منظور از استاپ هانت (Stop Hunt) چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

استاپ هانت

معامله‌گران بازار فارکس یا بازار ارزهای دیجیتال، با مفاهیمی مانند استاپ لاس (Stop Loss) کاملا آشنا هستند. اما در این مقاله قصد داریم تا درباره مفهوم استاپ هانت در بازارهای مالی صحبت کنیم و تمام مواردی که مرتبط با این مفهوم هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

استاپ هانت (Stop Hunt) چیست؟

در بازارهای مالی از جمله فارکس و ارز دیجیتال، یکی از تئوری‌هایی که دائما معامله‌گران با آن برخورد دارند، استاپ هانتینگ است.

اکثر تریدرها تصور می‌کنند که حد ضرر آن‌ها توسط کارگزار، سایر تریدرهای حرفه‌ای و یا نیروهای خارجی دیگر در بازار زده شده است.

عناوین مطلب:

پدیده استاپ هانت زمانی رخ می‌دهد که شما به عنوان یک تریدر، وارد معامله‌ای شده‌اید و حد ضرر خود را مشخص کرده‌اید. بعد از مدتی قیمت به حد ضرر شما می‌رسد و شما را از معامله خارج می‌کند. سپس سریعا حرکت قیمت معکوس شده و در جهتی که مد نظر شما بوده حرکت می‌کند.

تریدرهایی که با این پدیده روبه‌رو شده‌اند، می‌دانند که این پدیده بسیار ناامیدکننده است و بدتر از آن این است که این موضوع دائما در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس، قابل مشاهده است.

تداوم این اتفاق باعث می‌شود که تریدرها تصور کنند که یا در انجام معاملات خود بدشانس هستند و یا یک عامل خارجی در بازار و به عمد علیه آن‌ها فعالیت می‌کند. یکی از تصورات رایج در میان تریدرها این است که استاپ هانتینگ توسط بروکرهای فارکس و یا توسط تریدرهای بزرگ و حرفه‌ای در بازار کریپتو اتفاق می‌افتد.

اگر با مفهوم نقدینگی در بازارهای مالی آشنا باشید، به راحتی علت وجود پدیده استاپ هانت را درمی‌یابید. علاوه بر تریدرهای خرد که معاملات کوچکی انجام می‌دهند، تریدرهای کلانی مانند موسسات، بانک‌های بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار وجود دارند که جهت ورود و خروج موثر در بازار، به دارندگان نقدینگی اعتماد می‌کنند.

استاپ هانتینگ
نقدینگی ایجاد شده در نقطه Stop Loss، تله‌ای است برای به دام انداختن تریدرهای خرد!

این تریدرهای کلان، بازیکنان اصلی پدیده استاپ هانت هستند که با داشتن پول هوشمند (Smart Money)، به دنبال نقاطی می‌گردند که نقدینگی بازار در آن‌ها بیشتر است و می‌توانند معاملات خود را در آنجا تکمیل کنند.

این بازیکنان به خوبی می‌دانند که تریدرهای خرد، حد ضرر خود را کجا قرار می‌دهند و به این ترتیب، سعی می‌کنند تا قیمت را به سمت این حد ضررها بکشانند تا در آنجا نقدینگی کافی را به دست آورند.

استاپ هانتر
استفاده از نقدینگی تریدرهای خرد در بازار و تغییر جهت سریع قیمت

بسیاری از تریدرها، این موضوع را دستکاری در بازار می‌نامند. شما باید با درک عمیق از نحوه حرکات بازار، معاملات خود را بهبود داده و از این قبیل دستکاری‌ها در امان باشید. اگر خودتان را جای بازیکنان کلان بازار قرار دهید، حرکت قیمت‌ها را بهتر درک کرده و از پدیده استاپ هانتینگ جلوگیری خواهید کرد.

آیا استاپ هانتینگ توسط برورکرها انجام می‌شود؟

برخی از افراد، علت استاپ هانتینگ در بازار فارکس را بروکرها یا موسسات بازارگردانی می‌دانند. البته باید بگوییم که این تفکر درست است و تعداد زیادی از بروکرها در گذشته از این تکنیک علیه مشتریان خود استفاده می‌کردند.

اما در حال حاضر اکثر بروکرها استاپ هانتینگ نمی‌کنند و در فعال شدن حد ضرر شما نقشی ندارند؛ چراکه اگر یک بروکر این عمل غیراخلاقی را انجام دهد، کسب‌وکارش را به دلیل لغو مجوز از دست خواهد داد.

البته ممکن است هنوز هم تعدادی بروکر غیراستاندارد وجود داشته باشند که به طور ناعادلانه حد ضرر شما را فعال کنند. به همین دلیل، به شما توصیه می‌کنیم که با یک بروکر معتبر در فارکس یا کریپتو کار کنید و مطمئن شوید که آن‌ها توسط نهاد‌های دولتی تاییدیه گرفته باشند.

بیشتر بخوانید: فارکس یا ارز دیجیتال؛ مسئله این است!

علاوه براین؛ مقایسه و مشاهده اختلاف نرخ‌‌های بین دو بروکر بسیار ساده است؛ از طرفی اگر هنوز بروکری وجود داشته باشد که این عمل غیراخلاقی را انجام دهد، در معاملات آربیتراژ ضرر می‌کند و نمی‌تواند با سرعت کافی، از ضرر در مقابل این ریسک جلوگیری کند. به این ترتیب؛ کمتر شاهد انجام استاپ هانت توسط بروکرها خواهیم بود.

لازم به ذکر است که بروکرهایی که زیر نظر نهادهای دولتی فعالیت دارند، نمی‌توانند اقدام به چنین کاری کنند؛ زیرا این کار جریمه‌های سنگین و لغو مجوز فعالیت را برای آن‌ها به همراه دارد.

همانطور که قبل‌تر گفتیم؛ آنچه که یک تریدر به عنوان استاپ هانتینگ در بازار می‌بیند، تلاش پول هوشمند برای تکمیل سفارشات خودش است. این تفکر نسبت به شک و تردیدی که مقابل دستکاری بروکرها وجود دارد، قابل قبول‌تر است.

توجه داشته باشید که در هنگام رخ دادن پدیده استاپ هانت، سرزنش خود، بروکر یا دیگر نیروهای موجود در بازار بسیار آسان است؛ اما باید بدانید که برای ترید در بازار، نباید دنبال مقصر بگردید بلکه باید برای حد ضررهای خود به دنبال چارچوب مطمئن‌تری باشید.

حال که دیدیم فعالان بازار و نحوه قرار دادن حد ضرر در معاملات، تهدیدی جدی برای شما محسوب می‌شود؛ باید ببینیم که چگونه می‌توانیم در برابر استاپ هانتینگ از خود محافظت کنیم؟

چگونه می‌توانیم از پدیده استاپ هانت جلوگیری کنیم؟

اکثر تریدرها برای مدیریت ریسک در معاملات خود، از حد ضرر یا استاپ لاس استفاده می‌کنند. اما سوال مهم این است که چگونه حد ضرر خود را مشخص کنیم تا در دام استاپ هانتینگ گرفتار نشویم؟

در ادامه برخی از راهکارهای موثر در این زمینه را شرح می‌دهیم:

1. استفاده از اندیکاتور ATR

ATR مخفف Average True Range است که مبتنی بر نوسانات بازار است. اندیکاتور ATR، میانگین حرکت قیمت را در بازه انتخاب شده نشان می‌دهد. این اندیکاتور به شما کمک می‌کند که نوسانات موجود در بازار را مورد ارزیابی قرار دهید؛ در واقع با کمک اندیکاتور ATR، می‌توان حد ضرر را در نقطه بهینه‌تری قرار داد.

شما می‌توانید از چند روش جهت قرار دادن حد ضرر با کمک اندیکاتور ATR، استفاده کنید. به عنوان مثال؛ اگر میزان فعلی اندیکاتور ATR در چارت روزانه برابر با 100 پیپ باشد، می‌توانید حد ضرر خود را 1.5 برابر این محدوده قرار دهید. یعنی حد ضرر شما 150 پیپ دورتر از نقطه ورود خواهد بود.

اندیکاتور ATR
نمونه‌ای از اندیکاتور ATR که برای جلوگیری از استاپ هانتینگ استفاده شده است.

2. تشخیص بریک اوت‌های (Break Out) جعلی

گاهی اوقات در بازار می‌بینیم که قیمت، مقاومت را شکسته اما بعد از مدتی روند معکوس را پیش گرفته و برمی‌گردد. در روند نزولی هم ممکن است قیمت، سطح حمایتی را بشکند اما ادامه پیدا نکند و مجدد بازگردد. به این موارد، شکست جعلی (Fake Break Out) می‌گوییم.

در نمودارهای شمعی، الگوهایی مانند اینگالف نزولی و ستاره دنباله‌دار منجر به ایجاد بریک اوت کاذب در روند صعودی، و الگوهایی مانند چکش و اینگالف صعودی منجر به ایجاد بریک اوت کاذب در روند نزولی می‌شوند. بنابراین؛ حتما به انواع الگوها دقت کرده و مراقب بریک اوت‌های کاذب باشید.

3. استفاده از حد ضررهای متعدد و حجم ورودی متفاوت در معاملات

اکثر تریدرهای خرد در انجام معاملات خود، یک نقطه برای ورود و یک نقطه برای خروج از معامله دارند.

شاید این روش در بسیاری از موارد خوب باشد، اما اگر شما طی چند مرحله ورود انجام دهید و حد ضررهای متعددی برای خود تعیین کنید، هنگامی که یکی از معاملات شما بسته شود، در هنگام برگشت قیمت، از باقی معاملات خود سود به دست می‌آورید.

4. قرار ندادن حد ضرر در مناطق آشکار

توجه داشته باشید که هر چقدر سطح حمایت و یا مقاومت در چارت آشکارتر باشد، احتمال استفاده از آن به عنوان منطقه‌ای با نقدشوندگی بالا، بیشتر است.

به عبارت دیگر؛ اگر شما منطقه‌ای را برای قرار دادن حد ضرر مناسب می‌بینید، قطعا سایر معامله‌گران نیز برای آن منطقه چنین تصوری دارند. بنابراین؛ بهتر است حد ضرر خود را در آن نقطه قرار ندهید و فاصله مناسبی از آن داشته باشید.

عدم انتخاب حد ضرر در نقاط آشکار
در این تصویر؛ حد ضررها در سطح حمایتی انتخاب شده و سپس استاپ هانتینگ رخ داده است.

اگر حد ضرر خود را در مناطق واضح قرار دهید، تجمع نقدینگی در آن منطقه بالا رفته و بازیکنان حرفه‌ای و کلان بازار، برای شکار نقدینگی شما، قیمت را به سمت همان مناطق حرکت می‌دهند.

شما می‌توانید حد ضرر خود را کمی‌ بالاتر از سطوح حمایت و مقاومت آشکار قرار داده و خود را در برابر پدیده استاپ هانتینگ محافظت کنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

چگونه از استراتژی استاپ هانت به نفع خود استفاده کنیم؟

اگر شما بتوانید از الگوی استاپ هانت در نمودارها استفاده کنید و برای پیوستن به پول هوشمند برنامه‌ای داشته باشید، قطعا می‌توانید از این نوسانات به نفع خود سود به دست آورید.

در واقع شما باید دقیقا مانند موسسات بزرگ و بازیگران کلان بازار قدم بردارید. بازیگران بزرگ بازار، به دنبال نقاطی هستند که نقدشوندگی بالایی دارند و با کمک این نقاط، سفارشات خود را پر می‌کنند. این نقاط، به وسیله خطوط حمایت و مقاومت خیلی راحت قابل شناسایی هستند.

حال اگر بخواهیم از استاپ هانت به نفع خودمان استفاده کنیم، باید سطوح حمایت و مقاومت را به همراه چند کندل معکوس کننده در نظر بگیریم. توجه داشته باشید که این استراتژی در تایم فریم روزانه بهترین عملکرد را دارد.

در ادامه قوانین ورود و خروج در روند صعودی و نزولی را شرح می‌دهیم:

قوانین ورود و خروج در استراتژی استاپ هانت در روند صعودی

  1. به دنبال سطح حمایتی واضح و آشکار در یک الگوی رنج مستطیلی باشید.
  2.  منتظر بمانید تا قیمت با یک بریک اوت به زیر سطح حمایتی برود و کندل بسته شود.
  3.  به کندلی که حمایت را شکسته نگاه کنید؛ اگر کندل شبیه به الگوی چکش بود و سایه آن هم بلند بود، باید برای پوزیشن خرید آماده شوید.
  4. نقطه ورودی شما باید یک پیپ بالاتر از کندل چکش باشد.
  5. حد  ضرر را در زیر کندل چکش قرار دهید.
  6. حد سود را در نزدیک حد بالایی مستطیل قرار دهید.

قوانین ورود و خروج در استراتژی استاپ هانت در روند نزولی

  1. به دنبال سطح مقاومتی واضح و آشکار در یک الگوی رنج مستطیلی باشید.
  2. منتظر بمانید تا قیمت با یک بریک اوت به بالای سطح مقاومتی برود و کندل بسته شود.
  3. به کندلی که مقاومت را شکسته نگاه کنید؛ اگر کندل شبیه به الگوی ستاره دنباله‌دار بود و سایه آن هم بلند بود، باید برای پوزیشن فروش آماده شوید.
  4. نقطه ورودی شما باید یک پیپ پایین‌تر از کندل ستاره دنباله‌دار باشد.
  5. حد  ضرر را در زیر کندل ستاره دنباله‌دار قرار دهید.
  6. حد سود را در نزدیک حد پایینی مستطیل قرار دهید.

حال برای درک بهتر این استراتژی و نحوه استفاده از آن، به یک مثال توجه کنید.

به چارت زیر که مربوط به جفت ارز NZD/USD و در تایم فریم روزانه است، توجه کنید:

مثال استاپ هانت
تشخیص موقعیت برای ورود به بازار با استراتژی استاپ هانت

براساس قوانین ورود و خروجی که شرح دادیم، باید در این چارت به دنبال یک الگوی مستطیلی باشیم که قیمت در داخل آن نوسان دارد. همانطور که در این تصویر می‌بینید، دو سقف در یک سطح وجود دارند که خط مقاومت بالایی را تشکیل داده و دو کف موجود در یک سطح نیز خط حمایت پایینی را تشکیل می‌دهند.

بعد از آن باید منتظر یک بریک اوت از خط مقاومت یا خط حمایت باشیم. همانطور که در این تصویر مشخص است، قیمت بعد از یک بریک اوت کاذب، الگوی ستاره دنباله‌دار را تشکیل داده، معکوس شده و به سمت پایین حرکت کرده است.

لازم به ذکر است که به هنگام نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت بالایی، بایستی با کمک پرایس اکشن، حرکات بازار را به دقت زیر نظر بگیریم تا علائم احتمالی فعالیت‌های بازیگران کلان که برای استاپ هانت کردن پوزیشن‌ها انجام می‌دهند را پیدا کنیم.

در این حالت باید صبر ‌کنیم تا بریک‌ اوت صعودی رخ دهد. هنگامی که این اتفاق افتاد، همچنان با روش پرایس اکشن بازار را مشاهده می‌کنیم و در نهایت قبل از ارزیابی بیشتر منتظر می‌مانیم تا کندل بریک ‌اوت بسته شود. اگر کندل بریک ‌اوت الگوی ستاره دنباله‌دار ایجاد کند، می توانیم وارد پوزیشن فروش شویم.

در تصویر بالا، الگوی ستاره دنباله‌دار با دایره زرد رنگ مشخص شده است. الگوی برگشتی ستاره دنباله دار، الگویی است که سایه بالایی آن حداقل به اندازه دو سوم کل کندل باشد و قیمت نزدیک به انتهای پایینی دامنه بسته شود.

حال باید براساس قوانین ذکر شده، سفارش فروش را یک پیپ پایین‌تر از ستاره دنباله‌دار قرار دهیم.

سپس، حد ضرر در انتهای بالایی ستاره دنباله‌دار قرار می‌گیرد و حد سود در پایین الگوی مستطیل قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که بهتر است حد سود، کمی بالاتر از سطح حمایتی قرار گیرد.

سوالات متداول

استاپ هانت چه زمانی رخ می ‌دهد؟

استاپ هانت زمانی رخ می‌دهد که شما به عنوان یک تریدر، وارد معامله‌ای شده‌اید و حد ضرر خود را مشخص کرده‌اید. بعد از مدتی قیمت به حد ضرر شما می‌رسد و شما را از معامله خارج می‌کند. سپس سریعا حرکت قیمت معکوس شده و در جهتی که مد نظر شما بوده حرکت می‌کند.

استاپ هانتینگ توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

در گذشته این پدیده اغلب توسط بروکرها ایجاد میشد، اما در حال حاضر به دلیل سخت ‌گیری نهادهای دولتی، استاپ هانت بیشتر توسط تریدرهای کلان و به ‌عبارتی افراد حقوقی که سرمایه زیادی در اختیار دارند، انجام می‌گیرد.

چگونه از استاپ هانت در امان بمانیم؟

راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از به ‌دام افتادن در استاپ هانت وجود دارد، اما استفاده از اندیکاتور ATR، تشخیص شکست ‌های جعلی (Fake Breakout)، استفاده از نقاط ورودی و خروجی متعدد و قرار ندادن حدضرر در ناحیه ‌های آشکار اشاره کرد.

چگونه بدون خوردن حدضرر معامله کنیم؟

بهترین استراتژی برای در امان ماندن از استاپ هانت، انتظار برای خروج نمودار قیمت از یک الگوی رنج مستطیلی و سپس به ‌کار گیری الگوهای کندلی برای تایید ورود به معامله است.

سخن پایانی

در این مقاله، درباره مفهوم استاپ هانتینگ صحبت کردیم و گفتیم که این موضوع باعث می‌شود حد ضرری که یک تریدر برای خود تعیین کرده است، زده شود و تریدر دارایی خود را با ضرر بفروشد و از معامله خارج شود.

اما جالب است بدانید که شما می‌توانید با استفاده از استراتژی استاپ هانت نه تنها از ضرر جلوگیری کنید؛ بلکه از این موقعیت سود هم به دست آورید. در این مقاله، این استراتژی را با ذکر یک مثال بررسی کرده‌ایم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

استراتژی ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx