تفاوت APY و APR در چیست؟ + نحوه محاسبه و تبدیل آن‌ها

تفاوت APY و APR

در صورتی که در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) فعالیت کرده باشید، احتمالاً اصطلاحاتی مانند APY و APR به گوشتان خورده است. اما تابحال به این فکر کرده‌اید که تفاوت APY و APR در چیست؟

این اصطلاحات در واقع بیانگر میزان سودی است که شما در طول یک سال از سرمایه‌گذاری روی یک ارز یا دارایی خاص دریافت می‌کنید.

تفاوت APY و APR یک نکته بسیار کلیدی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت چرا که سود شما ممکن است با تغییر بین این دو حالت متفاوت باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا با تفاوت‌های APY و APR آشنا شده و نحوه محاسبه هرکدام را یاد بگیریم.

عناوین مطلب:

نرخ درصدی سالانه یا APR چیست؟

برای یک سرمایه‌گذاری موفق باید به خوبی با تفاوت APR و APY آشنا بود. بگذارید ابتدا با اصطلاح ساده‌تر آشنا شویم؛ APR.

در این حالت شما مطابق قرارداد قبلی به ازای مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، سالانه درصد خاصی سود دریافت می‌کنید؛ همان کاری که بانک‌ها امروز انجام می‌دهند.

در این حالت درصد سود شما ثابت بوده و می‌توانید هر موقع بخواهید سود خود را بردارید. سود امسال شما هیچ تأثیری روی سود سال بعد نخواهد داشت و مطابق همان درصد قبلی شما می‌توانید سالانه سود خود را برداشت کنید.

محاسبه APR با فرمول ساده‌ای بدین شکل انجام می‌شود:

فرمول محاسبه سود ثابت
فرمول محاسبه سود ثابت (SI) با استفاده از APR

در این فرمول، P میزان سرمایه، APR همان نرخ درصدی سالانه و T زمان بر حسب سال است.

به عنوان مثال در صورتی که شما 10 میلیون تومان با APR 20 درصد سرمایه‌گذاری کنید، هر سال 2 میلیون تومان سود دریافت می‌کنید. بدین شکل از آنجایی که سود دوره‌ای شما تفاوتی در سود سال بعد ایجاد نمی‌کند، سال اول 12 میلیون تومان، سال دوم 14 و سال سوم 16 میلیون تومان پول در حساب خود خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: چرا نرخ سود دیفای (DeFi) اینقدر زیاد است؟!

نرخ بازده سالانه یا APY چیست؟

APY مخفف عبارت Annual Percentage yield است به معنی «بازدهی درصدی سالانه» یا همان نرخ بازده سالانه است.

در این حالت شما بابت سرمایه‌گذاری خود در استخرهای استیکینگ یک شبکه بلاک‌چین خاص یا به اصطلاح استیک کردن در شبکه، سود خود را به صورت «مرکب» یا همان کامپاند (Compound) دریافت می‌کنید؛ یعنی میزان سودی که شما در هر دوره دریافت می‌کنید، در دوره بعد، خود شامل سود می‌شود و به اصطلاح سود شما کامپاند می‌شود.

دوره‌های APY ممکن است روزانه، هفتگی، 15 روزه، ماهانه یا 6 ماهه باشند. APY باعث می‌شود سود نهایی شما در انتهای سال تفاوت چشم‌گیری با APR داشته باشد به همین خاطر سرمایه‌گذاران تمایل دارند سود را به شکل APY دریافت کنند.

محاسبه APY با استفاده از این فرمول انجام می‌شود:

فرمول محاسبه APY
فرمول محاسبه APY

اگرچه فرمول APY نسبت به APR پیچیده‌تر است اما بگذارید آن را به طور کامل شرح دهیم:

کافی است بدانید در این فرمول n تعداد دوره‌های ترکیب سود شما است. مثلاً در صورتی که هر دوره استیکینگ در یک شبکه خاص یک روز طول بکشد، n معادل 365 خواهد بود و در صورتی که دوره‌ها یک ماهه باشند، n برابر با 12 خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

بگذارید با یک مثال، درک ماجرا را راحت‌تر کنیم. تصور کنید مطابق مثال بالا، شما در یک شبکه 10 میلیون تومان سرمایه‌گذاری (استیک) می‌کنید. اگرچه نرخ سود بعضی از استخرها بسیار بیشتر است اما فرض می‌کنیم نرخ سود APR استخر همانند بانک 20 درصد بوده و دوره‌های استخر یک ماهه باشند.

در این حالت استخر هر ماه به شما مقداری سود داده و این سود در ماه بعد خود شامل سود بیشتری می‌شود. در این حالت که سود شما مطابق APY محاسبه می‌شود، در پایان سال به جای 12 میلیون تومان، 12 میلیون و 429 هزار تومان پول خواهید داشت.

این 429 هزار تومان همان سود مرکب شما است که به مرور و با گذشت هر سال بیشتر و بیشتر نیز می‌شود.

سود APY بیشتر از APR
با گذشت زمان، سود APY نسبت به APR بیشتر و بیشتر می‌شود.

تأثیر سود مرکب یا کامپاند در بازه‌های زمانی طولانی ملموس‌تر است؛ مثلاً بعد از 5 الی 10 سال تفاوت میان APR و APY مبلغ بسیار چشم‌گیری خواهد بود و هرچه APR بالاتر باشد، APY نیز رشد بسیار بهتری خواهد داشت.

مثلاً بعضی از استخرهای استیکینگ APR 100 درصدی عرضه می‌کنند و سودها را به صورت APY پرداخت می‌کنند که تفاوت میان APY و APR چشم‌گیر خواهد بود.

از طرفی نیز هرچه طول دوره‌های استیکینگ کوتاه‌تر باشد، سود شما دفعات بیشتری با هم جمع شده و مقدار آن بیشتر می‌شود مثلاً دوره‌های یک روزه سود بیشتری از دوره‌های یک ماهه به شما می‌دهند.

تفاوت APY و APR چیست؟

در واقع همان طور که شرح دادیم، تفاوت اصلی میان این دو میزان سودی است که شما در پایان سال دریافت می‌کند.

از آنجایی که سود دریافت شده در APY در هر دوره خود شامل سود بیشتری می‌شود، میزان دریافتی شما در پایان سال، مبلغ بیشتری از APR خواهد بود.

APY خود دارای یک APR است که به آن نرخ سود ثابت سالانه نیز گفته می‌شود اما به لطف قابلیت سود مرکب، برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به استیک بسیار جذاب‌تر است.

بیشتر بخوانید: محاسبه‌گر سود سرمایه‌گذاری و سود مرکب

تبدیل APR به APY و بالعکس

امروزه بسیاری از حوزه‌های مختلف سعی می‌کنند با استفاده از اصطلاح APY سرمایه‌گذار جذب کنند.

توجه داشته باشید که بالا بودن APY یک استخر استیکینگ نسبت به یک استخر دیگر همیشه به معنای سود بیشتر برای شما نیست و از آنجایی که عوامل بسیاری روی APY تأثیر می‌گذارند، پیشنهاد می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری APY را به APR تبدیل کنید تا بتوانید مقایسه دقیق‌تری انجام دهید.

علاوه بر آن باید طول دوره‌های کامپاند شدن سود و توانایی‌های شبکه و بلاک‌چین نیز در نظر گرفته شود.

در صورتی که بخواهید میان APR و APY مقایسه انجام دهید نیز می‌توانید به راحتی این دو مقیاس را به هم تبدیل کنید.

از آنجایی که محاسبات چنین تبدیل‌هایی نسبتاً پیچیده بوده و ممکن است کاری دشوار باشد، ماشین حساب‌های آنلاین کار ما را راحت کرده‌اند. برای تبدیل APY به APR و بالعکس پیشنهاد می‌کنم از این ماشین حساب آنلاین استفاده کنید.

سخن آخر

APY و APR از جمله مهم‌ترین اصطلاحات مرتبط با میزان سود سالانه هستند که آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید سود خود از سرمایه‌گذاری و استیک‌هایی که در DeFi انجام می‌دهید را محاسبه کنید.

در صورتی که تفاوت APY و APR را متوجه شوید و بتوانید آن‌ها را محاسبه کرده و به یکدیگر تبدیل کنید، می‌توانید مقایسه مناسبی برای پیدا کردن مناسب‌ترین استخر استیکینگ برای سرمایه‌گذاری انجام دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx