کیف پول الکتروم؛ ویژگی‌ها و نحوه راه‌اندازی

کیف پول الکتروم

کیف پول الکتروم یک کیف پول خاص و چندمنظوره برای بیت‌کوین است.

بیت‌کوین اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیاست که حدود نیمی از ارزش بازار کریپتو را به خود اختصاص داده است.

به‌همین‌دلیل تقریبا می‌توان گفت همه کیف پول‌های ارز دیجیتال از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند اما کیف پول‌هایی مثل الکتروم مخصوص این رمزارز هستند تا ذخیره و انجام تراکنش آن را تسهیل نمایند.

عناوین مطلب:

در ادامه مقاله به بررسی کیف پول الکتروم، ویژگی‌ها و نحوه دانلود و راه‌اندازی آن می‌پردازیم.

برای مشاهده لیست ولت‌های ارز دیجیتال و مزایا و معایب هر کدام کلیک کنید

کیف پول الکتروم چیست؟

کیف پول الکتروم یک کیف پول ساده و محبوب برای بیتکوین است که در سال 2011 معرفی شد. این کیف پول از قدیمی‌ترین والت‌های بیت‌کوین  و یکی از مورد اعتمادترین‌هاست.

این کیف پول فقط قابلیت ذخیره‌سازی بیتکوین را دارد و از هیچ ارز دیجیتال دیگری از جمله فورک‌های بیتکوین مثل بیتکوین کش نیز پشتیبانی نمی‌کند.

با‌این‌حال کاربران ارزهای دیجیتال، یک فورک از نرم‌افزار التکروم ایجاد کرده‌اند که از فورک‌های مختلف بیتکوین پشتیبانی می‌کند.

مثلا الکتروم کش کیف پولی است که از نظر برنامه‌نویسی هیچ فرقی با الکتروم اصلی ندارد اما برای این بهینه شده که کاربران بتوانند با بلاک‌چین بیت‌کوین کش (BCH) تعامل داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت‌کوین کش با بیت‌کوین چیست؟

با اینکه اطلاعات شفافی درباره تعداد کاربران کیف پول electrum وجود ندارد اما برخی منابع می‌گویند از سال 2018، ده درصد همه تراکنش‌های بیتکوین با این کیف پول انجام می‌شود.

کیف پول الکتروم چقدر کاربردی است؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، الکتروم یک کیف پول نرم‌افزاری است.

به این معنا که سطح امنیت آن نسبت به کیف پول‌های آنلاین بیشتر و نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری و کاغذی کمتر است.

بیشتر بخوانید: انوع کیف پول ارز دیجیتال

با این‌که کیف پول الکتروم امن‌ترین روش ذخیره بیت‌کوین نیست اما برای ارسال و دریافت بیت‌کوین محبوبیت دارد. همچنین برای خرید و پرداخت با بیتکوین می‌توان از آن استفاده کرد.

این کیف پول علاوه بر ارائه ویژگی‌های امنیتی مثل چند-امضایی و ذخیره‌سازی سرد قابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری را دارد و با فایروال هم سازگار است.

الکتروم دارای روش پرداخت تایید‌شده (SPV) برای تایید همه تراکنش‌ها بدون نیاز به دانلود کل بلاک‌چین توسط کاربران است. این باعث سبک شدن الکتروم و سرعت بیشتر ارسال و دریافت می‌شود.

همچنین الکتروم برای ایجاد یک تجربه بهتر در کار با بیت‌کوین از شبکه Lightning نیز پشتیبانی می‌کند تا تراکنش‌های سریعتر و ارزانتری انجام دهد.

بیشتر بخوانید: والت‌های شبکه لایتنینگ؛ معرفی 12 کیف پول لایتنینگ

کیف پول الکتروم

کارمزد الکتروم

میزان کارمزد در هنگام ارسال بیتکوین حدود 0.0002 بیت‌کوین است که کاربر می‌تواند بنابر ترجیح خود آن را تغییر دهد.

این کار از طریق تنظیمات پیشرفته کیف پول قابل انجام است.

اما به‌طور‌کلی کارمزدهای الکتروم بر‌اساس اندازه تراکنش و تعداد ساتوشی منتقل شده اندازه‌گیری می‌شود. امکان افزایش کارمزد برای تسریع انجام تراکنش نیز وجود دارد.

مزایا و معایب کیف پول الکتروم

در ادامه به بررسی مزایا و معایب مهم کیف پول الکتروم می‌پردازیم:

مزایای الکتروم

  • کلیدهای خصوصی هیچ‌گاه در سرور ذخیره نمی‌شوند. این یعنی نیازی نیست به سرور اعتماد کنید.
  • هیچ اطلاعاتی از کاربر با سرور به اشتراک گذاشته نمی‌شود و کاربران کنترل کامل کلیدهای خصوصی و بیت‌کوین خود را در اختیار دارند.
  • این کیف پول متن‌باز است و همه می‌توانند آن را از نظر امنیت و وجود باگ بررسی کنند.
  • دانلود کیف پول الکتروم کاملا رایگان است و روند راه‌اندازی آن ساده است. همچنین امکان راه‌اندازی آن روی کامپیوتر (سیستم عامل های مک، لینوکس و ویندوز) یا دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد. بعد از راه‌اندازی می‌توان با استفاده از عبارت SEED دوازه کلمه‌ای، آن را روی دستگاه‌های مختلف راه‌اندازی کرد.
  • با اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل لجر نانو اس، ترزور و کیپ‌کی سازگار است. کاربران می‌توانند بیتکوین‌های خود را از الکتروم به این کیف پول‌ها منتقل کنند.
  • استفاده از الکتروم برای ارسال، دریافت، پرداخت صورت حساب، رمزنگاری پیام‌ها، بررسی تاریخچه پرداخت‌ها و سایر عملکردهای درون برنامه‌ای راحت است. با طراحی ساده‌ای که دارد قطعا یکی از  انتخاب‌های کاربران است.
  • الکتروم تعداد کارمزدهایی که باید در یک تراکنش لحاظ کنید را محاسبه می‌کند. کاربران می‌توانند برای یک تراکنش حالت فوری را انتخاب کنند. همچنین می‌توانند انتخاب کنند که چند بلاک و طی چه مدتی در شبکه پردازش شوند.
  • الکتروم یک کیف پول چند-امضایی است و این تا حد زیادی موجب افزایش امنیت کیف پول می‌شود.
  • کاربران می‌توانند از احراز هویت دو‌مرحله‌ای استفاده کنند که موجب امنیت بیشتر می‌شود.

معایب الکتروم

  • کیف پول electrum گرچه مزایای امنیتی زیاید دارد اما هنوز یک کیف پول گرم است. به این معنی که همه مواردی که بر امنیت کیف پول‌های گرم اثر دارد بر آن نیز موثر است. همچنین احتمال حمله هکری نیز وجود دارد.
  • فقط از بیتکوین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول فقط برای نگهداری بیت‌کوین مناسب است و برای هر ارز دیجیتال دیگری باید از کیف پول‌های دیگر یا هاردفورک‌های اتریوم استفاده کنید.
  • اخیرا الکتروم با مشکلات امنیتی مواجه بود که مدت زیادی طول کشید تا آن را رفع کردند. این مسئله می‌تواند نگران‌کننده باشد.
  • الکتروم حتی با وجود تعداد کاربران زیاد، خدمات پشتیبانی و حمایت از مشتریان ندارد. کاربران باید مسائل و سوالات خود را در انجمن BitcoinTalk یا شبکه‌های اجتماعی الکتروم مطرح کنند.
ولت الکتروم

بررسی امنیت کیف پول الکتروم

کیف پول الکتروم ویژگی‌های امنیتی زیادی برای حفظ بیتکوین‌ها دارد. همین باعث شده یکی از امن‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری باشد.

اما در‌عین‌حال امنیت آن به اندازه کیف پول‌های سرد که به ندرت به اینترنت متصل می‌شوند نیست.

ویژگی‌های امنیتی الکتروم

  • فایل رمزنگاری شده کیف پول که حاوی کلیدهای خصوصی است با یک رمز (پسورد) نگهداری می‌شود.
  • ولت الکتروم از عبارت SEED برای پشتیبان‌گیری استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب اگر کلید خصوصی یا دستگاهی که الکتروم روی آن نصب شده را گم کنید مشکلی ایجاد نمی‌شود.
  • الکتروم هیچ اسکریپتی دانلود نمی‌کند. این یعنی حتی اگر سرور هک شود بیت‌کوین‌های شما از دست نمی‌رود.
  • مدل غیرمتمرکز آن موجب حفاظت از کاربران می‌شود، چون هیچ نقطه شکستی وجود ندارد.
  • الکتروم با زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده که یک زبان قدیمی و شناخته‌شده است. بنابراین امکان بررسی راحت کدهای آن توسط بسیاری از اعضای جامعه وجود دارد.
  • با وجود ویژگی‌های امنیتی زیادی که در الکتروم تعبیه شده این والت در گذشته مشکلات امنیتی داشته است. آخرین مورد در نوامبر سال 2017 بود. در اثر این باگ امنیتی وب‌سایت‌های مخرب می‌توانستند کیف پول الکتروم را کنترل کنند و در صورت نداشتن رمز عبور مناسب، بیت‌کوین‌ها را به آدرس دیگری انتقال دهند.

رفع این خطا حدودا چندماه طول کشید و در ژانویه 2018 انجام شد. اما مشخص نیست چه تعداد از کاربران بیت‌کوین‌های خود را به خاطر این مشکل از دست دادند.

نحوه راه اندازی کیف پول الکتروم

راه‌اندازی و ساخت کیف پول الکتروم کیف پول الکتروم بسیار ساده است.

کاربران ویندوز می‌توانند به صورت زیر عمل کنند:

1. برای دانلود کیف پول الکتروم وارد وبسایت electrum.org شوید و روی کلمه Download کلیک کنید.

2. روی Windows Installer کلیک کنید و فایل های ضروری را دانلود نمایید.

کیف پول الکتروم

3. فایل دانلودی را باز کرده و مثل هر فرآیند نصبی، روند آن را دنبال کنید تا کامل شود.

کیف پول الکتروم

4. وقتی نصب شد آن را باز کنید.

5. حالا از شما سوال می‌شود که آیا می‌خواهید کیف پول جدیدی ایجاد کنید یا اینکه والت موجود را بازیابی نمایید. فرض می‌کنیم می‌خواهید کیف پول جدیدی بسازید.

6. روی گزینه «Create a New Wallet»، «Standard Wallet» و سپس «Next» کلیک کنید.

کیف پول الکتروم

7. سپس عبارت بازیابی کیف پول الکتروم یا SEED نمایش داده می‌شود. مهم است که این عبارت را جایی یادداشت کرده و مراقب آن باشید.

اگر بخواهید بدون استفاده از رمز خصوصی، ولت الکتروم را بازیابی کنید به این عبارت نیاز خواهید داشت. حتما آن را روی یک برگه کاغذ بنویسید و جای  امنی نگه دارید.

کیف پول الکتروم

8. سپس از شما درخواست می‌شود که عبارت SEED را دوباره وارد کنید. به‌این‌ترتیب مطمئن می‌شوید که آن را درست یادداشت کرده‌اید. عبارت SEED مهم‌ترین بخش کیف پول الکتروم است آن را دست‌کم نگیرید.

9. سپس درخواست می‌شود تا رمز خود را وارد کنید. یک رمز عبور قوی که جای دیگری از آن استفاده نکرده‌اید وارد کنید. این یک گام امنیتی حیاتی است. از رمزهایی که هک کردن آن‌ها ساده است استفاده نکنید. در نهایت دکمه «Next» را بزنید.

کیف پول الکتروم

10. سپس از شما درخواست می‌شود که سروری که می‌خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کنید. اگر این اولین کیف پول الکتروم شماست، پیشنهاد می‌شود عبارت «Auto Connect» را انتخاب کنید.

11. در نهایت با کلیک روی دکمه «Next» کیف پول شما آماده استفاده است. به همین راحتی!

نحوه استفاده از کیف پول الکتروم

در این قسمت از آموزش کیف پول الکتروم نحوه ارسال و دریافت بیت‌کوین با این والت را بررسی می‌کنیم.

به‌این‌ترتیب پس از اتمام مطالعه این مقاله می‌توانید کار با این والت را شروع کنید.

دریافت بیتکوین با والت الکتروم

احتمالا اولین کاری که می‌خواهید با کیف پول الکتروم تازه ایجاد شده خود انجام دهید دریافت بیت‌کوین است.

این فرآیند خیلی ساده است:

1) روی تب «Receive» در پنجره اصلی الکتروم کلیک کنید.

کیف پول الکتروم

2) کنار برچسب «Receiving Address» یک رشته کاراکتر (زیر کادر قرمز بالا) می‌بینید. روی «Copy Symbol» (آیکون دو برگه کاغذ روی زمینه آبی) کلیک کنید. این کار موجب کپی شدن کلید عمومی دریافت‌کننده در کلیپ‌بورد می‌شود.

3) کلید عمومی را جایی که بیت‌کوین ارسال می‌کنید Paste (جایگذاری) کنید. اگر آن را از یک صرافی می‌فرستید، کلید عمومی را در قست آدرس ارسال جایگذاری کنید. وقتی روی «Send» کلیک کنید مدتی طول می‌کشد تا آن را در کیف پول الکتروم دریافت کنید.

4) اگر در حال ارسال بیتکوین از دستگاه موبایل هستید، می‌توانید به جای این مراحل از کد QR استفاده کنید.

همه کاری که برای دریافت بیتکوین در والت الکتروم لازم است انجام شود همین موارد هستند.

ارسال بیتکوین با والت الکتروم

زمانی که مقداری بیت‌کوین در کیف پول خود دارد می‌توانید آن را ارسال کنید. این کار ساده است.

1) روی تب «Send» در صفحه اصلی والت الکتروم کلیک کنید.

2) آدرسی که می‌خواهید بیتکوین را به آن بفرستید کپی کنید. این آدرس می‌تواند متعلق به یک مغازه، دوست یا یک صرافی باشد.

کیف پول الکتروم

3) آدرسی که می‌خواهید بیتکوین به آن ارسال شود را در قسمت «Pay To» وارد کنید. همیشه آن را یکبار دیگر بررسی کنید و از درستی آن اطمینان حاصل کنید.

4) مقدار بیت‌کوینی که می‌خواهید ارسال کنید را در قسمت «Amount» وارد کنید.

5) میزان کارمزد را تنظیم کنید. هر قدر مقدار کارمزد کمتری اختصاص دهید انجام تراکنش، بیشتر طول می‌کشد. اگر تراکنش فوری است کارمزد بیشتری لحاظ نمایید. گرچه هزینه بالاتر می‌رود اما سرعت انجام آن نیز افزایش می‌یابد.

6) همه اطلاعات را مجددا چک کنید. سپس دکمه «Send» را بزنید.

به‌این‌ترتیب تراکنش شما با کیف پول الکتروم تکمیل شده و باید منتظر باشید که پس از انجام آن در بلاک‌چین، نتیجه را در کیف پول خود ببینید.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های فول نود (Full Node) بیت‌کوین

سوالات متداول

کیف پول الکتروم یک کیف پول ساده و محبوب برای بیتکوین است که در سال 2011 معرفی شد. این کیف پول از قدیمی‌ترین والت‌های بیت‌کوین  و یکی از مورد اعتمادترین‌هاست.

کیف پول الکتروم چیست؟

کیف پول الکتروم یک کیف پول ساده و محبوب برای بیتکوین است که در سال 2011 معرفی شد. این کیف پول از قدیمی‌ترین والت‌های بیت‌کوین  و یکی از مورد اعتمادترین‌هاست.

کیف پول الکتروم برای چه کسانی مناسب است؟

الکتروم یک کیف پول بیت‌کوین معتبر است که از زمان ارائه، واسط کاربری ساده‌ای داشته که کار با آن را تسهیل می‌کند. بنابراین برای کسانی که به دنبال یک کیف پول ساده هستند مناسب است. همچنین کسانی که با مسائل تکنیکی آشنایی دارند می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند.

آیا امکان هک شدن کیف پول الکتروم وجود دارد؟

مهم‌ترین مسئله در جلوگیری از هک شدن این کیف پول، استفاده از عبارت رمز عبور طولانی با امنیت بالاست. در‌صورتی‌که رمز عبور مناسب همراه با احراز هویت دو مرحله‌ای فعال باشد امکان هک شدن آن بسیار پایین است.

جمع بندی

کیف پول الکتروم یکی از توسعه‌یافته‌ترین و غنی‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری موجود است.

این کیف پول با ویژگی‌هایی مثل رابط کاربری ساده، پشتیبانی از چند-امضایی، احراز هویت دو مرحله‌ای، امکان یکپارچگی سخت‌افزاری و غیره دارد که باعث شده به یک ولت اید‌ه‌آل برای بیت‌کوین تبدیل شود.

ممکن است الکتروم برای معامله‌گرانی که می‌خواهند چندین کریپتوی مختلف داشته باشند مناسب نباشد. با‌این‌حال کاربران با‌تجربه بیت‌کوین، حتما از این کیف پول استفاده کرده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx