نحوه خرید برنج از بورس کالا؛ مستقیم از کشاورزان برنج بخرید!

خرید برنج از بورس کالا

علاوه بر پسته، زیره سبز، زعفران، کشمش و رطب مضافتی، برنج طارم نیز از جمله محصولات کشاورزی است که امکان خرید آن در بازار بورس کالا به وسیله گواهی سپرده کالایی امکان‌پذیر است. در واقع؛ از فروردین ماه سال 1400، امکان انجام معاملات گواهی سپرده کالایی برنج طارم در بازار بورس کالا، فراهم شده است.

در این مقاله قصد داریم تا اندکی درباره بازار بورس کالا صحبت کرده و سپس نحوه فروش و خرید برنج از بورس کالا را مورد بررسی قرار دهیم.

بورس کالا چیست؟

بازار بورس کالا، بازاری است که با هدف ایجاد سازوکاری مناسب برای انجام معاملات و حذف کاستی‌های بازار سنتی ایجاد شده و فروشندگان محصولات خود را در آن عرضه می‌کنند. این محصولات، بعد از قیمت‌گذاری توسط کارشناسان مربوطه، در بازار مورد عرضه قرار می‌گیرند.

عناوین مطلب:

افرادی که در بازار بورس کالا فعالیت دارند به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

  • فروشندگان و تولیدکنندگانی که قصد دارند از نوسانات بازار در امان باشند.
  • افرادی که از نوسانات موجود در بازار استقبال کرده و از این طریق به سود می‌رسند.

به طور کلی خرید در بازار بورس کالا نیازمند انجام مراحل زیر است:

  1. دریافت کد مشتری در بورس کالا
  2. تکمیل فرم درخواست خرید
  3. واریز پیش پرداخت
  4. خرید کالا
  5. ارسال اطلاعیه خرید
  6. واریز مابقی وجه
  7. تسویه حساب با پایاپای
  8. تعیین پیمانکار حمل بار
  9. پیگیری دریافت ثبت سفارش از فروشنده
  10. دریافت حواله
  11. پیگیری خریدار برای حمل کالا

بیشتر بخوانید: راهنمای ثبت نام و ورود به معاملات فیزیکی بورس کالا

برای خرید برنج از بورس کالا چه باید کرد؟

کلیه افرادی که کد سهامداری در بورس کالا داشته باشند، می‌توانند برنج را از بورس کالا خریداری نمایند. خرید برنج در بورس کالا بسیار راحت است و هر شخص با استفاده از کد سهامداری خود می‌تواند حتی 1 کیلو برنج را نیز خریداری نماید. اما اگر شخصی بخواهد برنج را از انبار تحویل بگیرد، باید به مقدار 100 کیلوگرم برنج خریداری کند تا بتواند درخواست ترخیص کالا را اعلام و برنج خود را دریافت نماید.

توجه داشته باشید که گواهی‌های سپرده کالایی، مبتنی بر قبض انبار می‌باشند. انبار پذیرش شده برای معاملات برنج در شهرستان آمل قرار دارد و برنجی که مورد معامله قرار می‌گیرد، برنج طارم است.

معامله گواهی سپرده کالایی برنج طارم، به کمک کارگزارانی که خدمات معاملاتی در بازار بورس را ارائه می‌دهند، انجام می‌شود. به این ترتیب؛ لازم است برای خرید و فروش گواهی سپرده هر نوع کالا، ابتدا کارگزاری خود را انتخاب کرده و سپس برای انجام معاملات خود، کد بورسی و کد معاملاتی دریافت نمایید.

نحوه دریافت برنج به صورت فیزیکی از انبار

هر گواهی سپرده کالایی برنج طارم، یک تاریخ سررسید مشخص دارد که اگر بخواهید بعد از خرید گواهی سپرده کالایی برنج خود، آن را به صورت فیزیکی دریافت کنید؛ بایستی تا قبل از تاریخ سررسید مشخص شده، تمام مراحل اداری را طی کرده و به انبارهای برنج بورس کالا مراجعه نمایید.

همانطور که اشاره کردیم؛ حداقل مقدار تحویل از انبار تعریف شده است، بنابراین؛ برای تحویل فیزیکی برنج از انبار، بایستی حداقل 100 کیلوگرم برنج از بورس کالا خریداری کرده باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت کالا از بورس کالا چگونه است؟

نحوه فروش برنج در بورس کالا توسط کشاورزان

تمامی کشاورزان می‌توانند با استفاده از اوراق گواهی سپرده برنج، محصولات خود را در بورس‌کالا عرضه کنند؛ به این معنا که کشاورزان می‌توانند بعد از فصل برداشت، محصول خود را به انبارهای مورد تایید بورس‌کالا تحویل داده و بعد از بررسی‌ کیفی و تامین استانداردهای مشخص شده در بازار بورس، قبض انبار دریافت نمایند.

بعد از این فرآیند، یک روز کاری باید بگذرد تا قبض انباری که تحویل کشاورز شده، مطابق مقررات معاملاتی بورس ‌کالا به گواهی سپرده کالایی تبدیل شود و کشاورز بتواند در بازار، برنج خود را بفروشد و یک روز بعد، وجه آن را به‌ صورت نقد دریافت کند.

لازم به ذکر است که نخستین انبار در استان مازندران، به ‌عنوان یکی از قطب‌های تولید برنج در بازار بورس کالا پذیرش شده است.

برنج طارم عرضه شده در بورس کالا
انبار برنج طارم عرضه شده در بورس کالا

نوع برنج موجود در بورس کالا چیست؟

در حال حاضر برنجی که در بورس‌ کالا معامله می‌شود، برنج بعد از شالی‌کوبی و در کیسه‌های 70 تا 80 کیلوگرمی، با 14 درصد شکستگی و قبل از سورت است.

انبار بورس‌ کالا پذیرفته است که در صورت درخواست مشتری، برنج را مطابق با استاندارد ملی شماره 127، سورت کرده و در بسته‌بندی 10 کیلوگرمی به او تحویل دهد. چنانچه مشتری چنین درخواستی داشته باشد، 16 درصد به قیمت تابلوی معاملاتی اضافه می‌شود. علاوه بر این؛ مشتری می‌تواند به جای 100 کیلوگرم، 86 کیلوگرم برنج را از انبار تحویل بگیرد.

مزیت خرید برنج از بورس کالا چیست؟

نکته قابل توجه و مهم این است که شالیکاران می‌توانند بدون حضور واسطه‌ها، برنج خود را با استفاده از گواهی سپرده و با قیمت رقابتی، در بورس‌ کالا بفروشند.

همچنین؛ بستر معاملاتی بورس ‌کالا می‌تواند فضایی را ایجاد کند که خانوارها و مصرف‌کنندگان، برنج مصرفی خود را به ‌طور مستقیم و بدون واسطه، از طریق بورس ‌کالا و مستقیم از کشاورز خریداری نمایند.

قیمت برنج در بورس کالا

قیمت برنج در بورس کالا توسط کشاورزان تعیین می‌شود. همانطور که می‌دانید؛ قیمت‌ها در بازار بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و خود بورس در مکانیزم کشف قیمت، هیچ دخالتی ندارد.

در بورس کالا نیز به همین شکل است؛ یعنی کشاورزان و مصرف کنندگان، قیمت عرضه و تقاضا را تعیین کرده و زمانی که قیمت عرضه و تقاضا برابر شد، معامله بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود.

نماد گواهی سپرده کالایی برنج طارم چیست؟

برای اطلاع از نماد گواهی سپرده کالایی برنج طارم در بورس کالا، ابتدا وارد سایت tsetmc.com شوید و سپس با جستجوی واژه “برنج”، نمادهای مربوط به گواهی سپرده کالایی برنج را مشاهده نمایید.

برنج در بازار بورس کالا
نماد گواهی سپرده کالایی برنج طارم در بورس کالا

عدد چهار رقمی که در انتهای نماد نوشته شده است، تاریخ سررسید گواهی سپرده‌ کالایی آن است. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌شود، در حال حاضر تنها یک نماد گواهی سپرده‌ کالایی برنج طارم قابل معامله وجود دارد که سررسید آن، تیرماه ماه  سال 1402 است.

لازم به ذکر است که گواهی سپرده کالایی برنج طارم، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 15 قابل معامله است.

بیشتر بخوانید: صندوق مبتنی بر سپرده کالایی چیست؟

سوالات متداول

چگونه می‌توان در بورس کالا برنج را خرید و فروش کرد؟

ابتدا باید در کارگزاری مورد نظر خود ثبت‌نام کرده و کد معاملاتی دریافت کنید. سپس با وارد شدن به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مذکور، عملیات خرید و فروش گواهی سپرده کالایی مورد نظر خود را انجام دهید.

قیمت برنج در بورس کالا چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت برنج در بورس کالا توسط کشاورزان تعیین می‌شود. همانطور که می‌دانید؛ قیمت‌ها در بازار بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و خود بورس در مکانیزم کشف قیمت، هیچ دخالتی ندارد. در بورس کالا نیز به همین شکل است؛ یعنی کشاورزان و مصرف کنندگان، قیمت عرضه و تقاضا را تعیین کرده و زمانی که قیمت عرضه و تقاضا برابر شد، معامله بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود.

حداقل میزان برنج برای دریافت فیزیکی آن از انبار کالا چه مقدار باید باشد؟

کمترین میزان برای تحویل برنج 100 کیلوگرم است. در صورتی که مقدار گواهی‌های کالایی شما کمتر از این میزان باشد، انبار امکان تحویل به شما را نخواهد داشت.

سخن پایانی

بورس کالا، بازاری است که فروشندگان و تولیدکنندگان، محصولات خود را در آن عرضه می‌کنند. علاوه بر پسته، زعفران، زیره و … برنج طارم نیز از جمله محصولاتی است که در بورس کالا عرضه شده و امکان خرید آن وجود دارد. امکان خرید برنج از بورس کالا برای تمام افراد فراهم شده و هر کسی می‌تواند گواهی سپرده کالایی برنج طارم را حداقل برای 1 کیلوگرم، از بورس کالا خریداری نماید.

علاوه بر این؛ کلیه دارندگان برنج طارم با مشخصات کیفی تعیین شده توسط بورس کالا، برای فروش برنج خود از طریق بازار سرمایه، بایستی در وهله اول به انبار معرفی شده مراجعه نمایند. سپس با انجام مراحل اداری پذیرش محصول در انبار، کالای خود را به انبار سپرده و در ازای آن، قبض انبار دریافت نمایند. قبض انبار در واقع همان گواهی سپرده کالایی برنج طارم است که می‌توان آن را در بازار بورس به فروش رساند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی بورس کالا

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx