مقایسه ICO ،IDO ،IEO و STO + معرفی پلتفرم‌های معروف IDO

تفاوت ICO IEO STO IDO

روش‌های جذب سرمایه در دنیای کریپتو متفاوت است.

توسعه‌دهندگان و پروژه‌های جدید برای پیشبرد اهداف خود، نیاز به سرمایه اولیه دارند و این سرمایه از طریق عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال تأمین می‌شود.

در حال حاضر روش‌های جذب سرمایه در بخش‌های مختلف به ویژه در بازار غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، با استقبال خوبی در جهان روبه‌رو شده است.

عناوین مطلب:

در ادامه این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چگونه یک استارت‌آپ با استفاده از 4 روش مختلف برای جذب سرمایه، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد؟

عرضه اولیه کوین (ICO) چیست؟

چند سال گذشته در بازارهای مالی، عرضه اولیه کوین یا Initial Coin Offering رونق بسیاری داشت و محبوب‌ترین روش جمع‌آوری سرمایه بود.

به منظور تامین مالی، شرکت‌های استارت‌آپی پروپوزالی را درباره نحوه عملکرد و اهدافشان ارائه می‌دهند و در کنار آن کوین‌های شرکت را پیش از عرضه عمومی در بازار و صرافی‌ها، در معرض فروش می‌گذارند.

سرمایه‌گذاران با مطالعه وایت پیپر استارت‌آپ، اگر اهداف و عملکرد آن را پرقدرت ببینند، ارز دیجیتالی که توسط شرکت ارائه شده است را با پول فیات یا ارزهای دیجیتال دیگر خریداری می‌کنند.

این کار ریسک زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد؛ چراکه آن‌ها باید امیدوار باشند تا ارزش ارز دیجیتال خریداری شده با موفقیت پروژه‌ای که پشت آن است، افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: 10 نشانه ICO های نامناسب برای سرمایه‌گذاری

داده‌ها حاکی از آن است که میزان فروش خیره‌کننده ICOها با حد سقف تاریخی بیت‌کوین (ATH) در یک زمان اتفاق افتاد.

چند سال طول کشید تا ICOها در میان کاربران و سرمایه‌گذاران به محبوبیت برسند؛ اما خیلی زود جذابیت خود را از دست دادند!

در سال 2018، همچنان ارقام فروش شگفت‌انگیز بود، به طوری‌ که در آن سال، 1253 عرضه اولیه کوین (ICO) مجموعا 8 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران دریافت کردند.

با این حال، در نیمه دوم سال، کاهش قابل توجهی در فروش ICOها رخ داد. در سال 2019، بسیاری از ICOها برای جذب سرمایه تلاش کردند و در مجموع 84 پروژه موفق به دریافت 350 میلیون دلار شدند؛ که این رقم در قیاس با سال‌های قبل تفاوت بسیاری داشت.

چه چیزی اشتباه پیش رفت؟

متاسفانه بعد از محبوبیت ICO در بین عموم مردم، تعدادی از کلاهبرداران از این اکوسیستم سوءاستفاده کردند؛ به گونه‌ای که برای جذب سرمایه، وایت پیپرهای کپی شده و وعده‌های بازده غیرواقعی به سرمایه‌گذاران می‌دادند.

بعد از این قضایا، گمانه‌زنی و طمع افرایش پیدا کرد و در همین حین در گزارشی اعلام شد که 50 درصد از ICOها کلاهبرداری هستند و سرمایه سرمایه‌گذاران از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: راهنمای شناسایی ICO های جعلی و کلاهبردار

بنابراین، اگرچه مقررات متعددی برای جلوگیری از اینگونه رفتارها وضع شد، اما دیگر ICOها نتوانستند جذابیت خود را در میان سرمایه‌گذاران به دست آورند.

عرضه توکن اوراق بهادار (STO) چیست؟

عرضه توکن اوراق بهادار یا Security Token Offerings، نوعی سرمایه‌گذاری با استفاده از توکن است که بر خلاف ICO، پشتوانه آن یک دارایی سرمایه‌گذاری مانند سهام، اوراق قرضه، صندوق و اعتبار سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است.

اوراق بهادار، ابزار مالی معاوضه‌ای و قابل مذاکره‌ است که ارزش مالی دارد، یعنی یک محصول سرمایه‌گذاری شده بوسیله یک پشتوانه واقعی مانند یک شرکت یا ملک حمایت می‌شود؛ بنابراین توکن اوراق بهادار، یعنی اطلاعات مالکیت محصول سرمایه‌گذاری شده که در یک بلاک‌چین ثبت شده است.

به عنوان مثال، هنگامی که در سهام‌های سنتی سرمایه‌گذاری می‌کنید، اطلاعات مالکیت در سندی نوشته و به عنوان یک گواهی معتبر به شما داده می‌شود؛ این فرآیند برای STOها نیز یکسان است با این تفاوت که آن‌ها هم روی یک بلاک‌چین ثبت می‌شوند و هم به صورت توکن صادر می‌گردند.

STO با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

از آنجایی که STOها در دسته اوراق بهادار قرار می‌گیرند، استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران باید قوانین نهادهای معتبر مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) را قبل از شرکت در فرآیند جذب سرمایه رعایت کنند.

این امر مسئولیت اداری بیشتری را بر آن‌ها تحمیل می‌کند؛ زیرا باید فرآیندهای مربوط به ردیابی مالکیت، مصوبات ارز، قوانین ضدپول‌شویی(AML) و احراز هویت مشتری (KYC) را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها از قوانین مربوط به اوراق بهادار پیروی می‌کنند.

عرضه اولیه صرافی(IEO) چیست؟

عرضه اولیه صرافی (Initial Exchange Offering) به معنی عرضه اولیه توکن‌ها بر بستر یک صرافی ارز دیجیتال است.

بر خلاف عرضه اولیه کوین (ICO) که مستقیما توسط تیم یک پروژه برگزار می‌شود؛ عرضه اولیه صرافی، توسط یک صرافی به نمایندگی از یک استارت‌آپ و با هدف جمع‌آوری سرمایه در ازای فروش توکن،‌ رخ می‌دهد.

از آنجایی که فرآیند فروش توکن‌ها بر روی پلتفرم یک صرافی انجام می‌شود، صادرکنندگان توکن باید کارمزد مربوط به لیست شدن و درصدی از فروش توکن‌های خود را به صرافی بپردازند؛ در عوض توکن‌های فروخته شده بلافاصله پس از پایان IEO در صرافی لیست می‌شوند.

به دلیل اینکه درصدی از فروش توکن‌ها به صرافی می‌رسد، صرافی انگیزه‌ی کافی برای همکاری در فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات را خواهد داشت.

افراد برای شرکت در عرضه اولیه صرافی، یک حساب کاربری در صرافی ایجاد کرده و از طریق ارزهای دیجیتالی که در کیف پول خود در آن صرافی دارند، توکن‌ها را خریداری می‌کنند. 

محبوبیتی که ICOها در سال‌های 2107 و 2018 به دست آوردند، این روزها برای IEOها رخ داده است.

با وجود محبوبیت IEO، سرمایه‌گذاران ایالات متحده در حال حاضر قادر به استفاده از مزایای عرضه اولیه صرافی‌ نیستند؛ زیرا دولت این توکن‌ها را به عنوان اوراق بهادار نمی‌شناسد و شهروندان را از خرید آن‌ها (به ویژه از صرافی‌های غیرقانونی) منع کرده است. با این حال، سرمایه‌گذاران در سراسر جهان ثابت کرده‌اند که IEOها، جدید، با پشتوانه بهتر و کارآمد هستند.

بسیاری از صرافی‌ها پلتفرم IEO خود را راه‌اندازی کردند؛ برای مثال سرویس لانچ‌پد صرافی بایننس، هوبی پرایم در صرافی Huobi، کوکوین اسپات‌لایت در صرافی کوکوین و بیتمکس لانچ‌پد در صرافی Bitmax از جمله پلتفرم‌های موفق در زمینه IEO هستند.

پلتفرم‌های IEO
مهمترین پلتفرم‌های IEO

از توکن‌های موفق IEO نیز می‌توان به توکن Matic اشاره کرد. Matic در سال 2019 در صرافی بایننس به صورت IEO عرضه شد؛ در آن زمان قیمت این توکن 0.002 دلار بود. در حال حاضر این ارز حدود 1.4 دلار ارزش دارد!

بیشتر بخوانید: پلتفرم پالی‌گان (Polygon) و رمزارز متیک (MATIC) چیست؟

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) چیست؟

با گسترش حوزه دیفای، شاهد ظهور روش دیگری برای تامین سرمایه و عرضه اولیه در حوزه ارزهای دیجیتال هستیم که IDO نام دارد.

IDO یا Initial DEX Offering از نظر ساختاری بسیار مشابه IEO است با این تفاوت که به جای عرضه اولیه توکن در یک صرافی متمرکز، این توکن در یک صرافی غیرمتمرکز عرضه اولیه خواهد شد.

پلتفرم‌های ارائه‌دهنده IDO

لانچ‌پدها پلتفرم‌های میزبان IDO هستند که می‌توان در آن پروژه‌های جدید را پیدا کرد.

با بررسی مداوم توکن در لانچ‌پدهای معروف، می‌توانید توکن‌ پروژه‌های خوب را پیش از عمومی شدن و افزایش قیمت خریداری کنید تا در آینده از سود خوبی بهره‌مند شوید.

همچنین، لانچ‌پدها به یک فرآیند اعتبارسنجی مجهز هستند تا امکان کلاهبرداری و سرقت سرمایه کاربران به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: سه معیار مهم برای تحلیل توکن‌های دیفای

در ادامه به معرفی لانچ‌پدهای معروف می‌پردازیم:

1. تراست‌پد (TrustPad)

تراست‌پد یک پلتفرم غیرمتمرکز و چند زنجیره‌ای است که بستری را برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها فراهم می‌کند.

شما می‌توانید با سپرده‌گذاری توکن بومی این پلتفرم به نام TPAD، سریع‌تر به پروژه‌های جدید دسترسی داشته باشید. این پلتفرم با شبکه‌هایی همچون اتریوم، پالیگان و سولانا در تعامل است.

همچنین برای اجرای IDO روی این پلتفرم، لازم است تا تمام مراحل احراز هویت را بگذرانید؛ بنابراین تا حدودی خیال کاربران از امنیت این سایت راحت است.

برای مشاهده پروژه‌هایی که قصد اجرای IDO دارند، به سایت تراست‌پد مراجعه کرده و از قسمت Upcoming IDOs پروژه‌های جدید را مشاهده کنید.

پروژه‌های IDO در Trustpad
برخی از پروژه‌های IDO در Trustpad

2. پولکااستارتر (Polkastarter)

پولکااستارتر یک صرافی غیرمتمرکز روی شبکه پولکادات است که در اواخر سال 2020 راه‌اندازی شد. این صرافی غیرمتمرکز به عنوان یک لانچ‌پد برای جذب سرمایه و پیش‌فروش توکن‌ها عمل می‌کند.

این پلتفرم متن‌باز بوده و به دلیل اینکه روی شبکه پولکادات راه‌اندازی شده، مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به بلاک‌چین‌های اتریوم و بیت‌کوین دارد.

در این پلتفرم، پروژه‌های معروفی IDOهای خود را راه‌اندازی کرد‌ه‌اند که تنها در چند دقیقه تمام توکن‌هایشان به فروش رفت. در بین آن‌ها می‌توان از SpiderDAO، Fire Protocol Exceedme و MahaDAO نام برد.

برای مشاهده پروژه‌هایی که قصد اجرای IDO دارند، به سایت پولکااستارتر مراجعه کرده و از قسمت Upcoming Projects پروژه‌های جدید را مشاهده کنید.

پروژه‌های IDO در Polkastarter
برخی از پروژه‌های IDO در Polkastarter

3. دائومیکر (DaoMaker)

از دیگر پلتفرم‌های فعال در ارائه IDO، دائومیکر است که از معرفی پروژه‌ها سود خوبی به دست آورده است. برای مشارکت در IDOها در این پلتفرم، باید از اتریوم یا توکن‌های بایننس اسمارت چین استفاده کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دائومیکر، در صفحه اصلی و بخش Upcoming Token Sales، پروژه‌های جدید که قصد برگزاری IDO را دارند مشاهده کنید.

پروژه‌های IDO در Daomaker
برخی از پروژه‌های IDO در DaoMaker

4. سول‌استارتر (Solstarter)

سول‌‌استارتر اولین لانچ‌پد IDO روی شبکه سولانا است که به شکلی غیرمتمرکز در جذب سرمایه و پیش‌فروش توکن‌ها فعالیت دارد. این پلتفرم برای پروژه‌هایی که قصد اجرا روی بلاک‌چین سولانا را دارند، بسیار مناسب است.

توکن بومی این پلتفرم SOS است ک برای شرکت در IDOها داشتن این توکن الزامی است؛ سرمایه‌گذاران با توجه به تعداد SOSهای خود، می‌توانند در IDOهای موجود در سول‌استارتر شرکت کنند.

برای مشاهده IDOها، به سایت سول‌استارتر مراجعه کرده و از قسمت App پروژه‌هایی که روی شبکه سولانا IDO برگزار کرده‌اند را مشاهده کنید.

پروژه‌های IDO در Solstarter
برخی از پروژه‌های IDO در Solstarter

5. لانچ‌پد بایننس اسمارت چین (BSCPad)

لانچ‌پد بایننس اسمارت چین، اولین پلتفرم برگزاری IDO روی BSC است. این پلتفرم از یک شیوه جدید و عادلانه برای مشارکت همه سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند.

همانطور که گفتیم، در پلتفرم‌های IDO باید ابتدا توکن بومی آن پلتفرم را سپرده‌گذاری کرده و سپس در IDO شرکت کنید. اما با این کار هم شاید موفق به شرکت در IDO نشوید؛ چراکه کاربران براساس زمان ورود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در لانچ‌پد BSC، بخشی به نام لاتاری وجود دارد که سرمایه‌گذاران با شرکت در آن شانس خود را امتحان می‌کنند؛ اگر در لاتاری برنده شوند، مشارکت آن‌ها در IDO قطعی خواهد بود.

برای مشاهده IDOها، به سایت لانچ‌پد بایننس اسمارت چین مراجعه کرده و از قسمت Projects پروژه‌هایی که روی شبکه بایننس اسمارت چین IDO برگزار کرده‌اند را مشاهده کنید.

لانچ‌پد بایننس اسمارت چین
لانچ‌پد بایننس اسمارت چین

6. داک‌استارتر (Duckstarter)

آخرین پلتفرم معروفی که در زمینه ارائه IDO معرفی می‌کنیم، پلتفرم داک‌استارتر است که از شبکه‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، پولکادات و پالیگان پشتیبانی می‌کند.

برای مشارکت در IDOهای این پلتفرم باید توکن بومی آن به نام DUCK را سپرده‌گذاری کنید و بعد از گذراندن مراحل احراز هویت، در IDOها شرکت کنید.

علاوه بر انجام این موارد، سرمایه‌گذاران باید پروژه انتخابی و DuckDAO  را در توییتر و تلگرام دنبال کنند، سپس برای یک پست خاص که اعلام می‌شود کامنت بگذارند و در هنگام اجرای IDO حاضر باشند.

سرمایه‌گذاران در این پلتفرم، براساس میزان توکن DUCK سپرده‌گذاری شده به 5 سطح تقسیم می‌شوند و در هر سطح برای مشارکت در IDO با هم به رقابت می‌پردازند.

می‌توانید با مراجعه به سایت داک‌استارتر از بخش Upcoming Projects، پروژه‌هایی ک قصد برگزاری IDO دارند را مشاهده کنید.

پروژه‌های IDO در Duckstarter
برخی از پروژه‌های IDO در Duckstarter

 سخن پایانی

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، عرضه اولیه کوین(ICO) در سال 2013 راه‌اندازی شد و در سال 2017 به نقطه اوج خود رسید. اما با گذر زمان، کلاهبرداری‌ها در این حوزه افزایش یافت و سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در ICOها منصرف کرد.

رفته رفته روش‌های جدید روی کار آمد؛ تا اینکه امروزه با عرضه اولیه صرافی‌ها روبه‌رو هستیم. اعتماد سرمایه‌گذاران به این نوع از عرضه اولیه، به دلیل غیرمتمرکز بودن و تضمین فهرست شدن توکن در صرافی بسیار بیشتر از روش‌های قبلی است.

قطعا IEOها هم معایبی دارند اما تا حد زیادی چالش‌ها و محدودیت‌های روش‌های قبلی را حل کرده‌اند.

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره هر 4 روش عرضه اولیه، تفاوت‌ها و چالش‌های آن‌ها صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx