اسمارت چین بایننس (BNB Smart Chain) چیست؟

بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین (BSC) یک بلاک‌چین است که به موازات زنجیره اصلی بلاک‌چین بایننس، یعنی بایننس چین (BC) اجرا می‌شود.

این زنجیره تقریباً یک سال و نیم پس از بایننس چین با هدف اضافه کردن قابلیت برنامه‌ریزی قراردادهای هوشمند راه‌اندازی شد.

سؤال مهمی که شاید برایتان مطرح شود این است که اگر صرافی پرآوازه بایننس قبلاً یک بلاک‌چین داشته است، چرا یک بلاک‌چین دیگر ایجاد کرده است؟

عناوین مطلب:

چرا هر دو زنجیره را در یک بلاک‌چین واحد ادغام نکرد؟ و مهم‌تر از همه، BNB Smart Chain چه شباهت‌ها یا تفاوت‌هایی با پلتفرم قراردادهای هوشمند معروف اتریوم دارد؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • بایننس اسمارت چین در سپتامبر 2020 راه‌اندازی شد. این زنجیره یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که عملکردی مشابه بلاک‌چین اتریوم و سایر پلتفرم‌های dApp مانند ترون و ایاس دارد.
  • بایننس اسمارت چین از مکانیسم PoSA برای رسیدن به اجماع در شبکه استفاده می‌کند. PoSA، ترکیبی از دو مکانیسم اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) و اثبات اعتبار (PoA) است.
  • کیف پول بایننس چین یا بایننس چین ولت یک افزونه مرورگر است که توسط صرافی بایننس ایجاد شده و مدیریت می‌شود. این افزونه به عنوان بهترین کیف پول برای کار با بایننس اسمارت چین شناخته شده است.

بایننس چین (BC) چیست؟

بایننس در آوریل 2019 بلاک‌چین بایننس را برای محقق کردن هدف خود یعنی معاملات غیرمتمرکز، راه‌اندازی کرد.

صرافی بایننس «صرافی غیرمتمرکز» (DEX) بایننس را در کنار این بلاک‌چین راه‌اندازی کرد که توان عملیاتی بالایی دارد.

بایننس چین
بلاک‌چین بایننس چین

بیشتر DEX‌های دیگر بازار از مشکلاتی مانند تجربه کاربری دلسردکننده و رابط‌های کاربری ضعیف رنج می‌برند و بایننس قصد داشت با محصول جدید خود این مشکلات را حل کند.

بایننس قصد داشت صرافی غیرمتمرکز خود را با یک رابط کاربرپسند و تجربه کاربری بهینه‌شده از سایرین متمایز کند. همچنین، بایننس تلاش می‌کرد زمان تأیید تراکنش‌های معاملات را در صرافی جدید خود به زیر یک ثانیه کاهش دهد.

بایننس چین به‌عنوان یک بلاک‌چین از نظر ساختاری محدود است و فقط امکان معاملات غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. طبق گفته بایننس، بلاک‌چین بایننس چین وظایف زیر را انجام می‌دهد:

  • ارسال و دریافت دارایی‌های دیجیتال، از جمله ارز بومی بایننس (BNB).
  • کنترل انتشار و عرضه توکن از طریق ایجاد کردن، سوزاندن، قفل کردن/آزاد کردن یا مسدود/ غیر مسدود کردن.
  • انتشار توکن‌های جدید بر اساس استاندارد BEP-2. نمونه‌ای از این توکن‌ها BNB است که به‌عنوان یک توکن BEP-2 در بلاک‌چین بایننس چین عمل می‌کند.

بایننس چین از مکانیسم اجماع تحمل خطای بیزانسی (BFT) تندرمینت (Tendermint) استفاده می‌کند که بیشتر در بلاک‌چین کازموس (Cosmos) استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه بلاک‌چین‌های بایننس چین و کازموس یک مکانیسم اجماع مشترک دارند، می‌توان فهمید که مدل اثبات سهام (PoS) حاکمیت و اعتبارسنجی تراکنش به کار رفته در این دو بلاک‌چین مشترک است (بخوانید: PoS چیست).

در بخش بعدی با جزئیات بیشتری درباره مکانیسم اثبات سهام در زنجیره اسمارت بایننس صحبت خواهیم کرد.

بایننس اسمارت چین (BSC) چیست؟

بایننس اسمارت چین در سپتامبر 2020 راه‌اندازی شد. این زنجیره یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که عملکردی مشابه بلاک‌چین اتریوم و سایر پلتفرم‌های dApp مانند ترون و ایاس دارد.

اسمارت چین بایننس
بایننس اسمارت چین

جالب اینجاست که بایننس با اینکه می‌توانست بلاک‌چین قبلی را ارتقاء دهد، تصمیم گرفت یک بلاک‌چین دیگر بسازد.

به گفته این صرافی، اضافه کردن عملیات قراردادهای هوشمند به بلاک‌چین بایننس چین باعث کاهش سرعت شبکه و کارآمدی آن می‌شد.

همان‌طور که در دسامبر 2017 بحران CryptoKitties در اتریوم و اخیراً در شبکه سولانا شاهد بودیم، قراردادهای هوشمند سابقه مختل کردن شبکه‌های میزبان خود را هم دارند.

در نتیجه، بهترین گزینه برای بایننس راه‌اندازی یک بلاک‌چین به موازات زنجیره قبلی خود برای میزبانی قراردادهای هوشمند با سازگاری بیشتر با اتریوم بود.

ساختن یک بلاک‌چین کاملاً جدید از پایه، آن هم زمانی که به‌سختی سعی می‌کرد تا از رقابت شدید در حوزه دیفای (Defi) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) جا نماند، ظاهراً گزینه خوبی نبود (بخوانید: NFT چیست؟)

اتریوم در حوزه برنامه‌های غیرمتمرکز حرف اول را می‌زد و در دسترس بودن کد آن در فضای منبع باز می‌توانست به بایننس کمک کند تا به‌راحتی این شبکه را فورک کند.

بایننس، کلاینت گو اتریوم (Geth) را برای ایجاد بایننس اسمارت چین فورک کرد، اما برای متمایز کردن آن از اتریوم تغییراتی در آن ایجاد کرد.

برای مثال، بایننس به‌جای مکانیسم اثبات کار فعلی اتریوم در فورک خود از مکانیسم اثبات اعتبار نمایندگی‌شده (PoSA) را انتخاب کردند. در الگوریتم PoSA زمان بلوک کاهش یافته و کارمزد تراکنش کمتر است.

بیشتر بخوانید: اجماع الگوریتم در بلاکچین

بایننس چین و بایننس اسمارت چین

از توضیحات بالا، به‌راحتی می‌توان تفاوت‌ها و شباهت‌های بین دو بلاک‌چین بایننس را پیدا کرد. در ادامه به مهم‌ترین شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو پرداخته‌ایم.

شباهت‌ها

  • هر دو توسط صرافی بایننس راه‌اندازی و نگهداری می‌شوند. این شرکت کنترل کمتری بر BSC نسبت به BC دارد.
  • زمان بلوک در هر دو زنجیره سریع است. این زمان در BC کمتر از یک ثانیه در هر بلوک است، درحالی‌که بلوک‌ها در BSC هر سه ثانیه ایجاد می‌شوند.
  • هر دو بلاک‌چین در مقایسه با غول‌های بلاک‌چین مانند بیت‌کوین و اتریوم، کارمزدهای بسیار کمتری را برای پردازش تراکنش‌ها دریافت می‌کنند.

تفاوتها

  • BC از نظر عملکرد محدود است و در حال حاضر تنها یک کاربرد دارد و آن میزبانی DEX بایننس است. در مقابل، BSC یک پلتفرم قابل برنامه‌ریزی است که برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌توان روی آن اجرا کرد. حتی برنامه‌هایی که روی اتریوم کار می‌کنند نیز می‌توانند به‌راحتی به BSC منتقل شوند.
  • BC از مکانیسم اجماع تحمل خطای بیزانسیTendermint  استفاده می‌کند، درحالی‌که BSC از الگوریتم اثبات اعتبار نمایندگی‌شده (PoSA) استفاده می‌کند. در اسمارت چین، بلاک‌چین بدون دخالت جامعه کنترل می‌شود. درحالی‌که در اسمارت چین بایننس اعتبارسنج‌های دیگر می‌توانند در حاکمیت و اعتبارسنجی بلوک‌ها مشارکت کنند.
  • توکن‌های شبکه BC تحت استاندارد BEP-2 ساخته می‌شوند، درحالی‌که توکن‌های صادر شده در BSC باید با استانداردهای BEP-20 مطابقت داشته باشند. شبکه BSC این قابلیت را دارد که در صورت نیاز، استانداردهای بیشتری برای صدور توکن ارائه دهد. به‌عنوان مثال، استاندارد BEP-721 برای صدور ان‌اف‌تی و سایر کلکسیون‌های دیجیتال منحصر به فرد مشابه ERC-721 اتریوم است.

مبانی بایننس اسمارت چین

برای درک بهتر اسمارت چین بایننس باید ویژگی‌های آن را بهتر بشناسیم تا بفهمیم چه چیزی آن را در مقایسه با بلاک‌چین‌های دیگر متمایز می‌کند.

در این بخش به اجزای تشکیل دهنده این زنجیره، از جمله اصول اولیه، مکانیسم اجماع و اکوسیستم آن می‌پردازیم:

اصول طراحی

طراحی بایننس چین
طراحی بایننس اسمارت چین

بایننس در طراحی BSC چهار اصل کلیدی را لحاظ کرد و معماری و توسعه آن را بر اساس این اصول ادامه داد. این اصول عبارت‌اند از:

  • بلاک‌چین مستقل؛ بایننس می‌خواست BSC از بایننس چین جدا باشد. جدا بودن این دو بلاک‌چین تضمین می‌کرد که در صورت اختلال در یکی از آن‌ها، هیچ وقفه‌ای در خدمات بایننس وجود نداشته باشد.
  • استیکینگ؛ اسمارت چین بایننس از یک مدل استیکینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کند که مشارکت جامعه کاربران در حاکمیت و ایجاد بلوک را تضمین می‌کند.

اما بزرگ‌ترین دلیل بایننس برای انتخاب مدل استیکینگ به‌جای ماینینگ این بود که سرعت شبکه را به قیمت غیرمتمرکز کردن و امنیت در اولویت قرار داد.

علاوه بر این، مدل‌های استیکینگ با محیط‌زیست سازگارتر هستند و تولید بلوک در آن‌ها سریع‌تر است.

  • سازگاری با اتریوم؛ اتریوم، محبوب‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند، خدمت بزرگی به بایننس کرد.

اتریوم دارای پایگاه کاربری گسترده، ماینرها و جامعه توسعه‌دهندگان بزرگی بود. این شبکه با وجود مشکلاتی از جمله قیمت بالای گس و آسیب‌پذیری‌های امنیتی، توانست در رقابت با دیگر شبکه‌ها پیروز شود.

در نتیجه، بایننس تصمیم گرفت به‌جای دوباره‌کاری، از مدل اتریوم تقلید کند (البته با چند تغییر به‌ویژه مکانیسم اجماع).

کپی کد منبع اتریوم، تعامل‌پذیری بین زنجیره‌ای را ساده‌تر می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد که dApp‌های بومی اتریوم به‌راحتی به BSC منتقل شوند.

  • ارتباط بین زنجیره‌ای بومی؛ اگرچه بایننس اسمارت چین جدید را به‌عنوان یک زنجیره موازی با بلاک‌چین قبلی ساخت، اما میان این دو بلاک‌چین سازگاری بین زنجیره‌ای بومی ایجاد کرد.

اکنون می‌توان توکن‌های موجود در شبکه BSC را با استفاده از DEX نسبتاً سریع بایننس در بلاک‌چین بایننس چین به‌راحتی با توکن‌های دیگر مبادله کرد.

مکانیسم اجماع اثبات اعتبار نمایندگی‌شده (PoSA)

بایننس اسمارت چین از مکانیسم PoSA برای رسیدن به اجماع در شبکه استفاده می‌کند.

PoSA، ترکیبی از دو مکانیسم اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) و اثبات اعتبار (PoA) است. مورد اول قبلاً با موفقیت در بلاک‌چین‌هایی مانند ایاس پیاده‌سازی شده است (بخوانید: PoA چیست؟).

مکانیسم اجماع
الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده

اثبات سهام نمایندگی‌شده شکلی از مدل استیکینگ است که به‌موجب آن اعتبارسنج‌ها تعدادی از توکن‌های بومی شبکه را سهام‌گذاری می‌کنند تا امکان اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌ها را کسب کنند.

از نظر فنی، هر کسی که حداقل میزان توکن‌های لازم را داشته باشد، می‌تواند اعتبارسنج شود، اما در این صورت شبکه کند می‌شود.

شبکه‌های DPoS به دارندگان توکن اجازه می‌دهند تا به تعداد مشخصی از نماینده‌ها رأی دهند و آن‌ها را به‌عنوان اعتبارسنج انتخاب کنند. در بلاک‌چین‌های BSC و EOS، تعداد نماینده‌ها 21 عدد است.

مکانیسم PoA به این صورت است که در آن اعتبارسنج‌ها توسط یک نهاد مرکزی، در اینجا توسط صرافی بایننس، انتخاب می‌شوند.

صرافی تمام اعتبارسنج‌ها را قبل از اینکه از طریق رأی دادن توسط نماینده‌ها (دارندگان توکن) انتخاب شوند، بررسی می‌کند.

اگرچه ادغام PoA با مدل‌های اجماع DPoS، متمرکز بودن شبکه را افزایش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد بایننس برای دستیابی به توان عملیاتی بالاتر شبکه، این نقطه ضعف را پذیرفته است.

BSC می‌تواند به زمان تولید بلاک 3 ثانیه برسد (این عدد در اتریوم 13 ثانیه و در بیت‌کوین 10 دقیقه است).

اکوسیستم بایننس اسمارت چین

اکوسیستم اسمارت چین بایننس فضایی در حال رشد است که هر روز برنامه‌های کاربردی و نوآوری‌های جدید جامعه اتریوم را جذب خود می‌کند.

ما در این بخش در مورد چهار نمونه از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم این زنجیره صحبت خواهیم ‌کرد:

توکن بومی (بایننس کوین، BNB)

بایننس کوین (BNB) در جولای 2017 به‌عنوان یک توکن کاربردی در صرافی بایننس ایجاد شد.

این توکن در ابتدا به‌عنوان مشوق کاربران ارزهای دیجیتال برای شرکت در عرضه اولیه کوین بایننس استفاده شد.

صرافی در صورت استفاده کاربران از بایننس کوین به‌عنوان روش پرداخت، در تراکنش‌ها به آن‌ها تخفیف می‌دهد.

بایننس کوین
توکن بایننس کوین

دویست میلیون توکن BNB در زمان راه‌اندازی این توکن ایجاد شد که نیمی از آن در جریان تأمین مالی جمعی به مردم فروخته شد.

نیمه دیگر بین تیم بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران اولیه تقسیم شد. بایننس حدود 15 میلیون دلار در جریان عرضه اولیه کوین جمع‌آوری کرد و آن را صرف ساخت پلتفرم صرافی خود کرد.

بایننس کوین در زمان راه‌اندازی یک توکن اتریوم بود که با استفاده از استاندارد محبوب ERC-20 ایجاد شد.

با این حال، هنگامی که بایننس در آوریل 2019 بلاک‌چین بایننس چین را راه‌اندازی کرد، تمام توکن‌های BNB را به استاندارد جدید BEP-2 منتقل کرد.

BNB به توکن اصلی DEX بایننس در شبکه BC تبدیل شد که هنوز به‌عنوان یک توکن کاربردی برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها عمل می‌کند.

در سال 2020، با راه‌اندازی زنجیره هوشمند بایننس، BNB بار دیگر تغییر کرد تا تحت استاندارد BEP-20 به‌عنوان توکن بومی‌ این زنجیره عمل کند.

از آنجا که دو بایننس دو بلاک‌چین جداگانه دارد، دو نسخه از توکن BNB نیز وجود دارد چرا که صرافی بایننس تصمیم به حذف توکن‌های BEP-2 قبلی نداشت.

در عوض، تیم بایننس بین دو زنجیره سازگاری بین زنجیره‌ای بومی ایجاد کرد که امکان تبدیل آسان توکن‌های BNB را فراهم می‌کرد.

در حال حاضر بایننس کوین در BSC سه نقش زیر را دارد:

  • پرداخت کارمزد گس برای استقرار قراردادهای هوشمند در BSC.
  • برای سهام‌گذاری کردن در انتخاب اعتبارسنج‌های BSC و دریافت پاداش.
  • برای انجام عملیات بین زنجیره‌ای، مانند انتقال توکن‌ها بین زنجیره‌های BC و BSC.

کیف پول بایننس اسمارت چین

کیف پول‌های بلاک‌چین به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های خود را به در فضایی خارج از پلتفرم‌های صرافی به‌صورت ایمن ذخیره کنند.

اما قابلیت مهم‌تر کیف پول‌های شبکه‌های قرارداد هوشمند مانند رنجیره هوشمند بایننس و اتریوم این است که به کاربران اجازه می‌دهند تا با برنامه‌های غیرمتمرکز بومی ارتباط داشته باشند.

اسمارت چین بایننس برخلاف قدمت کمش در حال حاضر مجموعه‌ای پویا از برنامه‌های غیرمتمرکز دارد. برای استفاده از این برنامه‌ها سه کیف پول عالی زیر را معرفی می‌کنیم:

بایننس چین ولت

کیف پول بایننس چین یا بایننس چین ولت یک افزونه مرورگر است که توسط صرافی بایننس ایجاد و مدیریت می‌شود.

این کیف پول رسمی بایننس برای دسترسی به زنجیره هوشمند بایننس و بایننس چین است که در مرورگرهای فایرفاکس و کرومیوم، از جمله مرورگر بریو، موجود است.

اگرچه شاید عملکرد این کیف پول محدود باشد، اما مهم‌ترین وظیفه خود را انجام می‌دهد و بایننس دائماً در حال بهبود آن است.

بایننس اسمارت چین در تراست ولت

تراست ولت یک کیف پول تلفن همراه مستقل برای سیستم عامل‌های iOS و اندروید است که متعلق به بایننس است.

تراست ولت از چند ویژگی مرتبط با BSC از جمله تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز BSC، مبادله توکن‌های BEP-2 با توکن‌های BEP-20، خرید و فروش هزاران دارایی دیجیتال، و استیک کردن توکن‌ها برای دریافت پاداش پشتیبانی می‌کند.

تراست ولت

تراست ولت اولین کیف پولی بود که از BSC پشتیبانی کرد. این کیف پول همچنین از چندین پروتکل شبکه دیگر از جمله اتریوم، ترون، ایاس و سولانا پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، تراست ولت به‌راحتی با کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند کول ولت (Coolwallet) ادغام می‌شود و ایمنی دارایی‌ها را افزایش می‌دهد.

شبکه بایننس اسمارت چین در متامسک

متامسک (Metamask) یک کیف پول محبوب برای ذخیره ارزهای دیجیتال است که توسط مرکز توسعه Consensys اتریوم توسعه و نگهداری می‌شود (بخوانید: ساخت کیف پول متامسک)

این کیف پول به‌عنوان افزونه مرورگر وب و همچنین برنامه موبایل در هر دو سیستم عامل iOS و اندروید در دسترس است.

متامسک قابلیت اضافه شدن در مرورگرهای گوگل کروم، بریو (Brave)، فایرفاکس و اج مایکروسافت را دارد.

متامسک
کیف پول متامسک

کیف پول متامسک به کاربران خود امکان کاوشگری در برنامه‌های بلاک‌چین زنجیره هوشمند اتریوم و بایننس و همچنین خرید، فروش، ارسال و مبادله توکن‌ها را می‌دهد.

متامسک برای امنیت بیشتر دارایی‌ها از ادغام کیف پول سخت‌افزاری با شرکت‌هایی مانند ترزور، لجر و غیره پشتیبانی می‌کند.

بایننس بریج

بایننس بریج پروژه‌ای است که توسط بایننس اجرا می‌شود و به‌عنوان یک ابزار تعامل‌پذیری بین اسمارت بایننس چین، بایننس چین و سایر بلاک‌چین‌ها عمل می‌کند.

بایننس بریج مانند پلی برای انتقال توکن‌های تولید شده و صادر شده روی سایر بلاک‌چین‌های غیر سازگار به DEX بایننس و اکوسیستم‌های اسمارت چین عمل می‌کند.

بایننس بریج
بایننس بریج

هر کسی می‌تواند با استفاده از بایننس بریج یک توکن جدید با ارزش وابسته به ارزش توکن اصلی در شبکه شخص ثالث ایجاد کند.

به‌عنوان مثال، کوین‌های Eth در شبکه اتریوم را به‌عنوان مثال در نظر بگیرید. این توکن‌ها بومی اتریوم هستند، اما با استانداردهای ERC-20 در شبکه اتریوم مطابقت ندارند.

برای استفاده از توکن‌های Eth در شبکه بایننس اسمارت چین، باید آن‌ها را با استفاده از بریج به توکن‌های سازگار با BEP-20 تبدیل کنید.

حاصل این کار یک رپد توکن (wrapped token) است که ارزش آن به ارزش توکن Eth وابسته است.

فرآیند بالا به‌عنوان پگ کردن (pegging) شناخته می‌شود. برعکس این وضعیت، که در آن رپد توکن‌های BEP-20 را به نسخه‌های اصلی خود تبدیل می‌کنید دی پگ (یا از پگ خارج کردن) نامیده می‌شود.

بنابراین، به این توکن‌های ایجاد شده BEP-20 توکن‌های رپد یا پگ شده می‌گوییم.

بیشتر بخوانید: پگینگ (Pegging) چیست؟

بایننس هیچ کارمزدی برای تبدیل توکن‌ها دریافت نمی‌کند. با این حال، هر کسی که از این سرویس استفاده می‌کند باید کارمزدهای شبکه مقصد یا بلاک‌چین مبدأ را بپردازد.

برای مثال، اگر کوین‌های اتریوم را به بریج انتقال دهید، باید کارمزد تراکنش اتریوم را به ماینرهای اتریوم بپردازید.

مزایا و معایب بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین درست مانند هر شبکه بلاک‌چین دیگری مزایا و معایبی دارد.

این شبکه با فداکاری‌هایی که در برخی از زمینه‌ها انجام داده است به گزینه بهتری برای میزبانی برنامه‌های بلاک‌چین تبدیل شده است، اما این نقطه ضعف‌ها ممکن است موجب عدم رضایت گروهی دیگر از کاربران ارزهای دیجیتال شده باشد.

اما با این وجود چه چیزی بایننس اسمارت چین را به یک پلتفرم قراردادهای هوشمند کم و بیش جذاب در مقایسه با سایر بازیگران بازار تبدیل می‌کند؟ در زیر به برخی از دلایل این محبوبیت اشاره می‌کنیم.

مزایای بایننس اسمارت چین

  • سرعت تراکنش؛ بایننس اسمارت چین در حال حاضر یکی از سریع‌ترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است و همین به رشد سریع آن کمک می‌کند.

بلاک‌ها در این شبکه در مقایسه با زمان بلوک 13 ثانیه‌ای اتریوم، هر سه ثانیه تولید می‌شوند که حداقل چهار برابر سریع‌تر از رقیب اصلی است.

  • کارمزد گس پایین؛ در حال حاضر کارمزد پردازش تراکنش در بایننس اسمارت چین به طور متوسط پنج Gwei است که بسیار کمتر از چهل Gwei شبکه اتریوم است.

این یعنی اجرای یک برنامه غیرمتمرکز در بایننس اسمارت چین حداقل 8 برابر ارزان‌تر از اجرای همان برنامه در اتریوم است.

  • سازگاری بین زنجیره‌ای؛ بایننس اسمارت چین نه تنها با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است، بلکه از کوین‌های پگ شده چندین بلاک‌چین دیگر نیز پشتیبانی می‌کند (بخوانید: EVM چیست؟)

در نتیجه، کاربران می‌توانند چندین توکن برای استفاده در شبکه ایجاد کنند. سازگاری بین زنجیره‌ای موجب افزایش نقدینگی، کاربرد و ارزش توکن‌ها می‌شود.

  • سازگاری با ماشین مجازی اتریوم؛ تصمیم بایننس برای فورک کردن کلاینت Geth Ethereum باعث می‌شود بایننس اسمارت چین برای توسعه‌دهندگان زبان سالیدیتی (Solidity) آشناتر باشد، و این به شبکه بایننس امکان دسترسی آسان به جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان و کاربران از قبل فعال را می‌دهد (آموزش سالیدیتی)

علاوه بر این، از آنجا که اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز در بایننس اسمارت چین ارزان‌تر است، انتقال برنامه‌ها از اتریوم به این شبکه آسان‌تر و اجرای آن‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر است.

  • پلتفرم معتبر؛ بایننس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است و اعتبار آن را می‌توان در تمام پلتفرم‌هایش از جمله بایننس اسمارت چین دید.

این صرافی همچنین نقش مهمی در اجماع PoSA بلاک‌چین ایفا می‌کند و با بررسی همه اعتبارسنج‌های شبکه، ایمنی و اعتبار شبکه را تضمین می‌کند.

معایب بایننس اسمارت چین

  • متمرکز بودن؛ بزرگ‌ترین انتقاد به بایننس اسمارت چین میزان متمرکز بودن آن است. به لطف مکانیسم اجماع PoSA، صرافی بایننس بیش از حد در اجرای روان و نگهداری بلاک‌چین خود دخالت دارد.

این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. هر دو بلاک‌چین بایننس اسمارت چین و بایننس چین بیش از حد به صرافی بایننس وابسته هستند.

  • وابستگی بیش از حد به اتریوم؛ بایننس تمام تلاش خود را برای کپی کردن شبکه اتریوم انجام داد و انتقال برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم به بایننس اسمارت چین را آسان کرد.

در نتیجه، این شبکه نوآوری کمی در مقایسه با وضعیت فعلی اتریوم ایجاد کرده است. تا زمانی که بایننس روی نوآوری بومی در شبکه بایننس اسمارت چین سرمایه‌گذاری نکند، همیشه زیر سایه اتریوم خواهد بود.

  • توکن‌های ضد تورمی؛ درصدی از توکن‌های بایننس کوین به‌صورت مرتب در فرایندی به نام توکن سوزی از بین برده می‌شوند که این موجب کاهش تعداد کوین‌های در گردش می‌شود.

هرچند این کاهش عرضه که اغلب منجر به افزایش قیمت توکن می‌شود، جنبه مثبتی به نظر برسد، اما ممکن است سناریوهای منفی هم به دنبال داشته باشد.

برای مثال، تقاضای رو به رشد در کنار کاهش توکن‌ها می‌تواند منجر به افزایش شدید تقاضا و اوج‌گیری غیرمنطقی قیمت این توکن شود. این اتفاق در نهایت موجب افزایش کارمزدهای معاملاتی می‌شود.

این‌ها تنها بخشی از مشکلات بزرگ‌تری هستند که بایننس اسمارت چین با آن‌ها مواجه است. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این مشکلات از رشد و توسعه بیشتر این شبکه جلوگیری کنند.

سؤالات متداول

شبکه بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که توسط بایننس بر اساس کلاینت گو اتریوم (Geth) راه‌اندازی شده است در نتیجه این شبکه با برنامه‌های بلاک‌چین که برای شبکه اتریوم طراحی شده‌اند سازگار است. با این حال، اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز در اسمارت چین بایننس در مقایسه با شبکه اتریوم بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر است.

تفاوت بین بایننس چین و بایننس اسمارت چین چیست؟

اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو بلاک‌چین این است که بایننس اسمارت چین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند درحالی‌که بایننس چین این‌طور نیست. این دو زنجیره به دلیل تفاوت در عملکرد، از استانداردهای صدور توکن متفاوتی پشتیبانی می‌کنند، به‌طوری که در بایننس چین از استاندارد BEP-2 و در بایننس اسمارت چین از استاندارد BEP-20 برای صدور توکن استفاده می‌شود.

چه کیف پول‌های از بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کنند؟

از کیف پول‌های معروفی که از BSC پشتیبانی می‌کنند می‌توان به بایننس چین ولت (Binance Chain Wallet)، تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (Metamask)، مث ولت (Math Wallet) و مای اتر ولت (MEW) اشاره کرد.

سخن پایانی

بایننس اسمارت چین یک شبکه بلاک‌چین محبوب است که رقیب اصلی شبکه اتریوم محسوب می‌شود، هرچند که در مقایسه با اتریوم نوآوری کمتری در آن دیده می‌شود.

در کمتر از یک سال، تعداد پردازش‌های این بلاک‌چین از حدود ده هزار تراکنش در روز (در سپتامبر 2020) به بیش از سیزده میلیون تراکنش در روز در اوج خود (در ماه می‌2021) رسید.

با توجه به اینکه اتریوم در روزهای اوج خود در همان ماه می، روزانه 1.7 میلیون تراکنش را پردازش می‌کرد، می‌توان به کار بزرگ بایننس اسمارت چین پی برد.

با این حال، شایان ذکر است که اتریوم در حال پیاده‌سازی یک ارتقاء زنجیره خود است که در نتیجه الگوریتم اجماع آن از مکانیسم اثبات کار به اثبات سهام تغییر می‌کند.

این تغییر موجب افزایش سرعت اتریوم خواهد شد. هر چند شاید این تغییر برای رقابت با بایننس اسمارت چین از نظر مقیاس‌پذیری کافی نباشد، اما می‌تواند توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرکاربردی را همچنان به نوآوری در این پلتفرم تشویق کند.

اتفاقات بسیاری بیشتر از آنچه در مورد آن صحبت کردیم، از جمله طرح‌های دیفای و ان‌اف‌تی، در اسمارت چین بایننس در حال رخ دادن است.

در حال حاضر بازار رقابت میان این شبکه و رقبای آن بسیار داغ است و باید دید چه تحولات دیگری در این بلاک‌چین‌ها ایجاد می‌شود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

زنجیره بایننس (BNB Chain) و توکن BNB

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

35 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
حسن قاسمی

سلام،من مقداری bnb طبق تنظیماتی که یه نفر بهم میداد از تراست والت برای فعال سازی smart profit ارسال کردم آیا میشه برگشت بدم یا کلاهبرداری بوده؟

حسن قاسمی

سلام،من مقداری bnb در تراست والت طبق تنظیماتی که یه نفر بهم میاد میخواستم smart profit رو فعال کنم در زنجیره هوشمنداسمارت به صورت بلوکه نشان داده میشه میتونم برگردونم به حساب تراست والتم

هادی نادری

سلام.از ی والت اتومیک به نوبیتکس در بسترBSCانتقال دادیم و کارمزد هم پرداخت کردیم ولی به والت مقصد نیومده

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز. اگه مقصد تراکنش نوبیتکس بوده باید از پشتیبانی نوبیتکس پیگیری کنید

سهراب

سلام من مقدار0.2بیت کوین از نوبیتکس تحت شبکهbscبه کیف پول لجر نانو اس انتقال دادم اما در لجر به صورت BTCBنمایش داده میشه و با بیت کوین های قبلی جمع نمیشه و قیمت به دلار هم نشون نمیده فقط مقدار 0.2btcb نمایش میده .ایا بیت کوین من از بین رفته یا جایی اشتباه کردم ؟در کل مشکلی هست یا نه

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر. بیتکوین شما روی شبکه اصلی نیست و روی شبکه اسمارت چین بایننس (BSC) هست به همین خاطر نمادش رو BTCB می بینید.
به خاطر این با بیت کوین های قبلی شما جمع نمیشه چون شبکه ها متفاوتن.
بعدا اگه خواستید این بیتکوین رو از کیف پول خارج کنید باید مقصد تراکنش از شبکه اسمارت چین بایننس پشتیبانی کنه و برای انتقالش هم نیاز به مقداری BNB خواهید داشت.
بیتکوین شما از بین نرفته و مشکلی وجود نداره.

مجید

سلام من مقداری ارز فانتوم از بایننس به تراست ولت انتقال دادم .بر بستر bep20
بایننس تایید کرده که ارسال شده
اما به تراست ولت من نیومده
الان چند روز
به بایننس پیام دادم میگه ما ارسال کردیم
به تراست ولت پیام دادم هنوز جواب درستی نداده
تو اکسپلورر میزنم میگه انتقال داده شده است
به نظرتون آیا من جایی در تراست ولتم را اشتباه زدم که دارایی به من نشان نمیده ؟
آقا راهنمایی کنید

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
دقیق چک کنید در تراست ولت توکن FTM BEP20 رو فعال کرده باشید .

امید احمدزاده

سلام دوست عزیز من یک قرارداد هوشمند defiدرکیف پول ترون لینک داشتم نزدیک به 3ماه بهم سود میداد ولی الان تمام پولم درلینک بلوکه شده ودرولت من صفرشده نمیدونم باید چیکارکنم

Sediq

سلام من مقداری ارزSHIB رو از بابننس روی نتورک BSC فرستادم به کیف پولم ولی چیزی نیومده هنوز چن روز گذشته ممنون میشم راهنمایی کنید

Malihe

سلام
من‌مقداری bnb رو به آدرس wbnb در تراست ولت ارسال کردم آیا راه برگشتی هست؟لطفا راهنمایی بفرمایید

سمیه

سلام
من توی سایت axo premium با bnb وارد شدم ولی میگن ک باید با smart chain وارد میشدم
میخام بدونم میشه با همون bnb ادامه بدم و پولو بردارم
یا دیگ نمیشه حتما باید با اسمارت چین باش

ارین

سلام من مقداری bnb smart chain به صورت ایر دراپ ریافت کردم روی تراست ولت. می خواتسم بدونم چجوری می تونم به تتر تبدیلش کنم ؟ آیا با صرافی کوینکس میشه؟

سجاد

سلام
روز بخیر
من مقداری bnb رو به bnb chain در تراست والت سواپ کردم ولی هنوز به کیف پولم اضافه نشده
ممنون میشم راهنماییم کنید

مومنی

سلام خسته نباشید..
من الان اتریوم ریختم داخل تراست ولت ولی هیچکاری نمیتونم انجام بدم لطفا راهنمایی کنین و اینم بگین اگه لازمه چنج یا انتقال smart chain داشتنه برا هزینه کارمزدش الان از کجا بخرم یا همین اتریومو تبدیل کنم ممنون میشم راهنمایی کنین

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی
اگه اتریوم شما روی شبکه BEP20 هست برای انتقالش باید در کیف Smart chain مقداری BNB داشته باشید تا به عنوان کارمزد تراکنش استفاده بشه.

بهزاد

سلام وقت بخیر
لطف می کنید بفرمایید من چجوری ارزهای IOTA و NEO رو از بایننس به کیف پول تراست ولت می تونم منتقل کنم؟
در تراست ولت IOTA فقط بر بستر TRC10 وجود داره که بایننس فقط بر بستر BEP20 و MIOTA می تونه انتقال و انجام بده.
در تراست ولت ارز NEO هم اصلا وجود نداره وقتی سرچ می کنی!

مهدی

سلام ببخشید bnb رو چجوری میشه به bnb smart تبدیل کرد؟ از همون اول اصلا میشه bnb smart داشت؟

ندا

این سوال منم هست شما پیدا کردین راهشو؟

Seid

وقت بخیر، آیا BNB smart chain رو هم میشه بعدا فروخت؟ یا باید تبدیل به BNB بشه اول؟ در‌کل مانع یا هزینه‌ای برای Switch این دو به یکدیگر وجود داره؟

حمید

سلام وقت بخیر ببخشید

میگم smart chain داخل تراست ولت با bnb تفاوت دارن ؟
من مقداری bnb را از کوینکس فرستادم تراست ولت به ادرس smart chain در ترایت ولت ایا اشتباه کردم ؟ چون هنوز نرسیده ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز
بله تفاوت داره.
بستگی به نیاز شما داره که بخواید BNB در کدوم شبکه باشه
اگه توکن شما BEP20 هست باید BNB رو در کیف پول و آدرس Smart chain و اگه توکن شما BEP2 هست باید وارد کیف پول BNB کنید تا به عنوان کارمزد تراکنش استفاده بشه

وحید

سلام من مقداری ریپل گرفتم ولی شبکش bep 20 باید برای برداشت یا واریش اسمارت کوین داشته باشم؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، باید مقداری BNB در Smart chain داشته باشید

رضا

وقت بخیر
توی ولت‌هایی مثل کوینومی چطور میشه bnb رو swap کرد به smart chain ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، تا جایی که میدونم کوینومی از smart chain پشتیبانی نمیکنه بنابراین در داخل کیف پول چنین قابلیتی وجود نداره
برای تبدیل BNB به smart chain میتونید bnb رو به تراست ولت انتقال بدید، در داخل تراست ولت چنین کاری شدنیه.

ناصری

سلام من هم همین اتفاق برام افتاد آیا راه بازگشت هست یا باید قید اون رو زد؟ ممنون راهنمایی کنید.

ندا

بله متفاوته اسمارت چین مشکیه بی ان بی خالی زرد

بشری

سلام. من مقداری تتر به کیف پول تراست منتقل کردم. برای انتقال تتر از کیف پول کارمزد رو حتما باید با smart chain bnb پرداخت کرد یا میشه تغییرش داد و با خود تتر پرداخت کرد؟ برای شارژ ولت smart chain bnb آیا می‌توانم bnb بگیرم از صرافی و به کیف پول smart chain bnb واریز کنم ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، اگه تتر شما بر بستر شبکه BSC هست (BEP20) تنها راه اینه هزینه تراکنش رو با BNB پرداخت کنید
بله میتونید از صرافی bnb بگیرید و به کیف پول Smart chain بفرستید تا به عنوان کارمزد تراکنش استفاده بشه

مرتضی

سلام من یه خورده ارز bnb ذو تبدیل کردم به bnb یا Smart chain ولی الان هیچ کاریش نمیشه کرد به هیچی تبدیل نمیشه حتی روی شبکه خودش به تتر نمیشه بایننس نمیشه ممنون میشم راهنمایی کنید

سید احمد

سلام وقت بخیر من تراست ولت ارز آلفا رو میخوام به bnb تبدیل کنم ولی زمان تبدیل smart chain میاد. الان چیکار کنم اگر تبدیل کنم میشه به bnb تبدیلش کرد؟

حسین معظمی

سلام. من ی مقدار binance-peg eos دارم تو کیف پول تراست ولت دارم میخام انتقال بدم پیام smart chain bnb network fee میده در حالی ک ی مقدار bnb هم دارم تو ولتم چیکار باید بکنم خواهش میکنم راهنمایی کنید

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز، ارز BNB شما باید در کیف پول Smart chain باشه و نه در کیف پول BNB
در کیف پول BNB روی گزینه More بزنید و SWAP TO SMART CHAIN رو انتخاب کنید تا ارز BNB به Smart chain منتقل بشه

رصا

سلام ، من کیف والت تراست دارم برای انتقال ایاس به والتم چند مدل eos هست ادرس کدوم رو باید بردارم بعنوان مقصد؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
35
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx