3 استراتژی ضروری برای تریدرهای حرفه‌ای که معاملات‌شان کپی می‌شود!

copy trading

با توجه به اینکه تریدرهای جدید بیشتری به کپی کردن معاملات تریدرهای باتجربه علاقه‌مند شده‌اند، کپی تریدینگ محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

در کپی تریدینگ، تریدر به جای پرداخت هزینه‌های زیاد برای مدیریت حساب خود، با پرداخت بخش کمی از سود معامله، معاملات تریدر باتجربه و سودده را کپی می‌کند.

کپی تریدینگ برای تریدرهای باتجربه نیز سودآور است، چرا که آن‌ها علاوه بر سود معاملات خود، درآمد جداگانه‌ای از معاملات سودده دنبال‌کننده‌های خود هم کسب می‌کنند.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم در مورد سه استراتژی برتر برای تریدرهای حرفه‌ای صحبت کنیم.

در کپی تریدینگ چه کسی تریدر حرفه‌ای است؟

تریدر حرفه‌ای یک تریدر خبره است که به تریدرهای دیگر اجازه می‌دهد معاملاتش را کپی کنند (معاملاتی مشابه معاملات او باز کنند) و در ازای این کار درصدی از سود معاملات کپی شده را دریافت می‌کند.

تریدر باتجربه به منظور افزایش سهم سودش از دنبال کنندگان باید:

  • تعداد دنبال‌کننده‌های خود را افزایش دهد.
  • از معاملات خود در برابر ضررهای بزرگ محافظت کند.
  • معاملات سودآور را پیدا کند.

این سه هدف به هم مرتبط هستند. تریدرها دوست دارند تریدرهای حرفه‌ای را دنبال کنند که می‌توانند همیشه وارد معاملات سودآور با کمترین میزان ریسک ممکن شوند.

بنابراین، این تریدرها باید استراتژی‌هایی داشته باشند که از حساب آن‌ها در برابر ضررهای بزرگ محافظت کند و در عین حال به طور مداوم معاملات سودآوری را شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید: آیا بات معاملات اتوماتیک ارزهای دیجیتال سودآور است؟

سه استراتژی برای تریدرهای حرفه‌ای

خواندن بازار و مدیریت ریسک از عناصر حیاتی هستند که تریدرهای خبره باید به خوبی بیاموزند.

در ادامه چند استراتژی کارآمد معرفی خواهیم کرد که تریدرهای خبره می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

استراتژی شماره 1: شرایط بازار را درک کنید

آیا به عنوان یک تریدر تا به حال متوجه شده‌اید که گاهی اوقات استراتژی شما چند معامله موفق را پشت سر هم از دست می‌دهد و در ادامه شما را وارد چند معامله ضررده می‌کند؟ این به این دلیل است که شرایط بازار در حال تغییر است.

یک استراتژی معاملاتی برای بازار خنثی یا رِنج ممکن است در بازارهای بدون روند عالی عمل کند، اما با این استراتژی نمی‌توانید در روندهای قوی معاملات بزرگ را شناسایی کنید.

علاوه بر این، استراتژی‌های شکست (برِیک آوت) تنها زمانی به خوبی عمل جواب می‌دهند که نوسان زیادی در بازار وجود دارد، اما وقتی که نوسان زیادی در بازار نباشد ممکن است شما را وارد معاملات ضررده کنند.

بیشتر بخوانید: شکست جعلی (Fake Breakout) چیست؟

شرایط بازار به طور کلی دارای دو نوع است که متضاد یکدیگر هستند:

  • پرنوسان یا رونددار
  • پایدار، کم تحرک یا خنثی.

شرایط بازار پرنوسان و رونددار

اگر بازار پرنوسان یا رونددار باشد بهتر است از استراتژی‌های دنبال کننده روند – مانند شکست‌ها، یا خرید در کف- استفاده کنید.

در شرایط پرنوسان، قیمت‌ها معمولاً برای مدت طولانی پایین یا بالا نمی‌مانند چرا که به دلیل حضور پرقدرت خریداران یا فروشندگان قیمت‌ها به سرعت جابه‌جا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

trending market
در روندهای قوی بهتر است از استراتژی‌های دنبال کننده روند استفاده کنید.

در صورت صعودی بودن روند بازار، در کف‌ها یا شکست‌ها خرید کنید. در مقابل، اگر روند بازار نزولی بود، در سقف‌ها یا شکست‌های رو به پایین وارد معاملات فروش شوید.

شرایط بازار پایدار، کم تحرک و خنثی

در بازارهای رنج، استراتژی‌های بازگشت به میانگین بهترین کارایی را دارند. این یعنی اگر قیمت افزایش پیدا کند، معمولاً از محدوده رنج خارج نمی‌شود و به قیمت میانگین باز می‌گردد.

علاوه بر این، اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که در این شرایط قیمت‌ها بیشتر در یک ناحیه محدود به سمت بالا و سپس پایین می‌روند و از حرکت‌های بلندمدت‌تر صعودی یا نزولی خبری نیست.

خرید در حمایت و فروش در مقاومت هم از استراتژی‌های سودآور در بازارهای خنثی است. ورود به معامله با استراتژی‌های شکست در این بازار معمولاً ناموفق است چرا که قیمت‌ها تمایل دارند در محدوده رنج باقی بمانند؛ در بازار خنثی میان خریداران و فروشندگان تعادل نسبی برقرار است.

بیشتر بخوانید: منظور از ترید خلاف روند چیست؟

 

range_bound_market
در شرایط بازار خنثی می‌توانید از استراتژی خرید در حمایت و فروش در مقاومت استفاده کنید.

استراتژی خود را ارزیابی و به صورت دستی آن را در شرایط مختلف بازار تست کنید. در کدام نوع از شرایط بازار، استراتژی شما عملکرد بهتری دارد؟ در چه شرایطی، این استراتژی عملکرد ضعیفی دارد؟

وقتی شرایط بازار به گونه‌ای پیش آمد که استراتژی شما در آن موفق عمل نمی‌کند، دست از معامله کردن بکشید تا حسابتان افت سرمایه (drawdown) زیادی را تجربه نکند. یا بهتر است از استراتژی دیگری استفاده کنید که مناسب شرایط جدید بازار باشد.

استراتژی شماره 2: نسبت ریسک به ریواردتان را مدیریت کنید

تا زمانی که یک معامله بسته نشود هرگز نمی‌توان با اطمینان گفت که این معامله سودآور است یا خیر.

در نتیجه، بسیاری از تریدرها فریب می‌خورند و فکر می‌کنند که بازار تصادفی است و همچنین سود کردن در بیشتر از 50 درصد از معاملات یک استراتژی سودآور است.

اما این دیدگاه کاملاً درست نیست. باور کنید یا نه، یک تریدر می‌تواند استراتژی‌ای داشته باشد که با آن در 80 درصد معاملاتش سود کند اما باز هم در دراز مدت ضرر کند. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

این اتفاق به این دلیل می‌افتد که تریدر در هر معامله پول زیادی را ریسک می‌کند، در مقابل سود کمی به دست می‌آورد. با چند مثال متوجه این موضوع می‌شوید:

تریدر اول در 80 درصد معاملات خود 100 دلار سود می‌کند. در حدود 20 درصد مواقع، بازار در خلاف جهت تریدر حرکت کرده و او در هر معامله 500 دلار ضرر می‌کنند؛ او اعتقادی به استفاده از حد ضرر ندارد یا آن را بسیار دورتر از نقطه ورودش قرار می‌دهد.

تریدر دوم در 45 درصد معاملات خود در هر معامله 300 دلار سود به دست می‌آورد. او یک استراتژی کاملاً مشخص دارد و بر اساس آن در هر معامله 150 دلار ریسک می‌کند؛ این تریدر در کمی بیشتر از نیمی از معاملاتش ضرر می‌کند، اما همچنان به استراتژی خود پایبند است.

سود کدام تریدر بیشتر است؟ بیایید 20 معامله را برای هر کدام از آن‌ها شبیه‌سازی کنیم.

تریدر اول:

  • 16 معامله موفق (20 معامله × 80 درصد)، 100 دلار سود در هر معامله؛ 1600 دلار سود
  • 4 معامله ناموفق (20 معامله × 20 درصد) 500 دلار ضرر در هر معامله؛ 2000 دلار ضرر
  • نتیجه: 400 دلار ضرر

تریدر دوم:

  • 9 معامله موفق (20 معامله × 45 درصد)، 300 دلار سود در هر معامله؛ 2700 دلار سود
  • 11 معامله ناموفق (20 معامله × 55 درصد)، 150 دلار ضرر در هر معامله؛ 1650 دلار ضرر
  • نتیجه: 1050 دلار سود

تریدر اول ریسک زیادی می‌کند (500 دلار در هر معامله) و سود کمی به دست می‌آورد (100 دلار در معاملات موفق). تریدر دوم معاملات خود را بهتر مدیریت کرد و به استراتژی خود پایبند بود.

سپس این اعداد را در فرمول زیر وارد کنید:

میانگین ضرر / (میانگین سود + میانگین ضرر) = نسبت معاملات موفق مورد نیاز برای رسیدن به نقطه سر به سر

در استراتژی تریدر اول، میانگین ضرر 500 دلار و میانگین سود 100 دلار بود. بنابراین در فرمول زیر داریم:

500 دلار / (100 دلار + 500 دلار) = 0.8333 یا 83 درصد

این یعنی تریدر اول فقط برای اینکه به نقطه سر به سر برسد باید نسبت برد 83 درصدی داشته باشد، بدون کسب هیچ سودی!

از سوی دیگر، نسبت برد سر به سر تریدر دوم برابر است با:

150 دلار / (300 دلار + 150 دلار) = 33 درصد

نسبت برد تریدر دوم 45 درصد است که بسیار بالاتر از نقطه سر به سر او است. در نتیجه، تریدر دوم سود قابل‌توجهی به دست می‌آورد.

شما به عنوان یک تریدر اصلی باید از آمار معاملات‌تان شامل میانگین سود معاملات موفق، میانگین ضرر معاملات ناموفق و نسبت برد معاملات اطلاع کافی داشته باشید. هنگامی که این اعداد را در فرمول بالا قرار می‌دهید، آیا استراتژی شما در بلند مدت سودآور است یا به دلیل داشتن نسبت برد بالا شما را فریب می‌دهد؟

بیشتر بخوانید: سیو سود (Take Profit) در بازار ارز دیجیتال چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد
استراتژی‌های دنبال کننده روند به تریدرها این امکان را می‌دهند تا چند برابر میزان ریسک خود سود کسب کنند. به همین دلیل است که دنبال کردن روندهای قوی یکی از استراتژی محبوب در میان تریدرهای حرفه‌ای است.

استراتژی شماره 3: میزان ریسک و افت سرمایه احتمالی حساب‌تان را مدیریت کنید

افت سرمایه، دشمن هر تریدری است.

افت سرمایه بزرگ یک چاله عمیق در حساب تریدر ایجاد می‌کند. هنگامی که تریدر گرفتار چنین شرایطی می‌شود، اغلب برای خارج شدن از این چاله دست به رفتارهای پرخطر می‌زند.

با این رفتار پرخطر، تریدر اصطلاحاً از چاله خارج شده و به چاه عمیق‌تری می‌افتد – و پس از آن برای خارج شدن از این وضعیت حتی ریسک بیشتری روی موجودی حسابش می‌کند.

بیشتر بخوانید: کنترل هیجان در ترید ارز دیجیتال (7 راهکار مهم)

همه چیز از اهرم یا لورجی که تریدر در معاملات استفاده کرده شروع می‌شود. تریدری که در هر معامله‌ای 2 درصد از حسابش را از دست می‌دهد می‌تواند ضررهای خود را مدیریت کند، چرا که چند معامله ضررده متوالی منجر به افت سرمایه چندان چشمگیری نمی‌شود.

اما استفاده از اهرم بسیار زیاد در معاملات، احتمال ضررهای بزرگ را افزایش می‌دهد. هنگامی‌که تریدر بخش بزرگی از سرمایه‌اش را از دست می‌دهد، قدرت خرید و توانایی او برای جبران ضرر به شدت کاهش می‌یابد.

درصد افت سرمایه و مقدار سود لازم برای جبران افت

اگر شما در طی چند معامله 20 درصد از موجودی حساب‌تان را از دست بدهید، برای جبران آن باید 25 درصد سود کنید.

به همین ترتیب، برای جبران ضرر 50 درصدی باید 100 درصد سود کنید تا به نقطه اول برسید.

به عنوان یک تریدر حرفه‌ای، درآمد شما به ایجاد سود برای تریدرهای دنبال کننده بستگی دارد. اگر شما زمان و انرژی زیادی را صرف تلاش برای جبران کردن افت سرمایه حساب‌تان کنید، دیگر فرصت و تمرکز کافی برای سودآفرینی برای کپی تریدرهایتان ندارید.

در نتیجه، بسیار مهم است که با استفاده از اهرم معقول، میزان افت سرمایه و ریسک معاملات‌تان را کاهش دهید.

جمع‌بندی

به عنوان یک تریدر اصلی برای افزایش دنبال کنندگان باید از اهرم معقول استفاده کرده و نتایج معاملات‌تان مستمر و قابل پیش‌بینی باشد. به این ترتیب، افت سرمایه حساب‌تان به حداقل می‌رسد و می‌توانید درآمد خوبی از سود معاملات دنبال کنندگان‌تان داشته باشید.

درک شرایط مختلف بازار -و اینکه استراتژی شما در کدام یک از آن‌ها بهتر کار می‌کند- در کسب نتایج پایدار بسیار مهم است.

با مدیریت نسبت ریسک به ریوارد و داشتن یک استراتژی سودآور می‌توانید آمار قابل‌قبولی از معاملات موفق به جا بگذارید، به گونه‌ای که تریدرهای دیگر با دیدن نرخ سودآوری شما تشویق به کپی کردن معاملات‌تان شوند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx