بررسی بلاک‌چین و ارز Expanse؛ فورکی از اتریوم

ارز expanse

در دنیای کریپتو برخی از ارزهای دیجیتال به عنوان فورک اتریوم سعی دارند نسخه بهتری از این بلاک‌چین را ارائه دهند.

البته پروژه‌های فورک شده اغلب امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را برای توسعه دهندگان فراهم کرده‌اند و می‌توان از مزایای آن‌ها در جهت ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز بهره برد.

ارز Expanse نیز از جمله ارزهایی است که به عنوان فورک اتریوم و با مکانیزم اثبات کار عرضه شده است.

عناوین مطلب:

در این مقاله ما به بررسی کامل پروژه ارز Expanse خواهیم پرداخت. در پایان این مقاله شما در مورد نحوه استخراج، عملکرد شبکه و توکنومیک ارز EXP اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

نکات کلیدی

  • ارز Expanse در واقع یک فورک اتریوم است که از مکانیزم اثبات کار برای شبکه خود استفاده می‌کند.
  • امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین Expanse وجود دارد.
  • ارز دیجیتال Expanse به عنوان یک پروژه مرده (Dead) در دنیای کریپتو شناخته می‌شود که احتمال بازگشت آن بسیار پایین است.

ارز Expanse چیست؟

ارز Expanse یک بلاک‌چین فورک شده از پروژه اتریوم است که به عنوان یک پلتفرم باز قراردادهای هوشمند عرضه شده است.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

با توجه به ادعاهای وایت پیپر ارز EXP، این پروژه کاملا غیرمتمرکز بوده و به صورت متن باز فعالیت می‌کند. هدف این پروژه ارائه انعطاف پذیری و اتخاذ گسترده بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در دنیا است.

طبق گفته‌های توسعه دهندگان این پروژه، ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بستر این شبکه آسان است و برنامه نویسان قراردادهای هوشمند می‌توانند به راحتی در اکوسیستم آن مشارکت کنند.

expanse 2
این پروژه در قالب یک بلاک‌چین باز و عمومی عمل می‌کند که به کمک شبکه غیرمتمرکز و پلتفرم قراردادهای هوشمند خود، امکان توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp)‌ را فراهم کرده است.

این پروژه از مکانیزم اجماع اثبات کار (POW) استفاده می‌کند که در آن ماینرها نقش مهمی در ایمن سازی و تایید تراکنش‌ها ایفا می‌کنند.

البته در زمان نوشتن این مقاله، اتریوم مراحل پایانی اتخاذ مکانیزم اثبات سهام را می‌گذراند در حالی که ارز دیجیتال Expanse همچنان از مکانیزم اثبات کار برای تایید بلاک‌های شبکه خود بهره می‌برد.

این پروژه در سال 2015 با رویکرد توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شکل گرفت با این حال، پروژه اتریوم در این رقابت از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرد و همه ایده‌هایی که این پروژه در نظر داشت را عملی کرد.

این موضوع باعث عقب ماندن این پروژه از میدان رقابت شد که امروز شاهد وضعیت آن هستیم.

در حال حاضر ارز Expanse حال و روز خوشی ندارد و در بازار ارزهای دیجیتال در جایگاه 2158، تقریبا به عنوان یک پروژه غیرفعال شناخته می‌شود.

سرمایه گذاری بر روی این پروژه شامل ریسک بالایی می‌شود که می‌تواند به راحتی منجر به از دست رفتن سرمایه شما شود.

ارز Expanse چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، این ارز از مکانیزم اثبات کار برای تایید تراکنش و ایمن سازی شبکه بلاک‌چین خود استفاده می‌کند. در این شبکه ماینر‌ها نقش مهمی در بقای شبکه ایفا می‌کنند.

از طرف دیگر، ارز Expanse‌ از ماشین مجازی خاص خود برای پردازش قراردادهای هوشمند بهره می‌برد که امکان ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پیچیده را میسر کرده است.

می‌توان گفت ارز EXP از بسیاری جهات مانند بیت‌کوین عمل می‌کند با این حال امکان توسعه قراردادهای هوشمند نیز در آن فراهم شده است.

با توجه به شهرت و محبوبیت اتریوم در دنیای بلاک‌چین نمی‌توان آن را با این پروژه مقایسه کرد اما اتریوم کلاسیک نمونه خوبی برای توصیف این پروژه است.

از نظر روش کار نیز این پروژه رویکرد خاص خود را دارد که در آن از اکانت به عنوان یک واحد پایه استفاده می‌کند. در این شبکه، وضعیت هر حساب کاربری به شکل دقیق رهگیری می‌شود.

تراکنش‌های انجام شده در این شبکه شامل انتقال ارزش و اطلاعات هستند که بین اکانت‌ها صورت می‌گیرد.

با توجه به مستندات این ارز، در کل دو نوع اکانت (Account) در آن وجود دارد.

  • حساب‌های کاربری بیرونی یا EOA که توسط کلید‌های خصوصی مدیریت می‌شوند.
  • اکانت قرارداد که توسط کدهای قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند و امکان فعال سازی آن‌ها فقط توسط حساب‌های EOA‌ امکان پذیر است.

در نگاه می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت بین این دو اکانت، امکان کنترل حساب EOA توسط کلید‌های خصوصی است که امکان مدیریت حساب کاربری را برای کاربران فراهم می‌کند.

در طرف دیگر حساب قراردادهای هوشمند توسط کد‌های نوشته شده در درون آن‌ها مدیریت می‌شوند.

البته همچنان مدیریت این حساب‌ها توسط اکانت‌های EOA انجام می‌شود و هر کسی که دسترسی لازم در کد‌ها به او داده شده باشد، امکان کنترل اکانت قرارداد را خواهد داشت.

در واقع آن را مانند اکانت‌های کاربران و قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم در نظر بگیرید که در آن کاربر زمانی بر روی یک قرارداد هوشمند دسترسی دارد که دسترسی‌های لازم برای او فراهم شده باشد.

کاربران ارز Expanse می‌توانند به راحتی کد‌های قرارداد هوشمند خود را بربستر این بلاک‌چین مستقر کرده و آن را مدیریت کنند.

به طور کلی، می‌توان گفت همه کارکرد و قابلیت‌های کلی که اتریوم در پلتفرم قرارداد هوشمند خود پیاده کرده است در ارز Expanse و بلاک‌چین آن نیز مشاهده می‌شود.

اما از نظر میزان پیشرفت پلتفرم قرارداد هوشمند آن، هنوز نقاط ضعف بسیاری در آن دیده می‌شود.

با این حال بلاک‌چین Expanse مانند بیت‌کوین همچنان از مکانیزم اثبات کار و ماینر‌ها در جهت تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند که انتقاداتی مانند مصرف بالای انرژی و تولید بالای کربن متوجه این ارز است.

توکنومیک ارز Expanse

ارز EXP، به عنوان توکن رسمی بلاک‌چین Expanse استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد‌های این ارز شامل پرداخت به عنوان کارمزد شبکه و استفاده از آن در قالب پول رایج در قراردادهای هوشمند آن است.

expanse 3
نمودار قیمتی ارز EXP

براساس اطلاعات سایت کوین مارکت کپ، تعداد کل ارز قابل استخراج EXP به صورت ثابت 100 میلیون واحد است که در زمان نوشتن این مقاله حدود 22 میلیون واحد از آن استخراج شده است.

علاوه‌بر آن، در شبکه Expanse یک رویداد هاوینگ وجود دارد که با گذشت 800,000 بلاک، پاداش‌ها نصف می‌شود. این موضوع در هنگام استخراج این ارز اهمیت زیادی دارد.

جالب است بدانید هر واحد ارز Expanse دارای 18 صفر است که به کوچک‌ترین واحد آن Wei گفته می‌شود. البته با توجه به فورک این پروژه از اتریوم، به ارث بردن چنین ویژگی‌هایی جای تعجبی نیست.

سازندگان ارز Expanse

بلاک‌چین Expanse در سال 2015 عرضه شد که چهره اصلی و بنیان گذار آن یعنی آقای Christopher Franko بر روی آن کار کرده است.

او یک تیم کوچک از توسعه دهندگان حرفه‌ای بلاک‌چین را گرد هم آورد تا این پروژه را ایجاد کند. او به عنوان مدیر اجرایی و بنیان گذار اصلی این پروژه شناخته می‌شود.

از نظر تجربه نیز او در زمینه توسعه نرم افزار و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پیش زمینه زیادی دارد. علاوه‌بر آن، او طی فعالیت حرفه‌ای خود اپلیکیشن‌های DAO ایجاد کرده است تجربه ارزشمندی محسوب می‌شود.

استخراج ارز Expanse

اطلاعاتی که در این بخش ارائه می‌شود صرفا برای آگاهی و مطالعه بهتر این بلاک‌چین است و در واقع استخراج ارز Expanse از نظر بسیاری از کارشناسان ارزهای دیجیتال به دلیل عدم فعالیت آن، صرفه اقتصادی ندارد.

در فرآیند استخراج این ارز نیز ماینرها با تولید و تایید بلاک‌های شبکه، ارز دیجیتال Expanse‌ را به عنوان مشوق و پاداش کار سخت خود دریافت می‌کنند.

سیستم استخراج ارز Expanse از الگوریتم Ethhash استفاده می‌کند.

البته استخراج این ارز توسط کامپیوترهای خانگی قابل انجام است. برای استخراج ارز دیجیتال Expanse، کاربران می‌توانند با استفاده از کارت گرافیک یا CPU کامپیوتر خود به استخراج ارز دیجیتال Expanse بپردازند.

درست مانند سایر ارزهای قابل استخراج با مکانیزم اثبات کار، در اینجا نیز استخرهای استخراج وجود داشت که امکان مشارکت و همکاری برای یافتن بلاک‌های جدید را فراهم می‌کرد.

با این حال در زمان نوشتن این مقاله، تقریبا همه استخرهای استخراج ارز EXP کاملا از کار افتاده‌اند و امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

بهترین کیف پول برای ارز EXP

برای هولد ارز EXP راه‌های مختلفی وجود دارد. اولین راه استفاده از کیف پول Mist Wallet است که امکان هولد این ارز را فراهم کرده است.

با توجه فورک این پروژه از بلاک‌چین اتریوم، شما می‌توانید با استفاده از کیف پول متامسک ارز Expanse را هولد کنید.

ارز EXP را از کجا بخریم؟

در زمان نوشتن این مقاله، در کل سه صرافی از معامله این ارز پشتیبانی می‌کنند که پر حجم‌ترین صرافی برای خرید و فروش ارز Expanse، پلتفرم Bittrex است.

با توجه به کاهش چشمگیر محبوبیت این ارز، معامله آن نیز به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

آیا ارز EXP سرمایه گذاری مناسبی است؟

در هنگام بررسی پروژه ارز دیجیتال Expanse باید به واقعیت‌ها نگاه کنیم. محبوبیت ارز EXP به شکل چشم گیری کاهش پیدا کرده است که این موضوع می‌تواند ناشی از دلایل گوناگونی باشد.

expanse 4
صرافی‌هایی که ارز EXP در آن معامله می‌شود

بلاک‌چین Expanse نوید تراکنش‌های ارزان را به ما می‌دهد اما مانند اغلب شبکه‌های اثبات کار، زمانی که تقاضا برای پردازش تراکنش‌ با تعداد بالا افزایش پیدا کند، مسلما شاهد مشکلاتی در آن خواهیم بود.

ما قبلا وضعیت ارز اتریوم و بیت‌کوین را در زمان اوج ترافیک مشاهده کرده‌ایم و می‌دانیم کیفیت شبکه به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

سوال اصلی این است آیا بلاک‌چین Expanse چنین شرایطی را تجربه کرده است؟ پاسخ منفی است. این شبکه هنوز در زمان‌های اوج بار با تعداد کاربر بالا آزمایش نشده است.

دلیل دیگری که می‌توان برای غیرفعال بودن این پروژه عنوان کرد مربوط به اوج قیمت آن است که در سال 2018 توانست به ناحیه 8$ برسد.

اما از آن زمان تاکنون قیمت این ارز یک روند نزولی بزرگ را دنبال می‌کند و بیش از صد برابر کاهش قیمت را تجربه کرده است.

حجم معامله روزانه ارز Expanse در بهترین حالت 200$ است که نشان دهنده نامناسب بودن این پروژه برای سرمایه گذاری کوتاه یا بلند مدت است.

از طرف دیگر با کاهش محبوبیت ارز Expanse، تعداد ماینرهای فعال در شبکه آن نیز کاهش پیدا کرد. همان‌طور که می‌دانید در شبکه‌های POW، ماینرها نقش کلیدی در ایمن سازی شبکه و جلوگیری از حمله‌های 51% ایفا می‌کنند.

با کاهش هش ریت این ارز، شبکه آن در مقابل حملات 51% و سرقت دارایی‌ها آسیب پذیر خواهد بود و تکیه به آن ریسک‌های زیادی خواهد داشت.

اگر این ارز را از نظر مکانیزم اجتماع اثبات کار مورد بررسی قرار دهیم، مسلما بیت‌کوین به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص بازار کریپتو شناخته می‌شود اما با ترکیب پلتفرم‌ آن با قرارداد هوشمند به رقیبی مانند اتریوم کلاسیک می‌رسیم.

حتی رقبای این پروژه نیز از نظر تئوری با مشکلات مقیاس پذیری و مصرف بالای انرژی مواجه هستند.

تکنولوژی بلاک‌چین دائما در حال تغییر و تحول است که این موضوع به روز ماندن و همگام شدن پروژه‌های فعال کریپتویی را ضروری کرده است.

می‌توان گفت پروژ‌ه‌های کریپتو یا خود را با تکنولوژی‌های روز همگام می‌کنند یا از بین می‌روند.

در هر صورت، سرمایه گذاری بر روی این پروژه ریسک‌های بالایی به همراه دارد. حتی اگر قصد سرمایه گذاری بر روی آن را دارید، قرار دادن سرمایه سنگین بر روی آن توصیه نمی‌شود.

با توجه به حجم معامله پایین این ارز، جهش‌های قیمتی آن به سمت بالا و پایین دور از ذهن نیست.

حتی یک سرمایه گذار با 10,000$ می‌تواند قیمت آن را دستکاری کند. جدای از دستکاری و هیجانات قیمتی آن، احتمال برگشت این ارز به جریان اصلی غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

با توجه به اطلاعات اکسپلورر ارز Expanse، میزان 55% ارزهای در گردش از این ارز در اختیار یک اکانت قرار دارد که می‌تواند زنگ خطری برای سرمایه گذاری باشد.

سوالات متداول

ارز Expanse چیست؟

ارز Expanse یک بلاک‌چین فورک شده از پروژه اتریوم بوده که به عنوان یک پلتفرم باز قراردادهای هوشمند عرضه شده است. با توجه به ادعاهای وایت پیپر ارز EXP، این پروژه کاملا غیرمتمرکز است و به صورت متن باز فعالیت می‌کند. هدف این پروژه ارائه انعطاف پذیری و اتخاذ گسترده بلاک‌چین و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در دنیا است.

آیا خرید ارز Expanse سرمایه گذاری خوبی است؟

در یک بازه طولانی، ارز Expanse سقوط شدیدی را تجربه کرده است. علاوه‌بر آن استخراج این ارز به شکل چشمگیری کاهش یافته که شبکه آن را در معرض خطر حمله 51% آسیب پذیر می‌کند. با توجه به اطلاعات اکسپلورر این پروژه، 55% توکن‌های در گردش در اختیار یک اکانت قرار دارد. از نظر جامعه کریپتو، این پروژه به عنوان یک ارز مرده شناخته می‌شود.

ارز Expanse در کدام صرافی معامله می‌شود؟

در کل سه صرافی از معامله این ارز پشتیبانی می‌کنند که پرحجم‌ترین صرافی برای خرید و فروش ارز Expanse پلتفرم Bittrex است.

نتیجه گیری

ارز Expanse به عنوان  یک فورک اتریوم در سال 2015 شکل گرفت که در آن زمان با توجه به اهدافی که در نظر داشت به نظر پتانسیل زیادی در آن قرار داشت.

این ارز در سال 2018 توانست سقف قیمتی 8$ را ثبت کند. با این حال در رقابت با بلاک‌چین‌های دیگر نتوانست پیشرفت قابل توجهی را به نشان دهد.

از طرف دیگر واکنش کند تیم توسعه دهنده آن نسبت به باگ‌های شبکه نیز باعث شده تا اعتماد کاربران آن کاهش پیدا کند.

در حال حاضر صرافی Bittrex میزبان اصلی ارز EXP است که با حجم معامله 60$ دلاری، چندان مورد توجه سرمایه گذاران نیست.

با توجه به پیشی گرفتن رقبای این پروژه چه از نظر مکانیزم اجتماع و چه اتخاذ در دنیای بلاک‌چین، سرمایه گذاری بلند مدت در آن با ریسک‌های زیادی همراه است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx