The Merge (ادغام) چیست؟ حرکت اتریوم به سمت اثبات سهام (PoS)

The Merge یا ادغام

شبکه اصلی اتریوم قرار است در سال 2022 با بیکن چِین (Beacon Chain) ادغام شود تا تغییر این بلاک‌چین از مدل اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تکمیل شود.

اتریوم در آستانه گذار از یک سیستم اثبات کار انرژی‌بر به یک سیستم اثبات سهام دوستدار محیط زیست است. این تغییر با عنوان «The Merge» یا «ادغام» شناخته می‌شود و به زودی محقق می‌شود.

برای آشنایی با این ادغام تا پایان این مقاله از بورسینس با ما همراه باشید.

عناوین مطلب:

The Merge یا ادغام چیست؟

توسعه دهندگان در حال تغییر دادن روش اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم هستند.

در زمان نگارش این مقاله، اتریوم تا حدودی شبیه بیت‌کوین عمل می‌کند، به این صورت که در آن تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای غیرمتمرکز از کامپیوترها که برای حل معماهای ریاضی با هم رقابت می‌کنند استخراج می‌شوند.

این کامپیوترها (ماینرها) برای انجام این کار با کوین‌های جدید اتریوم (ETH) پاداش می‌گیرند.

اثبات کار یا اثبات سهام
مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) در مقابل مکانیسم اثبات کار (PoW)

اما این روش -موسوم به اثبات کار- که در آن کامپیوترها در مورد اینکه کدام تراکنش‌ها به بلوک جدید اضافه شوند به توافق می‌رسند بسیار انرژی‌بر است، به همین دلیل مدل تائید تراکنش‌ها در اتریوم به زودی به یک مکانیسم اجماع جدید تغییر خواهد کرد که انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

این سیستم جدید اثبات سهام یا Proof of Stake نام دارد. در مدل اثبات سهام، تراکنش‌ها توسط آدرس‌هایی تائید می‌شوند که مقدار زیادی توکن اتریوم را در یک قرارداد هوشمند استیک (سهام‌گذاری) کرده‌اند.

کسانی که اتریوم بیشتری را استیک کرده‌اند به نسبت بیشتری پاداش دریافت می‌کنند. روش اثبات سهام در عین حالی ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند، هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چگونه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

The Merge یکی از مجموعه ارتقاهایی است که انتظار می‌رود شبکه اتریوم را سریع‌تر و ارزان‌تر کند. در حال حاضر، مشکلات کند بودن پردازش تراکنش‌ها و کارمزدهای هنگفت انجام تراکنش گریبان گیر شبکه اتریوم هستند.

انجام یک مبادله ساده توکن‌هایی به ارزش یک دلار در صرافی یونی سواپ (Uniswap) به ویژه در زمان‌های اوج شلوغی شبکه ممکن است بیش از 50 دلار هزینه روی دست کاربر بگذارد!

با این حال، خود فرآیند «ادغام» موجب کاهش قیمت‌های زیاد هزینه گس (gas) نمی‌شود، بلکه فقط زمینه را برای اجرای مجموعه‌ای از ارتقاها فراهم می‌کند که در نهایت هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

این ارتقاءها قبلاً با نام اتریوم 2.0 شناخته می‌شدند، اما این اصطلاح در اوایل سال 2022 کنار گذاشته شد.

آیا مکانیسم اجماع اتریوم قبلاً به اثبات سهام تغییر نکرده است؟

شاید شما هم متوجه شده باشید که اتریوم در حال حاضر یک زنجیره اثبات سهام دارد که در آن می‌توانید هر چقدر که دوست دارید توکن اتریوم استیک کنید.

این زنجیره که با نام Beacon Chain شناخته می‌شود در دسامبر 2020 راه‌اندازی شد. عملکرد بیکن چین از زمان راه‌اندازی آن تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

اما فعالیت Beacon Chain به نوعی خنثی شده است. این زنجیره به موازات بلاک‌چین اصلی اتریوم اجرا می‌شود. در واقع حالا که توسعه‌دهندگان مشغول ساختن نسخه بعدی اتریوم هستند نمی‌توان به غیر از استیک کردن اتریوم هیچ کار دیگری روی Beacon Chain انجام داد.

Merge، نسخه اصلی شبکه اصلی اتریوم -که بخشی از تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند این شبکه را پشتیبانی می‌کند – را به بخشی از Beacon Chain تغییر می‌دهد. پس از تکمیل شدن اجرای ادغام، بخش اثبات کار اتریوم از بین خواهد رفت و استخراج کردن در اتریوم برای همیشه منسوخ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چرا ارز اتریوم (ETH) ارزش سرمایه گذاری دارد؟

پس از نهایی شدن این تغییر، کاربران می‌توانند قراردادهای هوشمند شبکه اصلی اتریوم را به جای مدل اثبات کار با استفاده از اثبات سهام اجرا کنند.

آن‌ها همچنین می‌توانند تمام توکن‌های اتریومی را که در اتریوم 2.0 استیک کرده‌اند، برداشت کنند. با این حال، این کار را نمی‌توان بلافاصله پس از نهایی شدن ادغام انجام داد.

برای این کار کاربران باید منتظر اجرای یک ارتقای «پاکسازی» پس از ادغام باشند، که به گفته سازمان ناظر بر توسعه بلاک‌چین اتریوم یعنی بنیاد اتریوم «بسیار زود» پس از Merge اتفاق خواهد افتاد.

Merge چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

تیم بیکو (Tim Beiko) از بنیاد اتریوم در 12 آوریل اعلام کرد که زنجیره اصلی شبکه در «چند ماه پس از» ژوئن 2022 با Beacon Chain ادغام خواهد شد. با این حال، ارتقاها قبلاً چندین بار به تعویق افتاده است و ممکن است یک بار دیگر به تعویق بیفتند.

آیا لازم است کاربران کاری بکنند؟

احتمالاً نه. Merge هیچ تغییری در تاریخچه اتریوم ایجاد نمی‌کند. کاربران مانند قبل می‌توانند به کاوشگرهای بلوک مانند Etherscan رفته و سابقه کاملی از تراکنش‌های بلاک‌چین اتریوم را مشاهده کنند.

اگر همه چیز به درستی پیش برود، لازم نیست کاربران هیچ زحمتی به خودشان بدهند چرا که همه ارتقاءها صرفاً یک تغییر Backend هستند. اما خبر بد برای ماینرهای اتریوم این است که از این به بعد بیکار می‌شوند و باید در شبکه دیگری مشغول به استخراج شوند.

اگر قصد دارید توکن اتریوم را در Beacon Chain استیک کنید (یا اگر 32 اتریوم برای تبدیل شدن به اعتبارسنج (Validator) در این شبکه را دارید)، خبر خوب برای شما این است که می‌توانید توکن‌های اتریوم خود را مدت کوتاهی پس از نهایی شدن Merge برداشت کنید.

اگرچه همین حالا هم می‌توانید از طریق سایت‌هایی مانند Lido اتریوم‌های استیک شده‌تان را برداشت کنید؛ این سایت توکن‌هایی را به کاربر می‌دهد که نشان‌دهنده توکن‌های استیک شده کاربر هستند.

بعد از اجرای Merge چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از اجرای ادغام، ارتقاهای بعدی با اجرای «زنجیره‌های شارد» ظرفیت و سرعت شبکه را افزایش می‌دهند.

زنجیره‌های شارد اتریوم
شاردها شبکه اتریوم را به 64 بلاک‌چین گسترش خواهند داد. برای این کار ابتدا باید ادغام اتفاق بیفتد چرا که این زنجیرهای شارد به استیکینگ وابسته هستند.

بیشتر بخوانید: شاردینگ چیست؟

بنیاد اتریوم خاطرنشان کرد که نیاز به مقیاس‌پذیری از طریق زنجیره‌های شارد به کمک راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 مانند Optimism و Arbitrum برطرف شده است.

در راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 توکن‌های اتریوم و ERC-20 به صورت موقت به بلاک‌چین دیگری منتقل می‌شوند که در نتیجه آن عملیات محاسباتی با کسری از هزینه و با قیمتی بسیار پایین‌تر تکمیل می‌شوند.

در نهایت، شاردها به احتمال زیاد در کنار فناوری‌های لایه 2 به فعالیت خود ادامه خواهد داد. به گفته بنیاد اتریوم نیاز به «چند دور از زنجیره‌های شارد» توسط جامعه اتریوم برآورده می‌شود، اما می‌توان انتظار داشت مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم نامحدود شود!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx