پروتکل Nest؛ یک پلتفرم پیش‌بینی قیمت متفاوت!

پروتکل Nest

پروتکل NEST که اخیرا عرضه شده در واقع یک پلتفرم پیش‌بینی قیمت مستقر روی بلاک‌چین اتریوم است که با هدف بهبود بازار کریپتو ارائه شده است.

کوین NEST، توکن بومی این پلتفرم است و در داخل اپلیکیشن غیرمتمرکز آن به کار می‌رود. این توکن با هدف پاسخ به نقدینگی مورد نیاز درون پلتفرم استفاده می‌شود.

پروتکل Nest چیست؟

پروتکل NEST یک شبکه توزیع شده اوراکل قیمت است که روی بلاک‌چین اتریوم قرار دارد.

عناوین مطلب:

این پروتکل برای ارائه داده از یک مکانیزم خاص به نام Quote mining برای اطمینان از همگام بودن داده‌های برون زنجیره و قیمت‌های درون زنجیره استفاده می‌کند.  

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

شبکه توزیع شده اوراکل قیمت، سرویسی است که قیمت‌های خارج از بلاک‌چین را به شیوه غیرمتمرکز و بدون دخالت هیچ ورودی یا حاکمیت متمرکزی ارائه می‌دهد.

قبل از درک عملکرد پروتکل NEST باید به مفهوم اوراکل‌ها (Oracle) توجه کنیم. احتمالا کلمه اوراکل را در فیلم Matrix شنیده‌اید، شخصی که از دنیای دیگر اطلاعات زیادی دارد و می‌تواند پیش‌گویی کند. اوراکل‌ها در صنعت بلاک‌چین اهمیت زیادی دارند به طوری که در برخی موارد، حیات پروتکل به وجود و عملکرد صحیح اوراکل‌ها وابسته است. 

زمانی که یک تکنولوژی مرتبط با بلاک‌چین را توسعه می‌دهیم، همکاری و دریافت داده از دنیای واقعی از طریق قرارداد‌های هوشمند به داخل بلاک‌چین ضروری است.

فرض کنید شما یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) دارید که در آن به قیمت سهام بورس یک کشور نیاز خواهد بود، در این حالت شما هیچ راهی جز استفاده از اوراکل‌ها برای ارتباط به بیرون و از بیرون به داخل قرارداد هوشمند نخواهید داشت.

یک اوراکل داده قیمتی برای تکمیل وظایف خود باید 5 نکته را رعایت کند:

  1. اطلاعات آن باید دقیق باشند.
  2. نسبت به حرکات بازار و دنیای واقعی واکنش سریع نشان دهد.
  3. نسبت به حملات قیمتی مقاومت کند.
  4. داده‌ها باید به صورت مستقیم تایید شوند.
  5. نیاز به سیستم بازبینی متمرکز نداشته باشد.

بزرگ‌ترین مشکل بسیاری از اوراکل‌های قیمتی فعلی، تکیه آن‌ها به صرافی‌های متمرکز (CEX) کریپتو است. در این حالت، از آن‌جایی که اوراکل‌ها توسط یک منبع داده تغذیه می‌شوند، اعتماد کردن به آن‌ها نیز سخت می‌شود.

اوراکل‌های متمرکز
اتکای بیش از حد روی یک سرویس ثانویه مجرد، می‌تواند عواقب جدی داشته باشد.

اگر اوراکل‌هایی که از یک منبع تغذیه داده استفاده می‌کنند، مورد هدف واقع شوند، قرارداد‌های هوشمندی که از آن تغذیه می‌کنند و به دنبال آن کل بلاک‌چین مربوطه نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

 

با این که در حال حاضر پروتکل‌های غیرمتمرکز پیش‌بینی قیمت زیادی مانند Chainlink در بازار وجود دارند اما پروتکل NEST از جهات مختلفی قابل توجه است.

مهم‌ترین ویژگی این پروتکل تشکیل قیمت روی زنجیره است. در این فرآیند، پروتکل NEST به جای آپلود قیمت از منابع خارجی روی زنجیره خود، از یک سیستم تایید قیمت استفاده می‌کند.

پروتکل NEST چگونه کار می‌کند؟

این پروتکل برپایه سیستم ارجاع قیمتی به نام Quotation mining یا استخراج نقل قول کار می‌کند.

سیستم Quotation این امکان را می‌دهد تا همه کاربران در این پروتکل مشارکت کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از توکن‌های NEST با انگیزه‌های مشوق مالی در شبکه NEST همکاری کنند. 

این روش در توزیع متعادل شبکه و ارائه یک سیستم بدون نیاز به اعتماد Trustless اهمیت زیادی دارد. در واقع این رویکرد هسته اصلی مفهوم دیفای (DeFi) را تشکیل می‌هد.

در شبکه NEST سه نوع بازیگر مهم وجود دارد که وظایف مهمی را در تعامل با شبکه برعهده دارند:

1. ماینر‌ها (Miners)

مشارکت کنندگانی که به قرارداد‌های هوشمند این پلتفرم مظنه قیمت ارائه دهند، ماینر NEST نام دارند.

البته این ماینر‌ها برای دریافت توکن‌های NEST، باید علاوه‌بر پرداخت کمیسیون، مقدار مشخص دارایی نقل شده را قفل کنند.

2. تایید‌کنندگان (Verifiers)

یک تایید کننده، پیشنهاد قیمت نقل شده را می‌پذیرد.

برای جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری، تایید کنندگان باید حجم بیشتری دارایی را قفل کنند که حداقل باید دو برابر مقدار دارایی قفل شده ماینر‌ها باشد. اگر قیمت‌های ارائه شده متفاوت از قیمت بازار‌ها باشد، تایید کنندگان می‌توانند با آربیتراژ قیمت‌ها، علاوه‌بر کسب درآمد، قیمت جدیدی را برای ثبت در زنجیره ارائه دهند.

3. دریافت کنندگان قیمت (Price Callers)

این دسته نیز پروتکل‌های دیفای یا سازمان‌هایی هستند که برای دریافت قیمت‌ها کارمزد پرداخت می‌کنند.

فرآیند تایید قیمت

قیمت دارایی‌ها در زنجیره دائما اصلاح و به‌روز می‌شود. اگر قیمت نقل شده از بازار متفاوت باشد، پس از تایید قیمت، آربیتراژ صورت می‌گیرد.

در این حالت ماینر‌هایی که قیمت‌های متفاوت یا اشتباه ارائه کرده‌اند با از دست دادن دارایی‌های قفل شده خود نسبت به مابه تفاوت قیمت، دچار ضرر و زیان خواهند شد.

ماینرها در پروتکل Nest
این مسئله ماینر‌ها را تشویق می‌کند تا در هر لحظه قیمت‌های دقیق و به‌روزی ارائه دهند.

زنجیره قیمت

در حالی که یک تایید کننده، قیمت نقل شده توسط ماینر را جایگزین می‌کند، اطلاعات نقل شده باید توسط ماینر دیگری مورد تایید قرار گیرد.

در این حالت مقدار دارایی‌های قفل شده باید حداقل دو برابر تایید کننده قبل باشد.

قیمت بلاک

این فرآیند در زنجیره تا آن‌جایی ادامه پیدا می‌کند که دیگر قیمت نقل شده متفاوتی که آربیتراژ نشده باقی نماند. داده‌های نقل شده حاصل از این چرخه کارآمد هستند و در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. 

زمانی که دوره تایید قیمت پایان یابد، ماینر و تایید کنندگان می‌توانند دارایی‌های قفل شده خود را دریافت کنند.

توکن NEST چیست؟

همان‌طور که گفته شد این توکن به عنوان مشوق اقتصادی در داخل پروتکل کاربرد دارد.

توکن‌های این پروتکل بربستر بلاک‌چین اتریوم و در قالب استاندارد ERC20 ایجاد شده‌اند. حداکثر توکن قابل عرضه 10 میلیارد واحد ثابت تعیین شده است.

نکته جالب در مورد توکن NEST این است که همه آن‌ها عرضه نشده‌اند؛ از این رو عملیات توزیع آن‌ها توسط فرآیند استخراج نقل قول صورت می‌گیرد.

اگر می‌خواهید توکن‌های Nest استخراج کنید، باید در این پروتکل با استفاده از ماینر‌ها، نقل قول قیمتی ثبت کنید که به عنوان پاداش، توکن‌های NEST دریافت خواهید کرد.

کارمزد‌های دریافت شده توسط شبکه اتریوم در هنگام ارائه quotation نیز به هولدر‌های توکن NEST تعلق می‌گیرد. این مسئله آن‌ها را برای هولد‌ توکن‌های بیشتر تشویق می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه هولدر (Holder) بهتری در بازار ارزهای دیجیتال باشیم؟

پروژه‌های دیفای و سازمان‌ها برای دریافت قیمت‌های محاسبه شده توسط سیستم NEST باید کارمزدی برحسب توکن‌های ETH پرداخت کنند. درصدی از این کارمزد نیز به هولد‌های توکن NEST تعلق می‌گیرد.

در زمان نوشتن این مقاله تعداد توکن‌های در گردش این پروتکل حدود 2.9 میلیارد واحد برآورد می‌شود که 29% از عرضه کل آن است. توکن NEST با حجم بازار 97 میلیون دلاری خود در قیمت 0.0333$ در حال معامله است.

نمودار قیمتی توکن Nest
این پروژه در سقف قیمتی خود توانسته تقریبا عدد 0.20$ به ازای هر توکن را به ثبت برساند.

ویژگی‌های کلیدی پروتکل NEST

مهم‌ترین ویژگی‌های کلیدی پروتکل NEST‌ شامل سرعت، انعطاف‌پذیری و امنیت است. 

سرعت

این پروتکل به شکلی طراحی شده است که سریع باشد.

برای ارائه قیمت‌های صحیح، شبکه NEST بر روی ارائه دهندگان قیمت متعدد تکیه می‌کند. هر چه تعداد ارائه دهندگان بیشتر باشد، قیمت سریع‌تر به‌روز می‌شود.

انعطاف‌پذیری

این پلتفرم به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز که امکان مشارکت رایگان ماینر‌ها و تایید‌کنندگان‌ را فراهم می‌کند، در اکوسیستم خود هیچ نطقه شکستی ندارد.

همچین این پروتکل در فرآیند‌های خود نیازی به یک سیستم بازبینی متمرکز احساس نمی‌کند.

امنیت

طراحی پروتکل NEST‌ به گونه‌ای است که می‌تواند نسبت به حملات مقاومت کند. این مسئله باعث امنیت بالای آن در ارائه قیمت شده است.

فرآیند Quotation mining نیازمند قفل شدن مقدار فزآینده‌ای دارایی است که این مسئله از تقلب ماینرها جلوگیری می‌کند.

مشارکت کنندگانی که قصد حمله یا ارائه اطلاعات نادرست داشته باشند، با از دست دادن دارایی‌های قفل شده خود مواجه خواهند شد که به آن ضرر ناپایدار یا Impermanent loss گفته می‌شود. این مسئله باعث ارائه اطلاعات صحیح از سوی آن‌ها می‌شود. 

توکنومیک NEST

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره شد، در فرآیند توزیع توکن‌های این پروژه هیچ فروش خصوصی یا از پیش استخراج شده‌ای وجود ندارد.

تنها راه به دست آوردن توکن‌های NEST از روش Quotation mining است که باعث تشویق کاربران به هولد بلند مدت دارایی‌ها می‌شود. توکن NEST از سیستم کاهش تورمی (Deflationary) بهره می‌برد که با یکپارچه سازی بیشتر، کاربران انتظار کاهش تورم بیشتری را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

در این مدل توکنومیک، توکن‌های ضرب شده با نسبت 80:15:5 توزیع می‌شوند. در این نسبت، ماینر‌ها 80% و نود‌های پروتکل نیز 15% توکن‌ها را دریافت می‌کنند. این دو گروه عمده هولدر‌های حاکمیت پروژه را تشکیل می‌دهند. 5% باقیمانده نیز در اختیار توسعه دهندگان پروژه است.

مزایای پروتکل NEST

این پروتکل چند مزیت مهم دارد که می‌تواند زمین بازی را در حوزه پروتکل‌های غیرمتمرکز ارائه قیمت تغییر دهد:

خلاقیت

در حالی که سایر اوراکل‌ها قیمت‌های دریافتی را روی زنجیره‌های خود آپلود می‌کنند، اوراکل NEST به لطف سیستم نقل قیمت می‌تواند قیمت‌ها را مستقیما از زنجیره خود دریافت کند.

مشوق‌های استخراج

پروتکل NEST کاربران خود را در فرآیند استخراج نقل قول، به هولد توکن‌های NEST تشویق می‌کند.

هر چه تعداد هولدر‌های توکنی که از پروتکل استفاده می‌کنند افزایش پیدا کند، تعداد توکن‌های بازگشتی به آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

سریع و کاربردی

همان‌طور که می‌دانید پروتکل NEST به شکلی طراحی شده است تا سریع و کاربردی باشد. این پروتکل برای تغذیه قیمت‌ها از چندین ارائه دهنده متفاوت استفاده می‌کند که این رویکرد باعث تسریع در به‌روز رسانی قیمت‌ها خواهد شد.

معایب پروتکل NEST

در طرف دیگر، نباید از معایب کلیدی این پلتفرم نیز چشم پوشی کرد:

تعداد کل توکن‌های زیاد

تعداد کل توکن‌ها NEST، به صورت ثابت 10 میلیارد واحد است که نسبت به سایر پروتکل‌های مشابه عدد بالایی است. اما ایراد آن چیست؟

میزان عرضه بالا به معنای تقاضای پایین است که می‌تواند باعث افت قیمت توکن شود. 

آیا سرمایه‌گذاری در پروتکل NEST‌ فکر خوبی است؟

به عنوان اولین پروتکل و اوراکل ارائه قیمت با پیش‌بینی آن به صورت درون زنجیره، این پلتفرم نسبت به همتایان خود در فضای دیفای مزایای خوبی ارائه می‌دهد.

از این سیستم می‌توان برای اهدافی مانند متعادل سازی توکن‌ها، تسویه حساب خودکار وام‌های مسکن و معاملات فیوچرز بهره برد.

این پلتفرم در حال حاضر شرکای کمی دارد اما در مسیر تکنولوژی خود نوآوری‌های خاصی را نشان می‌دهد. علاوه‌بر آن این پروتکل کاربری‌های خاصی را در دنیای دیفای ارائه می‌دهد که از جمله آن می‌توان به استفاده از آن در صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند CoFix و یا پلتفرم‌های وام‌دهی مانند Paraset‌ اشاره کرد. 

همکاری‌های پروتکل Nest
همکاری‌های پروتکل Nest

در هنگام سرمایه‌گذاری بلند مدت روی این اوراکل باید رقیب قدرت‌مند آن یعنی Chainlink را نیز در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

پروتکل NEST، داده‌های بلاک‌چین را با استفاده از داده‌های غیرمتمرکز دنیای واقعی یکپارچه می‌کند. این روش در ارائه پیش‌بینی‌های قیمتی با دقت بالا و ارزیابی گرایش بازار موفقیت خوبی کسب کرده است.

این پلتفرم به عنوان یک اوراکل غیرمتمرکز توانسته بسیاری از مشکلات اوراکل‌های متمرکز را در خود حل کند. این مسئله می‌تواند منجر به افزایش اتخاذ گسترده آن در دنیای واقعی شود که ساخت شبکه‌ای از پل‌های ارتباطی را با حفظ انعطاف‌پذیری و ایمنی را در پی دارد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx