معرفی و بررسی شبکه گراف و ارز GRT

ارز گراف

گراف (Graph) پلتفرم متن‌بازی است که روی بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شده و عملکر آن شبیه موتورهای جستجو است.

به این معنی که اطلاعات را از بلاک‌چین‌هایی مثل اتریوم و آوالانچ دریافت کرده، سپس آنها را پردازش و ذخیره می‌کند؛ به‌این‌ترتیب کاربر می‌تواند اطلاعات مورد نظر خود را جستجو کند.

در‌واقع شبکه و ارز گراف، هوش مصنوعی را به‌کار می‌گیرد تا همان کاری که گوگل برای وب انجام می‌دهد را برای بلاک‌چین انجام دهد. همچنین هیچ شخص ثالثی در این فرآیند دخالت ندارد.

عناوین مطلب:

در ادامه مقاله بیشتر درباره اینکه پلتفرم گراف چطور کار می‌کند و ارز دیجیتال GRT چیست صحبت خواهیم کرد تا ویژگی‌های جالب این شبکه را بیشتر بشناسید.

نکات کلیدی

  • پلتفرم گراف تلاش می‌کند تا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، دیتاهای بلاک‌چین‌های مختلف را بررسی و دسته‌بندی کند تا جستجو در میان آن‌ها ساده شود.
  • ارز GRT توکن بومی این شبکه است که برای سپرده‌گذاری و اعطای پاداش به نودهای شبکه به کار می‌رود و ارزش مناسبی در بازار دارد.
  • شبکه گراف زمانی که ایجاد شد در نوع خود بی‌همتا بود و سعی می‌کرد کاری که موتورهای جستجو برای وب انجام می‌دهند را برای فضای بلاک‌چین‌ها پیاده‌سازی کند.

آشنایی بیشتر با پلتفرم گراف

 ذهنیت اکثر ما این است که بلاک‌چین‌ها فقط اطلاعات تراکنش‌های مالی را نگه می‌دارند و اطلاعی درباره اینکه عملکرد پلتفرم‌ها و کریپتوهایی مثل ارز گراف چیست نداریم. اما آن‌ها می‌توانند هر نوع دیتایی را ذخیره کنند.

هدف اصلی شبکه و ارز گراف این است که به توسعه‌دهندگان کمک کند تا به داده‌های یکنواختی دسترسی داشته باشند. به‌این‌ترتیب بازده عملکرد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) در فضای بلاک‌چین‌ها بیشتر می‌شود.

طبق ادعای سایت پروژه Graph، اطلاعاتی که وارد شبکه گراف شده در قالب ساب‌گراف‌ها دسته بندی می‌شوند تا کار جستجو به واسطه ارسال کوئری راحت‌تر شود.

کوئری‌های جستجو نیز از سمت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) ارسال می‌گردد. اما فقط برنامه‌هایی می‌توانند به گراف کوئری بفرستند که با زبان GraphQL نوشته شده باشند.

این زبان را فیسبوک برای راه‌اندازی صفحه فید خبری (News Feed) خود ایجاد کرد و گراف نیز از آن استفاده می‌کند.

گراف چطور کار می کند؟

با گسترش خدمات مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای، پروتکل‌هایی مثل گراف نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. این شبکه تنها در آوریل 2021 بیش از 20 میلیون درخواست را پردازش کرده است.

اولین کاری که در گراف انجام می‌شود جمع‌آوری اطلاعات از طریق نود (Node) های گراف است که پیوسته درحال اسکن کردن بلوک‌های شبکه و قراردادهای هوشمند هستند تا اطلاعات آنها را استخراج کنند.

هر زمان که یک برنامه جدید از طریق یک قرارداد هوشمند به بلاک‌چین متصل شود گره‌ها اطلاعات این بلوک را بررسی کرده و به زیرگراف مرتبط با آن متصل می‌کنند.

ارز گراف
سه نوع کاربرد در شبکه گراف داریم که در سازماندهی و عملکرد درست این پروتکل مشارکت می‌کنند.

در شبکه گراف، داوطلبانی در سمت‌های Curator ،Indexer و Delegator حضور دارند که در جهت پردازش داده و اشتراک‌گذاری آن‌ها با کاربران فعالیت می‌کنند.

همچنین در مقابل کاری که برای شبکه گراف انجام می‌دهند ارز GRT می‌گیرند. اما قبل از این، لازم است برای تصدی این نقش ها نیز مقداری توکن GRT سپرده‌گذاری کنند.

این فرآیند، به نوعی شبکه الگوریتم اجماع اثبات سهام در بلاک‌چین‌های دیگر است.

  • Curator ها تعیین می‌کنند کدام زیرگراف کیفیت مناسب و ارزش ایندکس شدن به شبکه گراف را دارد و سپس به آن GRT می‌دهند.
  • Indexer کار ایندکس کردن و جمع‌آوری اطلاعات از زیرگراف‌هایی که Curator ها مشخص کرده‌اند را انجام می‌دهند.
  • Delegator ها نیز به Indexer ها پاداش می‌دهند تا هم‌چنان به‌کار در این شبکه ادامه دهند. این پاداش در قالب ارز گراف خواهد بود.

علاوه بر این سه نقش، Fishermen و Arbitrator ها نیز حضور دارند که نقش آنها به ترتیب تایید پاسخ‌هایی که به کوئری‌ها داده شده و تشخیص Indexer های مخرب است.

همه کاربران بسته به نقشی که در شبکه دارند بخشی از کارمزدهای شبکه را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

در نتیجه کار آنها، DApp هایی که به دنبال اطلاعات خاصی هستند می‌توانند نیاز خود را در قالب کوئری مطرح کنند و از این طریق نرم‌افزار خود را فعال نگه دارند.

مثلا دیسنترالند از اطلاعات شبکه گراف برای پیدا کردن زمین، اکسسوری و موارد کلکسیونی استفاده می‌کند تا آنها را وارد مارکت خود کند و کاربران این بازی بتوانند این اقلام را بخرند.

امنیت شبکه Graph چطور تامین می شود؟

تامین  امنیت شبکه متکی به گره‌های Indexer ،Curator و Delegator است تا از عملکرد شبکه مراقبت کرده و امنیت آن را تامین کنند.

ایندکسرها باعث می‌شوند ماهیت غیرمتمرکز شبکه حفظ شود و در‌عین‌حال هزینه آن مقرون به‌صرفه باقی بماند.

نودهای Curator داده‌های جمع‌آوری شده را سازماندهی کرده و براساس میزان ارتباط آنها به هم طبقه‌بندی می‌کنند و Delegator ها هم با دادن ارز گراف یا GRT به ایندکسرها به صورت غیرمستقیم در تامین امنیت این شبکه نقش دارند.

ارز گراف
جالب است بدانید که در بسیاری از DApp های معروف اتریوم نظیر Aave ،Curve و یونی‌سواپ از گراف استفاده شده است.

ویژگی‌های منحصربفرد گراف

شبکه گراف در نوع خود اولین بود. این شبکه بعنوان بازاری برای ارسال کوئری و ایندکس کردن دیتاها برای DApp ها بی بدیل بود.

همین موضوع باعث شد که به پروژه جذابی در حوزه بلاک‌چین‌ها تبدیل شود و ارز دیجیتال گراف قیمت مناسبی پیدا کند.

علاوه‌براین، هدف این پروژه نیز منحصربفرد بود. گراف می‌خواست دسترسی به اطلاعات را برای کاربران شبکه خود راحت کند.

این شبکه با حمایت نودهای خود کار می‌کند و ایندکسرها نقش مهمی در ایندکس کردن و درخواست اطلاعات از سایر بلاک‌چین‌ها مثل اتریوم دارند.

ارز گراف
گراف اولین بازار غیرمتمرکزی است که توانسته مشکلاتی که توسعه‌دهندگان DApp ها با آنها روبرو هستند را کاهش دهد. 

دلایل ارزشمندی گراف

شبکه و ارز گراف از نظر فنی حائز اهمیت هستند چون این توکن در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌شود. اما عوامل زیادی روی قیمت این توکن در بازار اثرگذار هستند.

آنچه بیش از همه باعث ارزشمندی این توکن شده معماری بلاک‌چین آن است:

فاکتورهایی نظیر عرضه کل، عرضه در گردش، نقشه راه این پروژه، ویژگی‌های تکنیکال، کاربردهای اصلی، مقررات، میزان انطباق، به‌روزرسانی و ارتقا و سایر رویدادهای مهمی که موجب ارزشمندی بیشتر GRT می‌شوند.

ارزش ذاتی این پروژه به چیزیست که به کاربران خود ارائه می‌کند و باعث ایجاد اقتصاد یک گسترده‌تر همراه با سازماندهی داده‌های بلاک‌چین‌های مختلف می‌شود تعریف می‌گردد.

ارزش گراف با راه‌اندازی شبکه اصلی آن در سال 2020 بیشتر شد چون این پروژه به سمت هدف نهایی خود یعنی تمرکززدایی از DApp ها بعنوان دروازه ورود به وب 3 گام برداشت.

بنیان گذاران شبکه گراف

گراف در سال 2018 توسط یانیو تال، براندون رامیرز و جانیز پولمن بنیان‌گذاری شد.

تال طبق تجربه شخصی‌اش می‌دانست که ایجاد یک DApp جدید روی اتریوم چقدر دشوار است و همراه تیم خود، شبکه گراف را به عنوان اولین برنامه ارسال کوئری و ایندکس‌سازی غیرمتمرکز ایجاد کرد.

این برنامه آن زمان هیچ نمونه قبلی و مشابهی نداشت.

اما این تیم در سال 2020 تصمیم گرفت گراف را به‌عنوان گامی برای غیرمتمرکز‌سازی کامل استفاده از ADpp ها گسترش دهد و حجم تولید ساب‌گراف‌ها را در شبکه بالا ببرد.

هدف این پروژه راحت‌تر کردن دسترسی به وب 3 برای همه و فراهم کردن امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به سرور یا مرجع مرکزی بود.

توکن GRT

ارز گراف (GRT) توکن بومی شبکه گراف است؛ درست مثل BTC که رمزارز بومی بیت‌کوین و اتر که رمزارز بومی اتریوم هستند.

کاربران از این توکن برای استفاده از خدمات جستجوی گراف استفاده می‌کنند و البته می‌توانند بخاطر فعالیت در شبکه گراف نیز توکن GRT بگیرند. مشتریان یعنی کسانی که به شبکه گراف کوئری می‌فرستند باید از ارز گراف استفاده کنند.

توکن گراف در هنگام معرفی به بازار هم فروش عمومی و هم خصوصی داشت و 12 میلیون دلار از فروش عمومی و 5 میلیون دلار از فروش خصوصی خود به Coinbase Ventures، Digital Currency Group و Framework Ventures به‌دست آورد.

Multicoin Capital نیز حدود 2.5 میلیون دلار روی پروژه گراف سرمایه‌گذاری کرد.

در سال 2020 حدود 2 میلیارد ارز دیجیتال گراف وارد شبکه گراف شد و این میزان هر سال 3 درصد افزایش می‌یابد. اما این توکن فرآیندهایی نیز برای کاهش تورم دارد و تا حدودی به عنوان ارز دیجیتال ضد تورمی شناخته می‌شود.

GRT در صرافی‌های بزرگی نظیر کوین‌بیس، بایننس و کراکن قابل معامله است.

کیف پول مناسب برای توکن GRT

GRT توکنی از نوع ERC20 است و به‌این‌ترتیب می‌تواند در همه کیف پول‌های سازگار با اتریوم ذخیره شود. فرقی نمی‌کند این ولت‌ها آنلاین، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، دسکتاپ یا موبایل باشند.

کیف پول‌های بزرگ و مشهوری مثل لجر نانو اس و ترزور وان نیز از این توکن پشتیبانی می‌کنند که گزینه‌های بسیار امنی هستند، اما برای کاربران با‌تجربه مناسب‌تر هستند.

به کاربران تازه‌کار، استفاده از کیف پول‌های نرم‌افزاری که روی موبایل و دسکتاپ نصب می‌شوند و همیشه در دسترس هستند را پیشنهاد می‌کنیم. بسیاری از این کیف پول‌ها غیرحضانتی و امن هستند.

در این ولت‌ها کاربران کنترل کلیدهای خصوصی‌شان را در دست دارند. با‌این‌حال چنین کیف پول‌هایی در کنار راحتی استفاده، سطح امنیت پایین‌تری دارند. از جمله این والت‌ها می‌توان به کوینومی و Exodus اشاره کرد.

سوالات متداول

پلتفرم گراف (Graph) چیست؟

گراف یک پلتفرم غیرمتمرکز و متن‌باز است که با کمک هوش مصنوعی کار پایش بلاک‌چین‌های مختلف مثل اتریوم و بررسی اطلاعاتی که از طریق قرارداد هوشمند وارد آن می‌شوند را انجام می‌دهد. سپس اطلاعات را پردازش و دسته‌بندی می‌کند تا برای جستجو مناسب باشند.

ارز گراف (GRT) چیست؟

توکن GRT توکن بومی پلتفرم گراف است که با استاندارد ERC20 روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است. نودهای شبکه برای شروع به فعالیت، این توکن را سپرده‌گذاری می‌کنند و در قبال کاری که برای حفظ امنیت و بقای شبکه انجام می‌دهند GRT پاداش می‌گیرند.

چطور توکن GRT بخریم؟

این توکن در صرافی‌های معروف دنیا مثل بایننس و کوین‌بیس و نیز بسیاری از صرافی‌های داخلی قابل خرید‌و‌فروش است. کافی است در این صرافی‌ها عضو شوید و این توکن را خریدوفروش کنید.

جمع بندی

پلتفرم Graph یک ایده ناب برای بررسی و دسته‌بندی اطلاعات وبسایت‌های مختلف با هدف تسهیل جستجو در بین آنها برای توسعه‌دهندگان و سایر کاربران است.

این پلتفرم مثل یک موتور جستجو کار می‌کند اما در‌واقع غیرمتمرکز است. توکن بومی آن GRT نام دارد که موجب عملکرد درست نودهای شبکه می‌شود.

این توکن به دلیل کارآیی منحصربه‌فرد این شبکه مورد توجه بوده و اگر گراف، به ارتقای خود ادامه دهد قیمت رمز ارز GRT نیز رشد خوبی خواهد کرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx