استراتژی خرید در کف (Buy The Dip) چیست؟ [همراه با مثال]

خرید در کف

در موقعیت‌هایی که روند بازار در حال تغییر فاز به سمت صعودی شدن یا به اصطلاح بول ران (Bull Run) است، خرید در کف (buy the dip) استراتژی بسیار خوبی برای ورود به معامله در قیمت پایین و فروش با سود سریع است.

استراتژی خرید در کف (buy the dip) یکی از استراتژی‌های محبوب در بازار‌های مالی و به خصوص ارز‌های دیجیتال و بیت‌کوین است.

در ادامه این مطلب به طور مفصل به استراتژی buy the dip و بررسی آن برای خرید بیت‌کوین خواهیم پرداخت.

عناوین مطلب:

استراتژی خرید در کف چیست؟

تریدر‌هایی که در کف خریداری می‌کنند سعی دارند از افت قیمت پس از یک روند صعودی نهایت استفاده را ببرند.

آن‌ها با تصور این که این افت قیمت موقتی است، بیت‌کوین یا ارز دیجیتال مد نظر خود را خریداری می‌کنند. در واقع دیپ یا کف قیمت اغلب موقعیت خوبی برای خرید سهام یا ارز دیجیتال است.

تریدر‌هایی که در کف خرید می‌کنند اغلب به دنبال این هستند که با استفاده از این تغییر قیمت پوزیشن‌های بزرگ‌تری در بازار ایجاد کرده و از این طریق میزان بازدهی خود را افزایش دهند.

در واقع آن‌ها انتظار دارند که این افت قیمت موقتی باشد و بازار دوباره روند صعودی در پیش بگیرد. تریدر با خرید در کف و افزایش دارایی‌هایی که از پیش خریده بود، میانگین قیمت خرید خود را پایین می‌آورد و با این کار پس از فروش دارایی سود بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نحوه معامله کردن یک دارایی در سقف‌ها و کف‌های تاریخی جدید!

به عنوان مثال، خرید بیت‌کوین در کف یعنی چه؟

بازار‌های مالی به خصوص بازار ارز‌های دیجیتال، دارای نوسان و تغییرات قیمتی شدید است.

حتی زمانی که بازار روند مشخصی داشته و دارد یک سیر نزولی یا صعودی را طی می‌کند، باز هم قیمت‌ها مدام کم و زیاد می‌شوند و به طور ثابت در مسیر خاصی حرکت نمی‌کنند. حالا استراتژی خرید بیت‌کوین در کف چه کاربردی دارد؟

این استراتژی بسیار ساده و کارآمد به نظر می‌رسد اما در واقعیت اجرای آن در بازار چندان راحت نیست. در این شرایط تریدر اغلب از اینکه قیمت بیشتر از این کاهش یابد ترسیده و ممکن است به جای کسب سود مجبور شود دارایی خود را در قیمت‌های کمتری فروخته و متحمل زیان شود.

اگرچه استراتژی خرید بیت‌کوین در کف، فرصت ایده آلی برای به حداکثر رساندن بازدهی است اما این استراتژی برای هر کسی مناسب نیست و در واقع یکی از استراتژی‌هایی است که ممکن است اجرای آن برای تریدر‌های کار کشته نیز چالش برانگیز باشد.

موقعیت Dip
موقعیت دیپ (Dip) در نمودار بیت‌کوین

محدودیت‌های استفاده از استراتژی خرید در کف

مانند سایر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، خرید در کف نیز تضمینی برای سودآوری ندارد؛ زیرا یک دارایی، به خصوص ارزهای دیجیتال یا بیت‌کوین هر لحظه ممکن است سقوط کرده و ضرر زیادی را برای سرمایه‌گذار به دنبال داشته باشد.

این که قیمت یک دارایی کمی پایین آمده دلیل کافی برای خرید دارایی بیشتر به ما نمی‌دهد و برای تشخیص موقعیت مناسب باید مؤلفه‌های زیادی را بررسی کرد. این امر جایی مشکل ساز می‌شود که بیشتر سرمایه‌گذاران درک کافی از بازار نداشته و در این مواقع نمی‌توانند تشخیص دهند که کاهش قیمت موقتی است یا روند بازار کلاً وارد یک فاز نزولی شده است.

توکنی که از قیمت 10 دلار به 8 دلار کاهش پیدا می‌کند، هم می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد و هم ممکن است یک دام خطرناک تلقی شود. در هر صورت، تریدر‌های بازار ممکن است فرق بین موقعیت خوب و خطرناک را تشخیص ندهند و این استراتژی آن‌ها را با ضرر بیشتر مواجه کند.

مدیریت ریسک هنگام استفاده از استراتژی خرید در کف

تمامی استراتژی‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری به مدیریت ریسک نیاز دارند.

به عنوان نمونه، هنگامی که قیمت یک دارایی از 10 دلار به 8 دلار کاهش پیدا می‌کند، تریدر برای خود حد ضرر تعیین می‌کند که اگر قیمت به 7 دلار کاهش یافت، کل سرمایه خود را به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر بفروشد.

این تریدر‌ها پیش‌بینی می‌کنند که قیمت این دارایی پس از کاهش به 8 دلار دوباره افزایش یابد و به همین دلیل آن را خریداری می‌کنند اما در عین حال می‌خواهند در صورت کاهش بیشتر قیمت از ضرر و زیان جلوگیری کنند؛ بنابراین حد ضرر تعیین می‌کنند که در صورت کاهش بیشتر قیمت، دارایی خود را بفروشند.

بهترین پروژه‌ها برای خرید در بازار نزولی اخیر

بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال بازار نیز از نوامبر 2021 تا کنون روند نزولی داشته‌اند. با این وجود بسیاری از تحلیل گران معتقدند که این روند نزولی فرصت سرمایه‌گذاری ایده آلی برای سودآوری در آینده است.

در ادامه چند تا از بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال برای خرید در بازار نزولی را بررسی خواهیم کرد. هدف ما از این کار تنها معرفی فرصت نیست، بلکه با توجه به دلایل ارائه شده برای هر کدام می‌تواند دید بازتری برای بررسی سایر پروژه‌ها و بازارهای نزولی بعدی داشته باشید:

1. اتریوم

اتریوم (Ethereum) یکی از ارز‌های دیجیتال برتر جهان است که مانند بیت‌کوین نیاز چندانی به معرفی ندارد.

کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل با نام اتریوم آشنایی نداشته باشد. این ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار بعد از بیت‌کوین قرار دارد و پلتفرمی متن باز برای اجرای قرارداد‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

قرارداد‌های هوشمند به تازگی توجه افراد زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرده‌اند و در بسیاری از حوزه‌ها استفاده می‌شوند. اغلب قراردادهای هوشمند در اتریوم اجرا می‌شوند و این بلاک‌چین به یکی از بستر‌های اصلی ایجاد قرارداد‌های هوشمند تبدیل شده است.

اتریوم
اترویم به عنوان یکی از پیشگامان دنیای کریپتو به شمار می‌رود.

اتریوم در حال حاضر از الگورتیم اجماع اثبات کار برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند اما به زودی قرار است الگوریتم اجماع خود را به اثبات سهام تغییر دهد.

اگرچه اتریوم با مشکلات متعددی از جمله مقیاس پذیری و کارمزد تراکنش بالا دست و پنجه نرم می‌کند اما همچنان دومین پروژه برتر بازار به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: ZK-Rollup؛ راهکاری برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم!

2. بایننس

کوین بایننس با نماد اختصاری «BNB»، ارز بومی صرافی محبوب و شاخص بازار، بایننس است. صرافی بایننس یک صرافی غیرمتمرکز و متن باز است که ارز‌های دیجیتال متعددی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

صرافی بایننس اگرچه بیشتر به عنوان یک پلتفرم معاملاتی برای خرید و فروش ارز‌های دیجیتال شناخته می‌شود؛ اما فراتر از یک صرافی است. بایننس نیز مانند اتریوم امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد.

بایننس در ابتدا با دو بلاک‌چین بایننس چین و بایننس اسمارت چین فعالیت می‌کرد. بایننس چین، بلاک‌چین قدیمی‌تر این صرافی به شمار می‌رود که برای ارسال و دریافت دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. بایننس اسمارت چین، بلاک‌چین دوم صرافی بایننس بود که از آن برای توسعه و راه اندازی قراردادهای هوشمند استفاده می‌شد.

با این وجود، اخیراً این دو بلاک‌چین با هم ترکیب شده و بایننس در حال حاضر تنها از یک بلاک‌چین به نام BNB Chain استفاده می‌کند.

3. ریپل

ارز دیجیتال ریپل نیز یکی از کریپتو‌های شناخته شده بازار به شمار می‌رود. ریپل در ابتدا در سال 2012 راه اندازی شد و اکنون توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی به عنوان بستری برای انجام تراکنش‌ها و انتقالات بین‌المللی استفاده می‌شود.

بانک‌ها می‌توانند بهره زیادی از این شبکه مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین ببرند. به طور میانگین در امور مالی سنتی، انجام تراکنش‌های بین‌المللی حدود 1 تا 3 روز ممکن است زمان ببرد اما این فرایند در پلتفرم ریپل حتی 10 ثانیه هم طول نمی‌کشد.

علاوه بر سرعت بسیار بالای ریپل، انجام تراکنش‌ها نیز بسیار ارزان بوده و هزینه تراکنش در مقایسه با برخی پروژه‌ها مانند سویفت (SWIFT) بسیار ناچیز است.

4. دیسنترالند

یکی دیگر از راه‌های استفاده از بازار نزولی، سرمایه‌گذاری در بازی‌های واقعیت مجازی مانند دیسنترالند (Decentraland)، یکی از پروژه‌های برتر متاورس است.

دیسنترالند یک پروژه ان اف تی (NFT) محبوب و بازی مبتنی بر واقعیت مجازی است.

این پلتفرم از دو توکن مختلف مانا (MANA) و لند (LAND) در شبکه خود استفاده می‌کند. توکن مانا ارز بومی این شبکه به شمار می‌رود که در صرافی‌های زیادی هم لیست شده است. در واقع مانا بیشتر برای خرید و فروش یا پرداخت برخی هزینه‌ها استفاده می‌شود و کاربرد دیگری ندارد.

اما توکن لند کاملاً با مانا متفاوت است! توکن لند یک NFT است که در بازی دیسنترالند استفاده می‌شود. این توکن نماینده زمین‌های مجازی موجود در بازی است. کاربرانی که می‌خواهند در این بازی شرکت کنند باید یک زمین یا به عبارتی دیگر توکن لند را خریداری کنند.

توکن لند اگرچه یک NFT است اما مانند سایر توکن‌ها پس از خرید وارد کیف پول کاربر می‌شود.

5. سولانا

یکی دیگر از پروژه‌های برتر برای خرید در بازار نزولی حال حاضر، سولانا است.

سولانا نیز مانند اتریوم امکان راه اندازی قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند، با این تفاوت که از تکنولوژی بسیار قوی و به‌روزتری برخوردار است.

اتریوم اگرچه دومین پروژه برتر جهان کریپتو است اما سرعت انجام تراکنش‌ها در آن پایین بوده و هزینه انجام آن‌ها نیز سرسام آور است. هزینه بالا تراکنش‌ها برای بسیاری از توسعه دهندگان که دارایی کمی دارند مانع بزرگی به شمار می‌رود.

سولانا
سولانا، تازه واردی با پتانسیل بالا!

سولانا را می‌توان به عنوان جایگزینی ارزان قیمت و سریع‌تر برای اتریوم در نظر گرفت. اتریوم به طور میانگین توانایی پردازش 15 تا 16 تراکنش در ثانیه را دارد اما سولانا می‌تواند در هر ثانیه هزاران تراکنش را به انجام برساند.

با توجه به مزایا و خدماتی که سولانا در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، می‌توان آن را به عنوان یکی از پروژه‌های برتر برای سرمایه‌گذاری در بازار نزولی در نظر گرفت.

سخن آخر

تریدر‌های موفق از استراتژی‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار استفاده می‌کنند. یکی از این استراتژی‌ها خرید در کف است. در استراتژی Buy The Dip، تریدر هنگامی که قیمت سهام یا ارز مورد نظر در یک روند صعودی کمی کاهش پیدا کرد، سریعاً وارد بازار شده و دست به خرید می‌زند. در این حالت با وارد شدن ارز یا سرمایه مربوطه به روند صعودی، خریدار می‌تواند سود خوبی به جیب بزند.

با این وجود، استراتژی‌های مختلف ترید بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتال به طور صد درصد سودآور نیستند و تریدر باید با دقت در بازار عمل کند. در خرید در کف نیز، بازار ممکن است صعود نکرده و قیمت دوباره کاهش پیدا کند. در این شرایط، مدیریت ضرر و استفاده از حد ضرر کمک زیادی به تریدر خواهد کرد.

به طور کلی، ترید و بازار‌های سرمایه‌گذاری برای تریدر‌های مبتدی بسیار پرخطرتر هستند. به این افراد توصیه می‌شود که با احتیاط در بازار عمل کرده و قبل از استفاده از استراتژی‌های خاص، به خوبی در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استراتژی ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx