرارداد‌های هوشمند است.

این مجموعه صدها پروژه قرارداد هوشمند را بررسی کرده است. Pancakeswap، بزرگ‌ترین سازنده بازارساز خودکار AMM در زنجیره هوشمند بایننس یکی از معروف‌ترین نمونه‌ کارهای این گروه است.

Consenss Consense

نام جوزف لوبین که یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است، همزمان در جمع گروه حسابرسی Consenss Consense هم به چشم می‌آید.

این شرکت حسابرسی قرارداد‌های هوشمند اتریوم را انجام می‌دهد. همچنین یک سرویس خودکار ارائه می‌دهند که قرارداد‌های مجازی اتریوم (EVM) را هم کنترل می‌کند.

هزینه حسابرسی قرارداد هوشمند
هزینه حسابرسی هر پروژه بستگی به تعداد قرار‌داد‌های هوشمند آن پروژه دارد.

هزینه حسابرسی هوشمند قراردادی چقدر است؟

هزینه دقیق حسابرسی بستگی به تعداد قراردادهای هوشمندی که باید بررسی شود، دارد.

تجربه و مهارت شرکت حسابرسی موردنظر شما و شهرت آن هم می‌تواند روی مبلغ نهایی تاثیر داشته باشد.

جمع‌بندی

 خوشبختانه برای سرمایه‌گذاران و کاربران، حسابرسی هوشمند قراردادها به یک استاندارد طلایی تبدیل شده است.

با این حال، اگر حسابرسی پروژه‌ها بدون اهمیت تلقی شوند و اطلاعات بلاک‌چین و قرارداد‌های هوشمند مرتبط با آن به سرقت بروند، بررسی دوباره به آن اطلاعات و جبران ضرر، به این آسانی نیست.

به همین دلیل این کار یک اقدام بسیار مهم است که باید قبل از سرمایه‌گذاری و انتخاب ارز دیجیتال و بلاک‌چین مرتبط با آن حتما زیر نظر داشته باشید. حتی اگر دانش فنی ندارید خواندن و بررسی اطلاعاتی که در این باره منتشر شده است هم می‌تواند کارساز باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx