اصطلاحات ارز دیجیتال؛ 32 اصطلاح رایج در حوزه کریپتو

اصطلاحات ارزهای دیجیتال

اگر می‌خواهید متون مرتبط با دنیای ارزهای دیجیتال را مطالعه کرده و به نحو احسن از آن‌ها استفاده کنید، باید با اصطلاحات ارز دیجیتال به خوبی آشنا باشید.

اصطلاحات ارزهای دیجیتال بسیار گسترده بوده و توضیح مفصل هرکدام از آن‌ها خارج از حوصله یک مقاله است به همین دلیل در این مطلب مهم‌ترین اصطلاحات رایج ارز دیجیتال را گرد هم آورده‌ایم تا راهنمای مناسبی برای مخاطبان تازه وارد یا حتی کهنه کار باشد.

1. Bag holder یا Shitcoiner

معمولاً به افرادی گفته می‌شود که در ارزهای ارزان ‌قیمت که عموما یک پروژه واقعی و معتبر نیستند سرمایه‌گذاری می‌کنند به امید اینکه به سودی هنگفت برسند ولی در نهایت تا زمانی که این ارز کاملاً ارزش خود را از دست می‌دهد آن را نگهداری می‌کنند.

عناوین مطلب:

این اصطلاح ارز دیجیتال بیشتر توسط طرفداران بیتکوین (بیت‌کوین ماکسیمالیست) به افرادی که به خرید و فروش و نگهداری آلتکوین‌ها اعتقاد دارند گفته می‌شود.

2. Shitcoin

Shitcoin به ارزهایی اطلاق می‌شود که ارزش بازار آن‌ها بسیار پایین بوده و در میان انبوه ارزهای دیجیتال به چشم نمی‌آیند. احتمال این که نام یک Shitcoin خاص را شنیده باشید بسیار پایین است. هر روزه تعداد زیادی از Shitcoin‌ها به وجود آمده و تعداد زیادی از آن‌ها نیز به کلی از دنیای کریپتو حذف می‌شوند.

3. BTD

BTD مخفف جمله «Buy the Dip» بوده که یکی از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال است. مفهوم این است که ارز دیجیتال مورد نظر را در کف قیمت خریداری کنید. کف قیمت جایی است که انتظار می‌رود قیمت از آن پایین‌تر نیاید.

بیشتر بخوانید: استراتژی خرید در کف (Buy The Dip) چیست؟ [همراه با مثال]

4. DYOR

مخفف عبارت «Do Your Own Research» یعنی خودت تحقیق کن. وقتی یک نفر پاسخ سؤال یا پیشنهادی را می‌دهد، گاهی از این اصطلاح استفاده می‌کند تا شخص خواننده صرفاً به خاطر گفته‌های شخص دست به اقدامی نزند و خود نیز تحقیق کند؛ به این ترتیب شخص پاسخ دهنده، مسئولیت را از دوش خود برمی‌دارد.

این اصطلاح غیر از حوزه ارزهای دیجیتال، در سایر زمینه‌ها نیز به کار برده می‌شود.

5. Exit Scam

این اصطلاح یکی از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال است که قصد فریب و کلاه‌برداری دارند. در این حالت، پروژه پس از این که مقداری سرمایه جمع آوری کرد، دارایی‌های کاربران و سرمایه‌گذاران را برداشته و پروژه به طول کامل منحل می‌شود. این اصطلاح در ICO‌ها زیاد بکار برده می‌شود.

6. Fiat

پول رایج کشورها (مانند دلار، یورو، ریال) که توسط دولت‌ها چاپ و توزیع می‌شود. (پول بی‌پشتوانه)

7. FOMO

مخفف «Fear of Missing Out» یعنی ترس از دست دادن فرصت.

وقتی یک ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری وارد یک فاز رشد شارپ و سریع می‌شود، ترس به جا ماندن از قافله و از دست دادن فرصت به قسمتی از معامله گران چیره شده و سعی می‌کنند سریعاً خود را وارد این جریان سود کنند.

برخی‌ها از این ترفند برای اجرای Pump and Dump استفاده می‌کنند. در Pump and Dump افرادی یک ارز را انتخاب کرده و قیمت آن را به‌صورت مصنوعی و گروهی بالا می‌برند و سایر افراد وقتی می‌بینند یک ارز به‌طور ناگهانی شروع به رشد کرده، با تصور اینکه این رشد پایدار است آن را می‌خرند ولی در واقع گرفتار یک Pump and Dump گروهی شده‌اند و قیمت ارز معمولاً پس از رسیدن به یک میزان خاص، در مدت زمان کوتاهی به سرعت پایین آمده و خریداران متحمل سنگینی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا فکر می‌کنید فرصت سرمایه گذاری در بیت‌کوین را از دست داده‌اید؟

8. FUD

مخفف «Fear, Uncertainty, and Doubt» به معنای ترس، بلاتکلیفی و تردید است.

این شرایط احساسی ممکن است در سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به دلایل مختلف روی دهد. گاهی اوقات افرادی با انتشار اخبار منفی و شایعاتی مانند کلاه‌برداری بودن یا هک شدن یک ارز خاص، در تلاش هستند FUD را در ذهن افراد ایجاد کنند.

گاهی اوقات هدف از این کار این است که افراد زیادی شروع به فروش ارز کنند و قیمت ارز پایین بیاید تا موقعیت مناسب برای سودجویان جهت خرید ارز مربوطه فراهم شود.

9. HODL

در اصل همان کلمه HOLD به معنای نگهداری است و این‌طور که گفته می‌شود اولین بار توسط شخصی در وب‌سایت Bitcointalkدر سال 2013 به کار رفته و عمداً به اشتباه نوشته شده است. پس از آن به یکی از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال در بین معامله گران و سرمایه‌گذاران درآمده است.

اصطلاح HODL به معنای نگهداری سهام در بازارهای نزولی است. زمانی که معامله گران و سرمایه‌گذاران دچار زیان می‌شوند اما سهام خود را به امید بازگشت قیمت‌ها و جبران زیان یا حتی کسب سود، از اصطلاح HODL استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه هولدر (Holder) بهتری در بازار ارزهای دیجیتال باشیم؟

10. Moon

کلمه MOON به معنای ماه است. اغلب رشد بسیار زیاد یک ارز را رسیدن به ماه تشبیه می‌کنند. معمولاً زمانی که افرادی برای رشد ارزی که خریداری کرده‌اند شور و اشتیاق دارند این کلمه و اصطلاحاتی مانند To the Moon یا Mooning را به کار می‌برند.

بیشتر اوقات این شور و اشتیاق فقط یک توهم و خوش‌بینی نسبت به آینده است.

11. Pump and Dump

این اصطلاح را در یک عبارت می‌توان خلاصه کرد: بالا بردن مصنوعی قیمت به‌طور ناگهانی و فروش ارز و خارج شدن از آن.

روشی است که در آن، افرادی با هم قرار می‌گذارند تا در لحظه مشخصی شروع به خرید یک ارز دیجیتال در یک صرافی مشخص کنند و با افزایش تقاضا به‌طور ناگهانی قیمت ارز را افزایش دهند و بعد در ساعت مشخصی اقدام به فروش کنند.

این روشی غیراخلاقی است که متأسفانه این روزها در برخی پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و گاه و بیگاه کانال‌های تلگرام پامپ اند دامپ را می‌بینیم.

روش کار این کانال‌ها و گروه‌های مجازی این است که در یک ساعت از قبل مشخص شده، ارزی که قرار است پامپ شود (بالا برده شود) را اعلام می‌کنند و بقیه اعضا هم به‌صورت ناگهانی اقدام به خرید آن ارز در صرافی مشخص شده می‌کنند. بعد از این کار، پس از اینکه رشد مناسبی در قیمت ارز اتفاق افتاد اعضای گروه یا کانال ارز را می‌فروشند.

البته بیشتر pump and dump‌ها به این سادگی نیست و افراد سودجو برنامه‌ریزی زیادی برای بالا بردن قیمت انجام می‌دهند. غالب شرکت کنندگان در این فرآیند دچار زیان می‌شوند چرا که نمی‌توانند در زمان مناسب نسبت به فروش اقدام کنند. حتی اگر به اندازه کافی سریع باشید، بدانید که ممکن است گروه‌های اجرا کننده Pump and Dump همه اطلاعات را در اختیار شما قرار ندهند.

12. Rekt

کوتاه شده کلمه «Wrecked» و به معنای به فنا رفتن و از دست دادن میزان زیادی سرمایه است.

زمانی که تریدرها یا سرمایه‌گذاران زیان سنگینی متحمل می‌شوند برای آن‌ها به کار برده می‌شود.

13. Whale

Whale به معنای نهنگ است و این اصطلاح از جمله اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. چنان چه یک شخص یا گروه بیش از 5 درصد کل دارایی یک ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشد، یک نهنگ محسوب می‌شود. در این حالت، نهنگ می‌تواند اثرات قابل توجهی روی ارز دیجیتال مربوطه داشته و می‌تواند روی تعیین قیمت ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.

اصطلاح نهنگ بیشتر برای ارز بیت‌کوین استفاده می‌شود چرا که بارها شاهد تغییرات قیمت بیت‌کوین به دنبال تصمیم نهنگ‌های آن بوده‌ایم.

14. حمله 51 درصدی

چنان چه بیش از نصف توان محاسباتی یا هش ریت ماینینگ (mining hash rate) در اختیار یک شخص یا گروه خاص باشد، یک حمله 51 درصدی در جریان است.

15. Altcoin

به جز بیت‌کوین به تمامی ارزهای دیجیتال آلت کوین (Altcoin) گفته می‌شود. ارزهای دیجیتالی اعم از اتریوم، ریپل، کاردانو، سولانا و … همه و همه در دسته Altcoin‌ها جای می‌گیرند.

16. کیف پول سرد (Cold wallet)

کیف پول‌های سرد که تحت عنوان کیف پول‌های سخت افزاری نیز شناخته می‌شوند، دسته‌ای از کیف پول‌های فیزیکی هستند که برای ذخیره سازی و نگهداری ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌شود.

17. کیف پول گرم (Hot Wallet)

کیف پول‌های گرم یا همان کیف پول‌های دیجیتال، یک فضای مجازی برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال هستند که توسط صرافی‌ها یا سایر شرکت‌ها ساخته می‌شوند. این فضاهای دیجیتال از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا در مقابل حملات سایبری مقاوم باشند.

18. DApp

DApp مخفف عبارت Decentralized Application یا همان نرم افزار غیرمتمرکز است. نرم افزارهای غیرمتمرکز برای استفاده بهینه و راحت از فضای بلاک‌چین ساخته می‌شوند که امنیت و سرعت بالایی دارند. نرم افزارهای غیرمتمرکز توسط شخص یا شرکت خاصی کنترل نمی‌شوند و برای ارتباط اشخاص در آن نیازی به واسطه نیست.

19. دیفای (DeFi)

DeFi که مخفف عبارت Decentralized Finance به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. در امور مالی غیرمتمرکز کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه تراکنش‌های خود را انجام دهند. در نظام مالی سنتی و متمرکز شما برای انتقال وجه به حساب فرد دیگر، باید از طریق بانک اقدام کنید تا پول از حساب شما در یک بانک خاص به حساب فرد گیرنده در بانک دیگری منتقل شود. در این میان بانک‌ها واسطه هستند و قسمتی از هزینه تراکنش به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

در دیفای از آن جایی که تراکنش‌ها به صورت مستقیم و بدون نیاز به واسطه انجام می‌گیرد، سرعت تراکنش‌ها بالاتر و هزینه آن‌ها به مراتب کمتر خواهد بود.

20. DAO

DAO مخفف عبارت Decentralized Autonomous Organization به معنای «سازمان خودمختار غیرمتمرکز» است.

بیشتر بخوانید: آموزش ایجاد DAO! + معرفی نمونه‌های موفق

DAO‌ها گروهی از افراد هستند که با همکاری یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشخص تحت قوانین خاصی که از پیش تعیین شده سعی و تلاش می‌کنند. پروژه بیت‌کوین اولین نمونه DAO در دنیای ارزهای دیجیتال است.

21. Double Spend

Double Spend یا خرج شدن مجدد یک نوع کلاه‌برداری دنیای ارزهای دیجیتال است که خصوصاً در رابطه با بیتکوین رخ می‌دهد. در این حالت ممکن است یک ارز دیجیتال بیش از یک بار برای خرید و فروش استفاده شود. امروزه به لطف بلاک‌چین و تائید شدن تراکنش‌های در شبکه بلاک‌چین، Double Spend تا حد زیادی کنترل می‌شود.

22. Fork

Fork به حالتی گفته می‌شود که یک پروژه ارز دیجیتال پروتکل مالکیتی و مدیریتی خود را تغییر می‌دهد و منجر به یک دوگانگی در سیستم می‌شود. در این حالت اصطلاحاً Fork رخ می‌دهد. Fork‌ها به دو دسته Soft و Hard تقسیم می‌شوند. در Soft Fork، نرم افزار پروتکل مدیریتی تغییر می‌کند و قابلیت بازگشت به تنظیمات اولیه وجود دارد. Hard Fork زمانی اتفاق می‌افتد که تمامی گره (Node)‌های شبکه بروز رسانی شده و شبکه به طور کلی عوض می‌شود.

23. Gas

به هزینه‌ای که برای تراکنش‌ها در شبکه اتریوم پرداخت می‌شود gas گفته می‌شود. gas در قالب توکن اتر به اعتبار سنج‌ها (Validators) پرداخت می‌شود. اعتبار سنج‌ها همان کاربرانی هستند که محاسبات شبکه اتریوم را با استفاده از ابزارها و سیستم‌های خود انجام می‌دهند و در ازای کار خود پاداش دریافت می‌کنند.

24. Hash

چنان چه در بلاک‌چین اطلاعات را وارد یک الگوریتم خاص کنیم، جوابی که دریافت می‌کنیم یک رشته عبارت متشکل از اعداد و حروف خواهد بود که به آن Hash گفته می‌شود. Hash‌ها کاملاً منحصر به فرد بوده و هرکدام حاوی اطلاعات خاصی هستند.

Hash‌ها نقش حیاتی در بلاک‌چین دارند چرا که از تغییر و دست‌کاری اطلاعات در شبکه بلاک‌چین جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هش ریت (Hashrate) چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

25. ICO

ICO یا همان عرضه اولیه سکه یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است که باید با آن آشنا باشید. اغلب پروژه‌های کریپتو برای جمع آوری بودجه مورد نیاز خود، در ابتدا قسمتی از توکن‌های خود را طی یک ICO پیش فروش می‌کنند. در این حالت سرمایه جمع آوری شده برای توسعه شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب مرتبط: راهنمای کامل عرضه اولیه سکه (ICO)

26. NFT

توکن‌های غیر مثلی که تحت عنوان NFT شناخته می‌شوند، نمونه‌ای از دارایی‌های دیجیتال هستند که ممکن است در هر پلتفرمی خرید و فروش شوند از بازی‌های کامپیوتری گرفته تا صرافی‌های کریپتو. این دارایی‌ها در کیف پول‌های دیجیتال یا کیف پول‌های سخت افزاری قابل نگهداری بوده و در یکی دو سال گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند.

27. Meme coin

Meme coin به ارزهای دیجیتالی اطلاق می‌شود که بر پایه یک Meme‌ها در قالب شوخی ساخته می‌شوند اما دوج کوین (Dogecoin) که یکی از مهم‌ترین میم کوین‌ها است به ما نشان داد که علی رغم ضعف در بستر‌های سخت افزاری و نرم افزاری، میم کوین‌ها می‌توانند با حمایت خریداران خود به رشد قابل توجهی دست یابند.

28. پروتکل اجماع

پروتکل اجماع در بلاک‌چین پروتکلی است که مطابق آن تمام گره (Node)‌های شبکه با یکدیگر برای اعتبارسنجی یک بلاک جدید و یا نحوه پردازش تراکنش‌ها توافق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

29. Proof of Work یا PoW

Proof of Work یک پروتکل اجماع دنیای کریپتو و از رایج‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است. در این پروتکل اجماع محاسبات شبکه توسط کاربران (به اصطلاح ماینر) انجام می‌شود.

در این حالت کاربران با استفاده از کامپیوترهایی با توان محاسباتی بالا به یک کد Hash 64 حرفی دست می‌یابند. بدین صورت کاربران یک بلاک به شبکه بلاک‌چین اضافه می‌کنند و چنانچه اعتبار بلاک جدید توسط تمامی سیستم‌های متصل به شبکه تائید شود، کاربر یا کاربرانی که این بلاک جدید را به وجود آورده‌اند پاداشی در قالب توکن بومی شبکه دریافت می‌کنند.

خرید ابزار ماینینگ هزینه بر بوده و پروتکل اجماع PoW انرژی برق بسیاری مصرف می‌کند. این پروتکل در بلاک‌چین‌های قدیمی‌تر مانند بیتکوین و اتریوم استفاده می‌شود و بلاک‌چین‌های جدید به پروتکل اجماع Proof of Stake مجهز شده‌اند.

30. Proof of Stake یا PoS

Proof of Work نوع دیگر پروتکل اجماع است که در آن کاربران برای ایجاد یک بلاک جدید در زنجیره بلاک‌چین، دارایی‌های خود را در قالب دارایی در خود شبکه سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این حالت به ازای همکاری که با شبکه دارید، به صورت دوره‌ای سود کسب می‌کنید.

پروتکل اجماع PoS انرژی برق چندانی نیاز نداشته و با محیط زیست سازگاری به مراتب بیشتری دارد به همین دلیل بلاک‌چین‌های جدید از این پروتکل استفاده می‌کنند.

31. Stablecoin

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آن‌ها ثابت بوده و تغییر نمی‌کند. در غالب موارد قیمت هر واحد از استیبل کوین‌ها معادل یک دلار آمریکا است اما این یک قانون ثابت نیست.

32. WhitePaper

چنانچه به تحقیق در مورد ارزهای دیجیتال علاقه دارید، WhitePaper جزو اصطلاحات اساسی ارزهای دیجیتال برای شما خواهد بود. Whitepaper یک سند رسمی است که تمامی مشخصات، جزئیات و برنامه‌های یک پروژه ارزهای دیجیتال در آن قید می‌شود.

سؤالات متداول

اصطلاحات ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال همانند هر حوزه دیگری از امور مالی دارای اصطلاحات مخصوص به خود هستند. بعضی از این اصطلاحات ممکن است در بورس یا فارکس نیز کاربرد داشته باشند.

چرا باید با اصطلاحات ارز دیجیتال آشنا باشیم؟

برای دانش کافی در مورد ارزهای دیجیتال و مطالعه مقالات مرتبط با آن‌ها یا Whitepaper پروژه‌های کریپتو باید ابتدا با اصطلاحات به کار برده شده آشنا بود.

کدام اصطلاحات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟

اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال که به صورت روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود مهم‌ترین آن‌ها هستند. در این مطلب 32 مورد از مهم‌ترین و رایج‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال را گردآوری کردیم.

سخن آخر

آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از مطالعه متون این حوزه بهتر است به خوبی با آن‌ها آشنا باشیم. ممکن است تعداد اصطلاحات ارز دیجیتال زیاد باشد اما به مرور می‌توان با تمامی آن‌ها آشنا شد. پس از آشنایی با اصطلاحات عمومی می‌توانید با اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

8 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
همراه

مرسی
عالی بود

م.م

باسلام
ama که در سایت هایی مثل coindarنوشته شده یعنی چه؟
یعنی یه سری اصطلاحات داره، اونا رو لطفا توضیح بدید
ممنون

حسین اعظمی

سلام.مرسی از ارائه مطالب خوبتون.برای بنده خیلی خیلی خیلی مفید بود.

امینی

ممنون از مطلبتون. این جمله اولتو به جای زبان نوشته شده زمان/ خواستم بهتون بگم که اصلاح کنید
هر جامعه‌ای زمان مخصوص به خود را دارد و شاید بکار بردن آن زبان نشانه‌ای از تعلق داشتن به آن جامعه تلقی شو

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
8
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx