استراتژی Covered Call؛ ابزاری برای دستیابی به سود بیشتر در کریپتو!

استراتژی Covered Call یا «خرید پوشش داده شده»؛ Covered Call چیست؟

یکی از نکاتی که تمامی فعالان بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال و خصوصاً افراد تازه وارد باید از آن اطلاع داشته باشند، اصطلاحات به کار برده شده در این بازار‌ها و نحوه تشخیص آن‌ها است.

یکی از انواع این اصطلاح‌ها، Covered Call یا خرید پوشش داده شده است.

خرید پوشش داده شده یکی از استراتژی‌هایی است که به کرات در دنیای ارزهای دیجیتال و خصوصاً برای معامله بیت‌کوین استفاده می‌شود. در این مطلب به توضیح کامل Covered Call پرداخته و با نحوه انجام آن بیشتر آشنا می‌شویم.

عناوین مطلب:

استراتژی Covered Call چیست؟

Covered call یکی از استراتژی‌های بازار ارز‌های دیجیتال است که سرمایه‌گذاران با استفاده از آن می‌توانند بازدهی پرتفوی خود را افزایش دهند.

در صورتی که این استراتژی به‌خوبی اجرا شده و مقادیر تعیین شده در محدوده مناسبی باشد، استراتژی کاورد کال می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بلندمدت سود خوبی در کنار رشد سرمایه آن‌ها داشته باشد.

در این حالت، فرد فروشنده «حق خرید ارز دیجیتال» مثلاً بیت‌کوین را به یک فرد خریدار می‌فروشد که به آن کال آپشن (Call Option) می‌گویند.

یعنی در واقع بیت‌کوین هنوز در اختیار فرد فروشنده است و به حساب فرد خریدار واریز نشده اما فرد خریدار برای مدتی از پیش تعیین شده (به عنوان مثال 8 ماه) می‌تواند هر زمان که خواست نسبت به خرید ارزهای دیجیتال با قیمت از پیش تعیین شده از فرد فروشنده اقدام کند.

در زمان عقد قرارداد Covered Call، در ابتدا مدت زمان اختیار خرید، سپس قیمت خرید (Strike price) و سپس وجهی به عنوان وجه تضمین (پریمیوم-Premium) مشخص می‌شود.

وجه تضمین برای این تعیین می‌شود که چنان چه خریدار پس از پایان یافتن زمان قرارداد نسبت به تکمیل فرآیند خرید اقدام نکند، تمامی این مبلغ تحت عنوان غرامت به فروشنده پرداخت می‌شود بدون این که هیچ بیت‌کوینی فروخته شده باشد.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت‌های موجود در معاملات آپشن و فیوچرز!

میزان وجه تضمین یا همان پریمیوم بسته به عوامل مختلف ممکن است متفاوت باشد و در موارد بسیاری محاسبه دقیق مقدار آن کار نسبتاً دشواری خواهد بود. به صورت کلی سه عاملی که روی میزان پریمیوم تأثیر می‌گذارند این موارد هستند:

  • طول مدت زمان قرارداد (هرچه طولانی‌تر باشد مقدار پریمیوم بیشتر خواهد بود)
  • تغییرات بازار و نوسانات قیمتی شدید
  • نزدیک بودن قیمت قرارداد به قیمت امروزی

در استراتژی Covered Call فروشنده اختیاری مبنی بر نفروختن دارایی ثبت شده در قرارداد ندارد و چنان چه خریدار از Option Call خود استفاده کند، فروشنده موظف است آن را به خریدار واگذار کند. اما در صورتی که خریدار از خرید خود منصرف شود، کافی است مبلغ پریمیوم را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اسپرد اختیار فروش نزولی چیست؟

Covered Call
استراتژی Covered Call را می‌توان ابزاری برای دستیابی به سود بیشتر دانست.

از آنجایی که قیمت قرارداد و مدت زمان آن از قبل تعیین شده است، پیش‌بینی میزان سود یا زیان تا حدودی امکان‌پذیر است و میزان پریمیوم نیز از این پیش‌بینی تأثیر می‌پذیرد.

قیمت قرارداد یا همان Strike Price نیز به سه دسته ITM ،ATM و OTM تقسیم می‌شود.

ITM بدین معنی است که Strike Price پایین‌تر از قیمت فعلی ارز دیجیتال خواهد بود؛ ATM یعنی Strike Price و قیمت فعلی در یک محدوده بوده یا دقیقاً قیمت فعلی ارز دیجیتال خواهد بود. در OTM قیمت Strike Price بیش از ارزش فعلی رمز ارز خواهد بود.

تنظیم کردن یک Covered Call مناسب

برای تعیین Strike Price یا همان مبلغ قرارداد باید به دو فاکتور توجه ویژه‌ای داشت:

  • مدت زمان قرارداد
  • تغییرات احتمالی ارز دیجیتال در این بازه زمانی

معمولاً حق خرید‌های طولانی مدت نسبت به حق خرید‌های کوتاه مدت پریمیوم بیشتری می‌طلبند چرا که علناً خریدار می‌تواند مدت زمان بیشتری برای رسیدن فرصت مناسب منتظر باشد تا در صورت رشد ارز دیجیتال مربوطه از حق خرید خود استفاده کند.

پیشنهاد می‌شود که فروشندگان به جای بستن قراردادهایی با مدت طولانی، بیشتر روی مناسب بودن قیمت پریمیوم تمرکز داشته باشند چراکه کاورد کال‌های طولانی مدت شما را ملزوم می‌کند تا زمان پایان یافتن مدت زمان قرارداد دارایی خود یا هولد کنید.

علاوه بر پریمیوم و مدت زمان، Strike Price نیز از اهمیت ویژه‌ای در استراتژی Covered Call دارد. هرچه Strike Price پایین‌تر باشد (مثلاً ITM) شانس این که ارز دیجیتال مربوطه رشد کرده و قیمت مد نظر را پشت سر بگذارد بالاتر خواهد بود. در این حالت خریدار از Covered Call خود استفاده کرده، ارز دیجیتال را با Strike Price از فروشنده خریده و آن را بلافاصله با قیمت بالاتری در بازار می‌فروشد.

خرید پوشش‌ داده شده برای چه کسانی مناسب است؟

از آن جایی که در استراتژی Covered Call فروشنده باید نسبت به تخصیص دارایی به خریدار تعهد کامل داشته باشد، می‌توان گفت این استراتژی برای سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت مناسب است.

در صورتی که برنامه‌ای برای فروش دارایی‌های خود نداشته و قصد دارید آن‌ها را برای مدت طولانی هولد کنید، تنظیم کردن یک Covered Call مناسب یک روش کم ریسک و سود ده برای شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اسپرد اختیار فروش صعودی چیست؟

زمان مناسب استفاده از Covered Call برای فروشندگان

بهترین زمان استفاده از استراتژی Covered Call به عنوان یک فروشنده، زمانی است که اطمینان دارید یا حداقل پیش‌بینی می‌کنید که قیمت دارایی شما در بازه زمانی مورد توافق تغییر چندانی نخواهد کرد.

مثلاً شما می‌دانید که قیمت بیت‌کوین طی 6 ماه آینده تغییراتی جزئی خواهد داشت و سود چندانی عاید شما نمی‌شود؛ پس با فروختن اختیار خرید به شخصی دیگر، می‌توانید از پریمیوم به عنوان سود استفاده کنید.

در طول این 6 ماه در صورتی که تغییرات قیمتی بیت‌کوین جزئی باشد فرد خریدار از Covered Call استفاده نمی‌کند چرا که علاوه بر Strike Price باید پریمیوم و هزینه تراکنش را نیز پرداخت کند.

قیمت سربه‌سر در Covered Call

برای این که بتوانید به عنوان خریدار یا فروشنده ریسک Covered Call خود را اندازه‌گیری کنید باید ابتدا قیمت سربه‌سر را محاسبه کنید.

قیمت سربه‌سر برای فروشنده جایی است که اختیار خرید ارزش خود را با در نظر گرفتن هزینه پریمیوم از دست می‌دهد. برای خریدار قیمت سربه‌سر قیمتی است که در آن قیمت دارایی به‌قدری بالا می‌رود که با در نظر گرفتن پریمیوم باز هم برای خریدار سود ده خواهد بود.

مثالی از نحوه انجام Covered Call

حالا که با اصطلاحات Covered Call آشنا شدیم بگذارید با یک مثال نحوه انجام این استراتژی را روشن کنیم. فرض کنید فردی یک عدد بیت‌کوین با قیمت 20 هزار دلار خریداری کرده و پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین طی 3 ماه آینده به 25 هزار دلار می‌رسد.

 بدین ترتیب فرد با استفاده از استراتژی Covered Call، اختیار خرید بیت‌کوین خود را با قیمت 25 هزار دلار (یا بیشتر) در معرض فروش می‌گذارد و برای آن 500 دلار پریمیوم دریافت می‌کند. قیمت سربه‌سر برای خریدار 25500 دلار (به علاوه هزینه تراکنش) خواهد بود.

در این صورت ممکن است دو حالت رخ دهد:

  1. قیمت بیت‌کوین به بیش از 25 هزار دلار برسد: در این حالت خریدار از اختیار خرید خود استفاده کرده و بیت‌کوین‌ها را با Strike Price و هزینه پریمیوم به قیمت 25500 دلار از فروشنده می‌خرد.
  2. قیمت بیت‌کوین کمتر از 25 هزار باشد: در این حالت اختیار خرید بی‌ارزش خواهد بود و خریدار با پرداخت 500 دلار پریمیوم از معامله خارج می‌شود.

در هردو حالت، فروشنده پریمیوم معامله را دریافت می‌کند اما نتیجه Covered Call ارتباط مستقیمی با قیمت بیت‌کوین پس از دوره سه ماهه دارد. در صورتی که پس از انقضای قرارداد بیت‌کوین قیمتی مابین 20 الی 25 هزار داشته باشد، فروشنده علاوه بر این که پریمیوم دریافت کرده توانسته دارایی خود را همراه با سود آن حفظ کند.

اما در صورتی که قیمت بیت‌کوین به کمتر از 19500 دلار سقوط کند، فروشنده با پریمیوم 500 دلاری سربه‌سر نشده و در واقع متضرر شده است. از طرفی نیز ممکن است قیمت بیت‌کوین به بیش از 25 هزار دلار برسد و خریدار از اختیار خرید خود استفاده کند که در این حالت فروشنده تنها 500 دلار به جیب خواهد زد و دیگر از سود خوبی که بیت‌کوین کرده بهره‌ای نخواهد برد.

استراتژی Covered Call در بازار‌های نزولی

یکی از مواردی که فروشندگان اختیار خرید را با نگرانی‌هایی همراه می‌کند، ثبت Covered Call در بازار‌های نزولی است.

چنان چه قیمت دارایی مربوطه پس از عقد قرارداد دچار افت شدیدی شود، خریدار سعی می‌کند با پرداخت پریمیوم از آن خارج شود و فروشنده باید تا زمان تمام شدن قرارداد دارایی خود را که هر روز دارد دچار رکود می‌شود در حساب خود نگه دارد.

Covered Call
علی‌رغم بازدهی خوب، Covered Call در بازارهای نزولی یک استراتژی ریسکی است.

در چنین مواردی فروشندگان برای پیشگیری از زیان دیدن ابتدا Covered Call را بازخرید کرده و آن را با یک Strike Price نزدیک‌تر به قیمت فعلی و پریمیوم بیشتر دوباره می‌فروشند.

سخن آخر

سفارش‌های Covered Call یکی از استراتژی‌های بازار محسوب می‌شود که تأکید بسیاری روی توانایی‌های معامله گران در پیش‌بینی روند بازار دارد.

در غالب موارد این استراتژی توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت اجرا می‌شود و با مدیریت صحیح و اندازه‌گیری‌های دقیق می‌تواند سود خوبی به افراد با تجربه بدهد.

سفارش Covered Call مانند هر استراتژی دیگری دارای مزایا و معایب خود بوده و علی‌رغم سود خوب، با درجاتی از ریسک همراه است. قبل از استفاده از این استراتژی باید به‌خوبی با ریسک‌های آن آشنا شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استراتژی ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx