هش ریت (Hashrate) چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال دارد؟

هش ریت

هش ریت (HashRate) یکی از مفاهیم بسیار مهمی است که در استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و…بسیار شنیده می‌شود و همچنین از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

هش ریت یکی از معیارهای دقیقی است که استخراج کنندگان ارز دیجیتال از آن برای اندازه‌گیری عملکرد دستگاه ماینر، کارت گرافیک، CPU و سایر روش‌های استخراج، استفاده می‌‎کنند.

امروزه بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت‌کوین بسیار داغ است و درصد زیادی از سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا با خرید کارت گرافیک، دستگاه ماینر و…، سرمایه‌‎گذاری خود را در زمینه ارزهای دیجیتال آغازکرده‌اند.

عناوین مطلب:

 هش ریت بیت‌کوین به زبان فارسی به معنای نرخ هش و قدرت هش شناخته می‌شود. دانستن اطلاعات دقیقی در رابطه هش ریت بیت‌کوین نقش موثری در تعیین میزان سرعت یک کارت گرافیک یا دستگاه ماینر برای استخراج ارزهای دیجیتال دارد.

به همین جهت ما بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی اینکه هش ریت چیست و کاهش هش ریت چه تاثیری روی سختی شبکه دارد، بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع تا انتهای این مبحث همراه ما باشید. 

بیشتر بخوانید: آموزش راه‌اندازی ماینر بیت‌کوین

نرخ هش یا Hashrate چیست؟ 

با اهمیت‌ترین پارامتری که در هنگام خرید کارت گرافیک (جهت استخراج) و دستگاه ماینر باید به آن توجه شود، هش ریت یا قدرت هش است.

نرخ هش بیت‌کوین نشان دهنده سرعت دستگاه‌های استخراج برای حل تابع هش است که در نتیجه موجب دریافت پاداش می‌شود. در واقع هش ریت دستگاه ماینر بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری مفهومی است که نشان‌دهنده تعداد محاسبات سخت افزار دستگاه برای حل تابع هش در یک ثانیه است.

دستگاه‌هایی که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شوند، برای یک هدف خاص طراحی شده‌اند. دستگاه‌های ماینر دارای یک هش هدف هستند که از طریق هش ریت به آن دست پیدا می‌کنند.

 سرعت هش ریت‌ها در رسیدن ماینر به هش هدف نیز بسیار تاثیر گذار است. به همین جهت است که در هنگام خرید ماینر بیت‌کوین به نرخ هش یا هش ریت توجه ویژه‌ای می‌شود.

برای استخراج بیت‌کوین، معادلات ریاضی باید توسط این دستگاه‌ها حل شوند. با حل شدن این معادلات پیچیده بلاک‌هایی که حاوی تراکنش‌های مورد تایید هستند تشکیل می‌شوند. تمام بلاک‌ها باید به هش تبدیل شوند تا به بلاک‌چین اضافه شوند. مرحله‌ای که در آن بلاک‌ها به هش تبدیل می‌شوند، هشینگ نامیده می‌شود. 

میزان هش ریت کارت‌های گرافیکی برای استخراج بیت‌کوین چگونه است؟ 

امروزه روش‌های متعددی برای حل معادلات ریاضی و استخراج بیت‌کوین وجود دارد.

کارت گرافیک، CPU، FPGA و Asic چند نمونه از دستگاه‌هایی هستند که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شوند. هر یک از دستگاه‌های موجود در بازار دارای Hashrate متفاوتی هستند که در هنگام خرید دستگاه باید به آن‌ها توجه شود.

بیشتر بخوانید: روش استخراج مونرو با کارت گرافیک و CPU

استخراج کریپتو با کارت گرافیک
CPUهای کامپیوتر به دلیل قدرت پایینی که دارند، به تنهایی قادر به حل محاسبات نیستند. به همین جهت برای افزایش قدرت کامپیوتر و استخراج آن ها از کارت گرافیک استفاده می‌شود. 

کارت گرافیک دارای نمونه‌های مختلفی است که هر کدام از نرخ هش متفاوتی برخوردار هستند و سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید این قطعه به هشت ریت آن توجه کنند. برخی از کارت‌های گرافیکی به دلیل هشت ریت بالایی که دارند برای استخراج ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

چند مورد از کارت گرافیک‌های مناسب برای استخراج بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال عبارت است از:

  1. کارت گرافیک 3070: نرخ هش کارت گرافیک 3070 حدود MH/S 60 است و 130 ولت برق مصرف می‌کند. 
  2. کارت گرافیک 3060: نرخ هش کارت گرافیک 3060 حدود 60 MH/S است و 130 ولت برق مصرف می‌کند اما از تعداد هسته‌های پایین‌تری نسبت به کارت گرافیک 3070 برخوردار است.
  3. کارت گرافیک RX5700: نرخ هش کارت گرافیک RX5700 حدود 60 مگاهش است و 180 ولت برق مصرف می‌کند. 
  4. کارت گرافیک RX580: نرخ هش کارت گرافیک RX580 حدود 32 MHS است و 1000 ولت برق مصرف می‌کند. 

کاهش هش ریت چه تاثیری روی سختی شبکه دارد؟

سختی شبکه (Network Difficulty) باعث ایجاد یک جریان پیوسته و منظم برای تولید بیت‌کوین طی یک زمان مشخص شده از سوی خود شبکه می‌شود.

سختی شبکه
بررسی سختی شبکه نشان می‌دهد که با اضافه شدن ماینرها یا دستگاه‏‍‎ های استخراج، حل معادلات سخت‌تر می‌شود و بلوک‌ها دیرتر حل می‌شوند.

هش ریت بیت‌کوین، سودآوری و میزان سختی شبکه سه مفهوم بسیار مهمی هستند که نقش موثری روی یکدیگر دارند. کم یا زیاد شدن هر یک از آنها تاثیر مستقیمی بر دیگری می‌گذارد.

طبق نتایج به دست آمده، افزایش سختی شبکه موجب می‌شود تا هش ریت‌ها افزایش پیدا کرده اما میزان سوددهی آنها کمتر شود. در واقع سختی شبکه و هش ریت باهم رابطه مستقیم دارند ولی این دو با سودآوری ماینر رابطه عکس دارد.

چنانچه میزان Hashrate دستگاه ماینر کاهش پیدا کند، میزان سختی شبکه کم می‌شود و در نتیجه سودآوری دستگاه ماینر افزایش پیدا می‌کند. 

بیشتر بخوانید: آیا هنوز هم استخراج بیت‌کوین سود دارد؟

اهمیت هش ریت در استخراج بیت‌کوین و تاثیر آن بر سرمایه‌گذاران 

با توجه به تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده است، بالا بودن میزان هش ریت نقش موثری در افزایش قیمت بیت‌کوین یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری دارد.

بالا بودن هش ریت بیت‌کوین نشان‌دهنده دو موضوع بسیار مهم یعنی امنیت بالا و سود آوری زیاد شبکه است. هرچه قدر میزان هش ریت رمز ارزها بالاتر باشند، در بازارهای صعودی با افزایش قیمت بیشتری همراه هستند.

طبق بررسی‌های انجام شده میزان هش ریت بیت‌کوین در سال 2022 نسبت به سال 2017 افزایش یافته است. در واقع بالا بودن هش ریت موجب سخت‌تر شدن استخراج بیت‌کوین با کارت گرافیک و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص نرخ هش وجود دارد این است که اگرچه بالا بودن آنها موجب افزایش قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌شود؛ اما سرمایه‌گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که عوامل بسیاری ممکن است باعث کاهش قیمت ارز دیجیتال شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی بهترین استخرهای استخراج بیت‌کوین

استخراج ارز دیجیتال
در حین سرمایه‌گذاری در این حوزه، علاوه‌ بر توجه به قدرت هش، بهتر است به همه عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال نیز توجه ویژه‌ای داشت. 

سخن پایانی 

در مطلب فوق به بررسی اینکه هش ریت چیست و کاهش یا افزایش آن چه تاثیری در سختی شبکه دارد، پرداختیم.

محتوای فوق برای همه افرادی که علاقه به تهیه ماینر و سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال دارند، مفید است. سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند از طریق کارت گرافیک به استخراج بیت‌کوین بپردازند، باید به مفاهیمی چون نرخ هش توجه‌ ویژه‌ای داشته باشند.

هش ریت بیت‌کوین تعیین کننده میزان قدرت دستگاه و سرعت آن برای حل یک معادله و دریافت پاداش است. در واقع سرمایه‌گذاران از طریق هش ریت‌ها می‌توانند راندمان دستگاه‌ها را تحت بررسی قرار دهند و به بررسی میزان سودآوری آن بپردازند.

انتخاب یک کارت گرافیک که هش ریت‌ بالاتری را تولید کند، مهمترین نکته‌ای است که تمام سرمایه‌گذاران باید در هنگام خرید ماینر یا کارت گرافیکی به آن توجه داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx