صندوق شاخص ارز دیجیتال (Crypto Index Fund) چیست؟

صندوق شاخص ارز دیجیتال

مشاوران و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال معمولاً به شما پیشنهاد می‌کنند که مانند بازار سهام، سبدی متنوع از ارزهای دیجیتال ایجاد کنید.

اما این کار در بازار ارز دیجیتال به دلیل تنوع زیاد، کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل می‌توان مانند بازار سهام که شاخص‌های عملکردی دارند، از شاخص ارز دیجیتال استفاده کرد.

در این مطلب از بورسینس قصد داریم به بررسی شاخص ارز دیجیتال و نکات مربوط به آن بپردازیم. اگر شما هم دغدغه سرمایه‌گذاری اصولی در بازار ارز دیجیتال را دارید پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عناوین مطلب:

شاخص ارز دیجیتال چیست؟

شاخص ارز دیجیتال (Crypto Index)، مشابه ایده یک صندوق سرمایه‌گذاری سنتی یا به عبارتی صندوق سرمایه‌گذاری در شاخص سهام است، با این تفاوت که به جای سهام شرکت، توکن های کریپتویی را شامل می‌شود.

درک شاخص کریپتو مستلزم آشنایی با شاخص‌های بازار است. به‌طور خلاصه، شاخص بازار راهی برای استفاده از داده‌ها برای ردیابی و اندازه‌گیری عملکرد یک بازار سهام، یا گروه مشخصی از شرکت‌ها و سهام مرتبط با آن‌ها است.

یک شاخص ارز دیجیتال به‌سادگی با استفاده از ایده یک صندوق شاخص سنتی یا صندوق سرمایه‌گذاری در سهام شاخص، به جای سهام شرکت، توکن‌های ارز دیجیتال را جایگزین دارایی‌های اساسی می‌کند.

بااین‌حال، شاخص ارز دیجیتال یک نوآوری جدید است که در حال حاضر تعداد بسیار کمی از آن‌ها در دسترس هستند.

صندوق شاخص سنتی چیست؟

قبل از اینکه به صندوق‌های شاخص ارز دیجیتال بپردازیم، بهتر است درک اساسی از صندوق‌های شاخص سنتی یا صندوق سرمایه‌گذاری در شاخص سهام داشته باشید.

به عبارت ساده‌تر، صندوق شاخص یک سبد سرمایه‌گذاری است که برای ردیابی سبدی مشخص از دارایی‌های اساسی طراحی‌شده است.

به‌طور خاص، صندوق شاخص سنتی معمولاً به‌عنوان نوعی از صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توصیف می‌شود که ساختاری برای مطابقت با ترکیب و عملکرد یک شاخص بازار مالی خاص، مانند شاخص S&P500 یا داو جونز دارد.

sp500
شاخص S&P 500 نمونه یک صندوق شاخص سنتی است.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و شاخص بازار مالی چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ابزاری مالی برای افراد است تا پول خود را با هم در یک صندوق مدیریت شده جمع کنند.

سپس مدیریت این مجموعه‌ها با سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مانند سهام و اوراق قرضه به دنبال کسب سود برای افرادی هستند که عضو صندوق می‌باشند.

سبد یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک برای مطابقت با اهداف سرمایه‌گذاری مشخصی که توسط صندوق و مدیر آن ایجاد شده تنظیم می‌شود.

در همین حال، شاخص بازار راهی برای استفاده از داده‌ها برای ردیابی و اندازه‌گیری عملکرد یک بازار سهام یا بخشی از بازار سهام است. S&P500 ، Dow Jones Industrial Average و FTSE100 همگی نمونه‌هایی از شاخص‌های بازار هستند.

به عنوان مثال:

  • شاخص S&P500 عملکرد سهام 500 شرکت بزرگ و مهم تجاری در ایالات‌متحده را دنبال می‌کند.
  • میانگین صنعتی داوجونز (Dow Jones Industrial Average) عملکرد سهام 30 شرکت برجسته فهرست شده در ایالات‌متحده را دنبال می‌کند.
  • FTSE100 عملکرد سهام 100 شرکت بزرگ را بر اساس ارزش بازار در بورس اوراق بهادار لندن دنبال می‌کند.

بنابراین، در مورد یک صندوق شاخص، سبد سرمایه‌گذاری برای تقلید از ترکیب یک شاخص بازار مشخص (که توسط صندوق تعیین شده است) تنظیم می‌شود. به‌طور کلی هدف صندوق صرفاً مطابقت با عملکرد شاخص بازار است.

در مقایسه، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک جایی است که پورتفولیو توسط یک مدیر صندوق بر اساس دیدگاه‌هایشان در مورد سرمایه‌گذاری فعال در آن طراحی می‌شود. هدف این است که عملکرد بهتری از بازار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره GBTC؛ صندوق سرمایه گذاری بیت‌کوین!

مزایا و معایب صندوق‌های شاخص سنتی

صندوق‌های شاخص به‌عنوان یک استراتژی سرمایه­ گذاری غیرفعال شناخته می‌شوند که بازدهی را در راستای بازار سهام گسترده‌تر ارائه می‌دهد.

هدف حرکت در جهت خلاف بازار نیست، بلکه صرفاً تکرار حرکات شاخص بازار است. مطالعات نشان می‌دهد که صندوق‌های غیرفعال در بلندمدت عملکرد بهتری نسبت به صندوق‌های فعال دارند.

به‌این‌ترتیب، یکی از مزیت‌های اصلی صندوق‌های شاخص این است که تصور می‌شود در مقایسه با صندوق‌هایی که به‌طور فعال مدیریت می‌شوند، نتایج بلندمدت بهتری ارائه می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال، متوسط بازده سالانه شاخص S&P 500 از سال 1957 (زمانی که این شاخص برای اولین بار برای پوشش 500 سهم گسترش یافت) تا پایان سال 2021، 11.88 درصد بوده است.

یک صندوق شاخص همچنین پرتفو­ها را متنوع می‌کند زیرا اساساً بخش‌های کوچک بسیاری از هر شرکت در تشکیل شاخص نقش دارند.

این بدان معناست که سرمایه‌گذاری شما متکی به موفقیت یک شرکت نیست، بلکه عملکرد کل شاخص را به‌طور کلی دنبال می‌کند. به‌طور خلاصه، یک صندوق شاخص بخش وسیع‌تری از بازار را در معرض دید و بررسی قرار می‌دهد.

علاوه بر این، ازآنجایی‌که یک صندوق شاخص به‌سادگی، ترکیب شاخص موردنظر خود را تکرار می‌کند، ترکیب پرتفوی به‌ندرت تغییر می‌کند، که منجر به کاهش هزینه‌های عملیاتی و معاملاتی و کارمزدهای کمتر می‌شود.

اما نکته منفی این است که انعطاف‌پذیری بسیار کمی وجود دارد. یک صندوق با مدیریت فعال می‌تواند سهام با عملکرد ضعیف را کاهش دهد و با مدیریت خوب، عملکرد بهتری از کلیت بازار داشته باشد.

اگر شاخص کاهش یابد، یک صندوق شاخص نیز زیان خواهد داشت، درحالی‌که یک صندوق با مدیریت فعال همچنان می‌تواند در طول رکود سود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: صندوق سرمایه گذاری یا سبدگردانی؛ کدامیک بهتر است؟

صندوق شاخص ارز دیجیتال

اکنون‌که می‌دانید صندوق شاخص سنتی چیست، بسیار آسان است که متوجه شوید صندوق شاخص ارز دیجیتال چه مفهومی دارد.

بسیاری از پیشرفت‌ها در کریپتو را می‌توان به‌عنوان به‌روزرسانی‌های Web3 در بازارها و محصولات سنتی مشاهده کرد و صندوق شاخص ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این شاخص نیز به‌سادگی از ایده و ساختار یک صندوق شاخص سنتی استفاده می‌کند و به جای سهام و اوراق قرضه شرکت، دارایی‌های اساسی را با توکن‌های ارز دیجیتال جایگزین می‌کند.

به‌عنوان‌مثال یک صندوق شاخص S&P500 پول جمع شده در آن را در سبدی از سهام که نماینده 500 شرکت در شاخص بازار S&P500 است، سرمایه‌گذاری می‌کند. در همین حال، یک صندوق شاخص کریپتو، پول را در سبدی که شامل ارزهای دیجیتال مختلف است، سرمایه‌گذاری می‌کند.

به عبارت ساده، صندوق شاخص ارز دیجیتال یک ابزار سرمایه‌گذاری است که می‌توانید در آن سرمایه‌گذاری کنید، که به نوبه خود، آن پول را در شاخص خاصی از ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

crypto index
شاخص ارز دیجیتال دسترسی به یک سبد متنوع از دارایی‌های دیجیتال را بدون نیاز به خرید هر توکن، در صندوق به‌صورت جداگانه فراهم می‌کند.

تفاوت صندوق شاخص ارز دیجیتال با شاخص‌های سنتی

البته که، تفاوت اصلی بین صندوق شاخصی سنتی و شاخص ارز دیجیتال، نوع دارایی‌هایی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

اما تفاوت اصلی دیگر این است که بازارهای کریپتو می‌توانند نوسانات بیشتری را نسبت به بازارهای سنتی تجربه کنند. نتیجه این است که صندوق‌های شاخص کریپتو ممکن است تغییرات قیمت بیشتری را نسبت به صندوق‌های شاخصی سنتی تجربه کنند.

بنابراین شخصی که در یک صندوق شاخص ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند می‌تواند سود بیشتری کسب کند، البته که می‌تواند ضررهای بیشتری را نیز تجربه کند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

جدای از ریسک‌ها و پاداش‌های بالقوه بالاتر، تفاوت دیگری که بین صندوق‌های شاخصی سنتی و ارزهای دیجیتال قابل‌ذکر است، تعداد دارایی موجود و سهولت دسترسی اولیه برای سرمایه گذران است.

بااینکه صدها یا هزاران صندوق شاخص سنتی موجود است که انواع شاخص‌های مختلف بازار را ردیابی می‌کنند. بااین‌حال، صندوق‌های شاخص کریپتو هنوز یک روش جدید محسوب می‌شوند و در حال حاضر تعداد بسیار کمی از آن‌ها در دسترس عموم هست.

S&P Cryptocurrency و Crypto 10 از جمله صندوق‌های شاخص ارز دیجیتالی هستند که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: شاخص متاورس (Metaverse Index) چیست؟

سوالات متداول

صندوق شاخص ارز دیجیتال چیست؟

صندوق شاخص ارز دیجیتال (Crypto Index Fund)، مشابه ایده یک صندوق سرمایه‌گذاری سنتی یا به عبارتی صندوق سرمایه‌گذاری در شاخص سهام است، با این تفاوت که به جای سهام شرکت، توکن های کریپتویی را شامل می‌شود.

آیا سرمایه‌گذاری در صندوق شاخص ارز دیجیتال پیشنهاد می‌شود؟

به دلیل اینکه این مدل از سرمایه‌گذاری به تازگی در ارزهای دیجیتال به وجود آمده شاید ایده بهتر این باشد که مدتی صبر کنید و بازدهی آن‌ها را در بلندمدت رصد کنید. سپس تصمیم بگیرید که کدام شاخص ارز دیجیتال می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مناسب باشد.

تفاوت صندوق شاخص ارز دیجیتال با شاخص‌های سنتی چیست؟

تفاوت اصلی بین صندوق شاخصی سنتی و شاخص ارز دیجیتال، نوع دارایی‌هایی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما تفاوت اصلی دیگر این است که بازارهای کریپتو می‌توانند نوسانات بیشتری را نسبت به بازارهای سنتی تجربه کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که کریپتو به توسعه و بلوغ خود ادامه می‌دهد، این احتمال وجود دارد که شاهد ایجاد صندوق‌های شاخص ارز دیجیتال به‌عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کاربران روزمره باشیم.

این صندوق‌ها در معاملات سنتی محبوب هستند و برای طیف گسترده‌ای از معامله گران مناسب هستند.

کریپتو همچنان به موقعیت و جایگاه‌های جدید دست می‌یابد و کاربران جدید را جذب می‌کند، بنابراین کسانی که ایده معامله با صندوق‌های شاخص را دوست دارند، احتمالاً برای رایج‌تر شدن صندوق‌های مبتنی بر کریپتو تلاش می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx