لایت پیپر (Litepaper) چیست و چه کاربردی دارد؟

لایت پیپر

لایت پیپر (Litepaper) نسخه‌ای کوتاه و خلاصه از وایت پیپر است که برای کاربران و سرمایه‌گذاران یک چشم‌انداز درباره اهداف و آینده پروژه ارائه می‌کند.

معمولاً برای راه‌اندازی یک پروژه بلاک‌چین از وایت پیپر استفاده می‌شود که یک سند تقریباً ضروری در دنیای کریپتو محسوب می‌شود. مشهورترین وایت پیپر در تاریخ ارزهای دیجیتال هم سپید نامه بیت‌کوین است که توسط ساتوشی ناکاموتو در 31 اکتبر 2008 منتشر شده است.

در این مطلب از بورسینس قصد داریم مفهوم لایت پیپر، تفاوت آن با وایت پیپر و راهنمای کامل درباره نحوه ایجاد آن را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری بیشتری در حوزه ارز دیجیتال هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عناوین مطلب:

برای شروع در حوزه ارزهای دیجیتال کلیک کنید!

تفاوت لایت پیپر و وایت پیپر چیست؟

بااینکه وایت پیپرها همچنان منبع ارزشمندی از اطلاعات در مورد یک پروژه دیجیتال هستند، ممکن است خواندن یک سند 60 صفحه‌ای برای بیشتر افراد بخصوص سرمایه‌گذاران، کاربردی نباشد.

همچنین در وایت پیپرها معمولاً جنبه‌های فنی یک پروژه به‌طور کامل توضیح داده می‌شود. وایت پیپر معمولاً برای افرادی که علاقه‌مند به فناوری بلاک‌چین و ارز دیجیتال هستند می‌تواند یک راهنمای کامل و جامع باشد. بنابراین می‌توان گفت برای همه افراد مناسب نخواهد بود.

مقایسه وایت پیپر با لایت پیپر
تفاوت وایت پیپر و لایت پیپر

لایت پیپر قرار است یک نسخه سبک‌تر از وایت پیپر باشد. درواقع مانند تریلر یک فیلم، یک مقاله کوتاه اما با جزئیات کافی در مورد پروژه است تا علاقه خوانندگانش را برانگیزد.

اما وایت پیپر بسیار شبیه به یک مقاله دانشگاهی طولانی، کامل و فنی است. وایت پیپر یک پروژه ارز دیجیتال یک رکورد کاملاً مستند از تمام جزئیاتی است که سرمایه‌گذاران باید در مورد پروژه بدانند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک وایت پیپر قوی برای پروژه ارز دیجیتال بنویسیم؟

هدف از ایجاد لایت پیپر ارائه تمام جزئیات اساسی در مورد پروژه است و درعین‌حال تلاش می‌کند همه‌چیز را به‌طور خلاصه بیان کند. به‌این‌ترتیب لایت پیپر می‌تواند برای افرادی که علاقه‌ای به خواندن مقاله‌های فنی ندارند، جذاب باشد.

در جدول زیر یک مقایسه سریع از تفاوت‌های کلیدی وایت پیپر و لایت پیپر خواهیم داشت:

عنوان
وایت پیپر
لایت پیپر
بخش‌های معمول
خلاصه برنامه اجرایی
مدل و راه‌حل کسب‌وکار
کاربران و سرمایه‌گذاران بالقوه
توکنومیک
تحلیل بازار
چشم‌انداز رقابتی
استراتژی بازاریابی برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های رشد
نحوه توزیع توکن اعضای تیم
مقدمه
بیان مسئله
راه‌حل مشکل
ارقام خلاصه‌تر از بازار
جزئیات توکن
سابقه و پیشینه تیم
وب‌سایت و اطلاعات تماس
جزئیات نرم‌افزار
تعداد صفحه به‌طورمعمول
10 الی 60 صفحه
3 الی 12 صفحه
نحوه نوشتار
فنی، اداری، شامل اطلاعات
غیر فنی، محاوره‌ای، انگیزه‌بخش

چگونه یک لایت پیپر بنویسیم؟

معمولاً زمانی که ارز دیجیتال یا محصول شما در حوزه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال آماده شد و درباره آن مطمئن بودید، بهترین زمان برای نوشتن لایت پیپر زمانی است که قصد ارائه عرضه اولیه کوین (ICO) دارید.

بسیار معمول است که توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال همان وایت پیپر پروژه را با حذف موارد فنی و چند مورد دیگر، تبدیل به لایت پیپر می‌کنند. اما پیشنهاد می‌کنیم شما این کار را انجام ندهید چراکه تخصصی نیست.

شما باید نوشتن لایت پیپر را به‌عنوان اولین گام مهم خود پیش از انجام ICO تلقی کنید. نوشتن لایت پیپر به معنای واقعی می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند یا کاملاً آن را از بین ببرد.

درواقع لایت پیپر اولین برخورد سرمایه‌گذار بالقوه با ایده‌های پشت پروژه، کارهای داخلی، برنامه‌ها و موارد دیگر مرتبط با پروژه خواهد بود.

بااین‌وجود تصور کنید اگر بخواهید به جای ایجاد یک لایت پیپر همان وایت پیپر را با حجمی کم در دسترس مخاطبان خود قرار دهید، این موضوع می‌تواند تمام تلاش‌های شما را نابود کند.

البته به خاطر داشته باشید که علاوه بر ایجاد یک لایت پیپر مناسب شما باید بازاریابی و تبلیغات به‌موقع و کافی برای پروژه خود انجام دهید.

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم تعداد کمی از افراد لایت پیپر شما را خواهند خواند، چراکه فضای ارز دیجیتال با سرعت زیادی در حال پیشروی است. به همین دلیل مردم نمی‌خواهند زمان خود را صرف خواندن مطلبی کنند که احتمالاً در آن سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.

شما باید در Litepaper پروژه خود بسیار شفاف در مورد پروژه ارز دیجیتال، هدف محصول، نحوه استفاده از فناوری بلاک‌چین در پروژه و نحوه پشتیبانی و اقتصاد توکن صحبت کنید.

همچنین لایت پیپر باید حاوی اطلاعاتی در مورد تیم فعلی، محصول، موارد استفاده و برنامه‌های کاربردی، و همچنین بودجه و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده باشد.

تا آنجا که ممکن است، سعی کنید لایت پیپر و وایت پیپر خود را از نظر سبک، زبان و لحن نوشتاری به شکلی مشابه بنویسید. هدف این است که خواننده را ترغیب کنید از لایت پیپر به سمت مطالعه وایت پیپر حرکت کند.

به همین دلیل، همان تیم یا شخصی که وایت پیپر شما را نوشته است، در حالت ایده‌آل باید مسئول نوشتن لایت پیپر نیز باشد.

فرمت لایت پیپر باید چطور باشد؟

از نظر طول، یک لایت پیپر در حالت ایده‌آل باید تا حد امکان مختصر باشد و تمام ایده‌های کلیدی را در هفت تا هشت صفحه خلاصه کند.

دقیقاً همان‌طور که انیشتین گفته: “اگر نمی‌توانید آن را به‌سادگی توضیح دهید، به‌اندازه کافی آن را درک نمی‌کنید”، یک مقاله خوب باید مختصر و درعین‌حال جذاب و آموزنده باشد. بنابراین، اگر بتوانید آن را در پنج تا شش صفحه انجام دهید، بهتر است.

حداکثر تعداد صفحه لایت پیپر باید 10 تا 12 صفحه باشد. اگر وسوسه می‌شوید که تمام جزئیات را در Litepaper پروژه بیاورید، باید به خاطر داشته باشید که هدف آن افشای همه اطلاعات در یک حرکت نیست.

شما می‌خواهید “جرقه‌ای” را در افراد ایجاد کنید که آن‌ها را ترغیب کند تا درباره پروژه بیشتر بدانند و آن‌ها را به خواندن وایت پیپر سوق دهد.

در بخش بعدی، یک طرح کلی و توضیح مفصلی از اجزایی که به‌طور ایده‌آل باید در لایت پیپر خود داشته باشید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چه مواردی را باید در لایت پیپر بنویسیم؟

در حالت ایده‌آل، شما باید یک خلاصه مناسب از ایده کسب‌وکار خود، مشکلی که به آن می‌پردازید، بازار و اندازه آن، ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد پروژه خود و سایر جزئیات مرتبط داشته باشید.

همچنین در مورد سرمایه‌ای که قرار است جمع‌آوری کنید و نحوه استفاده از آن صحبت کنید.

تا حد امکان از نوشتن فرمول‌های پیچیده‌ای که مخاطبان عمومی شما نمی‌فهمند، دوری کنید و از توضیح بیش‌ازحد آن اجتناب کنید. سعی کنید موارد ضروری را بنویسید و از زیاده‌گویی پرهیز کنید.

در زیر اجزای ایده‌آل یک لایت پیپر استاندارد را مشاهده می‌کنید:

اجزای اصلی یک لایت پیپر

توجه داشته باشید که ممکن است جزئیات یا نقاط موردعلاقه دیگری وجود داشته باشد که ممکن است بخواهید بسته به پروژه خود اضافه کنید.

به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان بخش‌های مستقل اضافه کنید یا آن‌ها را در مرتبط‌ترین قسمت بیاورید.

1. مقدمه

معرفی یا مقدمه شما درواقع خلاصه‌ای از کل پروژه شماست.

مقدمه خود را تا حد امکان ساده بیان کنید و درعین‌حال جذاب بنویسید. هنگام نوشتن آن، ضرب‌المثل شکسپیر را به خاطر بسپارید، “اختصار روح شوخ طبعی است.”

بااینکه ممکن است وسوسه شوید که خوانندگان خود را از نکات فنی آگاه کنید و آن‌ها را شگفت‌زده کنید، فعلاً از اصطلاحات یا زبان فنی دوری کنید. در وایت پیپر به‌اندازه کافی فرصت خواهید داشت تا درباره نکات فنی به میزان کافی اطلاعات به مخاطب خود بدهید.

ایجاد مقدمه بسیار مهم است زیرا لحن کل مقاله را تعیین می‌کند. از زبان واضح و مختصر استفاده کنید و بر آنچه پروژه شما را منحصربه‌فرد می‌کند تمرکز کنید. هدف شما این است که خواننده را ترغیب کنید تا از مقدمه به بخش‌های دیگر و درنهایت به سرمایه‌گذاری روی پروژه شما حرکت کند.

به‌عنوان‌مثالی از یک لایت پیپر استاندارد می‌توانید مقدمه لایت پیپر پالیگان را مشاهده کنید که در صفحه اول صرفا به این موضوع اشاره می‌کند که یک راهکار برای بلاک‌چین اتریوم ارائه می‌کند.

2. طرح کلی مشکل

در این بخش مشکل (یا مشکلاتی) که پروژه شما قصد دارد به آن رسیدگی کند را بازگو می‌کنید.

باز هم، بدون پرداختن به جزئیات فنی زیاد، به خوانندگان کمک کنید تا از آنچه پروژه شما انجام خواهد داد مطلع شوند. با ترسیم سناریوهای واقعی به نحوه بهره‌مندی آن‌ها از پروژه و مسائلی که پروژه شما آسان‌تر می‌کند، بپردازید.

در این بخش، همچنین باید با نشان دادن اینکه چند نفر در اکوسیستم با مشکلاتی که می‌خواهید حل کنید سر و کار دارند و بر میزان بزرگی بازار تأکید کنید. سعی کنید تا حد امکان از زبان توصیفی و گویا استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که درحالی‌که شما با پروژه خود و چگونگی پیشگام بودن آن آشنا هستید، مخاطبان شما (هنوز) با آن آشنا نیستند. بنابراین، به آن‌ها کمک کنید تا از طریق این بخش به درک روشنی از آن دست یابند.

در صفحه اول لایت پیپر پالیگان به چالش‌های موجود در بلاک‌چین اتریوم اشاره شده و بیان می‌کند:

«بلاک‌چین اتریوم یک بلاک‌چین توسعه‌یافته و کاربردی است اما محدودیت‌هایی شامل تجربه کاربری ضعیف، هزینه تراکنش زیاد، توان عملیاتی کم و غیره را دارد.»

می‌بینیم که در این لایت پیپر به شکلی هنرمندانه در ابتدا به چالش‌های موجود در بلاک‌چین اتریوم پرداخته‌شده و در ادامه به ارائه راهکاری که پالیگان برای مشکلات ارائه می‌کند، می‌پردازد که در بخش بعدی بررسی می‌کنیم.

3. چگونه می‌خواهید مشکل را حل کنید

در این بخش، توضیح دهید که پروژه شما دقیقاً چگونه می‌خواهد مشکلاتی را که در بخش قبل بیان شد، حل کند. نیازی به نوشتن فرمول‌های پیچیده نیست مگر اینکه کاملاً برای توضیح شما ضروری باشد.

توضیح دهید که راه‌حل شما چگونه عمل می‌کند، چه چیزی آن را منحصربه‌فرد می‌کند و چگونه ارزشی باورنکردنی برای کاربران فراهم می‌کند. این بخش اهمیت زیادی دارد و جایی است که باید بیشترین انرژی را صرف نوشتن آن کنید.

در مورد اینکه بازار فعلی چقدر می‌تواند بزرگ‌تر شود و راه‌حل‌های دیگر که از پروژه فعلی شما سرچشمه می‌گیرند، صحبت کنید. به‌عنوان‌مثال، به اکوسیستم اتریوم فکر کنید که بسیار رشد کرده و راه را برای ساخت پلتفرم‌های مختلف روی آن هموار کرده است.

در این مورد باز هم می‌توانید از لایت پیپر پالیگان الگوبرداری کنید. پالیگان در بخش ارائه راهکار به شکلی کاملاً خلاصه بیان می‌کند که چه راهکاری را برای مشکلات بیان‌شده در بخش قبلی ارائه می‌کند.

4. ارائه اعداد و ارقام در لایت پیپر

اینجا جایی است که می‌توانید اعداد را در لایت پیپر خود بیاورید.

از آمارهای مرتبط برای اثبات ادعاهای خود استفاده کنید و از این موضوع حمایت کنید که راه‌حل شما (پروژه) واقعاً راه‌حلی هوشمندانه، امیدوارکننده و قابل‌اجرا است.

این بخش جایی است که می‌توانید پیشنهاد خود را بررسی کنید. با ارائه هرچه بیشتر داده‌های مرتبط، به خوانندگان خود کمک می‌کنید دقیقاً ببینند چرا راه‌حل شما جواب می‌دهد.

lite2
ارائه اعداد و ارقام در لایت پیپر

5. جزئیات ارز دیجیتال

جزئیات واضحی را در مورد ارز دیجیتالی که می‌فروشید درج کنید. ن

حوه استفاده از آن در سیستم، سقف عرضه و همچنین جزئیات مدل فروش توکن مورداستفاده را مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر از حراج هلندی استفاده می‌کنید، دارای سقف یا بدون سقف با نرخ‌های ثابت یا مدل دیگری برای فروش توکن خواهید داشت، همه را ذکر کنید.

در صورت وجود، برنامه‌های خود را برای انجام پیش‌فروش یا فروش خصوصی قبل از راه‌اندازی ذکر کنید. مطمئن شوید که مدل فروش توکن شما به‌طور یکسان برای اعضای جامعه و سرمایه‌گذاران جذاب است.

از زبان مختصر و واضح استفاده کنید و به خواننده کمک کنید تا بفهمد که چگونه از ارز دیجیتال استفاده خواهد شد. استفاده از سناریوهای واقعی در اینجا ممکن است ایده خوبی باشد.

lite3
بیان جزئیات ارز دیجیتال در وایت پیپر

هدف این بخش این است که به خواننده تصویری از اینکه پروژه چگونه پیش خواهد رفت و فروش توکن امیدوارکننده است ارائه دهد.

lite4
لایت پیپر توکن DOT

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

6. تاریخچه و پیشینه تیم

تاریخچه و اعتبار تیم شما چیزی است که سرمایه‌گذاران به آن نگاه می‌کنند. ترکیب متنوعی از تخصص‌ها در تیم، سوابق اعضای تیم، موفقیت‌های قبلی و سایر اطلاعات مرتبط را در این بخش ذکر کنید.

ازآنجایی‌که شما در حال راه‌اندازی پروژه در فضای ارز دیجیتال هستید، مسلم است که هر بنیان‌گذار باید حضور آنلاین ثابتی داشته باشد.

بنیان‌گذاران همچنین باید درک کنند که مردم به یک تاریخچه آنلاین قابل‌تأیید از تجربیات تیم نیاز دارند. این دیدگاه عمومی دقیق به پروژه مشروعیت می‌بخشد.

شفافیت در این زمینه همچنین هرگونه نگرانی در مورد تقلب را برطرف می‌کند. ICO ها به دلیل کلاه‌برداری‌های گسترده‌ای که هزاران نفر را فریب داده‌اند، وجهه بسیار بدی پیدا کرده‌اند.

با توجه به اینکه کلاهبرداران می‌توانند به‌راحتی یک وب‌سایت جعلی راه‌اندازی کنند، ارزهای دیجیتال را جمع‌آوری کنند و بعد از کلاه‌برداری هرگز ردی از آن‌ها قابل‌تشخیص نباشد، کار را کمی سخت می کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای شناسایی ICO های جعلی و کلاهبردار

در این مورد باز هم می‌توانید لایت پیپر پولکادات را مشاهده کنید که هم اطلاعات تیم پروژه و هم اطلاعات مشاوران پروژه را به‌صورت کاملاً شفاف به همراه تصاویر آن‌ها منتشر کرده است.

7. وب‌سایت و اطلاعات تماس

این بخش بسیار مهم است زیرا کاربران و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به اینجا می‌روند تا درباره پروژه شما بیشتر بدانند.

تیم خود را از طریق پلتفرم‌های مختلف در دسترس قرار دهید و مطمئن شوید که وب‌سایت شما حاوی تمام اطلاعات مرتبطی است که ممکن است کاربران به آن نیاز داشته باشند.

lite5
ارائه اطلاعات وبسایت در لایت پیپر

توصیه می‌شود برای تجربه کاربری بهتر از لینک‌های جاسازی شده استفاده کنید. کپی پیست URL ها توسط خوانندگان ممکن است باعث شود علاقه خود را از دست بدهند یا کلاً فراموش کنند که وارد وب‌سایت شما شوند. هدف شما این است که سفر کاربر را تا حد امکان آسان و روان کنید.

مطمئن شوید که مردم می‌توانند شما را به‌راحتی پیدا کنند. فراموش نکنید که همه کانال‌های خود مانند Slack، دیسکورد، تلگرام، ردیت، فیسبوک، توییتر و غیره را در دسترس کاربران قرار دهید. به یاد داشته باشید که جامعه هر شرکتی به خصوص شرکت‌های مرتبط به حوزه بلاک‌چین بسیار اهمیت دارد.

8. جزئیات نرم‌افزار

این بخش به جزئیات فنی مورد نیاز برای آزمایش پروژه شما اختصاص دارد.

به‌عنوان‌مثال، اگر پروژه شما نیاز به دانلود کیف پول یا نرم‌افزار مشتری دارد، حتماً پیوندهای مرتبط با دستورالعمل‌های سریع را اضافه کنید.

این یکی از آخرین مراحل حیاتی سفر خواننده شماست و در حالت ایده‌آل، آن‌ها می‌خواهند پروژه شما را پس از خواندن مقاله آزمایش کنند.

جزئیات کامل و لینک‌های مربوط به نرم‌افزار، تست را آسان‌تر می‌کند و اطمینان می‌دهد که کاربران نرم‌افزار مناسب را دانلود می‌کنند و آن‌ها را از هرگونه هرزنامه یا نسخه‌های مخرب دور می‌کنند.

نکات مهم برای نوشتن لایت پیپر

مانند هر نوشته دیگری برای نوشتن لایت پیپر، هیچ قانون سختی وجود ندارد.

ازآنجایی‌که این نوشته یک نسخه خلاقانه‌تر از وایت پیپر شماست، دستورالعمل‌های نوشتاری خاصی وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از اینکه نوشته شما علاقه خوانندگانتان را جلب می‌کند، از آن‌ها پیروی کنید.

در ادامه فهرستی از دستورالعمل‌های کلی که باید هنگام نوشتن لایت پیپر بهتر است رعایت کنید، را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • محتوا را در بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌خواندن‌ تهیه کنید.
  • از نوشتن تکه‌های طولانی متون در پاراگراف‌ها دوری کنید. در عوض، جملات خود را کوتاه بنویسید و پاراگراف‌های خود را به حدود 60 کلمه محدود کنید. این کار باعث می‌شود که لایت پیپر شما برای چشم راحت‌تر شود و خواندن آن کمتر خسته‌کننده باشد.
  • به خوانندگان کمک کنید تا پتانسیل پروژه شما را ببینند.
  • به خاطر داشته باشید که درحالی‌که شما و تیمتان به خوبی از پتانسیل پروژه خود آگاه هستید، خوانندگان شما فقط در مورد آن می‌شنوند. به سرمایه‌گذاران بالقوه کمک کنید تا ببینند چگونه می‌توانند با استفاده ایده‌های شما از آن سود ببرند.
  • ازآنجایی‌که اکثر خوانندگان شما احتمالاً سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال خواهند بود، می‌توانید برگه خلاصه فروش توکن خود را نیز ذکر کنید تا نکات مثبت خود را بهتر نشان دهید.
  • از فلوچارت‌ها و نمودارها برای حمایت از ادعاهای خود استفاده کنید.
  • هنگام تعریف وضعیت فعلی بازار، مطمئن شوید که همیشه به این موضوع که پروژه شما چگونه می‌تواند شکاف‌ها و مشکلات خاصی را برطرف کند، برگردید. این به سرمایه‌گذاران و همچنین پلتفرم‌های مبادله کمک می‌کند تا چشم‌انداز شما را ببینند.
  • با استفاده از فلوچارت‌ها، نقشه‌ها و نمودارها برای کمک به خوانندگان در تجسم واضح داده‌ها، نکات خود را به تصویر بکشید و تقویت کنید. از ابزارهایی مانند Lucidchart و OmniGraffle برای ایجاد نمودارها، معماری فنی و موارد دیگر استفاده کنید.
  • اعتماد سرمایه‌گذاران را به تیم و کار خود جلب کنید.
  • لایت پیپر شما مکانی عالی برای مشخص کردن اعتبار و تجربه کاری تیم شما است. با خیال راحت درباره دستاوردهای هر بنیان‌گذار به خصوص در حوزه ارز دیجیتال و اینکه چگونه پیشینه منحصربه‌فرد هر عضو در ایجاد یک پروژه عالی کمک کرده است، محتوایی جذاب بنویسید.
  • یک تیم قوی و با تجربه یکی از مهم‌ترین مواردی است که سرمایه‌گذاران هنگام تصمیم‌گیری در موردحمایت از یک پروژه به آن توجه می‌کنند. اینجا جایی نیست که از بیان جزئیات دستاوردهای خود برای افزایش اعتباراجتناب کنید، بنابراین می‌توانید درباره این یک مورد جزئیات را وارد کنید.

مواردی که لایت پیپر شما را ایده‌آل می‌کند!

تاکنون نکاتی را ذکر کردیم که رعایت آنها باعث می‌شود یک لایت پیپر استاندارد ارائه کنید.

اما موارد گفته شده در ادامه به شما کمک می‌کند تا از عالی به سمت فوق العاده حرکت کنید و در نهایت لایت پیپرتان یک سروگردن از رقبا بالاتر باشد!

1. به زبان کاربران صحبت کنید

بسته به مخاطب هدف خود، باید لحن لایت پیپر خود را تنظیم کنید.

زمانی که فهمیدید برای چه کسانی مطلب می‌نویسید، یک مسئله یا «نقطه درد» را انتخاب کنید که برای آن‌ها جالب است. این می‌تواند یک مشکل رایج در صنعتی باشد که آن‌ها با آن ارتباط دارند.

همچنین می‌توانید از مطالعات موردی و داستان‌های موفقیت استفاده کنید تا به مخاطب خود کمک کنید منظور شما را بهتر متوجه شود.

2. جذاب اما همچنان حرفه‌ای باشید

مقاله شما یک پست وبلاگ نیست.

بنابراین درحالی‌که در تلاش هستید تا جایی که ممکن است همه چیز را جذاب نگه دارید، به یاد داشته باشید که لحن‌تان حرفه‌ای باشد؛ نه خیلی رسمی بنویسید و نه خیلی معمولی.

3. روی مقدمه خود کار کنید و سپس دوباره آن را ویرایش کنید

استیون کینگ یک بار گفته: “نوشتن انسانی است، ویرایش الهی است.”

این را هنگام نوشتن مقدمه در نظر داشته باشید. پس از تکمیل پیش‌نویس نوشته خود، به قسمت مقدمه برگردید تا ببینید آیا به خوبی با قسمت‌های دیگر ارتباط دارد یا خیر.

همان‌طور که قبلا ذکر شد، یک مقدمه خوب توجه خواننده شما را به‌سرعت جلب می‌کند و آن‌ها را به خواندن کل سند ترغیب می‌کند.

4. بر ارزشی که پروژه شما ایجاد خواهد کرد تأکید کنید

از مقاله خود برای برجسته کردن سطح تخصص و بینش خود استفاده کنید و اینکه چگونه پروژه شما می‌تواند به روش منحصربه‌فرد خود به خوانندگان شما کمک کند.

به خوانندگان خود اطلاعات مفیدی ارائه دهید تا به آن‌ها کمک کنید تا نقطه نظر شما را ببینند و پروژه شما را تا حد امکان دقیق تصور کنند و درعین‌حال بر ارزش پیشنهادی پروژه تاکید کنید.

5. با طرح کلی شروع کنید

پیش‌نویس خود را با شروع یک طرح کلی سازماندهی کنید. می‌توانید از بخش‌هایی که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید و سپس آن‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنید که بهتر با پروژه شما مطابقت داشته باشند.

داشتن یک طرح کلی به تسهیل جریان مقاله شما کمک می‌کند و حس سازماندهی را به خواننده القا می‌کند.

هدف شما این است که آن‌ها را از مقدمه (برانگیختن کنجکاوی آن‌ها) به وب‌سایت، نرم‌افزار و جزئیات تماس خود هدایت کنید (ترغیب آن‌ها به اقدام).

6. در پیش‌نویس خود زیاد فکر نکنید

هنگامی‌که آنچه را که می‌خواهید بنویسید مشخص کردید، ادامه دهید و تایپ کنید.

تا زمانی که اولین پیش‌نویس خود را کامل نکرده‌اید، زیاد نگران ویرایش نباشید. فقط شروع کنید، به خصوص زمانی که ایده‌های شما هنوز تازه هستند. همیشه می‌توانید پیش‌نویس خود را بعدازآن ویرایش کرده و صیقل دهید.

7. ویرایش

بعدازاینکه سند نهایی خود را ویرایش کردید، به آن برگردید تا مطمئن شوید که هیچ اشتباهی وجود ندارد.

مقاله‌ای پر از اشتباهات تایپی و گرامری ممکن است خوانندگان شما را از خواندن بیشتر منصرف کند. بنابراین قبل از ایجاد نوشته نهایی، حداقل سه بار آن را تصحیح کنید.

در صورت امکان، از شخص دیگری از تیم خود بخواهید که سند شما را تصحیح کند، زیرا مجموعه دیگری از نظرها ممکن است دیدگاه جدیدی به شما بدهد و همچنین به شناسایی اشتباهاتی که از قلم انداخته‌اید کمک کند.

مقاله را با صدای بلند بخوانید تا بررسی کنید که آیا مطالب پیوستگی و جذابیت کافی دارند یا خیر.

8. از طراحی غافل نشوید

با گنجاندن عناصر طراحی تمیز در لایت پیپر خود، نوشته‌های خود را جذاب کنید.

یک مقاله خوب طراحی شده نیازی به پیچیده بودن ندارد، فقط باید محتویات مقاله را برجسته کند. طرحی را انتخاب کنید که با مفهوم پروژه شما در تضاد نباشد یا توجه بیش‌ازحد را از متن کم کند.

lite6
طراحی لایت پیپر پولکادات

9. مطمئن شوید خواننده را از هدف خود آگاه کرده‌اید

اگر هدف پروژه شما کمک به خوانندگان از طریق استفاده از یک محصول یا خدمات است، حتماً آن را ذکر کنید.

چشم‌انداز خود را برجسته کنید و مطمئن شوید که ایده یا داستان پشت پروژه خود را منتقل می‌کنید.

10. بررسی لایت پیپر رقبا

بررسی مطالب منتشر شده توسط رقبا مهم و مفید است.

برای دریافت تصویر واضحی از شکل ظاهری یک مقاله خوب، به مقالات پروژه‌های موفق و شکست خورده مراجعه کنید. به‌عنوان نمونه می‌توانید لایت پیپرهای پالیگان، اورجین و NFTX را مشاهده کنید و از آن‌ها الگوبرداری کنید.

برای دریافت لایت پیپر پالیگان به این لینک مراجعه کنید.

سوالات متداول

تفاوت لایت پیپر و وایت پیپر چیست؟

لایت پیپر با لحنی عامیانه و قابل فهم برای مخاطب عام نوشته می‌شود اما وایت پیپر یک سند فنی و تخصصی است که برای افراد علاقه‌مند به تکنولوژی و متخصص نوشته می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های لایت پیپر چیست؟

لایت پیپر فاقد نکات فنی است و باید به گونه‌ای نوشته شود که درعین‌حال که اهداف پروژه را به شکلی شفاف توضیح می‌دهد، خواننده را مشتاق کند که به سمت خواندن وایت پیپر و برقراری ارتباط با سایت پروژه برود.

آیا بیت‌کوین لایت پیپر دارد؟

خیر بیت‌کوین لایت پیپر ندارد، اما اولین وایت پیپر ارز دیجیتال متعلق به بیت‌کوین است که در آن شرح کاملی از نحوه عملکرد آن بیان‌شده است.

سخن پایانی

لایت پیپر یک سند برای معرفی مشکل موجود، راهکار ارائه شده توسط پروژه، چشم‌انداز پروژه، اعضای تیم آن و همین‌طور نحوه اختصاص توکن آن به شکلی خلاصه اطلاعاتی را ارائه می‌کند.

این اطلاعات در حد امکان باید برای خواننده انگیزه ایجاد کند تا پروژه را دنبال کند. نباید شامل نکات فنی زیادی باشد. همچنین باید شامل داده‌هایی باشد که خواننده را قانع کند که مشکل بیان‌شده توسط تیم در دنیای واقعی وجود دارد و راهکار ارائه شده قابل انجام خواهد بود.

در این مطلب از بورسینس سعی کردیم در ابتدا بیان کنیم لایت پیپر چیست و سپس نکات کاربردی برای نوشتن لایت پیپر و نمونه‌هایی از آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx