آموزش گام‌به‌گام ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

ساخت nft بیت کوین

دنیای دیجیتال به‌سرعت در حال گسترش و توسعه است و ما هر روز شاهد قابلیت‌ها و ویژگی‌های جذاب و متنوع هستیم.

NFT نیز یکی از جالب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ویژگی‌های بلاک‌چین اتریوم است که اکنون راه خود را به شبکه بیت‌کوین نیز باز کرده است. این شبکه Bitcoin Ordinals نامیده می‌شود.

در این مقاله از بورسینس قصد داریم به‌صورت گام‌به‌گام نحوه ساخت NFT در Bitcoin Ordinals را آموزش دهیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • اوردینال اینسکریپشن بیت‌کوین به کاربران امکان ذخیره اطلاعات روی ساتوشی را می‌دهد و کاربران را قادر می‌سازد NFTهای مبتنی بر بیت‌کوین ایجاد کنند.
  • امکان رشد بازار اوردینال اینسکریپشن، احتمال گران‌شدن اوردینالز در آینده و امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها سبب شده افراد زیادی به ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین تمایل پیدا کنند.
  • با ساخت یک کیف پول جداگانه مخصوص اوردینال، نگهداری مقدار مناسبی از بیت‌کوین در کیف پول و احتیاط‌کردن هنگام نقل‌وانتقالات می‌توان خطرات مربوط به اوردینال را کاهش داد.

Ordinals چیست؟

اوردینال بیت‌کوین در ژانویه 2023 به‌عنوان روشی برای ایجاد NFTهای مبتنی بر بیت‌کوین با پیوست کردن ابرداده‌ به ساتوشی‌ها معرفی شد.

ساتوشی یا sats کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین محسوب می‌شوند که هر یک ارزشی معادل 0.00000001 بیت‌کوین دارند.

این پروتکل به افراد اجازه می‌دهد تا محتوای دیجیتالی مانند آثار هنری را وارد بلاک‌چین بیت‌کوین کنند. همچنین طبق گفته Bit24، پروتکل اوردینالز از به‌روزرسانی اخیر بیت‌کوین به نام تپروت نیز استفاده می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اوردینال بخوانید: Bitcoin Ordinal؛ NFT بیت‌کوین از راه رسید!

اوردینال اینسکریپشن (Ordinal Inscription) چیست؟

همان‌طور که گفتیم هر بیت‌کوین از واحدهای کوچک‌تری به نام ساتوشی تشکیل شده است. هر یک واحد بیت‌کوین شامل 100 میلیون ساتوشی است.

حال بیایید به مفهوم اوردینال اینسکریپشن بپردازیم. اینسکریپشن در لغت به معنای سنگ‌نوشته یا کتیبه است.

در حقیقت قابلیت اینسکریپشن در پروتکل NFT Ordinals بیت‌کوین به اپراتورهای نود بیت‌کوین این امکان را می‌دهد که داده‌ها را روی ساتوشی‌ها حک کنند، در نتیجه دارایی دیجیتالی به نام Ordinal ساخته می‌شود که همان ان اف تی در بلاک‌چین بیت‌کوین است.

روش کار اوردینال اینسکریپشن از طریق پروتکل اوردینال است که این پروتکل سیستمی برای شماره‌گذاری ساتوشی‌ها، دادن شماره‌سریال به هر ساتوشی و ردیابی آن‌ها در تراکنش‌ها محسوب می‌شود.

کاربران می‌توانند داده‌هایی اعم از متن و تصویر با حجمی کمتر از 4 مگابایت را به هر ساتوشی متصل کنند.

این کار منجر به تولید دارایی‌های دیجیتال می‌شود که در بلاک‌چین بیت‌کوین ذخیره شده و NFT‌های مبتنی بر بیت‌کوین را می‌سازند.

چرا افراد تمایل دارند اوردینال اینسکریپشن بسازند؟

چشم‌انداز ثبت هرگونه داده در بلاک‌چین بیت‌کوین بسیاری از مردم را هیجان‌زده می‌کند‌، به‌طوری که تعداد کل اوردینال اینسکریپشن از صفر در فوریه 2023 به حدود 15 میلیون در ژوئیه 2023 رسیده است.

ساخت اوردینالز بیت‌کوین

چگونه اوردینال اینسکریپشن خود را بسازیم؟

اگر به فکر ساختن NFT خود در شبکه بیت‌کوین هستید، مثلاً دوست دارید عکس خاصی از خود یا اسناد ملکی را برای همیشه در بلاک‌چین بیت‌کوین ذخیره کنید، در ادامه این مقاله راهنمای دقیقی در مورد نحوه انجام این کار ارائه شده است که به شما کمک می‌کند NFT موردنظر خود را در شبکه بیت‌کوین بسازید.

اگر از راهنمای اوردینال اینسکریپشن برای ساخت NFT استفاده کنید، متوجه خواهید شد که فرایند ایجاد یک NFT بیت‌کوین بسیار فنی و پیچیده است.

طبق این راهنما کاربران باید Bitcoin Core را نصب کنند، بلاک‌چین بیت‌کوین را همگام‌سازی کنند، یک کیف پول Bitcoin Core ایجاد کنند و مراحل اضافی دیگر را پشت سر بگذارند.

در این مقاله ما از یکی از روش‌های آسان‌تر برای ساخت NFT بیت‌کوین کمک می‌گیریم و آن استفاده از پلتفرمی به نام گاما است. گاما خود را سکوی‌پرتاب سازندگان و بازاری باز برای اوردینال اینسکریپشن توصیف می‌کند.

در همین راستا توصیه می‌کنیم بخوانید: همه چیز درباره ساخت NFT با هوش مصنوعی!

در ادامه مراحل ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین آورده شده است:

مرحله اول: یک کیف پول سازگار با اوردینال را نصب کنید

اولین قدم برای ساخت اوردینال بیت‌کوین نصب کیف پول سازگار است.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که به آدرس gamma.io بروید و پس از کلیک روی گزینه Connect Wallet یکی از کیف ‌پول‌های فهرست شده را دانلود و نصب کنید.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

همه این کیف پول‌ها افزونه‌های مرورگر هستند که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را دانلود و نصب کنید.

به یاد داشته باشید که عبارت بازیابی (Seed Phrase) کیف پولتان را به طور ایمن در چندین مکان امن پشتیبان‌گیری کنید.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

توصیه می‌شود برای ایجاد اوردینال اینسکریپشن از یک کیف پول جدید جداگانه استفاده کنید و از کیف پولی که در آن دارایی‌های بیت‌کوین خود را ذخیره‌ کرده‌اید، استفاده نکنید.

نکته حائز اهمیت این است که بیت‌کوین‌های خود را همیشه در یک فضای ذخیره‌سازی ایمن نگه‌داری کرده و آن‌ها را درگیر فعالیت‌های آزمایشی نکنید.

در همین راستا توصیه می‌کنیم بخوانید: استفاده از کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری بیت‌کوین

هنگانی که کیف پول خود را انتخاب و متصل کردید باید روی گزینه create کلیک کنید. سپس صفحه‌ای مانند تصویر زیر برای شما نمایان می‌شود که دو گزینه برای انتخاب وجود دارد.

اگر قصد ساخت و فروش NFT بیت‌کوین را دارید، گزینه اول و اگر صرفاً می‌خواهید عکس‌ها و مدارک خود را در شبکه بیت‌کوین ذخیره کنید و ساخت اوردینال برای شما جنبه شخصی دارد نه جنبه کسب درآمد، گزینه دوم را انتخاب کنید و در آخر روی Continue کلیک کنید.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

همچنین با کلیک روی این لینک می‌توانید مستقیماً وارد صفحه ساخت اوردینال شوید.

مرحله دوم: نوع اینسکریپشن خود را انتخاب کنید

اوردینال اینسکریپشن ایجاد NFT در شبکه بیت‌کوین را در مقایسه با قبل از معرفی پروتکل اوردینال، بسیار آسان‌تر می‌کند.

برخی از افراد نسخه معمولی NFTهای موردعلاقه خود را ایجاد می‌کنند یا فایل‌های دیجیتالی که اهمیت شخصی دارند را برمی‌گزینند.

اغلب مردم معتقدند اوردینال اینسکریپشنی که اکنون تولید می‌کنند در آینده ارزشمندتر خواهد شد.

علاوه بر این ذخیره فایل‌ها در بلاک‌چین بیت‌کوین افزون بر کم‌هزینه‌بودن ذخیره‌سازی، ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند تغییرناپذیری یا کمیاب‌بودن را به همراه خواهد داشت.

بیت‌کوین دارای عرضه ثابت 21 میلیون کوین است و اوردینال اینسکریپشن‌ها را می‌توان تنها به تعداد مشخصی از کوین‌ها اضافه کرد.

برخی معتقدند این امر دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بیت‌کوین را نسبت به سایر انواع NFT نادرتر می‌کند و در نتیجه احتمال ارزشمندتر شدن اوردینال بیت‌کوین را افزایش می‌دهد.

مکان‌های ویژه‌ای وجود دارد که می‌توان اوردینال اینسکریپشن را در آن‌ها معامله کرد و بازارهای بزرگ‌تری نیز در حال برنامه‌ریزی و راه‌اندازی هستند.

این احتمال وجود دارد که بازار اوردینال اینسکریپشن فعال‌تر ظاهر شود و همین امر جذابیت آن را برای مردم بیشتر کرده است.

البته هیچ‌چیز تضمین شده نیست و نمی‌توان گفت بازار NFT بیت‌کوین صددرصد پررونق خواهد بود یا خیر.

مرحله سوم: اینسکریپشن خود را آپلود کنید

سپس با صفحه‌ای مانند تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید که می‌توانید نوع اینسکریپشن که شامل یک عکس، چندین عکس و یا متن است را انتخاب کنید.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

اکنون که نوع اینسکریپشن خود را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید فایل‌ها یا متن‌های موردنظر خود را آپلود کنید. فایل‌های WEBP ،SVG ،PNG ،JPEG و GIF قابلیت آپلود را دارند.

بهتر است اندازه تصاویر شما زیر 60 کیلوبایت و گیف‌ها زیر 200 کیلوبایت باشد. توجه داشته باشید که گاما ممکن است اندازه فایل‌های تصویری شما را تغییر دهد و آن‌ها را فشرده کند.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

جالب است بدانید حدود 85 درصد اوردینال اینسکریپشن‌ها متن هستند، در حالی که تنها بخش کوچکی از آن‌ها را تصاویر و فایل‌هایی با فرمت دیگر تشکیل می‌دهد.

مرحله چهارم: هزینه موردنظر خود را انتخاب کنید

پس از آپلود فایل موردنظر، باید انتخاب کنید که تمایل دارید از کدام برنامه برای پرداخت هزینه استفاده کنید.

به‌طورکلی، هرچه فایل بزرگ‌تر باشد، هزینه‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین اندازه فایل خود را با کیفیت مناسب و سطح کارمزدی که باید پرداخت کنید، هماهنگ نمایید.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

کارمزدها بسته به تقاضا و رقابت در بلاک‌چین بیت‌کوین، به طور قابل‌توجهی در نوسان هستند.

هرچه هزینه‌های بیشتری بپردازید، اوردینال اینسکریپشن شما سریع‌تر ساخته می‌شود. اگر هزینه کمتری بپردازید، ممکن است ساخت آن بسیار بیشتر طول بکشد یا اصلاً اجرا نشود!

مرحله پنجم: آدرس گیرنده اوردینال خود را وارد کنید

پس از انتخاب میزان هزینه، شما باید آدرس بیت‌کوین خود را وارد کنید، اوردینال اینسکریپشن شما پس از ساخت به این آدرس منتقل خواهد شد. آدرس وارد شده باید متعلق به یک کیف پول سازگار با اوردینالز باشد.

در مرحله اول به شما آموزش دادیم که چطور کیف پول سازگار را نصب کنید. حال اگر این کار را انجام داده‌اید کافی است آدرس کیف پول خود را کپی کرده و آن را در کادر اول جای‌گذاری کنید.

اگر تمایل ندارید از 3 کیف پولی که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید نیز ایرادی ندارد. می‌توانید هر کیف پولی که با اوردینالز سازگاری دارد را از هر سایت دیگری دانلود کنید و آدرس آن را کپی و جای‌گذاری نمایید.

فقط توجه داشته باشید که در مورد کیف پول جدید خود تحقیق کاملی انجام دهید و از امنیت و سازگاری آن اطمینان حاصل کنید.

توصیه می‌شود یک آدرس بازپرداخت نیز در کادر دوم وارد کنید تا در صورت عدم موفقیت در ساخت اوردینال، هزینه‌هایی که پرداخت کرده‌اید به شما بازگردانده شود.

این آدرس می‌تواند همان آدرس کیف ‌پولی باشد که قرار است اوردینال اینسکریپشن خود را در آن دریافت کنید.

آموزش ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین

علاوه بر این‌ها می‌توانید یک آدرس ایمیل نیز برای دریافت رسید وارد کنید. البته واردکردن آدرس ایمیل کاملاً اختیاری است.

مرحله ششم: تراکنش را کامل کنید

مرحله آخر پرداخت هزینه است. شما می‌توانید مقدار مشخصی بیت‌کوین را به آدرسی که در صفحه نهایی مشخص شده ارسال کنید یا کد QR را اسکن کرده و با استفاده از کیف پولی که از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند، پرداخت را انجام دهید.

راه دیگر برای پرداخت هزینه، استفاده از افزونه کیف پول مرورگری است که قبلاً نصب کرده‌اید.

به‌سادگی مقداری بیت‌کوین را به این کیف پول ارسال کنید و سپس از آن برای پرداخت این تراکنش استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که کل هزینه را باید در یک تراکنش ارسال کنید.

پس از تکمیل موفقیت‌آمیز این دستورالعمل‌ها باید ساعت‌ها یا حتی روزها منتظر بمانید تا بدانید آیا ساخت اوردینال اینسکریپشن شما موفقیت‌آمیز بوده یا خیر.

نکاتی که باید راجع به ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین بدانید!

اکوسیستم اوردینال اینسکریپشن هنوز آزمایشی است و کاربران باید نکات ایمنی را دنبال کرده تا از دارایی خود محافظت کنند.

در ادامه به برخی نکات می‌پردازیم که رعایت آن‌ها برای حفظ امنیت ضروری است:

  1. یک کیف پول جدید مخصوص اوردینال اینسکریپشن ایجاد کنید و آن را با کیف پول‌های دیگری که برای سرمایه‌گذاری و هولد کریپتو استفاده می‌کنید، ترکیب نکنید.
  2. فقط مقدار خواسته‌شده از بیت‌کوین را برای پرداخت هزینه ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین ارسال کنید، زیرا ممکن است وجوه اضافی که به این کیف پول ارسال می‌‌کنید، در معرض خطر قرار بگیرد.
  3. در ارسال اوردینال اینسکریپشن‌ها یا هنگام انجام انواع دیگر نقل‌وانتقالات، محتاط باشید. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید کار را به‌درستی انجام دهید، دست نگه دارید.
  4. اگر قصد دارید عمیق‌تر و سریع‌تر وارد فضای اوردینال شوید، توصیه ما این است که به انجمن‌های آنلاین یا گروه‌های مربوط به اوردینال در شبکه‌های اجتماعی بپیوندید.

سؤالات متداول

اوردینال چیست؟

اوردینال بیت‌کوین به‌عنوان روشی برای ایجاد NFT مبتنی بر شبکه بیت‌کوین شناخته می‌شود.

آیا از اوردینال اینسکریپشن می‌توان به‌عنوان مکانی برای ذخیره‌سازی استفاده کرد؟

اگر قصد ذخیره‌سازی فایل‌ها و مدارک خود در قالب اوردینال اینسکریپشن را دارید، این مکان ذخیره‌سازی ویژگی‌های جذابی مانند تغییرناپذیری، کمیاب و منحصربه‌فرد بودن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیا برای ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین باید پول بپردازیم؟

بله برای ساخت اوردینال اینسکریپشن باید هزینه پرداخت کنید که این هزینه باتوجه‌به اندازه فایل شما، سرعت ساخت و تقاضا در شبکه بلاک‌چین، متغیر است.

سخن پایانی

ساخت اوردینال اینسکریپشن فرصت‌ کاملاً جدیدی را در اختیار افرادی که علاقه‌مند به کاوش موارد نوآورانه بیت‌کوین هستند و به NFT نیز علاقه دارند، قرار می‌دهد.

برخی مردم بر این باورند که اوردینال اینسکریپشن ویژگی‌های بی‌نظیری را به‌عنوان مکان ذخیره‌سازی فایل ارائه می‌دهد.

برخی دیگر نیز با این دیدگاه که این فضا برای رقابت با سایر اکوسیستم‌های NFT به رشد ادامه می‌دهد و اوردینال‌ها گران‌ و باارزش می‌شوند، اقدام به ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین می‌کنند.

به‌هرحال اگر شما نیز علاقه دارید در شبکه بیت‌کوین، NFT موردنظر خود را بسازید، در این مقاله به‌صورت گام‌به‌گام نحوه ساخت ان اف تی در شبکه بیت‌کوین را به شما آموزش دادیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی NFT (ان اف تی چیست؟)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx