6 نکته برای تشکیل پرتفوی ارز دیجیتال

blank

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات ناگهانی این ارزها و ویژگی‌های خاص این بازار دارای نکات و ترفندهای فراوانی است. بنابراین ارز دیجیتال پرتفوی شما باید با دقت بیشتری انتخاب شود.

نکته: پرتفوی به معنای سبد دارایی است که به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود.

یک پرتفوی حرفه‌ای و سنجیده‌شده، می‌تواند علاوه بر اینکه در بلندمدت سود خوبی نصیب شما کند، در هنگام ریزش‌های بازار نیز موجب شود ضرر زیادی متحمل نشوید.

عناوین مطلب:

ارزهای دیجیتال با بنیاد قوی‌تر، ریسک کمتری نسبت به ارزهای گمنام دارند. قبل از اضافه کردن هر ارز جدید به پرتفوی، باید از یک سری قوانین سفت و سخت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم، پیروی کنید.

1 – انتخاب بیت‌‌کوین و یا آلتکوین‌ها

بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند فقط در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنند. تصمیم بدی هم نیست زیرا بیت‌کوین جنبه‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد.

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال موفق در دنیاست و در حال حاضر نزدیک 40 درصد از کل ارزش بازار ارز دیجیتال متعلق به بیت‌کوین است.

بسیاری از نوسانات بازار به دلیل نوسانات بیت‌کوین رخ می‌دهد و تعجبی نیز ندارد، زیرا بیت‌کوین حجم بسیار بزرگی از بازار کریپتو کارنسی‌ها را تشکیل می‌دهد.

ارزش بسیار بالای بیت‌کوین نسبت به سایر ارزها، به همراه دلایل دیگر باعث شده بیت‌کوین به عنوان یکی از امن‌ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری محسوب شود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که احتمال فروپاشی بیت‌کوین بسیار کمتر از سایر ارزهای بازار (آلتکوین‌ها) است.

به همه ارزهای دیگر غیر از بیت‌کوین، آلتکوین گفته می‌شود.

آلتکوین‌ها نیز در صورتی که به درستی بررسی و استفاده شوند، ابزار سرمایه‌گذاری عالی هستند. رشد انفجاری بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به دلیل موفقیت آلتکوین‌هایی همانند اتریوم، ریپل، لایت‌کوین و… دانست.

صدها و هزاران آلتکوین برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. با وجودیکه این تعداد بالا، آزادی بیشتری برای انتخاب از بین آنها فراهم می‌کند ولی انتخاب موارد مناسب و واقعا سودآور را نیز مشکل می‌سازد.

کریپتوکارنسی‌هایی که مدیریت ضعیفی دارند یا صرفا با هدف پرکردن جیب یک عده خاص ایجاد شده‌اند، می‌توانند در زمان بسیار کمی از هم بپاشند. به همین دلیل در این بازار باید با بررسی بنیادی ارزها و رعایت کردن اصول سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، پرتفوی خود را ایجاد نمود.

2 – کل عرضه ارز

باید درک کنید کل عرضه (Total Supply یا Max Supply) و عرضه در حال گردش (Circulating Supply) یک ارز دیجیتال چگونه می‌تواند روی ارزش بازار آن ارز تاثیر بگذارد.

اینجا صحبت از قانون عرضه و تقاضاست. هرچقدر تقاضا برای یک دارایی بیشتر از عرضه باشد، قیمت آن بالاتر می‌رود و اگر تقاضا نسبت به عرضه به مرتب بالا رود و عرضه نتواند پاسخگوی تقاضا باشد، قیمت بطور مداوم رشد می‌کند.

مثلا بیت‌کوین را در نظر بگیرید، این ارز دارای حداکثر 21 میلیون عرضه است، به عبارتی این ارز دیجیتال طوری ساخته شده که بیش از 21 میلیون از آن نمی‌تواند استخراج شود.

در حال حاضر حدود 17,171,000 بیت‌کوین استخراج شده است، این رقم به این معناست که کمتر از 4 میلیون بیت‌کوین برای استخراج باقی مانده است.

میزان عرضه بیت‌کوین

به خاطر اینکه عرضه در گردش (Circulating Supply) بیت‌کوین در حال نزدیک شدن به کل عرضه (Total Supply) آن است، می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که قیمت بیت‌کوین به دلیل کمتر شدن عرضه رشد خواهد کرد.

علاوه بر تعداد محدود عرضه بیت‌کوین، آمارها نشان می‌دهد بیش از 3.7 میلیون بیت‌کوین نیز برای همیشه گم‌شده یا از دست رفته است. در صورتی که این 3.7 میلیون بیت‌کوین وجود داشت، می‌توانست پاسخگوی بخشی از تقاضای بازار باشد.

این عامل را می‌توانید در سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌ها نیز در نظر بگیرید. یک پروژه جدید با عرضه بسیار بالا، احتمال خیلی کمی برای موفقیت دارد زیرا تقاضا هرچقدر بالا باشد، این عرضه زیاد می‌تواند آنرا پاسخ دهد و به همین دلیل قیمت ارز رشدی نمی‌کند.

3 – پلتفرم‌های غیرمتمرکز و متن‌باز

تفاوت‌های آشکاری بین مدیریت پروژه‌ها و ارزهای گوناگون وجود دارد. پروژه‌های غیرمتمرکز دارای مدیر ارشد اجرایی (CEO) نیستند و جامعه کاربران آن پروژه‌ها را جلو می‌برند.

کد این پروژه‌ها متن‌باز (Open source) است و در سایت GitHub یک حضور فعالانه دارند و اگر از کدنویسی سررشته داشته باشید، خودتان هم می‌توانید کد آن ارز را بررسی کنید.

پلتفرم‌های غیرمتمرکز، پشتوانه بازار کریپتوکارنسی‌ها هستند، زیرا این بازار، اساسا با هدف غیرمتمرکزسازی شکل گرفته است.

هیچ دفتر کار یا اداره‌ای برای مدیریت بیت‌کوین وجود ندارد، بیت‌کوین صرفا یک فرمول پیچیده ریاضی است که روی سرورهای مختلف در سرتاسر دنیا وجود دارد. این ویژگی باعث شده تا بیت‌کوین یک سیستم پولی همتا به همتای الکترونیک (peer-to-peer electronic cash system) باشد، همانطور که ساتوشی ناکاموتو در White paper بیت‌کوین نوشته است.

البته غیرمتمرکز بودن، معایبی نیز دارد. یکی از اصلی‌ترین معایب این است که اگر شما ارز دیجیتال‌تان را از دست دادید یا کیف پول شما هک شد یا اسکمرها ارز شما را به سرقت بردند، هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که برای دادخواهی به آن مراجعه کنید.

هیچ دفترکار یا اداره‌ای وجود ندارد که شکایت خودتان را به آنجا بفرستید و هیچ بازگشتی نیز در کار نخواهد بود.

بنابراین اشتباهات در حوزه بلاک‌چین در بیشتر مواقع غیرقابل برگشت است.

4 – پلتفرم‌های متمرکز

کریپتوکارنسی‌های متمرکز همانند کسب و کارهای سنتی مدیریت می‌شوند. معمولا یک مدیر ارشد اجرایی و اداره یا دفترکار وجود دارد که می‌توانید با آن ارتباط بگیرید.

ارزهای دیجیتال متمرکز در تلاش هستند تا خودشان را با استانداردهای قانونی منطبق کنند. ارزهای NEO و Ripple از جمله ارزهای متمرکز هستند که در تلاش‌اند با قوانین احتمالی آینده وفادار باقی بمانند.

کریپتو کارنسی‌های متمرکز نیز دارای معایبی هستند. در این ارزها، توسعه‌دهندگان کنترل کاملی روی ایجاد و مدیریت ارزها دارند. مواقعی بوده که شبکه این ارزها هک شده و ضررهای سنگینی وارد آمده است و توسعه‌دهندگان مجبور به اجرای هارد فورک شده‌اند تا ارز دیجیتال قدیمی را باطل سازند.

بیشتر بخوانید: فورک چیست؟

5 – ارزیابی دقیق پروژه

فایل White paper پروژه را بخوانید.

  • هرگز نباید در ارزی که کارکرد و هدف آنرا نمی‌دانید سرمایه‌گذاری کنید.
  • هرگز نباید در ارزی که دارای White paper نیست سرمایه‌گذاری کنید.
  • هرگز نباید در ارزی که در White paper، بطور واضح دلیل ایجاد ارز ذکر شده سرمایه‌گذاری کنید.

White paper باید دارای بخشی برای بررسی بازار این ارز باشد و کاملا توضیح دهد چرا اصلا نیازی به این ارز وجود دارد. یک بخش فنی نیز باید جریان کار پلتفرم و عملکردهای منطقی را پوشش دهد.

سرمایه‌گذاران با تجربه می‌دانند که پروژه‌های متن‌باز، برای بررسی و سرمایه‌گذاری موارد بهتری هستند. متن‌باز بودن به جامعه کاربران قابلیت می‌دهد بطور آزادانه برای ارزیابی و بهبود کدهای آن ارز مشارکت کنند.

یک White paper خوب و مفصل باید دارای یک نقشه راه باشد که جدول زمانی پروژه برای توسعه را نشان می‌دهد.

هویت مدیران ارشد، بنیانگذاران و تیم پروژه نیز باید کاملا مشخص باشد تا بتوان تجربه، میزان دانش و شهرت افراد را سنجید.

برای تحقیق در مورد تیم پروژه، می‌توا اکانت آنها را در لینکدین یا سایر شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار داد. تماس با تیم پروژه در گروه تلگرامی نیز می‌تواند برای ارزیابی مدنظر قرار گیرد.

6 – آگاهی از اخبار بازار

رسانه‌های ارزهای دیجیتال، می‌توانند اثر بسیار زیادی روی قیمت یک ارز خاص بگذارند. بهترین ارزها دارای حضور قوی در رسانه‌ها هستند و بطور فعالانه توسعه‌ها و بروزرسانی‌های مرتبط با ارز را انتشار می‌دهند. البته قبل از توجه به هر اخباری، از صحت آن مطمئن شوید، سایت‌های رسمی ارزهای دیجیتال و سایت‌های coindesk.com، cointelegraph.com و news.bitcoin.com می‌توانند مراجع خوبی برای پیگیری اخبار باشند.

سخن آخر

تکنولوژی بلاک‌چین در صنایع مختلف در حال ایجاد تحول است. برخی از پروژه‌های بلاک‌چین را می‌توانید در صفحه معرفی ICO ها ببینید.
هنوز فضای بسیاری برای کار، توسعه و رشد در این صنعت وجود دارد و قطعا در ماه‌های و سال‌های آینده شاهد ظهور پروژه‌های فوق‌العاده‌ای خواهیم بود که علاوه بر رفع مشکلات اساسی یک صنعت، می‌تواند سرمایه‌گذاری عالی و پرسودی برای سرمایه‌گذاران باشد.
نکات ذکر شده در این مطلب از بورسینس می‌تواند برای انتخاب پروژه‌های سودآور به شما کمک کند.

پیشنهاد می‌شود مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید:

راهنمای شناسایی ICO های جعلی و کلاهبردار

ICO های نامناسب برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

نحوه تشکیل سبد سرمایه گذاری (پرتفوی)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx