حساب وکالتی بورس کالا چیست؟ + آموزش افتتاح حساب وکالتی

حساب وکالتی بورس کالا

اگر شما هم از جمله فعالان بازار بورس هستید؛ قطعا می‌دانید که برای انجام معاملات و تامین مبالغ آن در بورس کالا، ابتدا باید حساب کاربری خود را شارژ کنید.

این کار معمولا از طریق سامانه کارگزاری و پرداخت به وسیله درگاه بانکی انجام می‌شود. اما یک روش ساده‌تر نیز وجود دارد و آن هم استفاده از حساب وکالتی بورس کالا است.

حساب‌های وکالتی در بورس کالا کاربرد بسیار زیادی دارند و چنانچه طرفین معامله قصد انجام معامله و پرداخت وجه را داشته باشند، می‌توانند با معرفی حساب وکالتی به کارگزاری این کار را خیلی راحت انجام دهند.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا مفهوم حساب وکالتی و نحوه افتتاح آن را مورد بررسی قرار دهیم.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

حساب وکالتی بورس کالا، یک نوع حساب بانکی است که مشتریان باید برای واریز وجوه پیش‌پرداخت، با مراجعه به یکی از بانک‌های منتخب، نسبت به افتتاح آن اقدام ‌می‌کنند.

حساب وکالتی، راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها در بورس کالا، مستقیما از حساب بانکی شما برداشت شود.

به عبارت دیگر؛ در حساب وکالتی، به بورس کالا وکالت داده می‌شود وجوه واریزی مشتری را مسدود کند تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدودی به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل شود.

حال اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای تصویری خرید خودرو در بورس کالا [جدیدترین جزئیات]

اهمیت حساب وکالتی

براساس دستورالعمل ثبت سفارش در بورس کالا، لازم است که تمامی نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری، از طریق انتقال بین حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری انجام شود.

از این رو هرگونه انتقال وجه از روش‌های دیگر ممنوع و غیرقانونی خواهد بود. به این ترتیب؛ حساب وکالتی، راهی مناسب برای انتقال وجه پیش‌پرداخت به حساب کارگزاری است.

نحوه افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

افتتاح حساب وکالتی برای افرادی که قصد خرید از بورس کالا یا سرمایه‌گذاری در آن را دارند، ضروری است.

جهت افتتاح حساب وکالتی، ابتدا باید از طریق یکی از کارگزری‌های معتبر و فعال در بازار بورس، کد معاملاتی بورس کالا دریافت نمایید.

بعد از این مرحله؛ کارگزاری مورد نظر، به شما یک معرفی نامه می‌دهد که بایستی آن را نزد یکی از بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات حساب وکالتی برده و نسبت به افتتاح حساب وکالتی خود اقدام نمایید.

بعد از افتتاح حساب وکالتی، لازم است آن را به کارگزاری منتخب خود معرفی کنید.

لیست کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید

بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات حساب وکالتی

درباره بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات حساب وکالتی باید بگوییم که همه بانک‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و تنها تعداد مشخصی از بانک‌ها هستند که امکان افتتاح حساب وکالتی را برای شما فراهم می‌کنند.

علاوه بر این؛ جهت ثبت سفارش برای معرفی حساب وکالتی از سوی بانک به کارگزاری‌ها، سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای وجود دارد که دسترسی آن متعلق به کارگزاری‌ها است.

در این سامانه مشتریان می‌توانند پس از افتتاح حساب، با مراجعه به کارگزاری و اعلام مشخصات خود، فرآیند افتتاح حساب وکالتی بورس خود را نهایی کنند.

در ادامه لینک شروع فرآیند وکالتی کردن حساب در بانک‌های مختلف را جهت رفاه حال شما عزیزان قرار داده‌ایم:

افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

تعداد حساب وکالتی قابل افتتاح

محدودیتی جهت افتتاح حساب وکالتی برای مشتریان وجود ندارد و شما می‌توانید به تعداد تمام کارگزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات، اقدام به افتتاح حساب وکالتی نمایید.

اما این نکته مهم است که برای هر کارگزاری، تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی وجود دارد. به عبارت دیگر؛ امکان تعریف بیش از یک حساب وکالتی نزد یک کارگزاری برای شما وجود ندارد.

علاوه بر این؛ افرادی که دارای چک برگشتی هستند، امکان افتتاح حساب وکالتی بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی مشترک را نخواهند داشت.

دقت داشته باشید که نوع حساب مشتری یا حساب مبدا، باید از نوع پس‌انداز یا سپرده کوتاه‌مدت باشد و حتماً به نام شخصی باشد که قصد معامله در بورس کالا را دارد.

از طرفی؛ حساب مقصد یا حسابی که به نام کارگزاری است و وجوه پیش پرداخت به آن واریز می‌شود نیز باید حساب جاری باشد. 

تفاوت حساب وکالتی بورس کالا با حساب غیر وکالتی چیست؟

حساب غیر وکالتی، همان حساب نزد کارگزاری است. اگر شما از این حساب برای معاملات خود استفاده کنید؛ هنگام ثبت سفارش، مسدودی غیر وکالتی برای‌تان ثبت خواهد شد.

اما حساب وکالتی همان حسابی است که با حساب کارگزاری لینک شده است. در صورتی که از این شیوه در معاملات خود استفاده کنید؛ هنگام ثبت سفارش، مسدودی وکالتی برای شما ثبت خواهد شد.

به عبارت دیگر؛ در این روش وجه مورد نیاز مستقیما و توسط کارگزاری در حساب‌تان مسدود می‌شود.

مزایای حساب وکالتی چیست؟

از مهم‌ترین مزایای حساب وکالتی، صرفه‌جویی در زمان و پرهیز از انجام فرآیند شارژ حساب، دریافت و پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به آن است.

شما با اتصال حساب بانکی خود به ‌حساب کارگزاری، از واریز کردن مداوم به پنل کاربری جهت ثبت سفارش‌های جدید بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیاز می‌شوید.

به این ترتیب می‌توانید با سرعت بالا، بدون نیاز به پرداخت آنلاین و تنها با کسر مبالغ سفارش به‌ صورت مستقیم از حساب‌تان، سفارش‌های خود را ثبت کنید.  

سوالات متداول

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

حساب وکالتی، راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها در بورس کالا، مستقیما از حساب بانکی شما برداشت شود. به عبارت دیگر؛ در حساب وکالتی، به بورس کالا وکالت داده می‌شود وجوه واریزی مشتری را مسدود کند تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدودی به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل شود.

چرا افتتاح حساب وکالتی اهمیت دارد؟

براساس دستورالعمل ثبت سفارش در بورس کالا، تمامی نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری، از طریق انتقال بین حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری انجام می‌شود و به‌کارگیری روش‌های دیگر، غیرقانونی است. بنابراین؛ حساب وکالتی، راهی مناسب برای انتقال وجه پیش‌پرداخت به حساب کارگزاری است.

چه تعداد حساب وکالتی قابل افتتاح است؟

محدودیتی جهت افتتاح حساب وکالتی برای مشتریان وجود ندارد و شما می‌توانید به تعداد تمام کارگزاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات، اقدام به افتتاح حساب وکالتی نمایید. اما این نکته مهم است که برای هر کارگزاری، تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی وجود دارد.

حساب وکالتی باید چه نوع حسابی باشد؟

نوع حساب مشتری یا حساب مبدا، باید از نوع پس‌انداز یا سپرده کوتاه‌مدت باشد و حتماً به نام شخصی باشد که قصد معامله در بورس کالا را دارد. از طرفی؛ حسابی که به نام کارگزاری است و وجوه پیش پرداخت به آن واریز می‌شود نیز باید حساب جاری باشد.

سخن پایانی

منظور از حساب وکالتی حسابی است که به حساب کارگزاری متصل می‌شود.

با این کار؛ شما به کارگزاری وکالت می‌دهید تا مبلغ مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب‌تان مسدود کند و دیگر نیازی به شارژ حساب معاملاتی خود نخواهید داشت.

حساب‌های وکالتی بورس به مشتریان این امکان را می‌دهند که بدون انجام فرآیند پرداخت پول، مبلغ سفارش‌ها به طور مستقیم از حساب وکالتی معرفی شده مشتری، توسط کارگزاری کسر شود.

برای استفاده از حساب وکالتی لازم است درخواست خود را به شعب کارگزاری منتخب خود ارائه دهید و فرم‌های لازم را نزد بانک ببرید.

پس از انجام عملیات در بانک، به پذیرش شعب کارگزاری مراجعه کرده و در نهایت حساب‌تان را به حساب کارگزاری متصل کنید.

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره مفهوم و کاربرد حساب وکالتی بورس کالا صحبت کردیم و نحوه افتتاح این حساب را برای شما شرح دادیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش مقدماتی بورس کالا

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx