چگونه یک وایت پیپر قوی برای پروژه ارز دیجیتال بنویسیم؟

نوشتن وایت پیپر

در هنگام بررسی پروژه‌های ارز دیجیتال اولین جایی که به دنبال شرح فنی پروژه و اهداف آن هستیم، وایت پیپر است. در این صنعت، نوشتن وایت پیپر مناسب برای یک پروژه دیفای یا ارز دیجیتال از هر چیزی مهم‌تر است.

مطمئنا شما در حال حاضر ایده‌‌ای برای پیاده سازی یک پروژه ارز دیجیتال یا توکن کریپتو در ذهن دارید که به فکر نوشتن وایت پیپر قدرتمند برای آن هستید.

سرمایه گذاران پروژه شما با بررسی وایت پیپر پروژه، برای سرمایه گذاری بر روی آن تصمیم گیری می‌کنند. اما این موضوع بدان معنا نیست که سند وایت پیپر را تبدیل به یک روش بازاریابی تهاجمی کنید و دائما پروژه خود را در آن مورد ستایش قرار دهید.

عناوین مطلب:

در ادامه این مقاله، ما به بررسی نحوه نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال خواهیم پرداخت. همچنین شما با مهم‌ترین دانستنی‌ها وایت پیپر‌ها و نکات مهم در طرز نوشتن آن‌ها آشنا خواهید شد.

وایت پیپر چیست؟

قبلا در بورسینس به طور کامل در مورد ماهیت وایت پیپر توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم:

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر‌ها انواع مختلفی دارند. حتی در صنعت کریپتو نیز وایت پیپر‌های پروژه در مراحل مختلف دسته بندی می‌شوند. اما تعریف کلی وایت پیپر را می‌توان این گونه بیان کرد:

وایت پیپر یک سند معرفی پروژه با شرح مشکل و راه‌ حل‌های ارائه شده از سوی پروژه است که با مستندات فنی پشتیبانی می‌شود.

سرمایه گذاران شما در هنگام مطالعه این سند به خوانایی و ظاهر آن نیز اهمیت می‌دهند اما محتوای دقیق و شفاف مهم‌ترین بخش یک وایت پیپر ارز دیجیتال است.

نکاتی قبل از نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال

بسیاری از مردم و توسعه دهندگان توکن‌های ارز دیجیتال برای نوشتن وایت پیپر پروژه به دنبال یک قالب آماده هستند تا صرفا با کپی و پیست آن و پر کردن سرتیتر‌ها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروژه خود را عرضه کنند.

how to write whitepaper 2

این روش، راه مناسبی برای صرفا نوشتن یک وایت پیپر است. اما کیفیت و محتوای فنی وایت پیپر شما با رقبا قابل رقابت نخواهد بود. با این حال تکیه به قالب‌های موجود را می‌توان به عنوان راهنما مورد استفاده قرار داد.

مثلا شما می‌توانید با مطالعه وایت پیپر‌های موجود، در مورد ساختار و نکاتی که در هنگام نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال باید به آن توجه کنید، اطلاعات مفیدی کسب کنید اما کپی برداری از آن‌ها می‌تواند به اعتبار پروژه‌تان صدمه بزند.

اولین اصل در نوشتن وایت پیپر، درک ساختار آن است. شما باید بدانید چرا وایت پیپر می‌نویسید و چه چیز‌هایی باید در آن گنجانده شوند.

در این وایت پیپر مخاطب هدف و دلیل‌های کافی برای ترغیب او به سرمایه گذاری و خرید توکن‌های پروژه‌تان نیز باید لحاظ شود.

با این اوصاف، اگر به دنبال یک راه سریع برای نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال هستید، بهتر است در دیدگاه خود نسبت به این سند مهم تجدید نظر کنید. وایت پیپرها لزوما نباید متشکل از ده‌ها صفحه باشند اما نباید مانند محتوای یک پست اینستاگرامی یا حتی وبلاگ کوتاه و مختصر نوشته شوند.

لحن محتوا و نوع نوشتار نیز اهمیت زیادی دارد. با این که هدف شما در هنگام نوشتن وایت پیپر، ترغیب مخاطب برای سرمایه گذاری بر روی پروژه است اما نباید در مورد ستایش پروژه‌تان زیاده‌‌روی کنید.

مخاطب شما باید در هنگام مطالعه وایت پیپر توکن شما با توجه به مشکل موجود، راه حل و مستندات فنی، برای سرمایه گذاری در آن ترغیب شود.

این لحن کاملا از نوع محتوای تبلیغاتی متفاوت است. شما به عنوان نویسنده وایت پیپر ارز دیجیتال ابتدا باید در مورد مخاطب پروژه به خوبی تحقیق کنید.

پروژه شما برای چه کسب و کار‌ها و افرادی مناسب است؟ آن‌ها در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند؟ این پروژه چگونه می‌تواند به آن‌ها کمک کند؟ ابزارهای مورد استفاده مخاطبان شما چیست؟

به خاطر داشته باشید انجام تحقیقات کافی سنگ بنای نوشتن وایت پیپر قدرتمند است. تحقیقاتی که انجام می‌دهید باید معرفی تیم پروژه، ابعاد فنی خدمات و محصولاتی که توسط توکن کریپتویی شما ارائه می‌شود و این که چرا راه حل شما نسبت به سایرین بهتر است را شامل شود.

در هنگام نوشتن وایت پیپر توکن ارز دیجیتال هیچ جایی برای خطاهای فنی وجود ندارد. شما باید به خوبی در مورد محتوایی که می‌نویسید آگاهی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه ایجاد ارز دیجیتال؛ راهنمای گام به گام ساخت توکن و کوین

ساختار وایت پیپر چگونه است؟

اکنون که می‌دانیم نوشتن وایت پیپر نیازمند انجام تحقیقات و شناخت مخاطب است باید به ساختار وایت پیپر‌های موجود دقت کنیم. هر پروژه ارز دیجیتال یا توکن کریپتو دارای وایت پیپر است.

به طور کلی در سند وایت پیپر در مورد مشکلی که پروژه قصد حل کردن آن را دارد و راه حل‌ها صحبت می‌شود. اما ارائه راه حل بدون مستندات فنی ارزش چندانی ندارد چرا که قابل اثبات نخواهد بود.

کاربران شما در هنگام مطالعه وایت پیپر باید بداند آن‌ها چگونه با پروژه تعامل برقرار می‌کنند و برنامه شما برای آینده چیست.

how to write whitepaper 3

ساختار یک وایت پیپر رایج در دنیای ارز‌های دیجیتال به شکل زیر است.

  • معرفی (Introduction)
  • سلب مسئولیت (Disclaimer)
  • فهرست (Table of contents)
  • معرفی مشکل و بازار (The problem)
  • معرفی محصول و نحوه حل مشکل توسط آن (The Solution)
  • توکن‌های مورد استفاده شامل پاسخ به سوالاتی مانند چه تعداد، چرا، چگونه، چه زمانی و امثال آن.
  • سرمایه جذب شده چگونه استفاده می‌شود
  • معرفی تیم (یا حداقل تخصص‌های آن‌ها)
  • نقشه راه (Roadmap)

قبل از پرداختن به جزئیات هر یک از این بخش‌ها لازم است به دو نکته مهم توجه کنید. نکته اول در زبان نوشتن وایت پیپر است.

همان‌طور که می‌دانید وایت پیپر‌ها در اصل به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند. در هنگام استفاده از لغات و اصطلاحات انگلیسی لازم است به پیش زمینه آن‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال دقت کنید.

به عبارت دیگر نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال در زبان انگلیسی باید به شکل تمیز و خوانا انجام شود. کاربران شما فقط محدود به یک نقطه محدود نیستند و از همه جای دنیا مشتری‌های بالقوه خواهید داشت.

و اما نکته دوم، ساختار معرفی شده در این بخش لزوما به معنای حذف سایر سرفصل‌ها نیست. مسلما در بین این سرتیتر‌ها، عناوین دیگری نیز وجود دارد که برای توصیف پروژه و عملکرد آن باید در هنگام نوشتن وایت پیپر توکن ارز دیجیتال به آن توجه شود. از حذف محتواهای مهم خودداری کنید.

اما کلی گویی و یا طولانی کردن وایت پیپر با محتواهای تکراری و غیر ضروری می‌تواند نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد.

کافیست خود را جای یک سرمایه گذار بالقوه قرار دهید که باید با خواندن این وایت پیپر، در مورد سرمایه گذاری بر روی آن تصمیم گیری کند.

در بخش معرفی چه چیزی بنویسیم؟

اولین بخش در نوشتن وایت پیپر، معرفی یا Introduction است که خواننده با باز کردن وایت پیپر با آن مواجه می‌شود.

لازم است بدانید بخش معرفی اهمیت زیادی دارد چرا که این فرصت را به شما می‌دهد تا با یک پاراگراف، خواننده را متقاعد کنید تا انتهای وایت پیپر همراه شما بماند.

در این بخش به طور دقیق به نکاتی که می‌تواند باعث جلب توجه سرمایه گذار نسبت به پروژه شود تمرکز کنید. البته منظور ما ارائه شعار‌های تبلیغاتی پوچ و جعلی نیست. بلکه باید ماهیت کلی پروژه و اهمیت آن به ساده‌ترین شکل ممکن تعریف شود.

بخش سلب مسئولیت چیست؟

در بخش سلب مسئولیت شما در مورد مسئولیت‌های خود در قبال سرمایه گذاران صحبت خواهید کرد.

برای مثال می‌گویید این پروژه برای حفظ ارزش پول نیست و ما هیچ مسئولیتی در قبال استفاده از آن برای حفظ ارزش پول نسبت به تورم نمی‌پذیریم. البته این یک مثال است و شما باید در مورد مسئولیت‌های خود و تیم‌تان به صورت صریح صحبت کنید.

البته لازم نیست یک صفحه کامل از وایت پیپر را به آن اختصاص دهید بلکه یک پاراگراف نیز گاهی می‌تواند منظور را برساند.

معرفی مشکل یا چالش پیش رو

گاهی اوقات مشکلی که پروژه شما قرار است در حل آن تلاش کند برای کاربران ملموس نیست. به همین دلیل شما باید به طور دقیق و شفاف در مورد مشکل موجود و اهمیت آن صحبت کنید.

how to write whitepaper 4

می‌توان گفت یکی از کلیدی‌ترین بخش‌هایی که باید در هنگام نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال به آن توجه شود، شرح مشکل است. اگر در این بخش نتوانید اهمیت موضوع را برای کاربر روشن کنید، احتمال سرمایه گذاری کاربر بر روی توکن یا ارز دیجیتال شما به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

البته اختصاص 10 صفحه از وایت پیپر برای معرفی مشکل یا چالش پیش‌رو ایده خوبی نیست چرا که نه تنها کاربر نمی‌تواند به راحتی آن را مطالعه کند بلکه درک مشکل به شکل ساده نیز برای او دشوار می‌شود و احتمالا از ادامه مطالعه وایت پیپر منصرف خواهد شد.

معرفی راه حل

اکنون کاربر می‌داند ما در دنیای واقعی یا ارزهای دیجیتال با یک مشکل جدی مواجه هستیم.

حالا راه حل شما برای این مشکل چیست؟ چه خدمات و محصولاتی را برای حل این چالش ارائه می‌دهید؟ آیا راه حل شما می‌تواند به صورت عمده اتخاذ شود؟

پروژه شما قرار است چگونه در ارائه راه حل به کاربران کمک کند. از چه استراتژی‌ و روش‌هایی برای برطرف کردن مشکل استفاده می‌شود و آیا قابل انجام هستند؟

در این بخش نیز شما باید نهایت تلاش خود را برای توصیف شفاف و ساده محتوا به کار ببندید. نحوه استفاده از محصول، کاربری‌های آن، مکانیزم‌های مورد استفاده، نقاط کلیدی پروژه، امنیت راه حل ارائه شده و تاثیر آن در وضعیت بازار از مهم‌ترین عناوینی است که می‌توان در ادامه این بخش به ذکر آن‌ها پرداخت.

مسلما نوشتن ده‌ها صفحه در توصیف مشکل ایده خوبی نیست و باعث خستگی کاربر خواهد شد، بنابراین عناوین را تقسیم کنید. در هنگام نوشتن این بخش باید بدانید مخاطبان شما به دو گروه تقسیم می‌شوند.

دسته اول کسانی هستند که واقعا به دنبال استفاده از راه حل‌های ارائه شده از سوی پروژه شما هستند. برای مثال یک رستوران به دنبال استفاده از توکن شما است. اما دسته دوم سرمایه گذارانی هستند که با تجزیه و تحلیل وایت پیپر پروژه شما به دنبال ارزیابی پتانسیل آن برای رشد قیمت آن در آینده هستند.

بیشتر بخوانید: 8 نکته برای ارزیابی پروژه‌های ICO

شما باید در هنگام شرح راه حل، از هر دو گروه استقبال کنید چرا که سرمایه گذاران دوستان شما هستند و می‌توانند باعث رشد پروژه شما شوند.

معرفی توکن و پرداختن به سوالات

اگر پروژه شما از یک یا چند توکن اختصاصی استفاده می‌کند، در این بخش باید به بررسی دقیق توکنومیک هر یک از آن‌ها بپردازید. نقش هر یک از توکن‌ها و حتی ارزهای دیجیتال بیرونی باید در پروژه شما مشخص باشد.

در این بخش شما به صورت واضح باید نحوه توزیع و عرضه توکن‌ها را توضیح دهید. آیا از استخر‌های ماینینگ استفاده می‌کنید یا پای قرارداد هوشمند در میان است؟ چه مقدار از توکن‌ها در فرایند توکن سوزی از بین رفته‌اند؟ مدل توزیع توکن در عرضه اولیه چگونه است؟

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

آیا رابطه‌ای بین توکن‌های پروژه وجود دارد؟ توکن پروژه در کدام صرافی عرضه می‌شود و از چه مکانیزم‌هایی استفاده می‌کند؟

به طور کلی در این بخش هر چیزی را که یک سرمایه گذار در مورد توکن‌ها باید بداند توضیح می‌دهید. 

استفاده از سرمایه‌های جذب شده

در بخش دیگری از مقاله شما باید به طور کامل در مورد سرمایه‌های جذب شده توسط پروژه اطلاعات کاملی ارائه دهید.

برای مثال اگر شما از روش ICO برای جذب سرمایه استفاده کرده‌اید باید روش توزیع سرمایه را برای کاربران توضیح دهید.

how to write whitepaper 5

مثلا چه میزان از آن صرف استخر نقدینگی می‌شود؟ چه میزان برای توسعه پروژه لحاظ خواهد شد؟ آیا پروژه خزانه دارد و چه مقدار از سرمایه در آن قفل می‌شود؟

گاهی استارت اپ‌های ارز دیجیتال از شتاب دهنده‌های فعال در این زمینه استفاده می‌کنند. اگر پروژه شما نیز شامل این روش جذب سرمایه می‌شود لازم است جزئیات آن را ذکر کنید.

بخش معرفی تیم

در برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال تیم توسعه دهنده پروژه به طور کامل ناشناس هستند. با این حال در بخش وایت پیپر در مورد تخصص آن‌ها توضیح داده شده است.

حتی در چنین حالتی نیز برای نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال، مدیران پروژه این حس را برای کاربران ایجاد می‌کنند که پروژه در دستان تیم فنی متخصصی قرار گرفته و آن‌ها کاملا بر روی پروژه مسلط هستند.

در هنگام نوشتن وایت پیپر شما می‌توانید هویت اعضای اصلی تیم را با هماهنگی آن‌ها در این بخش ذکر کنید. این موضوع کاملا به کاربری و تمایل توسعه دهندگان بستگی دارد.

بخش نقشه راه

طراحی نقشه راه (رود مپ) در واقع یکی از مهم‌ترین گام‌های نوشتن وایت پیپر است که در آن شما باید سرمایه گذار را از داشتن برنامه بلند مدت برای پروژه مطمئن کنید.

البته منظور ما استفاده از برنامه‌های غیرواقعی در آینده پروژه نیست بلکه باید چشم انداز پروژه و نقطه‌ای که دقیقا قرار است تا سال دیگر به آن دست پیدا کند را با ذکر جزئیات بنویسید.

مثلا راه اندازی یک صرافی ارز دیجیتال، راه اندازی سیستم استیک، عرضه پروژه در صرافی متمرکز، رسیدن به 10,000 هولدر و مانند آن برحسب تاریخ اهمیت زیادی دارد.

وقتی سرمایه گذار نقشه راه مورد نظر را با اهدافی که در آن تعیین شده با اقتصاد درون پروژه شما ارزیابی کند، می‌تواند برای سرمایه گذاری تصمیم گیری کند.

ما اکیدا توصیه می‌کنیم از نوشتن اهداف غیرواقعی و کلی گویی پرهیز کنید.

در نوشتن وایت پیپر از چه محتوایی استفاده کنیم؟

نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال برای توسعه دهندگان و تیم‌های مارکتینگ یکی از حساس‌ترین مراحل عرضه و ارائه یک پروژه است. در ابتدای وایت پیپر مسلما باید در مورد مشکل صحبت کنید.

how to write whitepaper 6

اگر مشکل یا چالشی که پروژه شما قرار است با حل کردن آن به کاربران کمک کند را در ابتدای وایت پیپر معرفی نکنید، کاربر نمی‌تواند اهمیت پروژه شما را درک کند.

وقتی “نیاز” به پروژه شما احساس نشود، پروژه برای سرمایه گذاران بالقوه نیز ارزشی نخواهد داشت.

اما در شرح مشکل نباید کلی گویی شود. همچنین باید مخاطب هدف نیز لحاظ شود. برای مثال اگر توکن ارز دیجیتال شما به رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها کمک می‌کند، باید در مورد مشکل آن‌ها صحبت کنید نه کل صنعت کریپتو و چالش‌های آن.

وقتی کاربر با مطالعه بخش “مشکل” وایت پیپر را آغاز کند، شما می‌توانید در ادامه با قرار دادن آمار و ارقام، نمودار‌ها و حقایق او را جذب کنید. زمانیکه بخش مشکل به خوبی توصیف شود، کاربر شما مسلما تا انتهای وایت پیپر توضیحات ارائه شده را دنبال می‌کند.

مسلما قرار دادن فیلم در وایت پیپر امکان پذیر نیست اما تصاویر دقیق از شرح مشکل یا راه حل اهمیت زیادی دارد. مثلا تصویر گرافیکی نمودار یا جریان کاربری پروژه می‌تواند دیدگاه بهتری در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.

اگر سرمایه گذار با خرید توکن پروژه شما از نقطه A به نقطه B حرکت می‌کند و در طول مسیر می‌تواند از ابزار‌های Y و Z استفاده کند، باید آن‌ را به بهترین شکل و در قالب تصاویر نشان دهید.

این موضوع برای شرح پروژه یا راه حل نیز صدق می‌کند. شما می‌توانید با تکیه به نمودار‌ها و تصاویر مربوطه جزئیات را به شکل بهتری برای کاربر به نمایش بگذارید. با این حال توصیه می‌شود در این زمینه نیز زیاده‌روی نکنید.

استفاده پی‌در‌پی از تصاویر و با محتوای متنی کم می‌تواند مضر باشد چرا که کاربر نمی‌تواند به درستی تصمیم گیری کرده و این موضوع سرمایه گذاری او را با مشکل مواجه می‌کند.

فرم و طراحی گرافیکی وایت پیپر باید چگونه باشد؟

زمانی که نوشتن محتوای اصلی وایت پیپر پروژه ارز دیجیتال شما به اتمام رسید، باید نگاهی به قالب و طراحی گرافیکی آن داشته باشیم. اما در هنگام بازخوانی محتوا لازم است موارد ناخوانا را به طور کامل حذف کنید.

اگر پروژه شما برای مخاطبان عمومی جامعه و یک قشر خاص است که هنوز وارد کریپتو نشده‌اند، باید تا حد ممکن در نوشتن وایت پیپر از به کار بردن اصطلاحات پیچیده و کلی پرهیز شود.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات ارز دیجیتال؛ 32 اصطلاح رایج در حوزه کریپتو

بخشی از کاربران شما همیشه کسانی هستند که به تازگی با دنیای کریپتو آشنا شده یا قصد ورود به آن را دارند.

نکته دیگری که باید در هنگام صیغل وایت پیپر لحاظ شود، فضاهای سفید هستند. بسیاری از خوانندگان وایت پیپر ما به خاطر فشرده بودن جملات و خطوط نمی‌توانند وایپ پیپر شما را مطالعه کنند. این موضوع در مورد فاصله‌های زیاد بین متون نیز صدق می‌کند.

شما به عنوان نویسنده وایت پیپر ارز دیجیتال باید از اصول نگارش خوانایی زبان انگلیسی در جهت بهبود خوانایی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید با ارائه فضای خالی کافی به خوانندگان، آن‌ها می‌توانند در بین پاراگراف‌های شما کمی استراحت کنند و نفس بکشند.

تقسیم اطلاعات به سرتیترهای کوتاه‌تر همیشه یکی از راه‌های مناسب برای بهبود مطالعه بوده است.

با در نظر گرفتن این موارد، وایت پیپر شما بدون نیاز به طرح گرافیکی خاصی باید قابل مطالعه و شفاف باشد. قرار نیست با اضافه کردن طرح‌های گرافیکی به وایت پیپر باعث لاپوشانی نقص‌های آن شویم.

how to write whitepaper 7

کمک گرفتن از یک متخصص گرافیک می‌تواند به یکپارچگی گرافیک نمودارها، تصاویر و بدنه سند وایت پیپر کمک کند. آن‌ها می‌توانند از همسو بودن هویت و پیام برندینگ شما در طراحی وایت پیپر اطمینان حاصل کنند.

در طرف دیگر، نادیده گرفتن طرح گرافیکی وایت پیپر در هنگام نوشتن آن می‌تواند منجر به یک تجربه متلاطم از پروژه شود. در هنگام مطالعه وایت پیپر، خواننده ممکن است در به خاطر آوردن نام برند شما یا پروژه ارز دیجیتال مورد نظر دچار مشکل شود.

یک تجربه کاربری نرم و مفید چیزی است که با انجام طراحی زیبا به دست یک متخصص طراحی گرافیک با تجربه امکان پذیر خواهد بود. چنین متخصص‌هایی می‌توانند هویت، مخاطب هدف و اهداف اصلی وایت پیپر را درک کرده و برای آن پیشنهاد‌هایی در جهت بهبود تجربه کاربری خواننده ارائه دهند.

به طور کلی استفاده از طرح‌های گرافیک یکپارچه می‌تواند در هنگام نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال به افزایش کیفیت آن کمک کند.

وایت پیپر من باید چند صفحه باشد؟

قبل از پرداختن به تعداد صفحات وایت پیپر لازم است بدانید هیچ استانداردی از سوی هیچ نهاد یا سازمانی برای نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال ارائه نشده است.

اطلاعات موجود همگی ناشی از بازخورد و ارزیابی وایت پیپر‌ها از سوی انجمن‌های مختلف ارز دیجیتال است که ما را به این نقطه رسانده‌ است.

وایت پیپر بیت‌کوین که توسط ساتوشی ناکاماتو ارائه شد فقط دارای 8 صفحه بود. او در این 8 صفحه مشکل و راه حل را به شکل واضح بیان کرده است.

طول استاندارد رایج وایت پیپر‌های فعلی معمولا 25 صفحه با در نظر گرفتن تصاویر و قالب وایت پیپر است.

در برخی از پروژه‌های دیفای یا بازی‌های کریپتو که مکانیک‌های پیچیده‌ای در پروژه گنجانده شده است برای توضیح فنی آن‌ها معمولا طول وایت پیپر به 100 صفحه نیز می‌رسد.

با این حال 25 صفحه برای یک وایت پیپر توکن ارز دیجیتال به نظر عدد مناسبی است و خواننده می‌تواند به راحتی آن را مطالعه کند. لازم به ذکر است فونت و فاصله خطوط تاثیر مستقیمی در تعداد صفحات دارند که در اینجا حالت نگارش به صورت استاندارد در نظر گرفته شده است.

وایت پیپر‌ها معمولا در قالب فایل‌های PDF و زبان انگلیسی عرضه می‌شوند. با این حال در برخی از پروژه‌های بزرگ دیده شده وایت پیپر در قالب یک ساب دامنه و حالت ویکی ارائه شده است.

بومی سازی وایت پیپیر

در برخی از پروژه‌ها به خصوص میم کوین‌ها احتمالا متوجه چند زبانه بودن آن‌ها شده‌اید.

مسلما وایت پیپر شما باید در بهترین کیفیت به زبان انگلیسی ارائه شود. اما پس از آن‌ می‌توانید با تحلیل بازار، کشور‌های دیگری نیز به آن اضافه کنید.

تکنولوژی بلاک‌چین جهانی است و کاربرهای شما مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد. این موضوع باعث بروز چالش‌های زیادی در هدف گذاری مخاطبان شده است. هر کشور فرهنگ و واقعیت‌های خود را دارد که حتی در زبان و گویش آن‌ها بازتاب یافته است.

how to write whitepaper 8

در چنین مواقعی تکیه بر بومی سازی (Localization) وایت پیپر می‌تواند شما را نجات دهد. البته منظور ما این نیست که نسخه انگلیسی وایت پیپر را به گوگل ترنسلیت بدهید و آن را بومی کنید.

در هنگام بومی سازی و ترجمه وایت پیپر برای زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف شما باید به حفظ کیفیت محتوا دقت کنید. در فرایند بومی سازی وایت پیپر برای یک فرهنگ خاص شما باید به مثال‌های رایج در آن فرهنگ، قیاس‌ها و هنجار‌های اجتماعی آن‌ها دقت کنید.

مسلما بومی سازی برای یک زبان و فرهنگ خاص نیازمند داشتن یک متخصص از آن کشور است که این موضوع می‌تواند برای شما مشمول هزینه سنگین باشد اما با توجه به تمرکز بر روی یک بازار، ارزشش را دارد.

در بین میم کوین‌های موجود ما موارد زیادی را در ارائه وایت پیپر فارسی مشاهده می‌کنیم که نشان دهنده تمرکز آن‌ها بر روی مخاطبان فارسی زبان و ایرانی است.

بیشتر بخوانید: میم‌کوین (Memecoin) چیست؟ تاریخچه و معرفی مهم‌ترین میم کوین‌ها

چه عواملی باعث تمایز یک وایت پیپر خوب می‌شود؟

نوشتن یک وایت پیپر خوب فرایند زمان‌بر و حساس است.

به خاطر داشته باشید اولین جایی که کاربران و حتی وبسایت‌های نقد و بررسی به سراغ آن می‌روند، وایت پیپر پروژه شماست به همین دلیل باید نهایت تلاش خود را در حفظ کیفیت آن به کار ببندید.

در اینجا به مهم‌ترین فاکتور‌هایی که می‌تواند باعث تمایز یک وایت پیپر خوب شود اشاره خواهیم کرد.

  • وایت پیپر خوب معمولا دارای فهرست است. فهرست به ناوبری و تجربه کاربری کاربر کمک می‌کند و در وایت پیپرهای طولانی باید لحاظ شود.
  • جزئیات پروژه و ابعاد فنی آن باید به طور کامل تشریح شوند. وایت پیپر شما نباید مبهم و اسرار آمیز باشد تا کاربر یا سرمایه گذاران بالقوه مجبور به کشف جزئیات فنی شوند.
  • نویسنده وایت پیپر باید از مهارت‌های کپی رایتینگ خوبی برای نوشتن وایت پیپر توکن ارز دیجیتال برخوردار باشد. این موضوع به حفظ توجه کاربر کمک می‌کند اما نباید در آن زیاده‌روی شود.
  • از نظر مستندات فنی و آمار ارقام، باید متقاعد کننده و حرفه‌ای باشد. مستندات فنی باید پشتوانه حرف‌های شما باشند.
  • لحن نگارش و انسجام محتوا در سراسر وایت پیپر باید حفظ شود. استفاده از چندین مترجم برای نوشتن وایت پیپر می‌تواند مشکل ساز باشد.

نکاتی برای نوشتن یک وایت پیپر حرفه‌ای

واقعیت این است نوشتن یک وایت پیپر حرفه‌ای نیازمند تمرین، مطالعه و تحقیق فراوان است.

شما به عنوان نویسنده و محقق وایت پیپر باید پروژه‌های معتبر زیادی را بررسی کنید. برای مثال بررسی وایت پیپر پروژه‌هایی نظیر اتریوم، بیت‌کوین و کاردانو می‌تواند شروع خوبی باشد.

how to write whitepaper 9

وایت پیپر میم‌ کوین‌ها نیز از خلاقیت‌های جالبی برخوردار است که خوانندگان را به سرمایه گذاران بالقوه تبدیل می‌کند.

اما در دنیای ارزهای دیجیتال، همه ما بر روی یک اصل توافق داریم؛ وایت پیپر ارز دیجیتال حساس‌ترین بخش معرفی پروژه است. در همه پروژه‌های موفق، وایت پیپر آن‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها در وایت پیپر خود می‌توانید از بروز مشکلات جلوگیری کرده و کیفیت خروجی کار را افزایش دهید:

  • از استعاره، کنایه و به طور کلی چیزهایی که در حوزه جنسیت و نژاد می‌تواند باعث سو برداشت شود تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید.
  • از کلمات بلند انگلیسی برای تشریح یک موضوع استفاده نکنید. کلمات کوتاه همیشه گزینه بهتری برای ساده سازی محتوا هستند.
  • از جملات انفعالی استفاده نکنید.
  • از کلمات خارجی، علمی یا اصطلاحات تخصصی که باعث سردرگمی کاربر می‌شود استفاده نکنید. از اصطلاحات رایج انگلیسی برای نوشتن وایت پیپر بهره ببرید.
  • از شعارهای تبلیغاتی تهاجمی یا غیرواقعی استفاده نکنید.
  • از کلی گویی یا پرداختن به مفاهیم دنیای کریپتو به صورت پیوسته پرهیز کنید. اصل موضوع را بیان کنید.
  • از اعداد و ارقام واقعی با منابع معتبر استفاده شود. تکیه به گزارش‌های تایید نشده نتیجه‌ دلخواه شما را نخواهد داشت.
  • بیش از حد پروژه را مورد ستایش قرار ندهید. در واقع وایت پیپر جایی برای ستایش پروژه نیست بلکه باید به ابعاد فنی و شرح محصول پرداخت.
  • از حدس، گمان و احتمالات پرهیز کنید.
  • هدف گذاری مخاطب و انتخاب آن اولین کاری است که باید انجام دهید.
  • هرگز رویکرد “معرفی مشکل، ارائه راه حل و اثبات” را فراموش نکنید.
  • مزایای پروژه خود را نسبت به سایرین بدون ستایش و نگاه بدبینی بیان کنید.
  • در هنگام نوشتن وایت پیپر و پس از آن، از وجود مشکلات گرامری و نگارشی مطمئن شوید.
  • از طراح گرافیک، کپی رایتر و نویسندگان باتجربه کمک بگیرید.

سوالات متداول

چگونه وایت پیپر بنویسم؟

برای نوشتن وایت پیپر باید ابتدا مخاطب خود را هدف گذاری کنید. با شناخت مخاطب، باید تحقیقات کافی برای معرفی مشکل، شرح راه حل و ابعاد فنی آن ارائه دهید. توجه به اصول نگارشی و کپی رایتینگ در نوشتن وایت پیپر اهمیت زیادی دارد.

وایت پیپر ارز دیجیتال معمولا چند صفحه است؟

وایت پیپر ارز دیجیتال معمولا از 8 تا 25 صفحه متغیر است. با این حال پروژه‌های دیفای ممکن است وایت پیپر 100 صفحه‌ای ارائه دهند.

ساختار استاندارد یک وایت پیپر چگونه است؟

تاکنون ساختار استانداردی برای وایت پیپرها ایجاد نشده است. اما به طور کلی، معرفی مشکل و سپس ارائه راهکار و اثبات حل آن می‌تواند یک ایده جذاب برای نوشتن وایت پیپر باشد.

نتیجه گیری

نوشتن وایت پیپر برای توکن ارز دیجیتال کاری نیست که با یک کپی پیست بتوان آن را انجام داد. با توجه به هدف پروژه ارز دیجیتال، باید برای مخاطبان هدف خود برنامه ریزی کنید. در این مسیر اولین گام شناخته آن‌هاست.

پس از شناخت مخاطب، برای نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال باید تحقیقات گسترده‌ای در زمینه معرفی مشکل و ارائه راه حل انجام دهید. برای درک بهتر وایت پیپر‌ها، پروژه‌های محبوب را مورد بررسی قرار دهید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx