گس وار (Gas War) چیست و چگونه باید در این رقابت پیروز شد؟

گس وار چیست

در یک شبکه بلاک‌چین ممکن است بارها ترافیک تراکنش‌هایی که در صف تایید هستند، باعث کند شدن شبکه شود.

Gas war درواقع رقابتی است که در آن بلوک‌ها، برای اعتبارسنجی در یک بلاک‌چین اولویت می‌گیرند.

بطور کلی وقتی تقاضا زیاد باشد هزینه تایید یک تراکنش یا «گس» افزایش پیدا می‌کند.

عناوین مطلب:

گس همان قدرت محاسباتی موردنیاز برای تایید تراکنش‌ها در یک پروتکل اجماع اثبات کار است.

این قدرت محاسباتی منبعی است که شبکه و تمام برنامه‌های کاربردی ساخته‌شده روی آن را تامین می‌کند.

به همین دلیل برای پوشش این هزینه محاسباتی باید هزینه کارمزد پرداخت شود.

در شبکه اتریوم کسانی که می‌خواهند تراکنش‌ها سریع‌تر تکمیل شود باید برچسب اولویت را روی تراکنش‌های خود بزنند تا اعتبارسنج‌ها با دیدن آن برچسب، اعتبار تراکنش را سریع‌تر تایید کنند.

هر کاربری باید تنظیمات تراکنش‌های خود را به‌گونه‌ای انجام دهد که بتواند پیروز رقابت باشد و سریع‌تر تایید شود.

اگر تراکنش‌‌های زیادی در انتظار تایید باشد و کاربران فرصت خود را از دست دهند، میزان کارمزدی که برای کارمزد پایه باید پرداخت کنند بسیار بیشتر از حالت عادی یا حتی حالت اولویت است.

اکنون سوالی که پیش می‌آید این است که چطور باید این رقابت را پیروز شد و در صف تایید تراکنش‌ها قرار گرفت. این سوالی است که در ادامه مطلب به آن پرداخته‌ایم. تا پایان همراه ما باشید:

گس وار (Gas War) چیست؟

گس وار (Gas War) یکی از دلایل اصلی کارمزد تراکنش های بالای بلاک‌چین اتریوم است.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌کنندگان یک شبکه بلاک‌چین بخواهند در حراج گس اولویت‌دار یا PGA شرکت کنند. شرکت‌کنندگان از این طریق می‌توانند اولویت تایید اعتبارسنجی را برای تراکنش‌های خود دریافت کنند.

برنده‌شدن این حراج به این معنی است هزینه بالایی از میانگین شبکه برای تایید تراکنش‌ها پرداخت می‌کنید، اما در عوض تراکنش‌ شما با اولویت وارد شبکه می‌شود و اعتباردهند‌ه‌ها هر چه سریع‌تر اعتبار تراکنش را تایید می‌کنند.

گس وار در اتریوم چیست
Gas War اساساً یک سیستم حراج است که برای اولویت‌بندی تراکنش‌ها طراحی شده است.

اگرچه ممکن است این فرآیند هزینه بیشتری را برای کاربران تراکنش داشته باشد، اما اگر کسی نتواند از صف پرتراکم تایید تراکنش‌ها عبور کند و تراکنش او از درجه اعتبار ساقط شود، هزینه‌ای که برای تجدید دوباره تراکنش پرداخت می‌کند بسیار بیشتر از هزینه دریافت اولویت است.

 بااین‌حال، گس وار معمولاً برای تراکنش‌ها و پرداخت‌های معمولی نیست. برای مثال، زمانی که یک توکن غیر قابل تعویض (NFT) برای فروش گذاشته می‌شود و تعداد آن محدود است، احتمال به‌وجودآمدن گس وار بیشتر است.

اگر خریداران در Gas war شکست بخورند، ممکن است فرصت خرید NFT را با قیمت پیشنهادی به‌طورکلی از دست بدهند. این اتفاق باعث ایجاد تنش در بین کاربران می‌شود و اغلب یک رقابت یا همان گس وار اتفاق می‌افتد.

بنا بر گزارش‌های اعلام شده، زمانی که مجله تایم تعداد محدودی NFT را به قیمت 0.1 اتریوم هرکدام در سپتامبر 2021 فروخت، خریداران چهار برابر قیمت اصلی این nft‌ها برای دریافت اولویت خرید توکن هزینه کردند!

چرا مردم بر سر تایید تراکنش با هم رقابت می‌کنند؟

معمولا گس وار یا رقابت برای به‌دست‌آوردن اولویت خرید، زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاری در یک فرصت معاملاتی بسیار نادر یا شرکت در رویدادی که اولین‌بار انجام می‌شود، در جریان باشد.

به‌طورکلی، این گس وار‌ها برای رویداد‌های بسیار محدود یا بسیار محبوب هستند. مثل رخداد‌های شبیه به پیشنهادها اولیه DEX (IDO) و خرید توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT).

به طور خلاصه می‌توان گفت تقریباً هر چیزی که تعداد محدودی دارد و تعداد زیادی شرکت‌کننده خواهان آن هستند احتمال وجود گس وار در آن بالاست. این اتفاق  کاربران را مجبور می‌کند تا برای اطمینان از اولویت داشتن در بلوک بعدی و اطمینان از اینکه در لیست محدود شرکت‌کنندگان برنده هستند، هزینه بیشتری پرداخت کنند. 

البته PGA پیچیدگی‌های مختلفی دارد. این پیچیدگی‌ها باعث شده تا افراد سوءاستفاده‌گر فرصت پیدا کنند تا از موقعیت بهره ببرند.

آیا اتریوم با گس کار می‌کند؟
یک انتقال استاندارد ETH به 21000 واحد گاز نیاز دارد.

پیامد‌های Gas war

گس ‌وارها عموماً برای این است که برندگان بتوانند از فرصت و اولویت خود استفاده کنند. 

این فرصت‌ها مختلف هستند. مواردی چون دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری محدود، ثبت‌نام در یک برنامه بتا یا شبکه آزمایشی مشوق، یا شرکت در یک هدایای پرسود شامل چنین فرصت‌هایی می‌شود.

بدون شک Gas war نتایج مثبتی دارد. نتایجی که باعث می‌شود خریداری که واقعا از یک توکن استقبال می‌کند بتواند آن را به دست آورد. حتی بازار استقبال از آن توکن هم گرم‌تر و جذاب‌تر شود، اما پیامد‌های منفی آن را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

یکی از این پیامدها این است که گاهی اوقات برخی از خریداران ثروتمند می‌توانند دیگر خریدارانی که بودجه لازم برای شرکت در این جنگ را ندارند، تحت‌فشار قرار دهند. به‌این‌ترتیب بازار از آن روند عادلانه و منطقی خود خارج می‌شود. این موضوع فقط برای کسانی که سعی دارند در خرید یک دارایی خاص شرکت کنند نیست.

هر کسی که در آن زمان تلاش می‌کند تراکنش‌های شبکه را تکمیل کند، باید این هزینه‌ها را بپردازد یا در غیر این صورت منتظر بماند و تراکنش خود را بعداً تکمیل کند. این اتفاق باعث ایجاد یک اثر ضربه‌ای در سراسر اکوسیستم اتریوم می‌شود.

بیشتر بخوانید: شناسه یا آی‌دی تراکنش (TXID) ارز دیجیتال چیست + نحوه پیگیری تراکنش‌ها

چگونه در گس وار پیروز شویم؟

اولین قدم برای پیروزی در یک گس وار، این است که تشخیص دهید احتمالاً در یک گس وار هستید!

تشخیص گس وار به این معنی است که در زمان مشخص بتوانید متوجه شوید تراکنش‌های شما وارد یک شبکه پرتقاضا شده و تعداد زیادی از کاربران برای دریافت فضای بلوک رقابت می‌کنند.

چگونه در گس وار پیروز شویم؟
برای برنده شدن در گس وار باید هزینه گس بیشتری بپردازید.

اگر درباره این رویداد‌ها اطلاع داشته باشید، می‌توانید رویدادهایی را شناسایی کنید و با بررسی بازار و میزان محبوبیت آن رویداد، درباره گس وار احتمالی پیش‌بینی کنید.

به همین ترتیب، اگر در رویدادی هستید که به‌شدت موردتوجه قرار می‌گیرد، احتمال دارد که در نهایت درگیر یک Gas war شوید. مخصوصا برای زمانی که این رویداد در شبکه پرمخاطب و پرتقاضای اتریوم میزبانی می‌شود.

وقتی وارد یک Gas war می‌شوید، برای برنده‌شدن، باید بیش از حد گس بپردازید. اکثر کیف پول‌های Web3 به شما این امکان را می‌دهند که به‌صورت دستی قیمت گس را تنظیم کنید.

تخمین هزینه برای پیروزی در رقابت

اگر قصد داشته باشید در این رقابت پیروز شوید، قاعدتا باید بتوانید رقم و مقدار گسی را برای پیشنهاد دهید که می‌تواند رضایت و توجه اعتباردهندگان را جذب کند.

برای این کار می‌توانید از خدماتی مانند پایگاه گس ETH استفاده کنید. از طریق این کار متوجه‌ خواهید شد ببینید قیمت فعلی گس چقدر است.

سپس می‌توانید پیشنهاد خود را روی عددی تنظیم کنید که قادر به رقابت است. پیشنهادی که جایگاه شما را تضمین می‌کند. به‌طورکلی، هر چه تعداد دارایی موردنظر برای خرید کمتر باشد یا شرکت‌کنندگان بالقوه بیشتر باشند، نیاز به پرداخت اضافه بیشتری خواهید داشت.

تضمین پیروزی در رقابت‌های پرتقاضا

در رویداد‌های بسیار محبوب و آنهایی که احتمال استقبال از آن بسیار بالاست، ممکن است حتی با پیشنهاد‌های گس بالا هم احتمال موفقیت کم و تضمین نشده باشد.

تأخیر اینترنت، مشکلات نودها، مشکلات کیف پول و موارد دیگر می‌توانند باعث تاخیر بیشتری شوند. همه این‌ها مواردی است که بر شانس شما برای برنده‌شدن تاثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: تاخیر زمانی (Latency) چیست؟ + تاثیر آن بر معاملات ارزهای دیجیتال

 همچنین ممکن است بخواهید نه‌تنها مبلغ پرداختی برای گس را افزایش دهید، بلکه محدودیت گس را نیز فراتر از آنچه کیف پول Web3 شما پیشنهاد می‌کند، در نظر بگیرید.

این کار باعث می‌شود که مطمئن شوید تراکنش شما با موفقیت انجام می‌شود. از طرفی مشکلی از لحاظ هشدار «Out of Gas» هم شما را عقب نگه نمی‌دارد. به‌طورکلی، هر کسی که در یک گس واری شرکت می‌کند، خواه دانسته یا نادانسته، معمولاً این کار را با این فرض انجام می‌دهد که سود و پاداش بالقوه این کار بیشتر از خطرات ازدست‌دادن موقعیت است.

به‌هرحال لازم است قبل از ورود به Gas war محاسباتی برای تعیین حداکثر هزینه گس داشته باشید. این محاسبات به شما چشم‌اندازی از مقدار هزینه‌ها می‌دهد. زیرا ممکن است از چند دلار تا صدها هزار دلار برای رقابت در یک گس وار استفاده شود.

جنگ‌های گازی در nft به چه معنی است؟
وجود گس وار برای درج اولویت در یک بلوک معاملاتی آتی است که در یک بلاک‌چین اعتبار‌سنجی می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره گس وار با شما صحبت کردیم. Gas war همان‌طور که از نامش به نظر می‌رسد جنگی است که برای دستیابی به اولویت اتفاق می‌افتد!

درواقع کاربرانی که تراکنش‌‌ها یا درخواست‌های خود را وارد یک شبکه اعتبارسنج می‌کنند باید تایید اعتباردهنده‌ها را جلب کنند. گاهی اوقات استقبال و یا حجم درخواست‌ها و تراکنش‌های وارد شده به شبکه آن‌قدر زیاد است که شبکه کند و شلوغ می‌شود.

در نتیجه ممکن است اعتبارسنج‌ها نتوانند همه تراکنش‌ها را تایید کنند. اگر تراکنشی از دست برود و تا زمان مقرر خود به تایید نرسد، هزینه‌های بسیار زیادی برای کاربر خواهد داشت.

اینجاست که جنگی برای دریافت اولویت و برنده‌شدن در این رقابت اتفاق می‌افتد. در گس وار کاربران می‌توانند اولویت دریافت کنند و با داشتن اولویت، تراکنش‌های خود را وارد بلوک بعدی کرد و زودتر از دیگر کاربران، تراکنش را بعد از تایید، انجام دهند.

در گس وار کاربران باید بتوانند با پیشنهاد هزینه‌های گس بالاتر، توجه اعتبارسنج‌ها را جلب کرده و اولویت دریافت کنند. برای پیروزی در این Gas war هم اول‌ازهمه باید بتوان یک رقابت واقعی را تشخیص داد و بعد هزینه‌های گس احتمالی را برآورد کرد.

شما تجربه‌ای از Gas war دارید؟ تجربه‌ها و اطلاعات خود را برای تکمیل این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx