پنکیک سواپ: صرافی غیرمتمرکز روی زنجیره هوشمند بایننس

پلتفرم پنکیک سواپ

برخلاف صرافی‌های رمزارز متمرکز معمول مانند همچون بایننس و کوین‌بیس که توسط یک نهاد واحد و شرکتی اداره می‌شوند، صرافی‌های غیر‌متمرکز (DEXها) امکان معامله‌گری بدون واسطه را مهیا می‌کنند.

بسیاری از این صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم هستند، پلتفرمی که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) را در خود جای داده است.

با این حال، با خیزش بلاک‌چین‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند، صرافی‌های غیرمتمرکزِ رقیب، گاهی با ویژگی‌های ممتاز، کار خود را در پلتفرم‌های دیگر آغاز کرده‌اند.

عناوین مطلب:

یکی از این موارد پلتفرم پنکیک سواپ است.

پنکیک سواپ چیست؟

پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک صرافی غیرمتمرکز است که به‌جای پلتفرم اتریوم، بر زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) استوار است. این شبکه در حال حاضر کارمزد بسیار کمتری از اتریوم دارد.

پنکیک سواپ به کاربران اجازه می‌دهد بدون واسطه رمزارز و توکن مبادله کنند و در تمام مدت معاملات، کاستدی (مالکیت تام) توکن‌های خود را در اختیار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: چگونگی شروع کار با زنجیره هوشمند بایننس (BSC)

زنجیره هوشمند بایننس جدیدتر از اتریوم است و به‌اندازه اتریوم جایگاه خود را در میان کاربران حوزه رمزارزها باز نکرده است؛ اما پلتفرم پنکیک سواپ توانسته‌ است به‌خوبی جای پای خود را در میان صرافی‌های غیرمتمرکز محکم کند.

در همین مدت زمان نسبتاً اندک، این پلتفرم توانسته است بیش از 1 میلیارد دلار ارزش قفل‌شده به خود جذب کند.  

اگرچه بایننس خود یک سرویس صرافی متمرکز است، پنکیک سواپ را کنترل نمی‌کند و بر فعالیت‌های آن نظارت مستقیم ندارد. اما این پلتفرم توسط توسعه‌دهندگان ناشناس بر روی شبکه هوشمند بایننس ساخته شده است. 

uni

پنکیک سواپ بسیار شبیه به یونی سواپ (Uniswap)، صرافی‌ غیرمتمرکز معروف اتریوم است.

صرافی غیرمتمرکز دیگری با نام سوشی سواپ (SushiSwap) نیز روی پلتفرم اتریوم فعالیت می‌کند که در ادامه به برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های این سه پلتفرم اشاره خواهیم کرد.

با این حال، جالب است بدانید که اگرچه فعلاً یونی سواپ به‌عنوان محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز دنیای رمزارزها شناخته می‌شود، اما پنکیک سواپ بارها توانسته است گوی سبقت را از این صرافی مبتنی بر اتریوم برباید؛ البته این صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر بایننس در مجموع نتوانسته است این عنوان را به‌طور مداوم حفظ کند.

با این حال، با توجه به افزایش مداوم ترافیک شبکه اتریوم و کارمزد گس تراکنش‌ها، پلتفرم پنکیک سواپ ممکن است بتواند در آینده نزدیک، این مقام را برای همیشه از یونی سواپ بازپس بگیرد.

پنکیک سواپ به‌طور خاص برای توکن‌های BEP-20 استفاده می‌شود که روی زنجیره هوشمند بایننس اجرا می‌شوند، همچنین، می‌توان توکن‌هایی را از طریق پل رابط بایننس بریج (Binance Bridge) از سایر پلتفرم‌ها به پنکیک سواپ آورد و آنها را برای استفاده روی صرافی غیرمتمرکز در قالب توکن‌های BEP-20 «رَپ» (wrap) یا همان بسته‌بندی کرد.

در واقع، اگر قصد معامله توکن‌های مبتنی بر ERC-20 را دارید، ابتدا باید با استفاده از بایننس بریج توکن‌ها را از شبکه اتریوم به زنجیره هوشمند بایننس منتقل کنید. توجه داشته باشید که این مسئله با توجه به هزینه فعلی تراکنش روی شبکه اتریوم، می‌تواند هزینه گزافی به شما تحمیل کند.

مانند بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر، پلتفرم پنکیک سواپ نیز بر اساس یک سیستم بازارساز خودکار (automated market maker) یا به‌اختصار AMM ساخته شده است و معاملات رمزارز را از طریق استخرهای نقدینگی‌ ایجادشده توسط کاربران امکان‌پذیر می‌کند.

در پنکیک سواپ، شما به‌جای سروکار داشتن با دفتر سفارشات و یافتن شخص دیگری که بخواهد توکن‌هایش را با توکن‌ها یا ارزهایتان مبادله کند، می‌توانید توکن‌های خود را از طریق قراردادهای هوشمند در استخر نقدینگی قفل کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد معاملات دلخواه خود را انجام دهید؛ علاوه بر این، کاربرانی که کوین‌های خود را در استخر نقدینگی قفل می‌کنند، پاداش دریافت می‌کنند.

پنکیک سواپ زادۀ دوران اوج سرویس‌های دیفای است که به معامله‌گران رمزارز کمک می‌کنند تراکنش‌های خود را بدون واسطه و با کارمزدی بسیار کمتر از سرویس‌های مالی متمرکز انجام دهند. پلتفرم پنکیک سواپ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز روی زنجیره هوشمند بایننس است، اگرچه صرافی‌های غیرمتمرکز دیگری همچون یونی سواپ روی اتریوم وجود دارد که متوسط حجم معاملات بسیار بیشتری دارند. 

پنکیک سواپ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، مبادله توکن‌ها و جفت‌ارزها از طریق استخرهای نقدینگی انجام می‌شود. کاربران می‌توانند بدون واسطه یک نوع توکن را با دیگری معاوضه کنند. همچنین، کاربرانی که توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی قرار می‌دهند، سهمی از پاداش‌های حاصل از تراکنش‌ها را دریافت می‌کنند.

با این همه، این فقط بخشی از تجربه کلی پنکیک سواپ است. صرافی‌های غیرمتمرکز همچنین به کاربران اجازه می‌دهند کوین‌های سیراپ (SYRUP) را در استخرهای کوینی سهام‌گذاری کنند که پاداش فزاینده‌ای ارائه می‌دهند. گفتنی است که توکن‌های CAKE و SYRUP هر دو توکن بومی پلتفرم پنکیک سواپ هستند و نسبتی یک‌به‌یک دارند.

1 2

به‌عنوان مثال، شما در این پلتفرم می‌توانید با سهام‌گذاری CAKE در استخر سیراپ، توکن‌های CAKE بیشتری به دست آورید. حتی یک گزینه سهام‌گذاری خودکار نیز وجود دارد که توکن‌های CAKE شما را حداقل یک بار در هر ساعت سهام‌گذاری می‌کند تا پاداش دریافتی شما به‌صورت مرکب و تصاعدی افزایش یابد.

پنکیک سواپ تجربیاتی شبیه به بازی ارائه می‌دهد، مانند شرط‌بندی در مورد افزایش یا کاهش قیمت بایننس کوین در یک بازه زمانی محدود. همچنین، این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد به امید برنده شدنِ مبلغ زیادی CAKE، بلیت بخت‌آزمایی از پلتفرم بخرند. علاوه بر این، کاربران این صرافی غیرمتمرکز می‌توانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) متنوعی در قالب خرگوش‌های فانتزی بخرند.

عرضه اولیه فارم (Initial Farm Offering) یا به‌اختصار IFO نیز در این پلتفرم برگزار می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد کوین‌های جدیدی از پروژه‌های تازه‌تأسیس خریداری کنند. همچنین، اعضا می‌توانند با قفل‌کردن جفت‌ارزی از دارایی‌های خود، به کِشت سود (farming) بپردازند.

مطلب مرتبط: ییلد فارمینگ چیست؟ (کسب سود با Yield-farming)

ویژگی‌های متمایز پلتفرم پنکیک سواپ

پلتفرم پنکیک سواپ تلاش دارد واسطه‌های صرافی‌های متمرکز را حذف کند و به کاربران اجازه دهد تا به‌جای نهادهای مرکزی، خود از سود تراکنش‌های پلتفرم بهره‌مند شوند. اگر مایل باشید توکن‌های خود را برای مدتی در این پلتفرم قفل کنید، احتمالاً به سود خوبی از سوی استخرهای نقدینگی و سهام‌گذاری‌ها دست خواهید یافت.

البته، مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز، تازه‌واردان به دنیای رمزارزها نیز احتمالاً برای کار با گزینه‌های مختلف پنکیک سواپ و درک ویژگی‌های متعدد آن دچار مشکل خواهند شد. با این همه، صرف وقت و تلاش برای درک موارد مختلف این پلتفرم ارزشش را دارد.

همچنین همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکز مطرح، سوشی سواپ نام دارد که روی پلتفرم اتریوم ایجاد شده است. در نگاهی کلی، هر سه پلتفرم صرافی‌های غیرمتمرکزی هستند که توسط کاربران اداره می‌شوند، امکان کِشت سود (yield farming) را فراهم می‌کنند و فرصت‌هایی از طریق استخرهای نقدینگی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

با این حال، فقط سوشی سواپ و پنکیک سواپ به کاربران خود اجازه کسب سود از سهام‌گذاری می‌دهند. علاوه بر این، پنکیک سواپ تراکنش‌هایی ارزان‌تر و سریع‌تر از تراکنش‌های یونی سواپ و سوشی سواپ ارائه می‌دهد.   

سهامگذاری در پلتفرم پنکیک سواپ
فقط سوشی سواپ و پنکیک سواپ به کاربران خود اجازه کسب سود از سهام‌گذاری می‌دهند.

راهنمای مبتدیان برای استفاده از پنکیک سواپ                                   

برای استفاده از پلتفرم پنکیک سواپ به کیف پول رمزارز خود احتیاج دارید، زیرا این صرافی‌ غیرمتمرکز از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کند. پنکیک سواپ با کیف‌ پول‌هایی مانند تراست والت (Trust Wallet)، مث والت (MathWallet)، بایننس چِین والت (Binance Chain Wallet) و حتی متامسک (MetaMask) کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های اسمارت چین بایننس

اگرچه متامسک کیف پولی مبتنی بر اتریوم است، اما می‌توان آن را برای کار با زنجیره هوشمند بایننس تنظیم کرد. بنابراین، همچون پلتفرم‌های یونی سواپ و سوشی سواپ، متامسک قابلیت اتصال به پنکیک سواپ را نیز دارد.

در پلتفرم پنکیک سواپ، برخلاف صرافی‌های متمرکز، به وارد کردن دستی داده‌های شخصی خود یا حتی ایجاد پروفایل نیازی ندارید.

در این بخش از کیف پول تراست والت به‌عنوان نمونه استفاده می‌کنیم.

اولین گام خرید مقداری بایننس کوین از یک صرافی و انتقال آن به کیف پولتان است.

سپس، باید این کوین‌ها را به بایننس اسمارت چین تبدیل و از آنها در پلتفرم پنکیک سواپ استفاده کنید.

می‌توانید این کار را در کیف پول تراست والت و با فشار دادن دکمه More، کلیک روی گزینه Swap to Smart Chain و پرداخت کارمزد اندکی برای تراکنش انجام دهید تا کوین‌هایتان مبادله شوند.

22 1

تمام عملکردهای پنکیک سواپ در سمت چپ صفحه مرورگر وب شما قابل مشاهده است.

برای سواپ کردن (تعویض) توکن‌ها، می‌توانید از منوی Trade، گزینه Exchange را انتخاب کنید. سپس، باید توکنی را انتخاب کنید که قصد مبادله آن را دارید، البته اگر توکن شما توسط صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ پشتیبانی می‌شود. سپس، باید تراکنش را در کیف پولتان تأیید کنید تا انجام شود.

3 1

برای فارم‌ها (مزارع کِشت سود) یا استخرهای نقدینگی، باید ارزشی برابر از توکن‌ها را در قالب یک جفت‌ارز (مثل CAKE-BNB) هزینه کنید تا بتوانید توکن‌های LP خریداری کنید و نقدینگی پلتفرم را افزایش دهید. در ازای این کار، پاداش دریافت خواهید کرد. این نقدینگی را می‌توان در هر زمان دلخواه حذف یا در قالب بازپرداخت توکن‌های اولیه دریافت کرد.

4 1

سخن پایانی

حجم معاملات روزانه پنکیک سواپ در حد حجم معاملات پلتفرم‌هایی همچون یونی سواپ یا سوشی سواپ که صرافی‌های غیرمتمرکز بزرگ اتریوم به شمار می‌روند، نیست. اما این پلتفرم با توجه به سن نسبتاً کم زنجیره هوشمند بایننس بسیار محبوب و پرطرفدار است.

اگر پلتفرم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بایننس همچنان به رشد خود ادامه دهد و توسعه‌دهندگان و کاربران بیشتری را جذب کند، و همچنین اگر کارمزد گس و ترافیک شبکه اتریوم همچنان افزایش یابد، آنگاه پلتفرم پنکیک سواپ می‌تواند به رقیب بسیار جدی‌تری برای همتایان خود تبدیل شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های غیرمتمرکز

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx