8 نکته برای ارزیابی پروژه‌های ICO

عرضه اولیه سکه

سرمایه‌گذاران زیادی به دلیل اینکه در آینده و با عرضه توکن به بازار، قیمت آن افزایش خواهد یافت، در ICO ها شرکت کرده و توکن‌های پروژه‌ها را خریداری می‌کنند. اما ارزیابی پروژه های ICO چگونه است؟

ICO ها به خصوص در میان کاربران ارز دیجیتال از محبوبیت بالایی برخوردارند. پروژه‌های شاخصی مانند هیستون داستیلاز (Hdac) و فایل کوین (Filecoin)، عرضه اولیه سکه خود را به صورت موفقیت‌آمیز برگزار کرده و هر کدام توانستند به ترتیب مبلغ 258 و 275 میلیون دلار جمع آوری کنند.

عرضه اولیه کوین (ICO) چیست؟

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering) فرآیندی است که پروژه های مختلف برای جمع آوری سرمایه انجام می‌دهند. طی عرضه اولیه سکه یا ICO، پروژه قسمتی از توکن‌های خود که هنوز عرضه نشده‌اند را در ازای ارز‌های دیجیتال موجود در بازار یا ارز‌های فیات، پیش فروش می‌کند.

عناوین مطلب:

در غالب موارد، درصدی از توکن‌های یک پروژه در عرضه اولیه کوین به فروش رفته و درصدی هم جهت برآورد نیاز‌های شرکت مانند سرمایه‌گذاران خصوصی، به خود شرکت اختصاص می‌یابد.

در یک ICO هر دو سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک شرکت کرده و توکن‌های شبکه‌ها را خریداری می‌کنند. در چند سال اخیر، هزاران ICO مختلف به صورت موفقیت‌آمیز برگزار شدند و بسیاری از پروژه‌های موفق امروزی سرمایه اولیه خود را از طریق ICO جمع آوری کردند.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه سکه (ICO): راهنمای کامل

موفقیت یک ICO به عوامل متعددی بستگی دارد به همین دلیل سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در آن‌ها شرکت کنند، باید نکات و مؤلفه‌های خاصی را به دقت در نظر داشته باشند.

لازم به ذکر است که ICO ها شکلی بسیار پر ریسک از سرمایه‌گذاری هستند. در برخی مواقع، پروژه‌ای که سرمایه‌گذار در آن شرکت کرده است ممکن است کلاه‌برداری باشد یا به هر دلیل موفق نشود؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که هر پروژه‌ای ارزش سرمایه‌گذاری ندارد و باید قبل از خرید حتما به ارزیابی پروژه های ICO توجه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای شناسایی ICO های جعلی و کلاهبردار

نکاتی برای ارزیابی پروژه های ICO

در این مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه با یک پروژه بهتر آشنا شده و 8 مورد مهم از مشخصات یک پروژه که باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم را مورد بررسی قرار دهیم:

1. تیم توسعه دهنده و بنیان‌گذاران پروژه

قبل از این که توکن‌های یک پروژه را در ICO خریداری کنید، تا جایی که می‌توانید در مورد تیم توسعه دهنده، بنیان‌گذاران و کارکنان آن‌ها اطلاعات جمع آوری کنید.

سابقه کاری هر کدام از اعضای تیم را بررسی کنید، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها به‌ویژه لینکدین را دنبال کنید و بدانید که با چه افراد و پروژه‌های دیگری همکاری دارند.

یکی از بهترین راه‌های برای ارزیابی پروژه های ICO، یافتن چهره‌های مشهور در میان تیم توسعه دهنده است. در غالب موارد افراد موفق و مشهور، در پروژه‌هایی قوی و آینده دار سرمایه‌گذاری کرده یا با آن‌ها همکاری می‌کنند. علاوه بر این، اگر اعضای تیم در حوزه ارز‌های دیجیتال سابقه فعالیت داشته‌اند، نشانه خوبی به شمار می‌رود.

2. وب‌سایت بیت‌کوین تاک

وب‌سایت Bitcointalk شبکه‌ای برای کاربران بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتال است تا با یکدیگر تعامل داشته و از اتفاقات دنیای دیفای خبر داشته باشند. علاوه بر این، بسیاری از شبکه‌های ارز دیجیتال جدید تاریخ عرضه اولیه کوین خود را در این شبکه اعلام می‌کنند.

کاربرانی که می‌خواهند در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند از طریق این وب‌سایت، پروژه‌های جدید را پیدا کرده و در آن‌ها شرکت کنند.

با این حال، لازم به ذکر است که هر کاربر در وب‌سایت بیت‌کوین تاک بسته به تعداد پیام‌هایی که فرستاده، رتبه و درجه فعالیت خاصی دارد؛ بهتر است به کاربران جدید اعتماد نکنید.

3. مرحله توسعه پروژه و سرمایه‌گذاری شرکت‌های VC

میزان پیشرفت و توسعه‌ای که پروژه مد نظر تا کنون داشته است یکی از عوامل بسیار مهم در ارزیابی پروژه های ICO است. به عنوان نمونه، پروژه مد نظر وایت پیپر دارد؟ ورژن بتا دارد؟ محصول یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهد؟ پاسخ این سؤالات کمک زیادی در جهت شناخت و سنجش پروژه های ICO جدید به ما می‌کند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) تمایل به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف در مراحل اولیه توسعه و راه اندازی دارند. سعی کنید قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه به دنبال این دست از اطلاعات بگردید.

4. جامعه و رسانه‌های اجتماعی

داشتن جامعه‌ای از حامیان مفید و پشتیبانان قدرتمند کمک حیاتی به یک پروژه می‌کند. بهتر است اکانت‌های رسانه‌های احتمالی پروژه‌ها را پیدا کرده و ببینید چه تعداد فالوور دارند و این که این افراد تا چه اندازه روی پشتیبانی از پروژه مصمم هستند.

اهمیت داشتن حامیان مصمم در پروژه‌هایی مانند دوج کوین و شیبا به خوبی برای ما روشن شد؛ پروژه‌هایی که به لطف حامیان خود توانستند در مدت زمان کوتاهی به لیست 10 ارز دیجیتال برتر بازار ملحق شوند و سودهای کلانی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: جامعه کریپتو چگونه این صنعت را هدایت می‌کند؟

5. پروژه مد نظر چه کاربردی دارد و آیا تکنولوژی بلاک‌چین برای آن ضروری است؟

عرضه اولیه کوین به معنای ایجاد توکن‌های مخصوص یک شبکه است. یکی از سؤال‌های بسیار مهم در این زمینه این است که شبکه چه نیازی به توکنی که منتشر کرده است دارد؟ چرا این پروژه، از توکن‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم برای پاسخگویی به نیاز‌های خود استفاده نمی‌کند؟

پروژه باید به خوبی و دقیق بتواند به این سؤال‌ها پاسخ دهد. این سؤالات را می‌توان در مورد بلاک‌چین این شبکه نیز پرسید این که چرا یک شبکه، بلاک‌چین مختص به خود را راه اندازی کرده و از بلاک‌چین‌های حال حاضر استفاده نمی‌کند.

در غالب موارد پروژه‌ها از توکن‌های بومی خود برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای استفاده می‌کنند از بازی کریپتویی و صرافی‌های غیر متمرکز گرفته تا پرداخت‌های درون بازی یا هزینه تراکنش‌ها از توکن‌های بومی بهره می‌گیرند تا توکن پروژه محبوبیت داشته باشد.

در صورتی که یک شبکه دلیل قانع کننده و موثقی برای طراحی یک توکن بومی یا بلاک‌چین مختص به خود نداشته باشد، به احتمال زیاد نخواهد توانست سرمایه‌گذاران بسیاری برای خود دست و پا کند.

6. توزیع توکن‌ها (توکنومیک)

در برخی از شبکه‌ها، توسعه دهنده‌ها درصد بالایی از توکن‌ها را برای خود نگه می‌دارند که نشانه طمع آن‌ها است. در صورتی که توزیع توکن به تیم توسعه دهنده بیش از 50 درصد باشد می‌توان گفت که این پروژه غیرقابل اعتماد است.

در یک پروژه خوب، توسعه‌دهندگان درصد قابل قبولی را برای خود نگه داشته و مابقی را به عرضه عمومی و سایر موارد مهم‌تر اختصاص می‌دهند.

توزیع نامناسب سکه ها در ICO
توزیع توکن در پروژه Augur

البته این مورد در تمامی پروژه‌ها صحیح نیست اما در غالب موارد توکن‌هایی که در ICO عرضه می‌شوند درصد زیادی از دارایی کل شرکت را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

7. ارزیابی وایت پیپر شبکه

اغلب سرمایه‌گذاران اهمیتی به وایت پیپر نداده و آن را نمی‌خوانند. وایت پیپر اطلاعات بسیار مهمی از پروژه‌های جدید را شامل می‌شود که تأثیر زیادی در ارزیابی پروژه های ICO دارد.

بهتر است، قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید که اطلاعات زیادی از آن‌ها در دسترس نیست، وایت پیپر آن را با دقت بخوانید. این که هدف پروژه چیست و چه برنامه‌هایی برای پیشرفت و توسعه دارد بسیار مهم است و تعیین کننده رشد قیمتی توکن مد نظر است.

چنان چه میانه خوبی با زبان انگلیسی ندارید می‌توانید از نرم افزار‌های ترجمه استفاده کرده یا اطلاعات مربوط به پروژه را از وب‌سایت‌های دسته اول فارسی زبان مطالعه کنید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که ما را از وایت پیپر غافل می‌کند، نداشتن رغبت به مطالعه است اما چنان چه بخواهید روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است به خوبی با تیم سازنده، اهداف و به صورت کلی پتانسیل پروژه آشنا شوید.

8. کیفیت کد نویسی

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که اهمیت زیادی در عملکرد شبکه داشته و تعیین می‌کند تا چه اندازه روی پروژه کار شده است، کیفیت کدنویسی است.

تعیین کیفیت کد نویسی حتی اگر خوره برنامه‌نویسی و کدینگ نباشید نیز امکان پذیر است اگرچه که تشخیص کد‌های بی‌کیفیت و بدون نظم برای برنامه نویسان راحت‌تر است.

کد نویسی بلاک‌چین
کیفیت کد نویسی یکی از مولفه های مهم برای ارزیابی پروژه های ICO است

در صورتی که متوجه شدید که کد‌های یک پروژه بدون نظم بوده و نظرات سایر توسعه دهندگان درباره آن مثبت نیست، بدانید که پروژه مد نظر به احتمال زیاد پروژه ضعیفی خواهد بود چرا که توسعه‌دهندگان به اندازه کافی روی آن وقت نگذاشته‌اند.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام بررسی کد‌های یک ارز دیجیتال باید به آن دقت کنید، طول کدهای نوشته شده است. در صورتی که یک عملگر (Function) شامل بیش از 50 خط کد باشد، نباید از چشم شما پنهان بماند چرا که کد‌های کوتاه هم بهتر خوانده می‌شوند هم دوام بهتری داشته و کمتر دچار اختلال می‌شوند اما چنان چه این کد‌ها طولانی باشند احتمال این که پروژه با مشکلات نرم افزاری متعدد روبرو شود بالا است.

سخن آخر

امروزه ICO‌ها به یکی از روش‌های اصلی برای افزایش سرمایه پروژه‌های جدید تبدیل شده‌اند و تقریباً تمامی ارز‌های دیجیتالی که طراحی می‌شوند از این متود برای تأمین سرمایه اولیه خود استفاده می‌کنند.

به احتمال زیاد پس از مدتی نه چندان دور با پروژه‌های بسیاری سر و کار داشته باشیم که سعی می‌کنند در جریان ICO برای خود سرمایه‌گذار جذب کنند و بدین ترتیب بازار رقابت میان پروژه‌های نوپا بالا خواهد گرفت.

در این میان این خریداران یا بهتر است بگوییم سرمایه‌گذاران هستند که باید تصمیم بگیرند با توجه به مؤلفه‌های مختلف روی چه مواردی تمرکز کرده و پروژه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

برای انتخاب یک پروژه مناسب، تحقیق و مطالعه امری حیاتی بوده و آگاهی در مورد مؤلفه‌هایی که باید به آن‌ها دقت شود ضروری است. اگر در ارزیابی پروژه های ICO به درستی عمل کنید، احتمالا سود خوبی نصیبتان خواهد شد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx