تحلیل زمانی ایچیموکو چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

تحلیل زمانی ایچیموکو

یکی از روش‌های ساده که در تحلیل چارت‌های معاملاتی به کار گرفته می‌شود، تحلیل زمانی است.

اگر چه بسیاری از تریدرهایی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی زندگی می‌کنند، معمولاً تحلیل‌های خود را بر اساس قیمت انجام می‌دهند؛ اما واقعیت این است که تحلیل و ارزیابی زمان، عامل بسیار مهمی است که می‌تواند به موفقیت شما در بازارهای مالی کمک کند.

در این میان، ابزارها و اندیکاتورهای زیادی وجود دارند که “ایچیموکو” نیز یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورها است و در ارزیابی، آنالیز و بررسی تغییرات قیمت در نمودارها، نقش به‌سزایی دارد.

عناوین مطلب:

در این مقاله؛ قصد داریم تا درباره تحلیل زمانی ایچیموکو و نحوه محاسبات آن صحبت کنیم. ایچیموکو، اندیکاتور معروفی در میان تریدرها است و اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که قصد ورود به بازار فارکس یا بازار کریپتو را دارید؛ می‌توانید با کمک این مقاله، تحلیل زمانی و استفاده از اندیکاتور ایچیموکو را بهتر درک کنید.

تحلیل زمانی ایچیموکو چیست؟

قبل از هرچیز، به این نکته توجه داشته باشید که تحلیل زمانی فقط در اندیکاتور ایچیموکو انجام نمی‌شود؛ بلکه در بسیاری از اندیکاتورهای دیگر نیز می‌توان تحلیل زمانی را انجام داد. بااین‌حال بهترین اندیکاتور برای تخمین محدوده تغییر قیمت، اندیکاتور ایچیموکو است.

به طور کلی؛ تحلیل زمانی به معنای این است که شما به عنوان یک تریدر بتوانید زمان تغییر قیمت را پیش‌بینی کنید. به عنوان مثال؛ در یک چارت قیمتی، تخمین بزنید که در چه زمانی ممکن است روند حرکت قیمت، تغییر جهت دهد.

در واقع؛ تخمین این بازه زمانی به شما کمک می‌کند که پیش‌بینی درستی از وضعیت بازار داشته باشید و قدم بعدی خود را با دقت بیشتری بردارید. توجه داشته باشید که همواره در بازارهای مالی، تغییر روند وجود دارد؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که شما به عنوان یک تریدر، دقیق‌ترین و درست‌ترین لحظه و زمان تغییر روند را حدس بزنید.

در تحلیل زمانی ایچیموکو، چند عدد مهم و طلایی وجود دارد که تریدرها با کمک این اعداد، تحلیل‌های خود را انجام می‌دهند.

منظور از اعداد طلایی در تحلیل زمانی ایچیموکو چیست؟

در تحلیل زمانی ایچیموکو، تعدادی اعداد طلایی جهت تشخیص کندل تغییر قیمت وجود دارند که کمک بسیاری در تحلیل زمانی می‌کنند.

این اعداد شامل 9، 17، 26، 35، 52 و … است که معنا و مفهوم خاصی دارند. به عنوان مثال؛ عدد 17 از تفریق دو عدد 26 و 9 و همچنین عدد 35 از جمع دو عدد 9 و 26 به ‌دست می‌آید.

در واقع؛ این اعداد به شما کمک می‌کنند کندل مورد نظر خود روی نمودار را انتخاب کرده و قیمت آن را تعیین کنید. همچنین به شما در حدس اینکه بازار در چه لحظه می‌تواند دچار تغییر قیمت شود نیز کمک خواهد کرد.

برای اینکه بتوانید از این اعداد در تحلیل زمانی خود بهره ببرید باید در اندیکاتور ایچیموکو تعدادی فلش به طول این اعداد طلایی در نظر بگیرید. در واقع با توجه به این اعداد می‌توانید متوجه شوید که اگر در انتهای فلش یک سقف یا کف وجود داشته باشد، در راس آن نیز همین اتفاق رخ خواهد داد. برای شناسایی بهتر این موارد باید سقف و کف‌ها را به خوبی شناسایی نمایید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

نحوه استفاده از اعداد طلایی چگونه است؟

استفاده از اعداد طلایی جهت تخمین تغییر قیمت بازار، بسیار ساده است که ما در این قسمت به آموزش آن می‌پردازیم.

در مرحله اول؛ باید به نمودار نگاه کنید و قیمت‌های مربوط به سقف و کف را پیدا کنید. در این حالت باید بالاترین سقف قیمتی و پایین‌ترین کف قیمت را مشخص و یادداشت کنید. در مرحله بعدی؛ لازم است تا تمامی کندل‌ها و حداقل کندل‌های مربوط به ناحیه مهم بازار را شناسایی کنید.

بعد از آن، وضعیت هر کندل را بررسی کنید. کندلی که باعث تغییر وضعیت بازار شده یا برعکس جهت بازار حرکت کرده، اهمیت بسیار زیادی در نمودار دارد.

به عنوان مثال؛ یک کندل را انتخاب کنید. اگر به ادامه مسیر از همان کندل نگاه کنید، احتمالاً یک تغییر روند در بازار وجود خواهد داشت. با توجه به اعداد 17،26و 35 می‌توان محل سقف یا کف مربوط به وضعیت بازار در آن لحظه را مشخص کرد.

به طور کلی؛ برای استفاده از اعداد طلایی در تحلیل زمانی ایچیموکو، باید در اندیکاتور ایچیموکو، تعدادی فلش به طول این اعداد طلایی در نظر بگیرید. در واقع؛ با توجه به این اعداد می‌توان فهمید که اگر در انتهای فلش یک سقف یا کف وجود داشته باشد، در راس آن نیز همین اتفاق رخ خواهد داد. در ادامه معنا و نحوه استفاده از این اعداد را بیشتر بررسی خواهیم کرد. 

عدد 17

هنگام کراس، از عدد 17 استفاده می‌شود. یعنی اگر انتهای پیکان را روی نقطه‌ کراس قرار دهید، می‌توان پیش‌بینی کرد که در 17 کندل بعدی شاهد یک بازگشت (Reverse) خواهیم بود.

عدد 26

استفاده از عدد 26 شبیه به عدد 17 است. با این تفاوت که قدرت آن نسبت به عدد 17 کمتر است.

عدد 35

عدد 35، یکی از بهترین اعداد در تحلیل زمانی ایچیموکو به حساب می‌آید. اگر انتهای پیکان را روی یک سقف قیمتی قرار دهید، می‌توان به کمک آن تغییر روند را پیش‌بینی کرد. در این صورت کف بعدی احتمالا در 35 کندل بعد قرار دارد.

 یکی از نکات مهم در تحلیل زمانی ایچیموکو، تغییر روند است. در حقیقت؛ تغییر روند در بازار زمانی اتفاق می‌افتد که به عنوان مثال حرکت صعودی در بازار، به حرکت نزولی تبدیل شود (یا برعکس).

 این امر شوک بزرگی را در بازارهای مالی ایجاد می‌کند و با پیگیری مسیر حرکت کندل‌ها به خوبی قابل تشخیص است. البته باید بگوییم که همیشه تغییر روند به معنای تبدیل حرکت صعودی به نزولی یا نزولی به صعودی نیست. بلکه ممکن است حرکات صعودی و نزولی به حرکات خنثی یا رنج تبدیل شوند و بازار وضعیت ثابتی به خود بگیرد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما می‌توانید با کمک کندل‌هایی که در جایگاه اعداد طلایی ایجاد شده، شکل آن‌ها را ببینید و متوجه شوید که آیا با حدسیات شما هم‌خوانی داشتند یا خیر. اما توجه داشته باشید که احتمال ایجاد خطا نیز در تحلیل زمانی ایچیموکو وجود دارد. در ادامه به بررسی علت ایجاد خطا و چگونگی رفع آن را بررسی خواهیم کرد. 

منظور از خطا در تحلیل زمانی ایچیموکو چیست؟

همانطور که گفتیم؛ با استفاده از اعداد طلایی که در تحلیل زمانی ایچیموکو وجود دارند، شما می‌توانید کندل‌هایی را که تغییر روند بازار را نشان می‌دهند، انتخاب کنید.

اما ممکن است با طی کردن مراحلی که ذکر کردیم، خطاهای مهمی رخ دهد که باعث سردرگمی تحلیل‌گران می‌شود.

به عنوان مثال؛ فرض کنید که تحلیل‌گری، یک سقف و کف قیمتی در نمودار را مشخص کرده و کندلی که باعث ایجاد این اتفاق شده را نیز پیدا کرده است.

او بعد از شناسایی کندل، شروع به شمردن می‌کند تا به اعداد طلایی برسد. اما او می‌بیند که هیچ تغییری در این کندل‌ها اتفاق نیفتاده است! این موضوع بیان‌گر این حقیقت است که مانند هر تحلیل دیگری، در تحلیل زمانی ایچیموکو نیز احتمال خطا وجود دارد.

راه‌های رفع خطا در تحلیل زمانی ایچیموکو

برای رفع این خطا کافیست به یک یا دو کندل عقب‌‌تر و جلوتر نیز نگاه کنید. احتمالا تغییر وضعیتی که دنبالش هستید، در کندل‌های جلویی یا عقبی رخ داده است. بنابراین؛ انتخاب کندلی که وضعیت بازار را به هم زده، صرفاً یک پیش‌بینی دقیق نیست و ممکن است تغییر وضعیت در کندل‌های اطراف اتفاق افتاده باشد.

توجه داشته باشید که فقط با بررسی تغییر روند در یک کندل، امکان دستیابی به نتایج قطعی و دقیق وجود ندارد؛ بلکه باید مسیر حرکت چندین کندل که در پشت سر هم قرار دارند را بررسی کرده تا بتوانید این تغییر وضعیت در بازار را پیش‌بینی کنید.

پیشنهاد ما این است که برای داشتن تحلیل دقیق‌تر، بازه زمانی نمودار را بیشتر کنید. اگر نمودار مدنظرتان را در یک بازه زمانی بلندمدت تحلیل و بررسی کنید، ردیابی حرکت کندل‌ها بسیار راحت‌تر خواهد بود.

علاوه بر این؛ فقط به تحلیل زمانی ایچیموکو اکتفا نکنید؛ بلکه نقطه مورد نظر را پیدا کنید و به وسیله روش‌های دیگر نیز این نقطه را تحلیل کنید.

مثالی از تحلیل زمانی ایچیموکو

برای انجام تحلیل زمانی، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • در نمودار؛ یک سقف یا کف مهم را در نظر بگیرید.
  • از کندلی که سقف/کف مورد نظرتان ایجاد شده، شروع به شمردن کنید. تا مکان کندل‌های 9، 17 و 26 مشخص شود.
  • منتظر بمانید تا کندل‌های اعداد فوق تشکیل شود. سپس بررسی کنید که چه اتفاقی در این کندل‌ها رخ می‌دهد.
  • توجه کنید که ممکن است دقیقا روی این اعداد اتفاقی نیفتد و باید حتما یکی دو کندل جلوتر یا عقب‌تر را نیز بررسی کنید.

بعد از درک نکات گفته شده، به سراغ یک مثال می‌رویم: 

به شکل زیر توجه کنید. تحلیل زمانی ایچیموکو برای نمودار 15 دقیقه‌ای را نشان می‌دهد. از مهم‌ترین کندل که با Start مشخص شده، شروع به شمارش می‌کنیم:

مثالی از ایچیموکو
مثالی از تحلیل زمانی ایچیموکو
  • کندل 10: در این کندل، قیمت بعد از 3 کندل دوجی (خنثی)، مجددا وارد روند نزولی شده است.
  • کندل 16: در این کندل، جریان نزولی به صعودی تبدیل شده است.
  • کندل 26: در این کندل، جریان صعودی به نزولی تبدیل شده است.
  • کندل 34: در اینجا جریان نزولی به صعودی تبدیل شده است.
  • کندل 43: بعد از دو کندل کاهشی، مجددا صعود آغاز شده است.
  • کندل 52: جریان از صعودی به نزولی تغییر کرده است.
  • کندل 65: قیمت از نزولی به صعودی تغییر کرده است.
  • کندل 76: جریان از صعودی به نزولی تغییر کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره تحلیل زمانی ایچیموکو صحبت کردیم. همچنین اعداد طلایی که در این اندیکاتور مورد استفاده قرار می‌گیرند را بیان کرده و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح دادیم.

شما می‌توانید با تمرین و تکرار و بررسی روزانه نمودارها، نقاط پایه را در اندیکاتور ایچیموکو مشخص کرده و آن‌ها را تحلیل کند. توجه داشته باشید که از اندیکاتور ایچیموکو، فقط برای تحلیل زمانی استفاده نمی‌شود؛ بلکه برای مشخص کردن حد سود و حد ضرر نیز می‌توان از این اندیکاتور استفاده کرد.

حتی تحلیل‌گران، گاها برای شناسایی نقاط حمایت و مقاومت نیز از این اندیکاتور استفاده می‌کنند. در کل؛ با توجه به سابقه خوبی که این اندیکاتور به‌خصوص در تحلیل زمانی نمودارها داشته است، می‌تواند به عنوان یک ابزار مناسب مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
محمد

عاشق نوشته هاتم…
جوانی تریدر
ولی برقکار…

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx