پلتفرم دیسنترالند (Decentraland) و توکن مانا (MANA) چیست؟

دیسنترالند

مدت زمان زیادی است که متاورس و دنیای توکن‌های NFT سر و صدای زیادی بپا کرده‌اند. یکی از بهترین پروژه‌های متاورس دیسنترالند نام دارد. حتما نام آن را شنیده‌اید!

خریداران زیادی برای به دست آوردن زمین‌های آن دست و پا می‌شکنند. اما دلیل محبوبیت دیسنترالند چیست؟ 

به طور خلاصه، پلتفرم دیسنترالند (Decentraland.org) جهانی مجازی و جامعه‌ای مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است. با این حال دلیل محبوبیت Decentraland چیست؟ چرا امروز همه در مورد آن صحبت می‌کنند؟

عناوین مطلب:

در دیسنترالند، کاربران قطعات زمین، آثار هنری و سایر توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT) خود را توسعه می‌دهند و از خرید و فروش آن‌ها درآمد کسب می‌کنند.

علاوه بر این، کاربران دیسنترالند می‌توانند در سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) این پلتفرم مشارکت کنند.

دیسنترالند به‌عنوان یک سازمان غیرمتمرکز مستقل به جامعه خود این قدرت را می‌دهد که در مدیریت پروژه مشارکت کنند.

توکن مانا (MANA)، رمزارز بومی دیسنترالند و تمام دارایی‌های این پلتفرم روی بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده‌اند.

با این که خرید و فروش مانا(دیسنترالند) یکی از راه‌های کسب درآمد در بازی مانا است اما در ادامه این مقاله ما به بررسی همه روش‌های ایجاد درآمد خواهیم پرداخت. 

نکات کلیدی

  • دیسنترالند یک پروژه متاورسی است که در شبکه اتریوم استقرار یافته است.
  • ارز دیجیتال مانا توکن اصلی این پروژه است و از آن به عنوان ارز رایج درون اکوسیستم آن استفاده می‌شود.
  • در اکوسیستم دیسنترالند دو گروه کاربر وجود دارد. گروه اول با تولید محتوا کسب درآمد می‌کنند و گروه دوم امکان تعامل با دنیاهای دیسنترالند را خواهند داشت.

دیسنترالند چیست؟

اگر تا به حال سکندلایف (Second Life) بازی کرده باشید و به معامله رمزارزها در این بازی پرداخته باشید، احتمالاً به دیسنترالند نیز علاقمند خواهید شد.

پلتفرم دیسنترالند از سال 2017 کار خود را آغاز کرده است و از یک آزمایش دوبعدی به جهانی گسترده و سه‌بعدی تبدیل شده است.

توسعه‌دهندگان بازی دیسنترالند، استابان اوردانو (Estaban Ordano) و آری میلیش(Areil Meilich) در این پروژه یک دنیای مجازی شامل، بسته‌های دیجیتال املاک و مستغلات و سایر دارایی‌های قابل‌سفارشی‌سازی ایجاد کرده‌اند.

نکته جالب توجه در دنیای دیسنترالند این است که شما تقریبا می‌توانید همه آیتم‌های درون آن را خریداری کنید. 

پروژه بازی دیسنترالند بر روی شبکه اتریوم عرضه شده است و کاربران این پلتفرم می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی در اکوسیستم آن به خرید زمین بپردازند.

این زمین‌ها در یک نقشه مجازی و در قالب توکن‌های غیرمثلی ارائه شده‌اند. البته بعدا با توسعه پروژه به شبکه‌های دیگر، توکن‌های NFT بازارچه آن در بلاک‌چین‌های دیگر نیز عرضه شده است. 

عرضه دیسنترالاند در سایر زنجیره‌ها باعث افزایش محبوبیت آن شد چرا که کارمزد‌های اتریوم به صورت مستقیم بر روی این پلتفرم تاثیر گذار بودند و این موضوع در اکوسیستم مانا دیسنترالند قابل لمس بود.

بیشتر بخوانید: زمین مجازی در متاورس چیست؟

image 1

دلیل جذابیت دیسنترالند چیست؟ شاید دلیل آن را باید در یک دنیای بدون مرز برای بازیکنان دانست.

کاربران بازی دیسنترالند می‌توانند در صرافی‌های مختلف و در ازای ارزهای فیات یا سایر جفت ارز‌های رایج مانند بیت‌کوین یا اتریوم، توکن مانا (MANA) خریداری کنند.

البته خرید توکن مانا در اکوسیستم دیسنترالند ضروری است. در کنار آن، توکن‌های غیرقابل‌تعویض مبتنی بر استاندارد ERC-721 نمایان‌گر دارایی‌های منحصربه‌فرد پلتفرم دیسنترالند، از جمله دارایی لند (LAND) و سایر موارد کلکسیونی هستند.

اما همچنان سوال اصلی این است که، علت علاقه زیاد کاربران به Decentraland چیست؟ جالب است بدانید پلتفرم دیسنترالند در ازای فعالیت کاربران در اکوسیستم آن، مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

البته همه انجمن این بازی در پیشرفت و توسعه آن سهم زیادی ایفا می‌کنند. شما با انجام بازی‌های مختلف در پلتفرم دیسنترالند نه تنها از آن لذت می‌برید بلکه دنیای بدون مرزی در پیش روی شما قرار دارد.

در این پروژه، هر Land (زمین) نماینده یک قطعه از دنیای مجازی دیسنترالند است. در طرف دیگر، ارز دیجیتال مانا(دیسنترالند) به عنوان ارز رایج برای خرید زمین‌ها از بازار آن استفاده می‌شود. 

به طور کلی دیسنترالند فقط یک بازی متاورسی نیست، بلکه گروه‌های مختلف کاربران اکوسیستم آن، در یک چرخه تولید محتوای مجازی و انجام بازی‌های جدید فعالیت دارند.

بازی‌های داخل دیسنترالند از سیستم پرداخت درون برنامه خاص خود بهره می‌برند که توکن مانا در آن نقش پر رنگی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقش محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) در متاورس!

نکته آخر اینکه توکن MANA فقط به عنوان ارز رایج استفاده نمی‌شود بلکه هولدر‌های این توکن نیز قدرت حاکمیتی خواهند داشت.

از نظر بسیاری از کارشناسان، دیسنترالند اولین پلتفرم مجازی است که در آن کاربران کنترل کاملی بر روی اکوسیستم دارند.

در ادامه این مقاله به بررسی دقیق همه اجزای پروژه بازی دیسنترالند خواهیم پرداخت:

پلتفرم دیسنترالند چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین سوالاتی که کاربران در حین مواجه با این پلتفرم از خود می‌پرسند این است که مکانیک‌های مورد استفاده در دیسنترالند چیست؟ ما چگونه باید با آن تعامل برقرار کنیم؟ 

پلتفرم دیسنترالند یک فضای آنلاین است که واقعیت مجازی (VR) را با فناوری بلاک‌چین ترکیب می‌کند. برخلاف اکثر بازی‌های آنلاین، بازیکنان در بازی دیسنترالند کنترل مستقیم روی قوانین بازی را دارند.

به خاطر داشته باشید برای ورود به دیسنترالند و کسب درآمد از آن شما باید ابتدا به دانلود و نصب بازی Decentraland برای ویندوز بپردازید. در ادامه به نحوه دانلود بازی مانا و کسب درآمد از آن خواهیم پرداخت. 

البته در این بخش نمی‌توان همه اجزا و مکانیک‌های فعال در این بازی را نام برد اما به طور کلی، بازیکنان می‌توانند دارایی‌های مجازی را خرید و فروش کنند.

این دارایی‌ها شامل زمین و املاک نیز می‌شود. انجام بازی‌ و استفاده از زمین‌های تحت مالکیت برای کار‌های مختلف، از جمله قابلیت‌هایی است که شما می‌توانید در بازی Decentraland انجام دهید.

برخلاف بسیاری از بازی‌های کریپتو که در آن توسعه دهندگان محتوای اولیه بازی را تولید می‌کنند، در بازی دیسنترالند این گونه نیست.

به عبارت دیگر این اکوسیستم یک طرفه نیست، شما می‌توانید با ارتباط برقرار کردن، کنترل و توسعه متاورس این پروژه به کسب درآمد از آن بپردازید. 

سازمان غیرمتمرکز مستقل (دائو) دیسنترالند به دارندگان توکن این پلتفرم اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم در مورد سیاست‌های درون‌بازی و سیاست‌های سازمانی رأی بدهند و تصمیم‌گیری کنند.

این سازوکار بر همه‌چیز تأثیرگذار است، از انواع اقلام مجاز گرفته تا سرمایه‌گذاری برای خزانه دائوی دیسنترالند.

بسیاری از سرمایه گذاران اولیه به فکر خرید مانا(دیسنترالند) و فروش زمین‌های داخل آن هستند اما ساز و کارهای این پلتفرم بسیار گسترده‌تر از چند ترید معمولی هستند که باید قبل از فروش دیسنترالند بیشتر به آن دقت کنیم.

بیشتر بخوانید: ریسک‌های خرید زمین در متاورس

1 7

دارایی‌های در دسترس در اکوسیستم دیسنترالند فقط محدود به زمین نیست، بلکه با مراجعه به بازارچه آن متوجه می‌شویم از پیراهن و شلوار زیر گرفته تا توکن‌های اسمی قابل معامله هستند!

کاربران این توکن‌ها را در کیف پول‌های دیجیتال خود نگهداری می‌کنند و آنها را به سایر کاربران در بازار دیسنترالند می‌فروشند.

به‌عنوان مثال، برای خرید یک ماسک صورت جدید، باید مقداری توکن مانا (رمزارز بومی پلتفرم دیسنترالند) را در اختیار داشته باشید.

2 6

علاوه بر مبادله اقلام و اموال مختلف، بازیکنان می‌توانند در دیسنترالند فضای شخصی خود را با بازی‌ها، فعالیت‌ها و آثار هنری پر کنند تا بتوانند با دیگران تعامل داشته باشند.

همچنین، در این بازی شما می‌توانید از خریدوفروش توکن لَند (زمین) درآمد کسب کنید. 

البته خرید و فروش زمین در این بازی را بسیاری با نام فروش دیسنترالند می‌شناسند چرا که قطعه زمین‌های متاورسی آن محبوبیت زیادی کسب کرده است.

در روند بازی‌های دیسنترالاند، جریان دقیق و مشخصی تعیین نشده است و شما مجبور نیستید یک رویه خاص را دنبال کنید بلکه هر بازیکن می‌تواند تصمیم بگیرد که با زمین و دارایی‌های خود چه کند.

در پلتفرم دیسنترالند، سرنوشت، موفقیت و سفرتان به شما، تلاشتان و تخیلاتتان بستگی دارد!

دیسنترالند موارد استفاده زیادی، از جمله تبلیغات برندهای واقعی متنوع و گزینش محتوا را دارد.

اما برای بازیکنان جدیدی که قصد دارند کار خود را با توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) آغاز کنند، ابتدا باید یک کیف پول مناسب و سرمایه اولیه را فراهم کنند.

در گذشته و قبل از حرکت اتریوم به مکانیزم اثبات سهام، هزینه تراکنش‌های این شبکه بسیار گران تمام می‌شد.

این موضوع در معامله توکن‌های NFT بیشتر قابل لمس بود. اما اکنون با کاهش 88 درصدی کارمزد‌های اتریوم نسبت به سال قبل، خوشبختانه برای انجام تراکنش‌ها با مشکل خاصی مواجه نخواهید بود.

نقش توکن‌های لند (LAND) و مانا (MANA) در بازی Decentraland چیست؟

توکن مانا ارز بومی پلتفرم دیسنترالند است. این ارز نه‌تنها به‌عنوان یک ارز دیجیتال عمل می‌کند، بلکه به دارنده توکن مانا قدرت رأی‌دهی در دائو دیسنترالند را نیز می‌دهد.

3 5

برای مشارکت در مدیریت دائو دیسنترالند، کاربران باید ارز مانا (دیسنترالند) خود را به توکن‌های رَپدمانا (wrapped MANA) با علامت اختصاری wMANA تبدیل و آن‌ها را در سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO) پلتفرم دیسنترالند قفل کنند.

هر توکن WMANA نماینده یک رأی در رأی‌گیری‌های حاکمیتی است. شما می‌توانید در صرافی‌های مختلف، توکن مانا بخرید یا در بازار دیسنترالند، با فروش توکن‌های NFT و کسب درآمد، توکن مانا به دست آورید.

سازمان غیرمتمرکز مستقل (دائو) دیسنترالند نیز خزانه توکن مانای خود را دارد تا بتواند هزینه تصمیمات و عملیات این سازمان را تأمین کند.

توکن‌های NFT زمین که با نام Land شناخته می‌شوند نیز در طرف دیگر مالکیت زمین‌های متاورسی را برای شما به همراه دارند که برای فعالیت در این اکوسیستم، باید حداقل یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

در کنار توکن‌های MANA، توکن‌های NFT زمین نیز به شما قدرت رای‌گیری و مشارکت در حاکمیت دیسنترالند را می‌دهند.

با این حال، توکن لند نیازی به قفل‌شدن در دائوی دیسنترالند ندارد و هر توکن لند دو هزار رأی حاکمیتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

بازیکنانی که دارایی‌ها و طرح‌های متعددی دارند، می‌توانند همه آنها را در یک توکن املاک (Estate token) بگنجانند که قدرتی معادل با قدرت تمام طرح‌ها و دارایی‌ها به صورت یکجا دارد.

4 3

از آن‌جایی که کل توکن‌های در گردش در اکوسیستم دیسنترالند در استاندارد‌های ERC-20 و ERC-721 عرضه شده‌اند، با انتخاب یک ولت مناسب سازگار با شبکه اتریوم می‌توانید به راحتی همه دارایی‌های خود را به کیف پول منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های اتریوم (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری)

سازمان غیرمتمرکز خودگردان دیسنترالند چیست؟

یکی از ابعاد حائز اهمیت در اکوسیستم دیسنترالند، تمرکز آن بر تمرکززدایی و حرکت به سمت غیرمتمرکز شدن است.

همان طور که اشاره کردیم، جامعه بازیکنان در پلتفرم دیسنترالند زمین و دارایی‌های دیجیتال را کنترل می‌کنند و فضای بازی را گسترش می‌دهند.

این پروژه، به‌عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز از کد متن‌باز برای تنظیم قوانین خود استفاده می‌کند.

هر کاربری که توکن‌های مانای خود را در پلتفرم قفل کرده باشد یا مالک توکن لند باشد، می‌تواند در این سازمان طرحی ایجاد و ارائه کند.

5 4

دائوی دیسنترالند روی راه‌حل نرم‌افزاری دائو با نام آراگون (Aragon) اجرا می‌شود. این سازمان از نماینده‌ای (Agent) برای تعامل با قراردادهای هوشمند اتریوم بهره می‌‌برد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌توان از DAO به جای بانک استفاده کرد؟!

کاربردهای پلتفرم دیسنترالند چیست؟

توسعه‌دهندگان پلتفرم دیسنترالند پتانسیل این شبکه را برای ایجاد جوامع مبتنی بر بلاک‌چین را در نظر گرفته‌اند. آن‌ها در وایت پیپر سایت دیسنترالند، پنج کاربرد مهم این پلتفرم را فهرست کرده‌اند:

  • اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز: کاربران می‌توانند با زبان برنامه‌نویسی دیسنترالند اپلیکیشن‌ها و صحنه‌های سه‌بعدی با تعاملات غنی‌تر ایجاد کنند.
  • گزینش محتوا: محله‌هایی در دیسنترالند توسعه یافته‌اند که طرف‌داران هم‌فکر را به خود جذب می‌کنند و جوامع همگن‌تری رشد می‌دهند.
  • تبلیغات: ترافیک بازیکنان در محله‌های مختلف این پلتفرم باعث شده است تا برندها فضاهایی جهت تبلیغ محصولات خود بخرند و بیلبوردهای تبلیغاتی نصب کنند.
  • مجموعه‌های کلکسیونی دیجیتال: در بازارهای دیسنترالند، توکن‌های غیرقابل‌تعویض جمع‌آوری، ایجاد و معامله می‌شوند و به کاربران حقوق مالکیت می‌دهند.
  • تعاملات اجتماعی: جوامع در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یا حتی گروه‌های آفلاین می‌توانند شیوه تعاملی بهتری برای معاشرت با دوستان خود تجربه کنند.

همانند اکثر بازی‌هایی که مبتنی بر اقتصاد بلاک‌چینی هستند، در پلتفرم دیسنترالند نیز می‌توانید با انجام فعالیت‌های مختلف یا حتی معامله توکن‌های NFT آن درآمد کسب کنید.

در این پلتفرم، سفته بازی با مبالغ کلان خصوصاً برای برخی از توکن‌های لند که متقاضی زیادی دارند، بسیار رایج است.

6 2

توکنومیک ارز مانا چیست؟

دلایل زیادی برای جذابیت مانا از نگاه سرمایه گذاران وجود دارد اما هنوز ارزیابی ما برای دیسنترالند تکمیل نشده است. در هر پروژه کریپتو چه بازی و چه میم کوین، توجه به توکنومیک اهمیت زیادی دارد. 

برای بسیاری از سرمایه گذاران خرید ارز مانا (دیسنترالند) راهی برای پولدار شدن بدون مشارکت در پلتفرم بوده است اما اگر قصد خرید ارز دیجیتال مانا (دیسنترالند) را در سر دارید بهتر است به توکنومیک آن نگاه دقیق‌تری داشته باشیم.

در حال حاضر 2.19 میلیارد واحد توکن MANA وجود دارد. البته تعداد اولیه توکن‌های مانا در هنگام عرضه پروژه 2.8 میلیارد واحد بود اما از طریق مزایده‌هایی که برای توکن‌های زمین برگزار شد، بخش زیادی از آن سوزانده شده است. 

این توکن به صورت ضد تورمی طراحی شده است. روش دنبال کردن این رویکرد نیز از طریق مکانیزم‌های سوزاندنی است که در عملیات‌های رایج شبکه مانند تراکنش‌ها انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه ارزهای دیجیتال تورمی و ضد تورمی

در کل کاربران با انجام تراکنش در بخش Marketplace این پروژه، به سوزاندن توکن‌ها کمک می‌کنند. البته این قابلیت در حال حاضر غیرفعال است.

از 2.19 میلیارد واحد مانا، حدود 1.87 میلیارد توکن آن در گردش است که با گذشت زمان انتظار می‌رود روند عرضه ارز دیجیتال مانا(دیسنترالند) تا رسیدن به سقف خود ادامه پیدا کند.

توکنومیک عرضه ارز مانا به شرح زیر است:

  • 40% برای ICO
  • 20% برای مشوق‌های انجمن
  • 20% برای تیم توسعه و مشارکت کنندگان اولیه
  • 20% برای تخصیص خزانه دیسنترالند

در توکنومیک بالا به خاطر داشته باشید که دوره Vesting ارز دیجیتال مانا (دیسنترالند) برای تیم توسعه دهنده سپری شده است و اکنون آن‌ها می‌توانند توکن‌های خود را در بازار به فروش برسانند.

جالب است بدانید در زمان نوشتن این مقاله، فقط 27% از کل هولدرهای ارز مانا شامل سرمایه گذاران خرد هستند و بقیه توکن‌ها در اختیار نهنگ‌های این ارز قرار دارد.

قبل از خرید ارز دیجیتال مانا (دیسنترالند) لازم است به خوبی در مورد وضعیت آن تحقیق کنید.

نگاه فنی به دیسنترالند

یکی از سوالاتی که به ذهن بسیاری از مخاطبان ما در مورد اکوسیستم این پروژه خطور می‌کند این است که در حوزه امنیت و ذخیره داده‌ها، رویکرد Decentraland چیست؟ از کجا بدانیم این پلتفرم هک نمی‌شود؟ 

سیستم دیسنترالند داده‌های مربوط به مالکیت دارایی‌ها را از طریق قرارداد‌های هوشمند مستقر بر روی شبکه اتریوم ذخیره می‌کند. این سیستم شامل سه لایه مجزا است که هر کدام از آن‌ها بخشی از داده‌ها را ارزیابی و ذخیره می‌کنند.

در لایه اول، مالکیت دارایی‌ها ذخیره و رهگیری می‌شود. البته انجام چنین فرایندی فقط از طریق قرارداد‌های هوشمند پیاده سازی شده است.

لایه دوم میزبان محتوای مربوط به زمین‌های متاورسی دیسنترالند است. لازم به ذکر است سایر داده‌های مربوط به بسته‌های مجازی داخل دیسنترالند نیز در این لایه ذخیره می‌شوند.

و اما لایه سوم یک شبکه همتا به همتا (P2P) است که در آن کل دنیای دیسنترالند به صورت سه بعدی و در لحظه پردازش می‌شود.

زبان اسکریپتی مورد استفاده در دیسنترالند به آن اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از انواع مدل‌های سه بعدی و صحنه‌های پویا را استفاده کند. 

با چنین رویکردی، مردم می‌توانند به راحتی بازی و اپلیکیشن‌های کاربردی را در دنیای متاورس دیسنترالند تولید کنند. 

اما قابلیت‌های توکن مانا در Decentraland چیست؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید به بررسی فنی قرارداد هوشمند MANA بپردازیم.

در نسخه فعلی این توکن، تعداد کل کوین‌های قابل عرضه محدود هستند و نمی‌توان توکن جدیدی ضرب (Mint) کرد. برخی از این توکن‌ها در هنگام معامله زمین‌های متاورسی سوزانده می‌شوند.

 بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

image 2

البته محبوبیت توکن MANA به دلیل کاربرد‌های آن در داخل این اکوسیستم است و شما نمی‌توانید آن را در خارج از فضای دیسنترالند استفاده (خرج) کنید. 

و در آخر، دیسنترالند از زبان اسکریپت TypeScript برای ساخت صحنه (Scene) در یک دفتر شناخته شده با نام Metaverse2 بهره می‌برد.

سایر اجزای این پروژه نیز بر بستر شبکه اتریوم قرار دارد و توسط قرارداد‌های هوشمند کنترل می‌شود.

حداقل سیستم مورد نیاز برای ورود به دیسنترالند چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید پروژه دیسنترالند از پلتفرم موبایل پشتیبانی نمی‌کند و شما برای انجام این بازی باید حتما از کامپیوتر‌ استفاده کنید. 

اما سوال اصلی این است، بهترین کانفیگ برای اجرای این بازی چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین بازی‌های بلاک‌چینی برای کامپیوتر

پروژه دیسنترالند در دو نسخه کلاینت دسکتاپ (فایل قابل نصب) و مرورگر وب ارائه شده است. در نسخه کلاینت دسکتاپ شما به منابع سیستمی کمتری نیاز خواهید داشت چرا که توسط مرورگر محدود نمی‌شود. 

در نسخه وب، حداقل سیستم مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • Intel HD/UHD 9th Gen یا بالاتر

اما سیستم توصیه شده برای اجرای دیسنترالند در مرورگر به شرح زیر است:

  • کارت گرافیک GeForce سری 900 یا بالاتر

در نسخه کلاینت دسکتاپ، حداقل سیستم مورد نیاز به شرح زیر است:

  • GPU: AMD Radeon HD6700
  • GPU Memory 1GB
  • RAM: 4GB

سیستم توصیه شده برای اجرای نسخه دسکتاپ دیسنترالند بدین شرح است:

  • AMD Radeon RX 500
  • GPU Memory 4GB
  • RAM: 16GB

آموزش دانلود و ورود به دیسنترالند

ورود به دیسنترالند شامل چند گام ساده است با این حال ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما قبل از خرید دیسنترالند یک کیف پول مناسب انتخاب کرده‌اید.

برای دانلود بازی Decentraland می‌توانید با ورود به سایت دیسنترالند در این آدرس، آن را دریافت کنید.

به خاطر داشته باشید کاربران دیسنترالند به دو دسته تولید کنندگان محتوا و بازیکنان تقسیم می‌شود که شما باید قبل از نصب بازی Decentraland در مورد هدف خود مطمئن شوید.

پس از آن، برای ورود به دیسنترالند دو راه دارید، راه اول ورود بدون استفاده از کیف پول و به صورت مهمان است که حتی شما می‌توانید با ورود به سایت دیسنترالند از آن استفاده کنید.

البته بارگیری این بازی بر روی مرورگر نیازمند صرف زمان زیادی است و باید از اینترنت خوبی برخوردار باشید. دانلود بازی مانا به ما کمک می‌کند تا به راحتی این مشکل را پشت سر گذاشته و وارد بازی شویم.

به خاطر داشته باشید در حالت Guest امکان کسب درآمد وجود ندارد و علاوه‌بر آن شما به عمده امکانات این بازی دسترسی ندارید. حتی پس از خرید مانا(دیسنترالند) امکان استفاده از آن در حالت Guest میسر نیست.

پس از ورود به بازی، در اولین گام شما باید ظاهر کاراکتر خود را تعیین کنید. در گام‌های بعد شما می‌توانید به دنیاهای موجود در بازی دسترسی پیدا کنید.

برای یادگیری نحوه انجام بازی، مسلما گشت و گذار در آن هزینه‌ای در بر ندارد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به یوتیوب و یا انجمن دیسکورد دیسنترالند، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چگونه در دیسنترالند محتوا تولید کنم؟

اکوسیستم دیسنترالند از بسته‌های زمینه 16*16 متر تشکیل شده است. یک صحنه (Scene) تجربه تعاملی است که بر روی یک یا چند بسته زمین شکل گرفته است. 

هر Scene دنیای خود را دارد و هر کدام از آن‌ها در کنار یک دیگر قرار گرفته‌اند.

شما به عنوان بازیکن می‌توانید به راحتی به آن‌ها رفت و آمد داشته باشید. البته هر Scene آیتم‌ها و اجزای خود را دارد که نمی‌توان در صحنه دیگر از آن‌ها استفاده کرد. 

در اکوسیستم Decentraland، هر بسته زمین در قالب توکن‌های NFT عرضه شده است.

برای این که Scene خودتان را بر روی یک بسته زمین قرار دهید، باید یا زمین خودتان را داشته باشید یا از صاحب زمین مورد نظر کسب اجازه کنید.

بیشتر بخوانید: ویژگی زمین‌های مجازی در 5 پلتفرم برتر متاورس

image 3

برای توسعه Scene باید از ابزار‌های برنامه نویسی در قالب یک SDK بهره بگیرید. زبان مورد استفاده در این SDK تایپ‌ اسکریپت است که با داشتن دانش جاوا اسکریپت می‌توانید کار خود را در تولید محتوا برای آن شروع کنید.

برنامه نویسی Scene در دیسنترالند تنها بخش ماجرا نیست و باید از مدل‌های سه بعدی نیز بهره بگیرید.

با قرار دادن مدل‌های سه بعدی داخل یک Scene و برنامه نویسی آن‌ها برای ایجاد تعامل، می‌توانید یک برنامه یا بازی ایجاد کنید. 

معمولا برای تولید Scene با کیفیت بالا، یک تیم شامل برنامه نویس، طراح پروژه، مدلساز و گرافیست در کنار یک دیگر جمع می‌شوند.

اما برای شروع کار، با داشتن یک طرح بازی یا نرم افزار شما نیز می‌توانید Scene خود را ایجاد کنید. برای تولید Scene از ابزاری با نام Builder استفاده می‌شود که در وبسایت دیسنترالند ارائه شده است. 

به خاطر داشته باشید تولید بازی‌های پیشرفته در اکوسیستم دیسنترالند نیازمند صرف زمان، صیقل طرح و استفاده از افراد با تخصص بالا است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برنامه نویسی دنیاهای بازی دیسنترالند، دنبال کردن ویدیوهای آموزشی ارائه شده از سوی کانال رسمی یوتیوب این پروژه به شما کمک خواهد کرد.

برای مشاهده آن‌ها، به این لینک مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید برای توسعه یک دنیا در این بازی نیاز به داشتن زمین خواهید بود و پس از آن با خرید ارز مانا(دیسنترالند) می‌توانید توکن‌های NFT لازم را ایجاد کنید.

بهترین کیف پول سازگار با دیسنترالند چیست؟

همان‌طور که گفته شد اکوسیستم دیسنترالند برپایه شبکه اتریوم است، از این رو توکن اصلی این پروژه یعنی MANA در قالب استاندارد ERC-20 ارائه شده است.

شما می‌توانید این توکن را در هر ولتی که از آن پشتیبانی می‌کند هولد کنید.

معمولا ولت‌هایی مانند تراست ولت (TrustWallet) و متامسک (MetaMask) بهترین گزینه‌های نگهداری از دارایی‌ها به شمار می‌روند.

استفاده از ولت‌های سرد یا سخت افزاری مانند Ledger یا Trezor ایمنی بیشتری برای دارایی‌های شما فراهم می‌کنند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را نگهداری کنید.

با این حال، تهیه این ولت‌ها کمی گران است و از طرفی باید کار با آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای استفاده ایمن از کیف پول‌های سخت‌افزاری

اما در کنار انتخاب بهترین ولت برای توکن مانا، باید نگاهی به ولت مناسب برای انجام این بازی داشته باشیم. احتمالا قصد شما فقط سرمایه گذاری بروی توکن‌های MANA نیست و در فکر انجام این بازی هستید.

با توجه به مستندات ارائه شده از سوی وبسایت دیسنترالند، آن‌ها کیف پول متامسک (MetaMask) را برای کار با دیسنترالند توصیه کرده‌اند.

با دانلود افزونه مرورگر این ولت بر روی مرورگر‌های Chrome یا FireFox می‌توانید گام‌های اولیه برای ورود به این بازی را بردارید.

در کیف پول‌هایی مانند TrustWallet شما می‌توانید بدون نیاز به احراز هویت به خرید ارز مانا(دیسنترالند) بپردازید.

بهترین راه کسب درآمد در Decentraland چیست؟

در این بخش ما فقط بر روی روش‌های کسب درآمد از دیسنترالند تمرکز می‌کنیم.

ابتدا لازم است بدانید برای کسب درآمد واقعی در دیسنترالند لازم است دو دارایی داشته باشید، اول توکن‌های مانا و دوم زمین (البته چندان هم ارزان نیست!)

در ادامه به معرفی روش‌های کسب درآمد از دیسنترالند می‌پردازیم:

استخدام شدن در بازی‌های دیسنترالند!

دیسنترالند فقط یک بازی نیست بلکه پلتفرمی برای تولید بازی و کاربری‌های متاورسی از سوی توسعه دهندگان و انجام آن توسط سایر کاربران است. چیزی مانند Roblox.

اما یک تفاوت عمده در آن وجود دارد. در بازی‌های متاورسی دیسنترالند چیزی به نام NPC (کاراکتر‌های غیرقابل کنترل) که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند وجود ندارد! 

NPC کاراکتر‌هایی هستند که در گوشه و کنار بازی‌ها به شما کمک می‌کنند تا روند بازی را ادامه دهید. مثلا کاراکتر NPC در یک فروشگاه به شما کمک می‌کند اجناس مختلف را خریداری کنید.

در بازی‌های دیسنترالند، در پشت هر یک از این شخصیت‌ها (در دیسنترالند آواتار نام دارند) یک شخص واقعی قرار دارد. در واقع شما باید نقش آن کاراکتر خاص را بازی کنید. 

image 2

برخی از عنوان‌های شغلی در دسترس در بازی‌ها معمولا شامل مدیر رویداد، مدیر انجمن و میزبان کازینو هستند. برای یافتن شغل‌های تازه در این اکوسیستم، شما باید از بازارچه آن (قسمت Avatar) را بررسی کنید. 

بیشتر بخوانید: چرا و چگونه باید شغل مرتبط با بیت‌کوین پیدا کنیم؟

انجام بازی‌های P2E

بازی‌های Play-to-Earn در دنیای GameFi محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. شما می‌توانید این بازی‌ها را در پلتفرم دیسنترالند نیز انجام دهید.

البته این پلتفرم بازی‌های مخصوص به خود را دارد. در این بازی‌ها، برنده معمولا دارایی‌های مختلف را به عنوان پرداخت یا پاداش دریافت می‌کند. 

پاداش‌ها معمولا در قالب توکن‌های NFT و پوشیدنی‌ها (مانند ماسک) هستند. شما بعدا می‌توانید این توکن‌های NFT را در بازارچه به فروش برسانید.

مدیریت املاک مجازی

اگر قصد دارید به یک کارگزاری املاک تبدیل شوید، دیسنترالند فرصت‌های خوبی برای شما فراهم کرده است. البته داشتن سرمایه زیاد اولین شرط ورود به چنین شغلی است. 

با خرید زمین‌ها، شما می‌توانید آن‌ها را در وبسایت، صفحه شبکه اجتماعی، کنفرانس‌ها یا سایر روش‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد به فروش بگذارید.

اگر معامله زمین‌ها در متاورس دیسنترالند را نمی‌دانید، می‌توانید با خرید زمین و ساخت ساختمان کار خود را آغاز کنید، اگر سودآور بود، ادامه دهید.

البته کسب سود از یک زمین پس از ساخت یا خرید آن همیشه امکان پذیر نیست. بسیاری از سرمایه گذاران این زمین‌ها، سرمایه گذاری بلند مدتی روی آن انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره سرمایه گذاری در املاک متاورس بدانید!

معامله توکن‌های NFT

درست است که معامله توکن‌های NFT یک تخصص خاص است، اما در بازارچه NFT دیسنترالند شما می‌توانید به معامله توکن‌های NFT در هر دسته بندی و همه نوع بپردازید. 

توکن‌های NFT ظاهرا آمده‌اند تا بمانند اما ارزیابی ریسک، شناخت توکن‌های ارزشمند و ارزیابی ارزش آن‌ها موضوعی است که شما باید در مسیر یادگیری آن پشتکار زیادی به خرج دهید.

فریلنسری و مشاوره

اگر در زمینه متاورس و اجزای آن اطلاعات فنی و بنیادی زیادی دارید، فرلنسری برای شرکت‌هایی که قصد ورود به حوزه بیزینس مجازی در دیسنترالند را دارند، یک فرصت خوب است.

از آن‌جایی که متاورس یک ایده جدید و به روز است، اگر دانش پیش زمینه‌ای شما در مورد موضوعاتی مانند توکن‌های NFT، معامله زمین، مدیریت کریپتو و بازاریابی آنلاین کافی باشد، شانس زیادی برای کسب درآمد در این حوزه را خواهید داشت.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال مانا

بررسی تاریخچه قیمتی توکن MANA دیدگاه بهتری از پروژه دیسنترالند در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای مثال بررسی رفتار سرمایه گذاران نسبت به رویدادها، چرخه‌های بازار کریپتو و حجم بازار آن از مهم‌ترین عواملی هستند که یک تحلیل‌گر و سرمایه گذار بلند مدت باید به آن‌ها توجه کند.

ابتدا بیایید نگاهی به آمار کوین مارکت کپ در مورد توکن مانا داشته باشیم. با توجه به آمار، توکن مانا در بازار ارز‌های دیجیتال در رتبه 43 قرار دارد و بیش از 900,000 نفر آن را در واچ لیست خود دارند.

image 1

این توکن کار خود را با شبکه اتریوم آغاز کرد اما اکنون در شبکه‌هایی مانند سولانا، Fusion و XDai نیز فعالیت دارد. 

با بررسی توکن مانا در همه شبکه‌های موجود، در می‌یابیم MANA بیش از 273,000 هولدر دارد. 

اکنون نگاهی به تاریخچه قیمت توکن مانا (MANA) خواهیم داشت. به یاد داشته باشید عملکرد گذشته این توکن را نباید به عنوان تضمینی برای موفقیت آینده آن لحاظ کنید. 

توکن مانا کار خود را در بازار‌های جهانی در پاییز سال 2017 آغاز کرد. در سپتامبر همان سال، این توکن کمتر از 0.02$ ارزش داشت و تا سه سال پس از آن نیز در محدوده قیمتی 0.01$ تا 0.10$ در نوسان بود.

با این حال در 13 اکتبر سال 2017 این توکن به کف قیمتی 0.0078$ سقوط کرد اما توانست سال 2020 را در ناحیه قیمتی 0.078$ به پایان برساند.

احتمالا به خاطر دارید که چند ماه اول سال 2021 برای کل بازار کریپتو کارنسی مثبت بود و بازار‌ها به سمت بالا حرکت می‌کردند.

پروژه دیسنترالند و توکن آن مانا نیز از این بازار‌های صعودی عقب نماند و توانست سقف قیمتی 1.55$ را در 29 آوریل همان سال ثبت کند. 

پس از آن بازار‌ها کمی آرام شدند و در 19 می سال 2021 با سقوط ناگهانی بازار کریپتو، قیمت این توکن نیز به یک سوم یعنی 0.58$ سقوط کرد.

اما در آگوست با ترند شدن توکن‌های NFT و داغ شدن موضوع متاورس در دنیای کریپتو کارنسی‌ها، توکن مانا نیز از این فرصت نهایت استفاده را کرد و در یک حرکت بولیش، توانست قیمت 1.06$ را در 6 سپتامبر به ثبت برساند.

پس از آن، مانا کمی سقوط را تجربه کرد اما توانست خود را بازیابی کند. قبل از اوج دوباره مانا، در 29 اکتبر سال 2021، این توکن در ناحیه قیمتی 0.92$ معامله می‌شد.

در 30 اکتبر همان سال، این توکن یک روند قیمتی چشمگیر را آغاز کرد که توانست سقف قیمتی 4.69$ را ثبت کند البته کندل ماهیانه آن در قیمت 2.89$ بسته شد.

در نوامبر سال 2021، یک روند صعودی مفید دیگر برای توکن دیسنترالند شکل گرفت. در این ماه مانا توانست سقف یا ATH جدیدی در ناحیه 5.90$ به ثبت برساند.

البته قیمت در این ناحیه تثبیت نشد و کندل سالیانه آن در قیمت 3.27$ بسته شد. تا اینجا، توکن مانا بیش از 4000% رشد را تجربه کرده بود!

با این که در سال 2021، فضای کریپتو کارنسی و به خصوص متاورس داغ و سودآور بود اما در سال 2022 وضعیت چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

با این که در فوریه سال 2022 توکن مانا دیسنترالند توانست به قیمت 3.48$ برسد اما از آن زمان تاکنون روند نزولی بوده است. 

یکی از مهم‌ترین رویداد‌هایی که دنیای کریپتو در سال 2022 باعث سقوط بازار‌های مالی شد، شکست پروژه LUNA و استیبل کوین آن یعنی UST بود که باعث بروز یک شوک شدید در بازار‌های ارز دیجیتال شد.

در این واقعه، قیمت ارز مانا در 12 می به ناحیه 0.63$ سقوط کرد. 

image

با این که پس از این سقوط، مانا توانست کمی خود را بازیابی کند اما خبر‌های بد 2022 تازه آغاز شده بودند! توقف برداشت پلتفرم سلسیوس نیز این ارز را دوباره به ناحیه 0.73$ رساند.

در آگوست سال 2022، مانا توانست دوباره به ناحیه 1$ بازیابی کند اما با گزارش تحلیل دیفای منتشر شده از سوی DappRadar همه چیز از هم پاشید. 

بیشتر بخوانید:  بررسی پلتفرم Dappradar؛ ویژگی‌ها و عملکردهای آن

در این گزارش عنوان شده است که پروژه متاورس دیسنترالند کمتر از 40 کاربر روزانه دارد. بعدا در 11 اکتبر آن‌ها در یک پست وبلاگ اعلام کرده‌اند که مبنای اعداد و ارقام آن‌ها، میزان تعامل با قرارداد هوشمند‌های پلتفرم است.

توسعه دهندگان دیسنترالند قرارداد‌های هوشمند جدید این پروژه را در وبسایت DappRadar به‌روز کرده‌اند که آمارها دوباره محاسبه خواهند شد.

اکنون وضعیت دیسنترالند چگونه است؟

اینترنت مملو از ترند‌هایی است که پس از به اوج رسیدن محو می‌شوند. دنیای متاورس و فضای هیجان انگیز آن نیز پس از سقوط‌های پی در پی بیت‌کوین و ورود Chatgpt کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما سوال مهمی که شما به عنوان یک سرمایه گذار باید از خود بپرسید این است که آیا خرید ارز مانا (دیسنترالند) ارزشش را دارد؟ وضعیت دیسنترالند چیست؟ تعداد کاربران فعال آن چقدر است؟

ارزش یک توکن کریپتو در بلند مدت به کاربری آن بستگی دارد.

با این که فضای مملو از هیجان و احساسات توانست قیمت ارز مانا را به شکل چشم گیری افزایش دهد اما در نهایت، کاربری پروژه دیسنترالند می‌تواند به شکل قابل توجهی بر روی میزان تقاضا برای این توکن موثر باشد.

ابتدا به سراغ داده‌های شبکه‌های اجتماعی می‌رویم. در توییتر و انجمن Reddit، بازخورد کاربران بسیار پایین است. این موضوع در مورد سایر کانال‌های اجتماعی آن‌ها نیز تقریبا صدق می‌کند.

براساس داده‌های درون زنجیره شبکه اتریوم، ارز دیجیتال مانا(دیسنترالند)، این توکن بیش از 300.000 هولدر دارد که در وبسایت کوین مارکت کپ حدود 1 میلیون نفر آن را در Watchlist خود قرار داده‌اند.

براساس ادعاهای سایت دیسنترالند، در حال حاضر هیچ ابزار رهگیری تعداد کاربران فعال روزانه (DAU) برای این پروژه وجود ندارد.

با این حال بسیاری از سرمایه گذاران داده‌های مربوط به قراردادهای هوشمند این پروژه را مد نظر قرار می‌دهند.

شما می‌توانید با مراجعه به این لینک، تعداد کاربران فعال روزانه دیسنترالند را که با قراردادهای هوشمند این پروژه در تعامل بوده‌اند را مشاهده کنید. 

به خاطر داشته باشید در پروژه دیسنترالند کاربران می‌توانند با انجام تراکنش‌های متا (Meta Transaction) به خرید ایتم‌های درون بازی بپردازند.

در این حالت کاربر بدون پرداخت کارمزد می‌تواند یک ایتم پوشیدنی خریداری کند. آمار این تراکنش‌ها به صورت عمومی در دسترس نیست و شما در هنگام تحلیل پروژه یا خرید مانا(دیسنترالند) باید فرضیات خود را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

دیسنترالند چیست؟ 

دیسنترالند یک دنیای مجازی متاورسی سه بعدی است که در آن گروه‌های مختلف کاربران فعالیت دارند. یک گروه بازیکنان یا کاربران این پلتفرم هستند که به انجام بازی می‌پردازند و گروه دیگر تولید کنندگان محتوا هستند که در این پلتفرم، بازی یا نرم افزار تولید می‌کنند. توکن مانا (MANA)، ارز اصلی این پروژه است.

هدف دیسنترالند چیست؟ 

هدف دیسنترالند ایجاد شبکه‌ای از کاربران با فعالیت در یک دنیای مجازی مشترک است. کاربران در این دنیای مجازی می‌توانند دارایی‌های دیجیتال مانند زمین را معامله کنند. اکتشاف، تعامل و انجام بازی‌های مختلف نمونه کار‌هایی است که در این دنیای مجازی می‌توان انجام داد

آیا انجام بازی دیسنترالند رایگان است؟ 

انجام برخی از بازی‌های آن رایگان است اما در این بین بازی‌هایی وجود دارند که برای ورود به آن‌ها باید کارمزد پرداخت کنید. پرداخت کارمزد‌ها توسط ارز مانا صورت می‌گیرد. 

آیا امکان کسب درآمد در دیسنترالند وجود دارد؟ 

دیسنترالند فرصت‌های مختلف کسب درآمد را ارائه کرده است. از جمله پشتیبانی از بازی‌های P2E که کاربران می‌توانند با معامله دارایی‌های NFT در بازارچه آن به کسب درآمد بپردازند. همچنین گشت و گذار در بازی‌های موجود و بازارچه آن، این فرصت را به شما می‌دهد تا فرصت‌های کسب درآمد را شناسایی کنید.

چگونه در دیسنترالند زمین بخریم؟ 

پس از آماده ساختن کیف پول متامسک و واریز اتریوم و کوین‌های مانا به آن، به بازارچه این پلتفرم مراجعه کنید. در آن‌جا از بخش Land می‌توانید زمین‌های موجود را انتخاب و یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای خرید زمین متاورس دیسنترالند چقدر است؟ 

برای خرید یک زمین در دنیای متاورس دیسنترالند شما باید حداقل 4000 توکن مانا هزینه کنید. البته بسته به موقعیت زمین و ویژگی‌های آن، قیمت‌های متفاوتی را مشاهده خواهید کرد. اما در کل به دلیل تقاضای بالای زمین‌های آن، قیمت آن‌ها ارزان نیست.

بهترین کیف پول برای دیسنترالند چیست؟ 

کیف پول متامسک (MetaMask) از سوی وبسایت این پروژه توصیه شده است و شما برای اتصال به بازی و معامله توکن‌های NFT در بازار‌چه آن باید از این کیف پول استفاده کنید. 

چگونه دیسنترالند بازی کنم؟ 

برای انجام بازی دیسنترالند در کنار داشتن یک اتصال اینترنت خوب، باید یک کامپیوتر قدرتمند نیز در اختیار داشته باشید. این بازی فقط برای پلتفرم دسکتاپ عرضه شده است و در مرورگر قابل انجام است. برای شروع بازی به وبسایت دیسنترالند مراجعه کنید. 

سخن پایانی

بین پلتفرم‌های واقعیت مجازی بلاک‌چین، «دیسنترالند» پلتفرمی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد است.

امتحان این پلتفرم کاملاً رایگان است؛ بنابراین، به‌راحتی می‌توانید وارد این جهان شوید و بازی و کسب‌ درآمد در آن را امتحان کنید.

همچنین، تیم توسعه‌دهنده پلتفرم دیسنترالند ایده این فضای مجازی را طی 5 سال، از یک پروژه کوچک تبدیل به پروژه کریپتویی بالغ و رشدیافته تبدیل کرده است که می‌توان آن را با بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال حال حاضر مقایسه کرد. 

برای مشارکت در این پروژه، یا شما می‌توانید به تولید محتوا در آن بپردازید که لازمه آن ایجاد یک تیم توسعه بازی خواهد بود و یا با انجام بازی‌های موجود در این متاورس، کسب درآمد کنید. 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازی ارز دیجیتال (سرگرمی و کسب درآمد)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx