Web3 چیست؟ + معرفی بهترین مرورگرهای وب 3

مرورگرهای وب 3

با گسترش اینترنت، ارتباطات ما نیز دچار تغییرات شده و روز به روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد.

با الزامات عصر جدید دنیای دیجیتال، ابزارهای زندگی ما نیز در جهت سازگاری با تکنولوژی‌های نو گام برمی‌دارد.

این روزها واژه “وب 3 ” را بسیار شنیده‌ایم؛ وب 3 نسل سوم اینترنت است. یک نوع جدیدی از جهان اینترنت را تصور کنید که تمام گفته‌های شما را چه به صورت متن و چه به صورت صدا، می‌فهمد و در ازای آن خدماتی را به شما ارائه می‌دهد! 

عناوین مطلب:

علاوه براین، تقریبا اکثر افراد در زندگی روزمره خود با مرورگرهای اینترنت سر و کار دارند؛ مرورگرها دریچه‌ای به دنیای آنلاین هستند که نیازهای مالی و اجتماعی ما را برطرف می‌کنند.

با روی کار آمدن نسل سوم اینترنت، مرورگرهای وب 3 هم جایگاه ویژه‌ای را در میان کاربران ازآن خود کرده‌اند.

 اگر شما هم علاقه‌مند به استفاده از تکنولوژی‌های وب 3 و مرورگرهای آن هستید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

وب 3 چیست؟

وب 3، نسل سوم اینترنت است که در آن اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها به صورت کاملا غیرمتمرکز و با تکنولوژی‌هایی مانند ماشین لرنینگ (Machine Learning)، بیگ دیتا (Big Data) و دفتر کل غیرمتمرکز (DLT) اطلاعات را به شکل هوشمند و انسان‌گونه پردازش می‌کنند.

در همان اوایل، وب 3، وب معنایی (Semantic Web) نام گرفت که هدف آن گسترش اینترنت در فضایی غیرمتمرکز و هوشمند بود.

در وب 3 تعامل بین کاربران و ماشین‌ها وجود دارد؛ اما برای عملی شدن آن باید اطلاعات به صورت متنی و مفهومی توسط برنامه‌ها دریافت شود. بنابراین، دو فاکتور مهم در وب 3 استفاده از وب مفهومی و هوش مصنوعی است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره ارتباط متاورس و هوش مصنوعی بدانید!

از وب 1 تا وب 3 چه گذشت؟

وب 3 اینترنت تکامل یافته از ابزارهای نسل قدیمی‌تر وب است که در ترکیب با هوش مصنوعی و فناوری بلاک‌چین به وجود آمده است.

مقایسه وب 1، 2 و 3
مقایسه وب 1، 2 و 3

در ادامه به شرح مختصری از نسل‌های قدیمی وب می‌پردازیم.

دوران وب 1.0 (از سال 1985 تا سال 2005)

 وب 1.0 که وب ایستا (Static Web) نام دارد، عمدتا از تصاویر و متون استاتیک تشکیل شده و اولین و قابل اعتمادترین نوع اینترنت در دهه 90 میلادی بود.

در آن زمان ساخت صفحات کاربری، تعامل با کاربران و حتی کامنت گذاشتن توسط کاربران امکان‌پذیر نبود. صفحات اینترنت الگوریتم خاصی نداشتند و یافتن موضوعاتی مرتبط با یک موضوع در صفحات وب کار بسیار دشواری بود.

تولید محتوا در نسل وب 1.0 خیلی محدود و توسط افراد کمی انجام می‌شد. 

دوران وب 2.0 (از سال 2005 تاکنون)

در این دوران با کمک فناوری‌های وب نظیر جاوا اسکریپت، CSS3 و HTML5، فضای تعاملی برای کاربران در اینترنت فراهم شد. در این سال‌ها استارت آپ‌های بسیاری مانند فیس‌بوک، یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام به وجود آمدند.

در این نسل از وب، امکان به اشتراک‌‌گذاری محتوا و داده بین برنامه‌ها و پلتفرم‌های مختلف ایجاد شد که راه را برای توسعه تولید محتوای کاربر محور و شبکه‌های اجتماعی تعاملی هموار کرد.

بیشتر بخوانید: نسل سوم اینترنت (وب ۳) چیست و چه تفاوتی با وب ۲ دارد؟ 

نسل وب 3.0 (نوظهور)

 همانطور که گفتیم، وب 3.0 نسل نوظهور و تکامل یافته از نسل‌های قبل است که اینترنتی هوشمند را بر بستر فناوری بلاک‌چین به کاربران ارائه می‌دهد.

در این راستا، تولید محتوا و پردازش‌ها، هم انسان‌ها و هم ماشین‌ها را درگیر می‌کند. همین امر تولید و توزیع محتواهای هوشمند و شخصی‌سازی شده برای کاربران را فراهم می‌کند.

فضای وب 3.0 در حال شکوفایی است و به لطف استفاده از بلاک‌چین، پروژه‌های وب 3 خدماتی غیرمتمرکز با حفظ حریم خصوصی را برای کاربر به ارمغان می‌آورند.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال وب 3 را بشناسید! 5 ارز دیجیتال برتر Web 3.0 

برترین مرورگرهای وب 3.0

اینطور که پیداست با پیشرفت وب 3 کم‌کم تمام وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، خدمات مالی و پرداخت به سمت غیرمتمرکز شدن و تجربه کاربر محور می‌روند.

در این میان مرورگرهای وب هم از تغییرات به وجود آمده عقب نمانده‌اند و به منظور تسهیل در جستجوی وب، تعامل با کاربر، ارتباطات آنلاین غیرمتمرکز و بدون احراز هویت دست به کار شده‌اند.

در ادامه نگاهی به بهترین مرورگرهای وب 3 می‌اندازیم.

مرورگر بریو (Brave)

مرورگر بریو از معروفترین مرورگرهای وب 3 است.

این مرورگر رایگان، متن باز و محافظ در برابر حریم شخصی کاربران است. همچنین در حال حاضر بیش از 24 میلیون کاربر فعال با مرورگر بریو کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کارکرد مرورگر بریو (Brave) و تفاوت آن با کروم و سایر مرورگرها

مرورگر بریو دارای افزونه‌ای برای کیف پول ارزهای دیجیتال است و توکن بومی که در این مرورگر استفاده می‌شود BAT نام دارد.

توکن BAT یک ارز دیجیتال براساس استاندارد ERC-20 در فضای وب 3 است. همچنین یک ابزار پرداختی برای کاربران بریو به شمار می‌رود؛ کاربران می‌توانند به انتخاب خود تبلیغاتی را در این مرورگر تماشا کنند و در ازای تماشای آن‌ها توکن BAT را به عنوان پاداش دریافت کنند.

ویژگی‌های بریو باعث ایجاد یک تعادل بین صاحبان سایت، تبلیغ‌کنندگان و کاربران می‌شود؛ به این صورت که کاربران با اختیار خود تبلیغات را تماشا کرده، کسب درآمد می‌کنند و به جستجوی محتوای آنلاین می‌پردازند.

از طرف دیگر، صاحبان وب‌سایت بخشی از فضای وب را به تبلیغات اختصاص داده و درآمد خود را به دست می‌آورند. همچنین تبلیغ‌کنندگان هم با بررسی تبلیغاتی که بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته، پول خود را در همان زمینه صرف می‌کنند.

نسخه وب 3 مرورگر بریو برای دسکتاپ، سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است. از جمله قابلیت جدیدی که به تازگی به این مرورگر اضافه شده، فضای ذخیره فایل نامتمرکز (IPFS) است. این ویژگی به جای ذخیره‌سازی فایل و داده‌ها در یک نقطه متمرکز، آن‌ها را درمیان تمام نقاط موجود در یک شبکه توزیع می‌کند.

مرورگر Brave
 کیف پول ارز دیجیتال موجود در این مرورگر امکان تبادل، سواپ (Swap)، انتقال دارایی‌های دیجیتال و برقرای ارتباط با صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را دارد.

مرورگر اُسایریس (Osiris)

از دیگر مرورگرهای وب 3، اُسایریس است که کاربرانش را به چند بلاک‌چین مختلف متصل می‌کند.

رابط کاربری این مرورگر زیبا و ساده است و یک کیف پول ارز دیجیتال به نام متا والت (Metawallet) در آن تعبیه شده است.

هم‌اکنون مرورگر اُسایریس از ارزهای اتریوم، ترون و Acent پشتیبانی می‌کند که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک پولکادات و شبکه هوشمند بایننس (BSC) نیز به این لیست اضافه شوند.

متا والت در این مرورگر به عنوان یک راه‌حل لایه دوم و پل (Bridge) میان زنجیره‌ای عمل می‌کند که امکان انجام تراکنش‌های سریع با کارمزد کمتر میان شبکه‌های مختلف را ایجاد می‌کند.

از قابلیت‌های این مرورگر، می‌توان به ویژگی Osiris Armor اشاره کرد که تبلیغات آزاردهنده برای کاربران را بلاک می‌کند. همچنین در مرورگر اُسایریس یک فروشگاه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به منظور ایجاد تجربه مرورگری با امنیت بالا برای کاربران وجود دارد.

مرورگر Osiris
این مرورگر بر روی دسکتاپ، اندروید و iOS قابل نصب است. 

مرورگر بیکر (Beaker)

مرورگر بیکر امکان ساخت وب‌سایت و مدیریت محتوای تولید شده در فضای آنلاین را برای کاربران فراهم می‌کند.

در این مرورگر امکان ویرایش وب‌سایت، ابزارهای رابط برنامه‌نویسی (API) و اشتراک‌گذاری فایل به صورت همتا به همتا (P2P) وجود دارد.

همانطور که از ویژگی مرورگرهای وب 3 انتظار می‌رود، شما می‌توانید در این مرورگر به مرور صفحات وب به صورت کاملا ناشناس و در فضایی امن بپردازید.

مرورگر Beaker
مرورگر Beaker قابلیت نصب بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس را دارد.

مرورگر اپرا (Opera)

از دیگر مرورگرهای محبوب در دنیای وب 3، مرورگر اپرا است.

این مرورگر بسیار سریع و کارآمد بوده و مانند نمونه‌های قبلی امکان انتخاب تبلیغات دلخواه را برای کاربران فراهم می‌کند.

شما می‌توانید در مرورگر اپرا از یک والت ارز دیجیتال میان زنجیره‌ای برای ذخیره دارایی دیجیتال و ارتباط با اپلیکیشن‌های حوزه وب 3 استفاده کنید. در حال حاضر این کیف پول از ارزهای دیجیتال اتریوم و ترون پشتیبانی می‌کند و در آینده نزدیک قصد افزودن بلاک‌چین‌های دیگر به این لیست را دارد.

مرورگر Opera
همانند مرورگر بریو، اپرا نیز در میان تریدرها و سرمایه‌گذاران نام آشناست و قابلیت نصب بر روی تمام دستگاه‌های هوشمند و دسکتاپ را دارد. 

مرورگر اپرا کریپتو (Opera Crypto)

اخیرا، اپرا یک مرورگر مختص ارزهای دیجیتال و تکنولوژی وب 3 به نام اپرا کریپتو طراحی کرده است.

این مرورگر مبتنی بر کد منبع باز Chromium است که از شبکه‌های مختلف بلاک‌چینی پشتیبانی می‌کند.

از قابلیت‌های جالب این مرورگر، پورتال Crypto Corner است که اخبار آموزشی و خبری در حوزه کریپتو را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید تنها با یک کلیک از آخرین اخبار ارز دیجیتال، ایردراپ‌ها و آموزش‌های کریپتو مطلع شوید.

مرورگر Opera Crypto
یک والت کریپتو نیز در این مرورگر تعبیه شده که بدون نیاز به نصب افزونه با dApp ها ارتباط برقرار می‌کند.

مرورگر استاتوس (Status)

مرورگر استاتوس امکاناتی از قبیل تبادل کاربران در فضای خصوصی، ارتباط با dAppها و مدیریت دارایی‌های دیجیتال از طریق یک کیف پول ارز دیجیتال را فراهم می‌کند.

این مرورگر یک پلتفرم همه کاره در فضای وب 3 محسوب می‌شود که خدمات امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را به کاربرانش ارائه می‌دهد.

مرورگر Status
مرورگر Status از ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ و همچنین ساخت حساب‌های ناشناس نیز بهره می‌برد. 

مرورگر پوما (Puma)

آخرین مرورگری که در این مقاله مورد بررسی قرار داده‌ایم، مرورگر پوما است. این مرورگر قابلیت نصب بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را دارد.

در مرورگر پوما امکاناتی نظیر جلوگیری از ردیابی توسط سایت‌ها، میزبانی فایل‌ها به روش P2P و استفاده از ابزار Coil برای کسب درآمد فراهم شده است.

شما می‌توانید برای کسب درآمد از طریق ابزار Coil، مبلغی را به صورت ماهیانه پرداخت کرده و از خدمات غیر رایگان تحت وب استفاده کنید.

مرورگر Puma
همانند مرورگرهای دیگری که معرفی کردیم، پوما قادر است تا تبلیغات مزاحم برای کاربرانش را بلاک کند.  

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، وب 3 نسبت به وب 2 مزایای بسیاری دارد که از جمله می‌توان به نامتمرکز بودن و تعامل بدون نیاز به اعتماد در آن اشاره کرد.

تمرکزگرایی مانع از رشد و شکوفایی تکنولوژی‌ها در فضای اینترنت می‌شود و این امر به مرور زمان تاثیرات منفی و مخربی را بر تجربیات آنلاین کاربران دارد. در واقع وب 3 تمام قابلیت‌های وب 2 را بدون نیاز به واسطه و سازمان مرکزی داراست.

وب 3 با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و در این میان مرورگرهای وب 2 مانند گوکل کروم و Edge قصد ورود به این حوزه را دارند. این مرورگرها می‌خواهند با ترکیب متاورس و اینترنت اشیا در پلتفرم‌هایشان از این پیشرفت عقب نمانند.

همچنین افزونه‌های کیف پول کریپتو که هم برای مرورگرهای وب 2 و هم وب 3 تعبیه شده است، امکان اتصال کاربران به اپلیکیشن و صرافی‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.

در این مقاله به طور مفصل درباره مرورگرهای وب 3 صحبت کردیم؛ امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx