اکوسیستم Geeba: وسایل نقلیه خودران برای تحویل مرسولات

اکوسیستم خودروهای خودران برای تحویل مرسولات

 بلاک‌چین علاوه بر مزایایی همانند دفترکل توزیع‌شده (distributed ledger) و امکان تراکنش‌های همتا به همتا (Peer to Peer) که با خود همراه آورده است، پتانسیل عظیم بسیاری برای ایجاد اقتصاد مبتنی بر بلاک‌چین و تغییرات در صنایع مختلف دارد.

بیشتر بخوانید: کاربردهای بلاک‌چین چیست؟

یکی از صنایعی که پیش‌بینی می‌شود تغییرات اساسی در آن ایجاد شود، لجستیک و حمل و نقل است.

عناوین مطلب:

اما مدتی است اخبار زیادی از خودروهای خودران و وسایل نقلیه‌ی بدون راننده می‌شنویم. این حوزه نیز در صنعت حمل و نقل تاثیرات شگرفی خواهد گذاشت.

صنعت وسایل نقلیه خودران و ربات‌ها به سرعت در حال رشد است و همین الان در بسیاری از شهرهای دنیا، شرکت‌هایی همانند AirLift، Marble، Starship، Dispatch و بسیاری دیگر در حال واقعیت بخشیدن به این چشم‌انداز هستند.

در حال حاضر تمرکز اصلی عملیات این وسایل، به پیاده‌روها محدود شده و ربات‌ها محدود به انجام عملیات در پیاده‌روها هستند و سرعت‌شان نیز به اندازه سرعت افراد پیاده محدود شده است.

با این حال، شرکت‌هایی همانند Starship توانسته‌اند از سد قانون‌‌گذاران عبور کرده و اجازه فعالیت دستگاه‌های تحویل شخصی (Personal Delivery
Devices) را در چندین ایالت آمریکا بدست آورند.

به طور کلی صنعت تحویل بسته با وسایل نقلیه خودران شاهد توسعه‌ای گسترده در طول 4 سال اخیر بوده است و از لحاظ قانون‌گذاری نیز این وسایل هوشمند با رشد مناسبی در اروپا و آمریکا همراه بوده‌اند.

به طور قطع در آینده‌ای نزدیک شاهد ربات‌ها و وسایل نقلیه خودران خواهیم بود که جزئی از ترافیک عادی رفت و آمد محسوب خواهند شد.

بلاک‌چین و ربات‌های تحویل مرسوله

فراهم‌سازی تحویل محموله‌ها به شکلی ارزان‌تر و منعطف‌تر با استفاده از ربات‌ها، نیازمند مقیاس‌پذیری بسیار بالاست. همانند کاری که Uber در سطح جهانی برای گسترش کارش انجام داد و اینکار نیازمند این بود که میلیون‌ها راننده عضو سیستم شوند و به ماموریت Uber (قابل اتکا کردن حمل و نقل برای همه در همه‌جا) باور پیدا کنند.

رابطه بلاک‌چین با تحویل محموله با وسایل خودران (autonomous) آنجایی مطرح می‌شود که جامعه کاربران بلاک‌چین می‌توانند به هنوان بخشی از راهکار، عضوی از اقتصاد مبتنی بر بلاک‌چین در حوزه تحویل محموله شوند.

خودروهای خودران

حس مالکیتی که بلاک‌چین می‌تواند در اعضا ایجاد کند و مزایایی که ارزهای دیجیتال به همراه دارد، باعث می‌شود کاربران به حامیان این صنعت تبدیل شوند و توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و سایر افراد را وارد این حوزه کنند تا این افراد نقشی فعال در این صنعت ایفا نمایند.

خودروهای خودران

بازار فعلی حمل مرسوله

با وجودیکه تجارت الکترونیک، محرک اصلی رشد و پیشرفت در تحویل محموله‌های نهایی به گیرنده (last-mile deliveries) بوده است اما باعث شده سهم بازار از کسب و کارهای B2B به B2C انتقال یابد. قبلا سهم بازار B2C حدودا 40 درصد بود ولی در چندین کشور به بیش از 50 درصد از بازار رسیده است.

سهم بازار خرید اینترنتی نیز در حال رشد و پیشی گرفتن از خرید سنتی است و تا سال 2020، نزدیک یک سوم از مراکز خرید در کشورهایی مانند هلند به دلیل بحران اقتصادی و رقابت فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ بسته می‌شوند. (آمار Javelin Group سال 2011)

خرید اینترنتی با تحویل سریع درب منزل در هم آمیخته و بنابراین تاثیر زیادی روی حمل و نقل شهری گذاشته است.

همچنین مشتریان علاوه بر خرید اینترنتی، از طریق سایت‌هایی همانند ebay، آمازون و Etsy و… برای فروش اینترنتی کالاها به سایرین نیز اقدام می‌کنند. با وجودیکه بسیاری از کالاهای فروشی از طریق این روش شخصا توسط خود خریدار دریافت می‌شود بازهم تعداد بسیار زیادی از محموله‌ها توسط پست و تحویل فوری جابجا می‌شوند.

با تحلیل بخش‌های مختلف فروش آنلاین، در کمال تعجب مشاهده شده که فروش محصولات مد (فشن) همچنان رشد خواهد یافت و بین سال‌های 2013 تا 2018، حدودا 50 درصد رشد خواهد کرد.

علاوه بر این، پیش‌بینی شده سفارش غذا از میزان تحویل فیزیکی کتاب‌ها و دانلود آنها فراتر رود.

در نتیجه این روند، سوپرمارکت‌ها و خرده‌فروشان آنلاین نیاز دارند برای یک بازار آنلاین بسیار رقابتی و شلوغ آماده شوند و اطمینان حاصل کنند که روش‌های تحویل مرسوله، برای تحویل حجم زیادی از سفارشات بهینه شده است.

مشکلات فعلی

مشتریان و مصرف‌کنندگانی که کالاهای خود را به شکل پستی و تحویل فوری دریافت می‌کنند از تاخیر در رسیدن مرسوله‌ها، هزینه‌های بالا برای تحویل، اتلاف وقت در زمان تحویل و اجبار برای در خانه ماندن جهت دریافت مرسوله شکایت دارند.

از سمت دیگر، کسب و کارها نیز با مشکلاتی مواجه‌اند. گاهی اوقات به دلیل عدم حضور دریافت‌کننده در منزل، شرکت باید هزینه‌های بیشتری برای ارسال بسته در دفعات بعدی متحمل شود. محدودیت در ظرفیت تحویل بسته‌ها و هزینه‌های مرتبط نیز باعث گشته تا صاحبان کسب و کار نتوانند کسب‌وکارشان را به آسانی رشد و گسترش دهند.

شرکت‌های لجستیک که کار تحویل نهایی مرسوله به دریافت‌کننده را بر عهده دارند نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از مشکلات این شرکت‌ها شامل این موارد است:

  • هزینه‌ای که مشتری باید برای دریافت محصول بپردازد در دسترس او نیست
  • امکان مدیریت زمان‌های شلوغ مانند مناسبات خاص مشکل است
  • برای مدیریت شکایات مشتریان راهکار اساسی وجود ندارد
  • قابلیت ارائه ردیابی لحظه‌ای مرسوله به مشتریان نیست
  • هزینه‌های تحویل به دلیل افزایش حداقل حقوق بالا رفته است

اکوسیستم Geeba چیست؟

Geeba در حال توسعه یک اکوسیستم غیرمتمرکز است تا کسب و کارها بتوانند تحویل محموله‌های محلی را با وسایل نقلیه خودران و از طریق هاب‌های هوشمند انجام دهند.

این اکوسیستم به عنوان یک عامل رشد برای خرده‌فروشان عمل می‌کند و پتانسیل مقیاس‌پذیری نامحدودی را با رویکرد جامعه‌محور، برای حاملان مرسوله‌ها به همراه خواهد داشت.

مزایای Geeba

برای خرده‌فروشان

  • ظرفیت بالاتر برای عهده‌دار شدن تقاضای بالای تحویل کالا
  • سرویس یکپارچه برای بهبود تجربه کاربری مشتری
  • زنجیره تامین نوآورانه

برای مصرف‌کنندگان

  • تحویل محموله دوستدار محیط
  • سرویس قابل انعطاف
  • بهبود تجربه کاربری

برای حمل‌ونقل‌کنندگان

  • به کار گیری تکنولوژی برای تسهیل مقیاس‌پذیری ناوگان حمل و نقل
  • دسترسی به تقاضای سازگار با توانایی‌های وسایل نقلیه خودران
  • متحدشدن برای دریافت حمایت از قانون‌گذاران جهت دستیابی به مجوزهای عملیاتی

هدف اکوسیستم Geeba، ارائه راهکارهای لجستیکی برای سرویس‌دهی مستقیم به زنجیره‌های تامین است. Geeba در تلاش است با استفاده از ربات‌ها، فرایند تحویل 5 میلیون مرسوله را تا سال 2022 تسهیل کند.

چرا Geeba می‌تواند موفق شود؟

امروزه بسیاری از بسته‌ها قابلیت تحویل با ربات‌های سبک را دارا هستند، زیرا ظرفیت ترابری به ازای هر بسته کمتر از 100 کیلوگرم و حجم آن نیز پایین‌تر از 1 متر مکعب است. در کشور هلند که یکی از بازارهای این اکوسیستم است، کمتر از 10 درصد از محموله‌ها نیازمند ون یا کامیون هستند.

40 درصد از محموله‌ها نیز فقط شامل 1 جعبه می‌شود.

در برلین، تخمین زده شده که 85 درصد از مسافرت‌های انجام گرفته با خودرو، توسط سرویس‌های حمل و نقل انجام گرفته که می‌توان آنرا با سرویس‌های حمل و نقل الکتریکی جایگزین کرد.

در اروپا، حمل و نقل محموله‌ها به شدت ناکارآمد است و در حال حاضر تقریبا کل این محموله‌ها توسط وسایل نقلیه موتوری از خودروی شخصی گرفته تا وانت‌ها و ون‌های مخصوص تحویل کالا انجام می‌شود.

بطور کلی آمارها نشان می‌دهد بخش عظیمی از محموله‌ها می‌تواند توسط خودروهای خودران تحویل داده شود.

بنابراین Geeba وارد بازاری می‌شود که پتانسیل فعالیت و بهبود زیادی در آن وجود دارد.

جزییات ICO

توکن Geeba در این اکوسیستم به کار گرفته می‌شود.

توکن: Geeba
قیمت توکن: 0.1 دلار
Soft Cap معادل: 3.2 میلیون دلار
Hard Cap معادل: 28 میلیون دلار
فروش خصوصی: از 5 آگوست
پیش‌فروش: از 1 سپتامبر
عرضه عمومی: سه‌ماهه چهارم 2018

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx