بررسی جامع ارز دیجیتال پای نتورک (Pi Network)

ارز دیجیتال پای

پای نتورک یکی از پروژه‌های نسبتاً جدید در بازار ارزهای دیجیتال است که در سال 2018 راه اندازی شد. شبکه نتورک تا این لحظه ارز خود را عرضه نکرده و خرید و فروش ارز دیجیتال پای امکان پذیر نیست اما سرمایه گذاران می‌توانند با دانلود اپلیکیشن پای نتورک به استخراج این ارز بپردازند.

سؤالی که در مورد ارز دیجیتال پای زیاد پرسیده می‌شود این است که آیا ارز پای کلاه‌برداری است یا نه؟ در ادامه این مطلب به طور مفصل در مورد این ارز دیجیتال و ابهامات مربوط به آن صحبت خواهیم کرد.

پای نتورک چیست؟

ارز دیجیتالی پای نتورک (Pi Network) در سال 2018 توسط نیکولاس کوکالیس (Nicolas Kokkalis) و چنگدیاو فن (Chengdiao Fan) راه اندازی شد. ارز پای نتورک در ابتدا طی تلاشی برای دسترسی ساده‌تر به ارز‌های دیجیتال منتشر شد. علاوه بر دسترسی ساده‌تر، این ارز دیجیتال به دنبال این است که از طریق فرایند استخراج و سیستم‌های مدیریتی، ارز دیجیتال خود را به کاربران بیشتری معرفی کند.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد با استخراج ارز دیجیتال (با کامپیوتر و لپ‌تاپ شخصی)

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ارز دیجیتال Pi امکان استخراج توکن‌ها در گوشی موبایل است. بر خلاف بسیاری از ارز‌های دیجیتال، کاربران به راحتی می‌توانند از طریق گوشی خود به استخراج ارز Pi بپردازند.

تنها کاربرانی که به این اپلیکیشن دعوت شوند می‌توانند در فرایند ماینینگ شرکت کنند. اپلیکیشن ماینینگ پای را می‌توان در گوشی‌های اندروید و IOS نصب کرد و پس از آن کاربران برای شرکت فعال در استخراج ارز پای باید هر روز وارد اپلیکیشن شده و اعلام حضور کنند.

ارز دیجیتال پای نتورک از زمان راه اندازی در سال 2018 تا کنون جامعه بزرگی از کاربران و سرمایه گذاران به نام « Pioneers » را به خود جلب کرده است. اعضای این جامعه هر سال افزایش یافته است به طوری که در سال 2022 اعضای این جامعه به 33 میلیون نفر رسیده است!

شرکت کنندگان این شبکه در فرایند ماینینگ ممکن است وظایف مختلفی بر عهده بگیرند که بسته به نقش هر کاربر میزان پاداش استخراج متفاوت خواهد بود.

تاریخچه توسعه ارز پای نتورک

نیکولاس کوکالیس (Nicolas Kokkalis) و چنگدیاو فن (Chengdiao Fan) دو نفر از محققین دانشگاه استنفورد، ارز دیجیتال پای را توسعه و راه اندازی کردند. این دو از سال 2018 با هدف ایجاد یک ارز دیجیتال برای استفاده روزانه افراد، شروع به توسعه این شبکه کردند. در نهایت آن‌ها، وایت پیپر و اپلیکیشن این شبکه را در 14 مه 2019 منتشر کردند.

در حال حاضر، کوکالیس و فن هر دو مدیریت این شبکه را بر عهده دارند. کوکالیس مدیر بخش فناوری و فن مدیر محصولات است.

عملکرد ارز دیجیتال پای نتورک چگونه است؟

پای نتورک برای مرحله بتا (Beta)، یک سیستم ماینینگ را در گوشی‌های موبایل ارائه خواهد داد که با راه اندازی شبکه اصلی پای، منتشر خواهد شد. در حال حاضر، کاربران از طریق گوشی‌های موبایل خود می‌توانند در فرایند استخراج و تائید بلاک شرکت کنند.

کاربران موبایل، هنگامی که به صورت فعال در فرایند ماینینگ شرکت می‌کنند، به یک یا چند گره (Nodes) متصل می‌شوند. پاداش استخراج بلاک‌ها میان صاحبان نود‌ها (Node Owners) و ماینر‌های موبایل تقسیم می‌شود.

در شبکه پای کاربران چهار نقش مختلف را بر عهده دارند:

  1. پاینیر (Pioneer): کاربرانی که با زدن گزینه رعدوبرق (lightning) در اپلیکیشن شروع به استخراج ارز پای نتورک می‌کنند.
  2. کانتریبیوتر (Contributor): کاربرانی که با دعوت 3 تا 5 کاربر دیگر به مجموعه خود هر ساعت 0/2 پای بیشتر دریافت می‌کنند.
  3. امباسدور (Ambassador): کاربرانی که از طریق کد دعوت به دیگر کاربران بیش از 25 درصد پای بیشتر استخراج می‌کنند.
  4. نود (Node): کاربرانی که نرم افزار پای نتورک را در کامپیوتر خود نصب و اجرا می‌کنند. این نرم افزار در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار دارد.

الگوریتم اجماع پای نتورک

ارز دیجیتالی پای نتورک از پروتکل اجماع استلار (SCP) برای اجماع شبکه خود استفاده می‌کند. این الگوریتم اجماع توسط دیوید مازیرس (David Mazières) توسعه یافت که از  مکانیسم تحمل خطای بیزانس برای به روز رسانی به یک دفتر توزیع شده دقیق و قابل اعتماد استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

پروتکل SCP یک سیستم رأی گیری را در شبکه‌ها ارائه می‌دهد. در این سیستم رأی گیری، گره‌های شبکه روی اعتبار بلاک‌ها رأی گیری می‌کنند و تعیین می‌کنند که کدام بلاک‌ها استخراج شوند. در واقع در این شبکه‌ها، بلاک‌ها تنها زمانی استخراج می‌شوند که اکثریت ماینر‌ها رأی گیری کرده و با هم بر سر استخراج آن اتفاق نظر داشته باشند.

الگوریتم اجماع SCP اگرچه بر خلاف اثبات کار با محیط زیست سازگار است و به انرژی زیادی برای استخراج نیاز ندارد اما به دلیل متمرکز بودن انتقادات زیادی به آن وارد شده است.

اقتصاد توکنی و سیستم پاداش دهی ارز پای نتورک

ارز PI توکن بومی شبکه پای نتورک است و کاربران این شبکه از طریق فرایند استخراج توکن‌های پای را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. دارندگان ارز پای می‌توانند از کوین‌های خود برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و همچنین استفاده از اپلکیشن‌ها و بازار‌های موجود در اکوسیستم پای استفاده کنیم.

مدل حاکمیت ارز دیجیتال پای نتورک

ارز دیجیتالی پای نتورک یک مدل حاکمیت نیمه دائو (Semi-DAO) ارائه داده است. بر خلاف مدل حاکمیت شناخته شده غیرمتمرکز، شبکه پای از یک سیستم حاکمیتی که تیمی مرکزی آن را مدیریت می‌کند، استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

1 DXwwaUDOwB4hELkxSvZbUw 1
سیستم حاکمیتی ارز دیجیتال Pi مبتنی بر یک سیستم Semi-DAO است

مدل حاکمیت ارز پای به یک سیستم دو فاز که بر تعداد کاربران فعال شبکه متکی است، تقسیم می‌شود. در صورتی که تعداد کاربران فعال شبکه پای کمتر از 5 میلیون باشد، این تیم مستقیماً از جامعه پای نظرات و پیشنهادات آن‌ها را درخواست می‌کند.

تیم پروژه پای از طریق بستر‌هایی که روی اپلیکیشن ماینینگ موبایل و سایر شبکه‌های مجازی ساخته شده است، گفتگوهایی را با جامعه این پروژه خواهند داشت. پیشنهادات کاربران قبل از تصمیم گیری نهایی در نظر گرفته شده و در نهایت تصمیمی که به نفع شبکه باشد اتخاذ می‌شود.

به مرور زمان که تعداد کاربران شبکه افزایش می‌یابد، فاز دوم شبکه پای شروع می‌شود. در این فاز، تیم پروژه یک کمیته شامل شرکت کنندگان خواهد بود. این کمیته مدیریت پیشنهادت جامعه را بر عهده خواهند داشت.

سیستم تست نت و مین نیت

ارز دیجیتال پای نتورک به عنوان یک پروژه تحقیقاتی راه اندازی شد و در اوایل سال 2018 فاز بتا خود را اجرا کرد. تست نت (Testnet) این شبکه دو سال بعد ایجاد شد که به توسعه دهندگان اجازه می‌داد برخی خدمات و سرویس‌ها که در مین نت (Mainnet) ایجاد شده بود را آزمایش کنند.

بعد از مدتی، ارز دیجیتالی پای نتورک مین نت خود را در اواخر سال 2021 راه اندازی کرد. مین نت به پاینیر‌های (Pioneer) این شبکه اجازه می‌دهد کیف پول ارز دیجیتال پای خود را ایجاد کرده و ارز پای را به آن منتقل کنند.

آیا ارز دیجیتالی پای نتورک کلاه‌برداری است؟

اگر به طور کلی بخواهیم در نظر بگیریم با سقوط اخیر بازار در سال 2022 بسیاری از مردم نظر مثبتی درباره ارز‌های دیجیتال ندارند. با این حال، اگر بخواهیم هر کدام از دارایی‌ها را به تنهایی بررسی کنیم می‌بینیم که در این بازار پلتفرم‌های زیادی وجود دارند که جدای از روند قیمتی خوب، خدمات زیادی هم به مردم سراسر جهان ارائه می‌دهند.

به عنوان نمونه بیت‌کوین را در نظر بگیرید. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال جهان است که 13 سال قبل (سال 2009) توسعه و راه اندازی شد. تا چند سال اخیر، کسی نامی از بیت‌کوین نشنیده بود و مسلماً هیچ سرمایه گذاری به آن اعتماد نداشت.

اما می‌بینیم که با گذشت زمان سرمایه گذاران بیشتر و بیشتری به این پروژه روی آوردند و حالا بیت‌کوین به یکی از گران‌ترین و بزرگ‌ترین ارز‌های دیجیتال جهان تبدیل شده است. تصور کنید اگر کسی سال 2009 تنها 10 بیت‌کوین خریداری می‌کرد الآن چه سرمایه بزرگی در دست داشت.

با این وجود، در مقابل بیت‌کوین پروژه‌های زیادی هم وجود دارند که با شکست مواجه شدند یا تنها با هدف کلاه‌برداری از سرمایه گذاران ایجاد شده بودند. علاوه بر این، کلاه‌برداری در تمام حوزه‌ها مشاهده می‌شود و بسیاری از سرمایه گذاران در بازار‌های مختلف با کلاه‌برداران مواجه می‌شوند.

بهترین کار برای سرمایه گذاران این است که قبل از سرمایه گذاری به خوبی درباره ارز دیجیتال مد نظر تحقیق کنند. تا کنون گذارش خاصی مبنی بر کلاه‌برداری بودن ارز دیجیتال پای نتورک مشاهده نشده است اما باز هم این دلیل بر عدم احتیاط نیست.

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

نسل جدید پلتفرم پای نتورک

تیم توسعه دهنده پای در نیوزیلند اخیراً مفهوم جدیدی به نام پل بلاک‌چین (Blockchain bridge) را به جامعه پای نتورک معرفی کرده است. این مفهوم اگرچه چیز جدیدی نیست اما رایج هم نیست. این پل بلاک‌چین پای بریج (PiBridge) نام دارد که در تلاش است تا پلی ارتباطی میان شبکه پای و سایر شبکه‌ها مانند بایننس ایجاد کند.

با ایجاد این پل ارتباطی، ارز پای در دسترس افراد بیشتری در سراسر جهان قرار خواهد گرفت. با دسترسی راحت‌تر، مسلماً تعداد کاربران این شبکه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

از جمله مزایای منحصر به فرد پای بریج می‌توان به تعامل پذیری و مقیاس پذیری اشاره کرد. با استفاده از پای بریج کاربران می‌توانند از خدمات بیشتری از جمله فارمینگ (farming)، استیکینگ (staking)، معاملات ارز‌های دیجیتال مختلف، وام دهی، جمع آوری سرمایه و … استفاده کرد.

خرید ارز دیجیتال پای

در حال حاضر ارز PI در صرافی‌ها لیست نشده است و سرمایه گذاران توانایی خرید ارز دیجیتال PI را ندارد. با این کاربران توانایی ارسال ارز‌های استخراج شده را به یکدیگر دارند.

فروش ارز دیجیتال پای

همان‌طور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم در حال حاضر نه تنها خرید بلکه فروش ارز دیجیتال پای نیز امکان پذیر نیست چرا که این ارز دیجیتال هنوز هم به بازار عرضه نشده است. با این حال، ماینرها به محض عرضه این ارز دیجیتال می‌توانند نسبت به فروش آن اقدام کنند.

آینده ارز دیجیتال پای

اگرچه ممکن است پلتفرم‌های زیادی درباره آینده ارز دیجیتال پای صحبت کنند اما باید در نظر گرفت که این ارز هنوز به بازار عرضه نشده است؛ بنابراین هیچ‌گونه داده‌ای در مورد تاریخچه قیمت و روند آن در دسترس نیست.

ارز‌های دیجیتالی که به باز عرضه شده‌اند تاریخچه قیمت دارند و پلتفرم‌های مختلف و متخصصین با توجه به تاریخچه قیمت، نمودار‌ها و شاخص‌های مختلف، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، میزان عرضه و تقاضا، تخمین‌هایی در مورد آینده آن ارز می‌زنند.

اما وقتی که پای هنوز عرضه نشده است چگونه می‌توان در مورد آینده ارز دیجیتال پای صحبت کرد؟

بنابراین نمی‌توان گفت که آینده ارز دیجیتال پای چگونه خواهد بود. به خصوص که هنوز هم اطلاعات چندانی درباره پلتفرم آن در دسترس نیست.

کیف پول ارز دیجیتال پای

همان‌طور که می‌دانید پای هنوز به بازار عرضه نشده است و از این رو کیف پول ارز دیجیتال پای در دسترس نیست.

با این وجود، در صورت لیست شدن ارز  پای در صرافی‌های مختلف و خرید ارز دیجیتال پای توسط تریدرها، سرمایه گذاران می‌توانند این ارز را در تمام کیف پول‌های معتبر و سازگار با پای ذخیره کنند.

pie wallet
کیف پول Pi هنوز عرضه نشده و قابلیت‌های آن مشخص نیست

بسته به اهداف و سلیقه سرمایه گذار این کیف پول ارز دیجیتال پای می‌تواند آنلاین باشد یا برای امنیت بیشتر می‌توان از نسخه‌های سخت افزاری و آفلاین استفاده کرد.

خطرات سرمایه گذاری در ارز پای چیست؟

در حال حاضر هیچ خطر مالی برای استفاده از ارز دیجیتال Pi وجود ندارد چرا که خرید ارز دیجیتال پای فعلاً امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، اپلیکیشن ارز Pi رایگان است و کاربران با دانلود و نصب آن در گوشی خود می‌توانند بدون نیاز به انجام کوچک‌ترین کاری، ارز Pi را استخراج کنند. با این حال، آیا استخراج ارز پای سودآور است؟

آینده ارز دیجیتال پای هرچه باشد، استخراج آن کاملاً رایگان است و کاربران تنها با زدن یک کلیک در روز می‌توانند به استخراج ارز Pi بپردازند؛ بنابراین می‌توانید تا زمان عرضه ارز دیجیتال Pi آن را در گوشی خود استخراج کنید و در نهایت، زمانی که این ارز به بازار عرضه شد بسته به قیمت آن را بفروشید یا نگه دارید.

با این حال، اگرچه اپلیکیشن پای نتورک، رایگان است اما معایب خود را دارد. به عنوان نمونه برنامه ارز دیجیتالی پای می‌تواند داده‌های شخصی کاربران، داده‌های استفاده شده در برنامه‌ها و … را جهت تبلیغات جمع آوری کند.

از این رو، اپلیکیشن ارز دیجیتال Pi برای افرادی که دوست ندارند داده‌های خود را در اختیار برنامه‌ها و پلتفرم‌ها بگذارند، مناسب نیست.

استخراج ارز دیجیتال پای

کاربران برای استخراج و در نهایت خرید و فروش ارز دیجیتال پای، باید در ابتدا اپلیکیشن پای نتورک را از گوگل پلی یا وب سایت رسمی پای دانلود کنند. پس از دانلود و نصب برنامه ارز دیجیتالی پای مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک حساب کاربری با نام کاربری، رمز عبور و آدرس ایمیل ایجاد کنید.
  • کد دعوت نامه را وارد کنید. در صورتی که کد دعوت نامه ندارید می‌توانید آن را از وب سایت‌های مختلف پیدا کنید.
  • برای شروع استخراج روی علامت رعد و برق بزنید.
  • هر 24 ساعت یک بار وارد برنامه شده و دوباره روی دکمه رعد و برق بزنید.
Pi 1
استخراج ارز دیجیتال Pi از طریق نرم افزار آن روی تلفن های همراه امکان پذیر است

سؤالات متداول

آیا ارز دیجیتال Pi کلاه‌برداری است؟

تا کنون هیچ شواهدی برای کلاه‌برداری بودن پروژه Pi یافت نشده است اما به نظر می‌رسد عرضه توکن پروژه زیادی طولانی شده باشد.

آیا می‌توان توکن‌های پای را خرید؟

از آن جایی که ارز دیجیتال پای در صرافی‌ها لیست نشده، فعلاً امکان خرید آن وجود ندارد.

چگونه می‌توانم ارز دیجیتال پای استخراج کنم؟

استخراج ارز دیجیتال پای به راحتی با تلفن همراه نیز امکان پذیر است. پس از نصب نرم افزار پای و باز کردن حساب کاربری می‌توانید با زدن یک دکمه استخراج ارز پای را شروع کنید.

سخن آخر

ارز پای چیست؟ ارز Pi یک پلتفرم ارز دیجیتال است که تلاش دارد دسترسی کاربران به ارز‌های دیجیتال را ساده‌تر کند. با این حال، ارز دیجیتال Pi هنوز هم به بازار عرضه نشده و در هیچ صرافی فهرست نشده است.

در حال حاضر، کاربران تنها می‌توانند ارز دیجیتال پای را استخراج کنند و امکان خرید یا فروش آن وجود ندارد. فرایند استخراج ارز پای بسیار راحت است و کاربران تنها لازم است که اپلیکیشن آن را دانلود کنند. پس از دانلود اپلیکیشن پای نتورک حساب کاربری ایجاد کرده و کد دعوت را وارد کنید.

حالا تنها لازم است که هر روز 1 بار وارد اپلیکیشن شده و روی گزینه رعد و برق بزنید تا ارز دیجیتال پای نتورک به صورت خودکار در گوشی شما استخراج شود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Kasra

بسیار خوب
این پلتفرم آينده خوبی دارد
در صورت تمایل به عضویت از کد 880294522 استفاده کنید لطفا
شاید این شانس من و شما باشد

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx