بررسی و آموزش سایت اکسپلورر اتریوم: اتر اسکن (Etherscan)

اتر اسکن

اتر اسکن (با آدرس Etherscan.io) برترین مرورگر بلاک‌چین اتریوم است.

این مرورگر برای تسهیل شفافیت و قابلیت دسترسی به بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است و منبعی جامع برای کاربرانی محسوب می‌شود که به‌دنبال پیداکردن و تأیید تراکنش‌های انجام‌شده روی بلاک‌چین اتریوم هستند.

مطلب مرتبط: مرورگر بلاک‌چین (blockchain explorer) چیست؟

عناوین مطلب:

در اتر اسکن، علاوه بر دراختیارداشتن رسید کامل تراکنش‌ها، می‌توانید به اطلاعات مفیدی در خصوص قراردادهای هوشمند و کُد اِعمال‌شده برای توکن‌های مختلف نیز دسترسی داشته باشید.

تیم پشتیبان اتر اسکن این پلتفرم را به‌صورت مستقل و برای تسهیل شفافیت بلاک‌چین اتریوم ایجاد کردند. بلاک‌چین اتریوم یک دفتر کل عمومی است که وب‌سایت اتر اسکن سعی می‌کند اطلاعات آن را به‌ شفاف‌ترین و دسترس‌پذیرترین حالت ممکن در اختیار کاربران اتریوم قرار دهد.

در این مطلب از بورسینس، برخی از ویژگی‌های این موتور جستجوی قدرتمند اتریوم را بررسی خواهیم کرد و نشان می‌دهیم که اتر اسکن چگونه به کاربران اتریوم اجازه می‌دهد تراکنش‌های خود را در پلتفرم قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز اتریوم جستجو، اعتبارسنجی و تأیید کنند.

صفحه اصلی اتر اسکن

1 1

در اولین بخش صفحه اصلی، با برخی از اطلاعات اولیه و کلی بلاک‌چین اتریوم روبرو می‌شوید، مانند قیمت اتر (Ether price)، تعداد تراکنش‌ها (transactions)، قیمت فعلی گس (med gas price) یا همان کارمزد تراکنش‌های اتریوم، ارزش کل بازار (market cap) اتر، دشواری فعلی استخراج اتر (difficulty) و نرخ هش (hash rate) لازم برای استخراج هر بلاک اتریوم.

همچنین، در این بخش می‌توانید نگاهی کلی به تاریخچه و میزان تراکنش‌ها طی دو هفته گذشته (ethereum transaction history in 14 days) داشته باشید که با قراردادن نشان‌گر موس روی هر نقطه، اطلاعاتی کلی در مورد آن روز دریافت خواهید کرد.

2 1

علاوه بر این، با کلیک روی هر بخش، می‌توانید شاهد اطلاعات جزئی‌تر و دقیق‌تری باشید.

به‌عنوان مثال، اگر روی نرخ گس فعلی کلیک کنید، با کمترین/بیشترین (low/high) میزان گس و همچنین متوسط (average) کارمزد مورد نیاز برای پردازش تراکنش‌های اتریوم روبرو می‌شوید.

علاوه بر این، نموداری از میانگین زمان مورد نیاز برای پردازش تراکنش به نسبت میزان گس مورد نیاز را دریافت خواهید کرد.  

10

در دو ستون پایین‌تر، اطلاعاتی کامل از آخرین بلاک‌های استخراج‌شده و آخرین تراکنش‌های اتریوم به دست می‌آورید.

در بخش بلاک‌ها، می‌توانید شماره بلاک، زمان استخراج‌شدن بلاک، ماینر بلاک، تعداد تراکنش‌های پردازش‌شده و میزان اتر جای‌گرفته در این بلاک را پیدا کنید.

به‌عنوان مثال، آخرین بلاک استخراج‌شده در این تصویر، بلاک شماره 11737056 است که توسط استخر استخراج اسپارک پول در عرض 25 ثانیه ماین شده و 207 تراکنش اتریوم را در خود جای داده است.

3 1

در این بخش نیز با کلیک روی هر عبارت می‌توانید به عباراتی جزئی‌تر دسترسی داشته باشید.

به‌عنوان مثال، با کلیک روی شماره بلاک، به اطلاعاتی از قبیل برچسب زمانی (timestamp) بلاک، محتویات بلاک (transactions)، ماینر بلاک (mined by)، میزان پاداش بلاک (block reward)، میزان پاداش پرداخت‌شده به بلاک آنکل (uncles reward)، دشواری استخراج بلاک (difficulty) و دشواری کل (total difficulty)، اندازه بلاک (size) و میزان گس استفاده‌شده برای پردازش بلاک (gas used) دست خواهید یافت.

بلاک آنکل (Block uncle) بلاکی است که در کنار بلاک اصلی استخراج می‌شود، اما تأیید نمی‌رسد.

5

به همین ترتیب، با کلیک روی ماینر نیز به اطلاعاتی در خصوص ماینر بلاک دست می‌یابید.

علاوه بر این، با کلیک روی تعداد تراکنش‌ها می‌توانید شاهد جزئیات هر تراکنش از جمله زمان استخراج (age)، آدرس مبداء (from)، آدرس مقصد (to)، ارزش (value) و کارمزد تراکنش (txn fee) باشید.

7

همچنین، در بخش آخرین تراکنش‌ها اطلاعاتی از قبیل شناسه، آدرس مبداء، آدرس مقصد، زمان تأییدشدن و میزان اتر جای گرفته در تراکنش در دسترس کاربران قرار داده شده‌اند.

با کلیک روی هر شناسه تراکنش، می‌توانید شاهد هش، وضعیت پردازش، برچسب زمانی، مبداء، مقصد، ارزش و کارمزد قیمت گس پرداخت‌شده تراکنش باشید.

8

کلیک روی آدرس فرستنده یا گیرنده تراکنش نیز اطلاعات جالبی در اختیار شما قرار می‌دهد: مانند میزان موجودی آدرس (balance)، ارزش موجودی به اتر (Ether value)، اطلاعات تراکنش‌های آدرس و همچنین ورودی (in) یا خروجی بودن (out) آنها.

9

نوار جستجو

علاوه بر تمام مواردی که این وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید با جستجوی آدرس، هش تراکنش (رسید تراکنش)، شماره بلاک و توکنهای مبتنی بر اتریوم در نوار جستجو، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کاربران با جستجوی یک آدرس، می‌توانند تاریخچه‌ای از تمام تراکنش‌های انجام‌شده توسط این آدرس (به‌عنوان مبداء یا مقصد) به دست آورند و به اطلاعاتی در مورد موجودی آدرس، ارزش فعلی آن به دلار، انتقال توکن‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند دسترسی داشته باشند.

فقط کافی است آدرس مورد نظر خود را کپی کنید و در نوار جستجو قرار دهید.

همین روند برای هش تراکنش نیز قابل اجرا است که می‌تواند رسید کاملی از تراکنش مورد نظر، شماره بلاک، ارزش تراکنش، تعداد واحدهای دقیق گسی که استفاده شده است، هزینه واقعی تراکنش و تعداد تراکنش‌هایی را که تاکنون از آدرس فرستنده ارسال شده است، در اختیار شما قرار دهد. دسترسی شما به این اطلاعات صرف نظر از این مسئله است که تراکنش موفقیت‌آمیز بوده یا تأیید نشده است.

چنین جستجویی برای دستیابی به جزئیات توکن‌ها نیز در دسترس کاربران قرار دارند. به‌عنوان نمونه، با جستجوی توکنی به نام dHedge، می‌توانید ابتدا به نوع و کاربرد توکن (DAO/Governance) زیر نام آن و در جعبه‌های پایین‌تر، قیمت توکن به دلار ایالات متحده و معادل آن به اتر، ارزش کل بازار، عرضه کل توکن و تعداد دارندگان توکن دسترسی پیدا کنید.

در بخش سمت راست، به نمونه‌ای از آدرس توکن، آدرس وب‌سایت اختصاصی توکن و آدرس حساب توکن روی پلتفرم‌های مختلف همچون مدیوم، توییتر، تلگرام، گیت‌هاب و چندین مورد دیگر دسترسی خواهید داشت.

11 1

در بخش زیرین صفحه مربوط به توکن، اطلاعاتی در خصوص تراکنش‌ها (Transfers)، دارندگان (horders)، اطلاعات بازار (Info)، صرافی‌های ارائه‌دهنده (Exchange)، معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX Trades)، قراردادهای هوشمند (Read Contract) و تحلیل روند بازار (Analytics) توکن دریافت می‌کنید. همچنین، می‌توانید خود در مورد توکن نظر (Comments) ثبت کنید یا قرارداد هوشمندی روی پلتفرم آن بنویسید (Write Contract).

بخش خواندن یا نوشتن قراردادهای هوشمند که شامل مواردی همچون زبان برنامه‌نویسی و تنظیمات است، می‌تواند به‌طور ویژه برای برنامه‌نویس‌ها جذاب باشد.

12

میانبرهای اصلی

علاوه بر این، در نوار ابزار بالای صفحه می‌توانید میان‌بری به گزینه‌های بیشتر داشته باشید.

در منوی کشویی بلاک‌چین، می‌توانید به اطلاعات تراکنش‌های مختلف، مانند تراکنش‌های در صف انتظار (pending txn)، بلاک‌های فورک‌شده (forked blocks)، بلاک‌های آنکل (view uncles) و حساب‌های کاربری برتر (top accounts) بلاک‌چین، دسترسی داشته باشید.

13

در بخش توکن، برترین توکن‌ها را مشاهده خواهید کرد و در منوی کشویی منابع (resources) با اطلاعاتی روبرو می‌شوید که می‌تواند به معامله‌گرهای حرفه‌ای‌تر کمک کند. نمودارها و آمارها (charts & stats)، آمار برتر (top statistics)، راهنمای اتریوم (Ethereum directory) (شامل اطلاعاتی مربوط به صرافی‌ها، کیف پول‌ها و عرضه‌های اولیه کوین)، جستجوی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (explore dApps) و شرکت در پروژه‌های کِشت سود (yield farms) از جمله این اطلاعات هستند.

توجه داشته باشید که اتر اسکن ارائه‌دهنده خدمات کیف پول نیست؛ بنابراین، کلیدهای خصوصی کیف پول‌های کاربران را ذخیره نمی‌کند و هیچ کنترلی بر تراکنش‌های انجام‌شده از طریق شبکه اتریوم ندارد. به همین ترتیب، این پلتفرم راهکاری برای حل مشکلات مربوط به تراکنش‌های کاربران نیز ارائه نمی‌دهد.

یکی دیگر از امکانات کارآمد این وب‌سایت، نمودارها و آماری است که از شبکه بلاک‌چین اتریوم در اختیار شما می‌گذارد.

این اطلاعات که می‌توانند برای هر نوع کاربری مفید واقع شوند، شامل نمودار تاریخچه تراکنش، نمودار رشد آدرس‌های شبکه، عرضه کل اتر، نمودار اطلاعات ارز بومی شبکه و آمار مربوط به استخراج هستند. در تصویر زیر، بخشی از صفحه نمودارها و آمارها را مشاهده می‌کنید.     

16

همچنین، با کلیک روی گزینه «جستجوی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز» نیز می‌توانید به تحقیق در مورد اپلیکیشن غیرمتمرکز مورد نظر خود بپردازید و به‌صورت تصادفی، با برخی از بهترین اپلیکیشن‌ها آشنا شوید.

17

درنهایت، سایر اطلاعات تخصصی در مورد توسعه پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین و استخراج توکن‌‌های شبکه را می‌توانید در بخش «بیشتر» (More) پیدا کنید که خود شامل مواردی مربوط به کد، زبان برنامه‌نویسی و در مجموع توسعه‌دهندگان (developers)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، ردیاب گس (gas tracker) یا نود (node tracker) و ابزاری (tools) همچون ماشین حساب ماینینگ (mining calculator) می‌شود.

15

از جمله موارد مفید در این بخش، «ردیاب قیمت گس» است که می‌تواند به‌هنگام افزایش ترافیک شبکه به کاربران کمک کند. ترافیک شبکه موجب افزایش قیمت گس می‌شود و هزینه تراکنش‌ها را بالا می‌برد. این امر ممکن است به عدم انجام تراکنش‌هایی منجر شوند که میزان گس کمتری پرداخته‌اند.

به عبارت دیگر، هرچه قیمت گس پایین‌تر باشد، اجرا و استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی پلتفرم اتریوم نیز ارزان‌تر خواهد بود. بنابراین، با بررسی ردیاب قیمت گس می‌توانید پیش از تأیید تراکنش، میزان کارمزد گسی را که در نظر گرفته‌اید تنظیم کنید.

حساب کاربری در اتر اسکن

کاربران می‌توانند در اتر اسکن ثبت‌نام و حساب کاربری ایجاد کنند. همچنین، کاربران عادی می‌توانند آدرس خاصی را «لیست تماشا»ی (watch list) خود اضافه کنند و از طریق ایمیل، از تراکنش‌های مربوط به این آدرس مطلع شوند. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند به مجموعه‌ای از خدمات API دسترسی داشته باشند و از آن برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا ارائه خدمات فید داده‌ها برای بلاک‌چین اتریوم استفاده کنند.

جمع‌بندی

اتر اسکن منبع مفیدی برای همه کاربران شبکه اتریوم محسوب می‌شود؛ افراد می‌توانند از طریق این وب‌سایت، تراکنش‌ها را ردیابی و قراردادهای هوشمند را بررسی کنند و به جستجوی آمار و ارقام مختلف از هرآنچه روی این پلتفرم انجام می‌شوند، بپردازند.

علاوه بر این، اطلاعات این وب‌سایت رایگان در اختیار افراد قرار داده می‌شود و برای دریافت ویژگی‌های فوق‌العاده‌ وب‌سایت، نیازی به ایجاد حساب کاربری نیست. فرقی نمی‌کند که سرمایه‌گذار، ماینر یا توسعه‌دهنده باشید؛ بازدید از اتر اسکن روشی مفید برای دسترسی فوری به اطلاعات بلاک‌ها و تراکنش‌های اتریوم خواهد بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بررسی تراکنش‌های ارز دیجیتال + اکسپلورر بلاک‌چین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
شاهین

سلام ببخشید من ادرس تو اتراسکن فیلتر شده یعنی چی از سمت دانده توکن و بعد با کیف لجر اتصال بدم کد منبع هم میخاد من 1سال هست درگیر این هستم ممنونم ….تازه بعد از اسال الان فهمیدم تو اتراسکن استخراج میشه وماینر دره فقط میگفتنند برای تراکنش هست هواسم بهذپول گاز و …..نلود تازه یاد گرفتم ممنونم

Shahin

دوستم گفت یک متخصص واقعی وجود داره تا الان دیدم باورم هیچ کس این قسمت رو پرسیدم بلد نبود جز جادی که تراکنش و…کد….انجام میده بقیه هم تردید و معامله که مهم نیست این با چهارهزار ارز آشنایی داشتن مهمه و سیستم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx