چرا ارز اتریوم (ETH) ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سرمایه گذاری در اتریوم

اتریوم یک فناوری غیرمتمرکز و متن‌باز (open source) است که پس از بیت‌کوین، بیشترین تسلط را در بازار ارزهای دیجیتال دارد.

دنیای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، از برنامه‌های DeFi و NFT گرفته تا راه‌حل‌های سازمانی، به فناوری اتریوم متکی هستند و از آن بهره می‌برند.

در حالی که ارز‌های دیجیتال اولیه مانند بیت‌کوین تنها برای ذخیره‌ی سرمایه مناسب است، اتریوم کاربردهای بسیار بیشتری را در این فضا به ما پیشنهاد می‌دهد.

عناوین مطلب:

توکن اصلی شبکه اتریوم، اتر (ETH)، برای پوشش هزینه‌های تراکنش و به عنوان ارز اصلی قرارداد‌های هوشمند و سایر برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین استفاده می‌شود. 

اتریوم و دلار آمریکا 

اتریوم در هفته اول ژانویه 2016 به یک دلار رسید، به سرعت ارزش آن دو برابر شد و ارزش دلاری آن به بیشتر از دو دلار رسید.

ETH در ماه جولای همان سال بیشتر از 12 دلار معامله می‌شد. ارزش این ارز دیجیتال در حال حاضر بیش از 2000 دلار است. با این حال، مسیر رشد ارزش آن هموار نبوده است. 

ارز اتریوم
ETH اولین صعود جدی خود را بین ماه‌های آپریل و ژوئن همان سال تجربه کرد که ارزش آن از محدوده 40 دلار به 362 افزایش یافت.

رکورد بعدی خود را در ماه دسامبر تا پایان سال با قیمت 826 دلار به ثبت رساند. 

بیشتر بخوانید: ارزش ذاتی اتریوم در چیست و چگونه افزایش می‌یابد؟

اتریوم و بیت‌کوین 

در ژانویه 2017، تا قبل از اینکه اتریوم با معرفی ICO خود دنیا را تکان دهد، بیتکوین 85% از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار داشت. اما با گذشت زمان تسلط بیت‌کوین بر بازار کاهش یافت. 

بسیاری، دلیل این اتفاق را به گردن کسانی می‌اندازند که به خاطر سود‌ بیشتر، بیت‌کوین‌های خود را در بالاترین قیمت می‌فروشند و در آلت‌کوین‌های کم ارزش‌تر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در حال حاضر تسلط اتریوم بر بازار ارز‌های دیجیتال حدود 20 درصد است که نشان می‌دهد چگونه توانسته برتری خود را حفظ کند.

علی‌رغم ریسک بالا و کلاهبرداری‌های موجود در ارز‌های دیجیتال، بسیاری از مردم از سال 2017 به عنوان «سال ICO» یاد می‌کنند.

بسیاری از توکن‌های محبوب در پلتفرم محبوب اتریوم ایجاد شده‌اند که از این بین محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  و صدها توکن دیگر که در این لیست نمی‌گنجد.

با رشد چنین پروژه‌های بلاک‌چینی و افزایش ارزش اتریوم، اتخاذ و ورود مردم به اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) گسترده‌تر شد.

تحلیل‌گران چه می‌گویند؟ 

در سال گذشته یعنی 2021، اتریوم عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد و بالاترین رکورد قیمتی خود را در ماه نوامبر با بیش از 4800 دلار ثبت کرد.

گرچه بعد از آن تا حدود 2500 دلار سقوط کرد که به دلیل موج فروش گسترده در کل بازار ارزهای دیجیتال بود.

علی‌رغم احساسات و سنتیمنت (Sentiment) منفی جزئی پیرامون پروژه به دلیل تاخیر در ارتقاء و کارمزد‌های بالای تراکنش این بلاک‌چین، چشم انداز اقتصاد کلان تحلیل‌گران برای ارز دیجیتال اتریوم بسیار مثبت به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: در زمان ریزش قیمت ارزهای دیجیتال چه‌کار کنیم؟

فقط گذشت زمان نشان می‌دهد که آیا این پیش‌بینی‌ها محقق می‌شود یا خیر، ولی تحلیل‌گران دلایل محکمی برای خوش‌بینی به قدیمی‌ترین پلتفرم دیفای و قرارداد‌های هوشمند دارند. 

در تاریخچه این ارز، اتریوم ارتباط نزدیکی با بیت‌کوین داشته است. در واقع اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ، با حرکت‌های بیت‌کوین همبستگی (Correlation) مثبت دارند.

پاندمی کرونا باعث حرکت گسترده سرمایه‌گذاران به سمت بیت‌کوین شد، در این موضوع، بسیاری معتقد هستند که افزایش قیمت اخیر ETH توسط سرمایه‌گذاران بیت‌کوینی که توجه خود را به سرمایه‌گذاری در کوین بعدی معطوف کرده‌اند، تقویت شده است. 

با این حال، علاقه‌مندی به اتریوم تنها دلیل افزایش قیمت آن نیست. اتریوم به عنوان یکی از اساسی‌ترین پروتکل‌های مسئول DeFi است. این پلتفرم میزبان بسیاری از پروژه‌های DeFi است به طوری که 95% از فعالیت‌های DeFi بر روی اتریوم ایجاد می‌شود که افزایش تقاضا برای توکن آن را پی در دارد. 

چند سالی است که توسعه دهندگان اتریوم درباره راه‌اندازی Ethereum 2.0 صحبت می‌کنند.

اتریوم 2
این به‌روز رسانی در نهایت شبکه اتریوم را برای بهبود مقیاس‌پذیری در DApps (اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز) پایدار، و در عین حال توان عملیاتی و عملکرد شبکه را با حداقل هزینه بهبود می بخشد.

اگرچه این ارتقا هنوز به‌طور کامل اجرا نشده است، ولی در طی دو سال گذشته به تدریج شاهد پیشرفت‌هایی در آن بوده‌ایم. ارتقای Ethereum 2.0 و تغییرات بحث‌ برانگیز آن از مدل اجماع اثبات کار (POW) به اثبات سهام (POS)، با هدف انجام تراکنش‌های سریع‌تر، کارمزد‌ کمتر و سرعت شبکه بهبود یافته، مطمئنا سرمایه‌گذاران را بیش از پیش در مورد پتانسیل رشد آن مجذوب می‌کند. 

دیدگاه‌های تخصصی

به اعتقاد Digital Coin Forecast اتریوم تا سال 2024 تا 4940 دلار رشد خواهد کرد. 

همچنین به گفته‌ی Wallet Investor انتظار می‌رود ETH در بلند مدت رشد چشم‌گیری را تجربه کند به طوری که تا سال 2027 به 14500 دلار برسد و با سرمایه‌گذاری پنج ساله در زمان حال، انتظار می‌رود حدود 406% رشد داشته باشیم. 

طبق گفته Trading Beasts، اتریوم در طول سال 2022 می‌تواند از مرز 3000 دلار عبور کند. حداکثر قیمت آن 3305 دلار و حداقل آن 2247 دلار باشد. همچنین پیش بینی می‌شود میانگین قیمت اتریوم برای دسامبر 2022 حدود 2644 دلار باشد. 

بخریم یا نخریم؟ 

با تمام خوش‌بینی‌ها،نظرات تحلیل‌گران و پیش‌بینی‌ها، با توجه به کاربرد و عملکرد ETH، دلایلی وجود دارد که شما را به خرید ترغیب کند، و دلایلی که شما را از خرید باز دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی عواملی که می‌تواند در تصمیم‌ ما موثر باشند می‌پردازیم:

اتریوم می‌تواند یک کامپیوتر جهانی باشد!

دلیلی که اتریوم در سال 2017 توانست تا این حد رشد کند و خود را به بیت‌کوین برساند، توانایی آن در اجرای قرارداد‌های هوشمند است.

قرارداد‌های هوشمند می‌تواند مرز‌ها را پشت سر بگذارند و محدودیت‌های موجود در بلاک‌چین را رد کنند. برای مثال دارایی‌های دنیای واقعی را در نظر بگیرید. خانه، آثار هنری، اتومبیل و یا هر چیز دیگری.

قرارداد‌های هوشمند می‌توانند مالکیت آن را تضمین کنند. سرمایه‌گذاران و اشخاص خارجی برای خرید یک اثر هنری در سایر کشورها، دیگر نیازی به گذراندن کاغذبازی‌های اداری ندارند. آن‌ها می‌توانند از یک قرارداد هوشمند ساخته شده بر روی شبکه اتریوم استفاده کنند و مبلغ لازم را با اتریوم پرداخت کنند. 

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها برای توسعه بلاک‌چین

اتریوم به ما قابلیت توکنیزه کردن دارایی‌ها را می‌دهد

انجمن اقتصاد جهانی در نظرسنجی‌ها و تحقیقات خود، برآورد کرده‌ است که حدود 10 درصد از کل GDP در بلاک‌چین و برای بهبود تکنولوژی‌های مرتبط با آن تا سال 2025 سرمایه‌گذاری می‌شود. 

به خاطر داشته باشید که منظور آن‌ها 10 درصد از کل GDP هر کشور در توسعه و استفاده از بلاک‌چین است! که عدد بزرگی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکنیزه کردن (Tokenization) چیست و چه کاربردی دارد؟

Ethereum 2.0 در راه است 

اتریوم تا کنون با انتقادات زیادی رو به رو بوده است. شبکه‌ی کند، استخراج پر مصرف انرژی و مقیاس‌پذیری ضعیف، از معایب فعلی اتریوم هستند. اما خوشبختانه Ethereum 2.0 در دست ساخت است. 

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چگونه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

ویتالیک بوترین، مدیرعامل و بنیان‌گذار اتریوم، اعلام کرده است که Ethereum 2.0 را منتشر می‌کند که هزار برابر مقیاس‌پذیر‌تر از اتریوم 1 بوده و هزینه‌های انرژی این بلاک‌چین را تا 99% کاهش می‌دهد. 

بروزرسانی اتریوم 2
به‌روز‌رسانی‌های Ethereum 2.0 از سال 2019 به صورت مرحله‌ای آغاز شده است و اگر ویتالیک و تیم توسعه اتریوم موفق شود این به‌روز‌رسانی‌ها را به موقع انجام دهد، تاثیر زیادی بر قیمت آن خواهد گذاشت.

با این حال، وعده‌ی کاهش 99 درصدی مصرف برق، تراکنش‌های سریع‌تر و افزایش مقیاس‌پذیری اهداف بلند‌پروازانه‌ای هستند که باید دید واقعا دست‌یافتنی هستند یا خیر.

اتریوم نسبت به دیگر «قاتلان اتریوم» توسعه‌دهنده‌ی بیشتری دارد 

رقبای اتریوم مانند EOS ادعا دارند بلاک‌چین آن‌ها می‌تواند اکوسیستم دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را بهتر از اتریوم انجام دهند. اما در عمل چیز دیگری بوده‌است. هیچ یک از «قاتلان اتریوم» تاکنون موفق نشده‌اند مهارت و توانایی خود را نشان دهند. 

توسعه‌ی بلاک‌چین مهارت پر تقاضایی است. این مهارت در سال 2018 حدود 6000% رشد داشته است و سریع‌ترین مهارت در حال رشد در وب‌سایت‌های فریلنسری (کاریابی و پروژه) محسوب می‌شود.

رشد جامعه‌ی توسعه‌ی اتریوم چشم‌گیر است. به گفته‌ی Kevin Rooke محقق ارزهای دیجیتال، این که ۹۴ پروژه از ۱۰۰ پروژه برتر بلاک‌چین روی شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شده است منطقی به نظر می‌رسد. 

با اتریوم دیگر از سانسور خبری نیست 

سانسور یک مسئله واقعی در دنیای مدرن است. برنامه‌هایی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره حق حذف ، تغییر یا مخفی کردن محتوا را برا خود محفوظ داشته‌اند و اغلب آن را بر روی کاربران خود اجرا می‌کنند. 

اتریوم به دلیل ماهیت غیر متمرکز بود آن می‌تواند به اطلاع‌رسانی آزادانه در دنیا کمک کند. 

هیچ دولت یا سازمانی نمی‌تواند دسترسی به اطلاعاتی که روی بلاک‌چین اتریوم ذخیره می‌شوند (داده‌ها، قرارداد‌های هوشمند، DApp) را حذف یا محدود کند و تا زمانی که اتریوم فعال است، تمام اطلاعات را تا سال‌ها همانطور که هستند به شکل غیر قابل سانسور حفظ می‌کند. 

این مسئله در سال 2022 می‌تواند به یکی از عوامل اصلی سرمایه‌گذاری در این ارز بدل شود.

اتریوم میزبان نوآوری است 

اتریوم بعد از «حباب کریپتو» در سال 2017، میزان 84% ارزش خود را از دست داد اما از بین نرفت. درست مانند اینترنت که پس از «حباب اینترنت» در دهه 90 از بین نرفت. اکنون اتریوم سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرده است. 

اتریوم می‌تواند انواع پروژه‌ها را بر روی شبکه خود  میزبانی کند. پروژه‌های جدید و مفیدی مانند ریز‌شبکه‌ها، ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، کلکسیون‌های کریپتو، وام‌های مسکن، سوابق مراقبت‌های بهداشتی و بسیاری موارد دیگر. 

تنوع عملکردی، اتریوم، بیت‌کوین و موارد دیگر 

فناوری و هدف اتریوم متفاوت از بیت‌کوین است. ما می‌دانیم چرا بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است، ولی سرمایه‌گذاری روی اتریوم چطور؟ 

بیت‌کوین از ابتدا قرار بود یک ارز دیجیتال باشد. دارایی فیات خود را به بیت‌کوین تبدیل کنید و منتظر بمانید تا سود کند یا آن را برای حفظ ارزش نگهداری کنید.

اما تعریف «ارز دیجیتال» برای اتریوم متفاوت است. با اتریوم می‌توانید قرارداد هوشمند بنویسید، دارایی‌ها را به توکن تبدیل کنید و بسیاری موارد دیگر. 

اتریوم به عنوان یک سیستم پرداخت آنلاین نیز قابل استفاده است اما برند آن در این زمینه به خوبی جا نیفتاده و همچنین ثبات بیت‌کوین را ندارد. به علاوه بیت‌کوین واقعا کمیاب است زیرا تنها 21 میلیون از آن وجود دارد در حالی که اتریوم هیچ سقف و محدودی در کل عرضه‌ خود ندارد. 

اگر قصد دارید برای تنوع روی ارزی غیر از بیت‌کوین ولی با قابلیت‌هایی فراتر از آن سرمایه‌گذاری کنید، اتریوم انتخاب مناسبی است. 

دلایلی که ما را از سرمایه‌گذاری روی اتریوم باز‌می‌دارند 

حقیقتا دلایل کمی وجود دارد که باعث شوند روی اتریوم سرمایه‌گذاری نکنید. با این حال این دلایل را نیز بررسی می‌کنیم.:

قاتلان اتریوم – یک تهدید واقعی؟ 

اگر کاردانو، سولانا، ایاس و سایر شبکه‌های دیگر «قاتلان اتریوم» بتوانند سریع‌تر، قوی‌تر و بهتر عمل کنند ممکن است اتریوم از این رقابت باز بماند. 

قاتل اتریوم
اتریوم با اینکه اولین بلاک‌چینی است که قرارداد‌های هوشمند را اجرا می‌کند اما دیگر تنها نیست.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین بعدی بازار کدام است؟ معرفی 3 رقیب برای بیت‌کوین!

تهدیدات امنیتی اتریوم 

بزرگ‌ترین تهدید امنیت اتریوم در ماه می 2016 اتفاق افتاد. در آن زمان، یک قرارداد هوشمند وجود داشت که آن را DAO: Decentralized Autonomous Organization یا « سازمان غیرمتمرکز خودگردان» نامیدند. 

اتفاقی که افتاد این بود که DAO تا بهار 2016، نزدیک به 150 میلیون دلار اتریوم جمع‌آوری کرد. اما کدهای آن امن نبودند. یک روز، شخصی توانست با یافتن یک باگ در این قرارداد، دارایی‌های آن را سرقت کند، در نتیجه‌ی آن، 70 میلیون دلار ETH از دست رفت. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره حمله هکری دائو (DAO Attack)

برای اصلاح کد‌ها و بازپرداخت پول سرقت شده، با نظر مثبت اکثر اعضای شبکه، هاردفورک انجام شد. البته همه با این کار موافق نبودند بنابراین بلاک‌چین اتریوم به اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم شد. اتریوم کلاسیک بلاک‌چین قدیمی را در کنار وجوه هک شده حفظ کرد و بلاک‌چین جدید اتریوم هک را معکوس کرد و پول سرقت شده را به همه باز‌پرداخت کرد. 

از آن زمان، اتریوم کد قرارداد هوشمند خود را بهبود بخشیده و روی امنیت خود کار کرده است و تا کنون دیگر هیچ مشکل امنیتی دیگری رخ نداده است. اما هکر‌های ارزهای دیجیتال همچنان یک تهدید هستند. ایمن نگه داشتن اتریوم  و ارز‌های دیجیتال دیگر، هنوز جای کار دارد. 

آیا زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟ 

حال که تمام ویژگی‌ها و ریسک‌های اتریوم را می‌دانید و همچنان و برای سرمایه‌گذاری روی این بلاک‌چین ترغیب شده‌اید، احتمالا این سوال برای‌تان ایجاد شده است که «چه زمانی می‌توانم اتریوم بخرم؟» یا « آیا الان زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟» 

درواقع، الان می‌تواند زمان مناسبی باشد. حباب قیمتی سال 2017 ترکیده است و اکنون قیمت اتریوم نشان‌ دهنده‌ی ارزش ذاتی و افزایش استفاده از اتریوم است که می‌تواند دلیل برای خرید این ارز در زمان حال باشد. به خاطر داشته باشید که، Ethereum 2.0 در راه است. 

نتیجه‌گیری

هدف شبکه‌ی اتریوم چیزی بیشتر از یک «ارز دیجیتال» است. 

قابلیت قرارداد‌های هوشمند اتریوم می‌تواند مرز‌ها و محدودیت‌ها را رد کند و به اشخاص و سازمان‌های خارجی اجازه دهد بدون کاغذبازی‌های اداری دارایی‌هایشان را معامله کنند و یا معادلات مالی p2p انجام دهند. 

شما هر برنامه‌‌ی نوآورانه‌‌ای داشته باشید، از برنامه‌های مفید و کاربردی برای عموم گرفته تا بازی‌ها و سرگرمی‌ها می‌توانید روی شبکه‌ی اتریوم اجرا کنید. 

با این که هکر‌ها همیشه یک تهدید برای ارز‌های دیجیتال هستند، ولی شبکه اتریوم بعد از هاردفورک سال ۲۰۱۶ دیگر شاهد حمله موفقیت‌ آمیز هکر‌ها نبوده است. این مسئله می‌تواند کمی شما را از امنیت این شبکه خاطر‌جمع کند. 

شبکه اتریوم توسعه‌دهندگان زیادی دارد. این مسئله باعث می‌شود رقبا و به اصطلاح «قاتلان اتریوم» به گرد پایش هم نرسند. همان‌گونه که تا کنون نتوانسته‌اند گفته‌هایشان در مورد ویژگی‌ها و برتریشان نسبت به اتریوم را ثابت کنند. 

اتریوم از زمان آغاز به کارش تاکنون رشد قیمتی چشم‌گیری داشته و توانسته خودش را در رتبه دوم بعد از بیت‌کوین برساند و همچنان این جایگاه را حفظ کند. 

با توجه به دیدگاه مثبت تحلیلگران در مورد اتریوم و پیش‌بینی‌ها در مورد رشد قیمتی آن در بلند مدت، ویژگی‌ها و موقعیت فعلی‌اش در بازار، به نظر می‌رسد گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx