همه چیز درباره GBTC؛ صندوق سرمایه گذاری بیت‌کوین!

صندوق GBTC چیست

در چند ماه اخیر خبرها و اطلاعاتی که از صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل بیت‌کوین تراست (GBTC) منتشر شد، جزء پرطرفدارترین اخبار بود.

این صندوق یک ابزار مالی بسیار مهم محسوب است. ابزاری که سرمایه‌گذاران از طریق آن می‌توانند در استخر‌های بزرگ بیت‌کوین متعلق به هلدینگ تراست، سهام را معامله کنند.

قیمت سهام این صندوق کمابیش از قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) پیروی می‌کند. صندوق گری اسکیل محصولات قابل معامله (ETP) دیگری هم دارد؛ این محصولات شامل اتریوم، بیت‌کوین کش و لایت کوین است.

عناوین مطلب:

در این مطلب قرار است نگاهی به صندوق سرمایه‌گذاری GBTC و مقایسه آن با صندوق ETP داشته باشیم. برای آشنایی بیشتر تا پایان همراه ما باشید.

بورس بیت‌کوین

معامله‌گران حرفه‌ای بیت‌کوین، بهترین روش‌ها برای تبدیل ارزهای خود به بیت‌کوین را انجام می‌‌دهند.

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که باید امنیتی دقیق و بی‌نقص داشته باشد. علاوه بر این، لازم است از یک موتور تجاری سریع و روابط بانکی صحیح هم بهره ببرد. همچنین میزان سرمایه‌ آن باید بتواند در حاشیه سود بیت‌کوین ضرب شود.

این صندوق تنها انتخاب سرمایه‌گذاران برای خرید بیت‌کوین در بورس (آمریکا) محسوب می‌شود. GBTC درواقع یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس است که می‌توان از طریق آن وارد فرآیند خرید و نگه‌داری بیت‌کوین شد.

بیشتر بخوانید: پلتفرم Bakkt؛ صرافی متمرکز که رئیس NYSE آن را مدیریت می‌کند!

سرمایه‌گذاری امانی چیست؟

بنیادهای امانت‌داری سرمایه‌گذاری، شرکت‌هایی با مقدار ثابت دارایی خاص (مثل طلا یا بیت‌کوین) هستند.

در این روش سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران سهام امانی خریداری می‌کنند. سپس بابت این سهام خریداری شده، قرارداد‌هایی می‌بنند که نشان‌دهنده مالکیت دارایی‌های اعتباری‌شان با سرمایه‌گذاری امانی است.

کنترل و اداره سرمایه‌گذاری امانی توسط شرکتی است که هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند. در سرمایه‌گذاری امانی بیت‌کوین، این هزینه‌ها توسط گری اسکیل (Grayscale) پرداخت می‌شود. درنتیجه، این صندوق را با نام گری اسکیل بیت‌کوین تراست می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: صندوق امانی یا تولیت در حال اتلاف چیست؟

صندوق قابل معامله در بورس ETF چیست؟

صندوق ETF نوعی اوراق بهادار است که ارزشی معادل کالا، سهام یا اوراق قرضه دارد.

ETFها عموما توسط صادر‌کننده آن جمع‌آوری یا مدیریت می‌شوند. شباهت زیادی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Fund) دارند. طبق آمار منتشر شده،ETFها به یک صنعت 7.7 تریلیون دلاری تبدیل شده‌اند و فقط در دو سال گذشته، نزدیک به 65 درصد رشد داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: ETF بیت‌کوین چیست؟ چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

اوراق قابل معامله در بورس ETN

ETN یا اوراق معامله در بورس (Exchange-traded Notes) شباهت زیادی به صندوق قابل معامله در بورس (ETF) دارد.

مهم‌ترین تفاوت آن با اوراق قابل معامله (ETF) در نوع ابزار بدهی است که توسط یک موسسه مالی صادر می‌شود. حتی اگر این صندوق یک برنامه بازخرید هم داشته باشد، باز هم میزان ریسک چنین صندوقی به صادرکننده آن بستگی دارد.

یکی از مثال‌هایی که در توضیح این ویژگی می‌توان به آن اشاره کرد، ورشکستگی بانک لمن برادرز (Lehman Brothers) در سال 2008 است. بعد از ورشکستگی این بانک بیش از ده سال طول کشید تا سرمایه‌گذاران ETN بتوانند سرمایه خود را پس بگیرند.

گری اسکیل تراست بیت‌کوین
گری اسکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده است.

از طرف دیگر، خرید یک ETF به معنی مالکیت مستقیم دارایی مربوطه برای سرمایه‌گذار است. این نوع مالکیت با داشتن قرارداد آتی و پوزیشن اهرمی متفاوت است. این در حالی است که ETNها فقط زمانی که به فروش برسند شامل مالیات خواهند شد.

صندوق گری اسکیل بیت‌کوین تراست چیست؟

سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند بیت‌کوین را در بازار سهام بخرند، می‌توانند از طریق GBTC اقدام کنند.

این صندوق یکی از ابزارهای مالی متعددی است که سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا سهم‌های امانی با قابلیت معامله را به شکل استخرهای عظیمی از بیت‌کوین داشته باشند. ارزش هر سهم از این معاملات نزدیک به قیمت خود ارز دیجیتال بیت‌کوین است.

گری اسکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده است. این شرکت که توسط بری سیلبرت کار خود را آغاز کرد، گروهی از ارزهای دیجیتال را کنترل می‌کند. همچنین در کوین بیس، کوین دسک و ریپل هم سرمایه‌گذاری کرده است.  

تراست بیت‌کوین در سپتامبر 2013 با نماد GBTC تاسیس شد.  

طبق داده‌های آماری منتشر شده، گری اسکیل بیت‌کوین تراست، 885, 654 بیت‌کوین را کنترل می‌کند. این آمار برابر با 46 درصد از 1.4 میلیون بیت‌کوینی است که توسط شرکت‌های سهامی عام نگهداری می‌شوند.

با وجود اینکه بیت‌کوین یکی از بزرگ‌ترین محصولات گری اسکیل است، این شرکت محصولات قابل معامله دیگری را هم در بورس دارد. اتریوم تراست با 6.4 میلیارد دلار رتبه دوم بزرگ‌ترین صندوق‌ها قرار دارد.

بیت‌کوین کش، اتریوم کلاسیک، لایت‌کوین، استلار، هوریزن و زی‌کش از جمله دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کلان دیجیتالی شامل BTC، ETH، LINK، BCH و LTC هستند.

صندوق گری اسکیل بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

صندوق گری اسکیل بیت‌کوین یک مجموعه خصوصی است که سرمایه‌گذاران ثروتمند جامعه اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این افراد باید مقداری پول به صندوق بدهند تا بتوانند مقادیر زیادی بیت‌کوین را خریداری کنند.

در مرحله بعدی، گری اسکیل صندوق را در بازارهای سهام عمومی قرار می‌دهد و هر کسی می‌توان سهام آن را معامله کند. قیمت سهام صندوق GBTC نزدیک به قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین است.

البته سهام این صندوق ممکن است با پریمیوم (Premium) و تخفیف (Discount) نسبت به قیمت اصلی معامله شود. صندوق در گذشته عموما با پریمیوم معامله می‌شد، اما در حال حاضر پریمیوم در گری اسکیل مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

سرمایه‌گذاران داخلی صندوق و خود شرکت گری اسکیل از پریمیوم سود خواهند برد، این در حالی است که برای سرمایه‌گذاران خارجی ضرر خواهد داشت.

چرا سرمایه‌گذاران سهام GBTC را به‌جای بیت‌کوین می‌خرند؟

با بررسی صندوق سرمایه‌گذاری سهام گری اسکیل، ممکن است به این سوال فکر کرده باشید که مزیت خرید سهام GBTC نسبت به خرید خود بیت‌کوین چیست؟

پاسخ این سوال را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد. در وهله اول، سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین تراست، به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی در مورد ذخیره بیت‌کوین، پیروی از قانون یا ارائه مالیات جداگانه، در بازار بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین داست (Bitcoin Dust) چیست؟

چالش‌های خرید مستقیم بیت‌کوین

سرمایه‌گذاران هنگام خرید بیت‌کوین با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهند شد. مهم‌ترین چالش‌ها تامین امنیت بیت‌کوین‌، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مطمئن، نگه‌داری از آدرس‌های خصوصی و … است.

بیشتر بخوانید: کلید خصوصی ارز دیجیتال چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین گری اسکیل
صندوق گری اسکیل بیت‌کوین یک مجموعه خصوصی است که سرمایه‌گذاران ثروتمند جامعه اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

معمولا این چالش‌ها برای سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی وارد بازار می‌شود مسائلی سخت و پیچیده است. به همین دلیل توصیه می‌شود، اگر قصد ورود به بازار بیت‌کوین را دارید و هنوز دانش کافی از این بازار را به دست نیاورده‌اید، سراغ صندوق عمومی گری اسکیل بیت‌کوین تراست بروید.

این صندوق به‌عنوان یک صندوق عمومی فهرست شده است که تمام نگرانی‌ها و چالش‌های امنیت و مراقبت از دارایی‌ها را حذف کرده است.

علاوه بر همه این موارد، تراست‌های بیت‌کوین به‌صورت عمومی معامله می‌شوند. کارگزاران و حساب‌های سرمایه‌گذاری مانند Certain IRA و Roth IRA معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ندارند.

نکته دیگر اینکه جامعه ارزهای دیجیتال از سایر صنعت‌های مالی جداست. این جامعه هنوز به‌اندازه دیگر صنایع مالی به مقبولیت همگانی نرسیده است و دولت‌های زیادی این صنعت را نپذیرفته‌اند. در نتیجه بیت‌کوین را نمی‌توان بدون استفاده از پلتفرم‌های مشتقات سهام کریپتو در برابر سهام تسلا یا اپل معامله کرد. بااین‌حال، سرمایه‌گذاران سنتی می‌توانند به‌محض عرضه بیت‌کوین در بورس اوراق بهادار، در اقتصاد کریپتو سرمایه‌گذاری کنند. ناگفته نماند این روشی بسیار پرهزینه و محدود است.

صندوق تراست GBTC دارای قابلیت بازخرید یا تبدیل نیست

این صندوق 35 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت دارد که یکی از پیشروان مطلق در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

ساختار صندوق‌های تراست سرمایه‌گذاری، حداقل از نظر قانونی به شکل یک کمپانی و شرکت است. این تراست‌ها در واقع نوعی صندوق با سرمایه محدود (closed-end funds) هستند.

بنابراین، تعداد سهام موجود در دسترس این صندوق‌ها محدود بوده و عرضه و تقاضای آن‌ها تعیین‌کننده قیمت نهایی است.

سهام صندوق تراست گری اسکیل را نه به‌راحتی می‌توان ایجاد کرد و نه روشی برای بازخرید آن وجود دارد. این موضوع باعث شده تا تفاوت قیمت قابل‌توجهی نسبت به سهام صندوق تراست و ارزش ویژه هر کسری از بیت‌کوین (خالص ارزش دارایی) وجود داشته باشد.

مقایسه GBTC با ETF بیت‌کوین

GBTC در مدت زمانی طولانی موفق شده است از فقدان صندوق قابل معامله بورس بیت‌کوین یا ETF سود ببرد.

وقتی در یک تراست بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید، سهام یک تراست را می‌خرید. وقتی در صندوقی سرمایه‌گذاری می‌کنید که مستقیما قیمت بین کوین را دنبال می‌کند، درواقع سهام یک ETF را خریده‌اید.

واقعیت این است که ETF بیت‌کوین در حال حاضر وجه قانونی در ایالات متحده ندارد. مهم‌ترین دلیل آن هم قابلیت دست‌کاری قیمت بیت‌کوین است.

درنتیجه کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) درخواست برای ایجاد ETF را قبول نمی‌کند. باتوجه‌به این موضوع و درنظرگرفتن محدودیت ETFهای بیت‌کوین، بیت تراست‌ها یا GBTC بهترین انتخاب هستند.

البته این قانون در کانادا کمی متفاوت است، سه ETF بیت‌کوین در این کشور شروع به کارکرده‌اند و سرمایه‌گذاران از طریق آنها می‌توانند بیت‌کوین را با هزینه کمتری بخرند.

اما با وجود همه این تفاسیر، ارزش بازار بالای GBTC نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به این بخش است.

بیت‌کوین در گری اسکیل
بیت‌کوین یکی از بزرگترین محصولات صندوق گری اسکیل است.

جمع‌بندی

درباره GBTC و بزرگ‌ترین تراست گری اسکیل صحبت کردیم. این شرکت علاوه بر پوشش بیت‌کوین، ارزهای رمز پایه دیگری مثل اتریوم، لایت کوین و بیت‌کوین را هم تحت پوشش خود دارد.

موفقیت گری اسکیل تراست در آینده چندان قطعی نیست، زیرا سایر رقبا می‌توانند قیمت بیت‌کوین را بیشتر از گری اسکیل کنند یا برای رقابت با این شرکت، کارمزد کمتری بگیرند.

هر یک از این موارد به‌راحتی می‌تواند محبوبیت و جایگاه گری اسکیل را کاهش دهد. بااین‌حال، انتظار می‌رود گری اسکیل برای حفظ جایگاه خود تلاش کند و همواره قابلیت‌ها و ویژگی‌های بهتری را به سرمایه‌گذاران خود ارائه دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx