چگونه یک سبد سرمایه‌گذاری (پرتفوی) متوازن در ارز دیجیتال داشته باشیم؟

سبد سرمایه‌گذاری متوازن

اگر به طور جدی قصد ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری را دارید ولی به خاطر وجود ریسک از آن منصرف شده‌اید؛ باید بدانید که قوانین پایه و مهمی به منظور متعادل‌سازی ریسک‌های موجود در این زمینه، وجود دارند.

اگرچه دنیای کریپتو، یک دنیای جدید و پرریسک است؛ اما با رعایت این قوانین، ضرر کمتری متحمل خواهید شد. بنابراین اگر تا به حال به مفهوم یک سبد ارز دیجیتال متعادل فکر نکرده‌اید، اکنون زمان خوبی برای شروع این کار است.

باید در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری و انجام معاملات ایده‌های خوبی هستند که فقط یک مورد مشترک در همه آن‌ها وجود دارد، و آن وجود ریسک است.

عناوین مطلب:

درواقع شما با سرمایه‌گذاری یا انجام معاملات مختلف، پول خود را در برابر یک نتیجه نامشخص به خطر می‌اندازید. خرید سهام، دارایی فیزیکی (مانند خانه)، ترید ارزهای دیجیتال (به صورت کوتاه‌مدت یا بلندمدت)؛ همگی کارهای پرریسکی هستند که ممکن است سرمایه شما را به خطر بیندازند.

بیشتر بخوانید: مفهوم ریسک و بازده در سرمایه‌گذاری چیست؟

در ادامه این مقاله، راهکارهایی برای داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری متعادل و کسب سود بیشتر را ارائه خواهیم داد.

سبد سرمایه‌گذاری متوازن به چه معناست؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری در یک موقعیت پرریسک را دارید، باید قبل از انجام این کار از ریسک‌های موجود مطلع شوید.

نوسانات موجود در بازاری که برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید، یک روش آشکار برای آگاهی شما است؛ به عبارت دیگر، این نوسانات میزان ارزش سرمایه‌گذاری در آن موقعیت خاص را به شما نشان می‌دهند.

ایجاد یک پورتفوی متعادل در سرمایه‌گذاری، ساختار سرمایه‌گذاری شما را در سطح قابل قبولی از ریسک قرار می‌دهد. این موضوع با تقسیم‌بندی پورتفوی به دو دسته عمده امکان‌پذیر است:

  1. حفظ سرمایه (ریسک یا بازده کم)
  2. رشد سرمایه (ریسک یا بازده متوسط به بالا)

حفظ سرمایه در مقابل رشد آن

هدف در استراتژی “حفظ سرمایه” این است که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم ریسک با بازده پایین انجام شود.

این نوع استراتژی در امور مالی سنتی شامل سرمایه‌گذاری در محصولات و خدماتی با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه و حساب‌های پس‌انداز با بهره بالا هستند.

در مقابل، اگر هدف شما “رشد سرمایه” است، به دارایی‌‌های پرریسک‌تری نیاز دارید که پتانسیل افزایش قابل‌ توجهی در قیمت و رشد سریع‌تر سرمایه شما را داشته باشند. این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل خرید سهام در شرکت‌‌ها (اعم از دولتی و خصوصی)، خرید دارایی‌‌ها، کالاها و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باشد.

بنابراین، ممکن است یک سبد سرمایه‌گذاری متوازن ترکیبی از اوراق قرضه (به منظور حفظ سرمایه) و ارزهای دیجیتال (به منظور رشد سرمایه) باشد.

اهمیت تنوع در سبد سرمایه‌گذاری متوازن

در کنار حفظ و رشد سرمایه در یک سبد متوازن، توجه به تنوع نیز مهم است. این موضوع به همان ضرب‌المثل معروف اشاره دارد: ” تمام تخم‌ مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید!”

به عنوان مثال، اگر پرتفوی شما فقط شامل سهام شرکت‌های مستقر در صنعت نفت باشد و قیمت نفت خام سقوط ‌کند، آنگاه شما قطعا در معرض خطر از دست دادن سرمایه خود هستید.

تنوع در سبد سرمایه‌گذاری
با ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری خود، احتمال ضرر در یک دارایی خاص را کاهش دهید.

تنوع بخشی، راهی برای کاهش احتمال از بین رفتن سرمایه شماست. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که ارزهای دیجیتال در کنار شاخص‌های مهم مالی مانند بازار سهام قرار بگیرند؛ اینجاست که باید تصمیم بگیرید کدام دارایی را با چه مقداری در سبد خود قرار دهید.

از بازار مالی سنتی تا بازار کریپتو

با حرکت از امور مالی سنتی به دنیای ارزهای دیجیتال، باید این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به ماهیت ناپایدار کریپتو، ارزهای دیجیتال دقیقاً در بخش “رشد” هر سبد سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند.

همانطور که در قسمت قبل هم گفتیم، شرایط و میزان تحمل ریسک شما، تعیین می‌‌کند که چه نسبتی از بخش رشد سبدتان به ارزهای دیجیتال اختصاص یابد.

این تمام ماجرا نیست؛ چراکه یک پورتفوی متوازن، می‌تواند فراکتال (Fractal) نیز باشد (یک ساختار هندسی است که در آن هر جزء دقیقا مانند کل ساختار است). به عبارت دیگر شما می‌توانید از ارزهای دیجیتالی که در یک طیف از ریسک‌پذیری قرار دارند، برای بخش رشد سبد خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد اشکال فراکتال در بازارهای مالی

حفظ سرمایه ممکن است به معنای اختصاص مقداری از سرمایه به استیبل‌کوین‌ها و انتخاب ارائه‌دهندگان تثبیت شده CeFi یا DeFi برای ایجاد یک بازده ثابت باشد. البته همچنان از سوی استیبل‌کوین و پلتفرم بازدهی انتخاب شده، ریسک‌هایی وجود دارد، به همین دلیل انتخاب‌ها باید با احتیاط و تحقیق بیشتری انجام شود.

امور مالی غیرمتمرکز و امور مالی متمرکز
می‌توانید برای حفظ سرمایه خود، از امور مالی متمرکز (CeFi) در کنار امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده کنید.

از سوی دیگر، استراتژی رشد شما در ارزهای دیجیتال، می‌تواند شامل کوین‌هایی با درجات مختلف ریسک باشد. این انتخاب ممکن است از بیت‌کوین و اتریوم، تا جدیدترین پروژه دیفای در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) با تخصیص متناسبی از ریسک اجرا شود.

اما نکته مهم این است که شما همچنان باید منطق تنوع در سبد ارز دیجیتال متعادل را تا آنجا که می‌توانید اعمال کنید. در واقع، شما باید متوجه این موضوع باشید که چگونه اکوسیستم کریپتو از بخش‌های مختلف با چشم‌اندازهای مستقل برای رشد تشکیل شده است.

این موضوع سخت‌‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌‌رسد. به دلیل اینکه قیمت ارزهای دیجیتال مختلف تا حد زیادی وابسته به بیت‌کوین هستند و در این میان توجه به دامیننس بیت‌کوین حائز اهمیت است.

علاوه براین، اغلب ارزهای دیجیتال به شوک‌های کلان اقتصادی نیز واکنش نشان می‌دهند؛ آغاز همه‌گیری کرونا و ریزش شدید بازارهای مالی، یکی از بارزترین مثال‌ها در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اقتصاد کلان جهانی بر بازار کریپتو چه تأثیری دارد؟

در ادامه، گروه‌های متنوعی از دارایی‌های دیجیتال را دسته‌بندی کرده‌ایم تا راهنمایی در انتخاب شما جهت سرمایه‌گذاری باشد:

  • بلاک‌چین‌های مبتنی بر مکانیزم اثبات کار (PoW)
  • بلاک‌چین‌های مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام (PoS)
  • پلتفرم‌ها و برنامه‌های ارائه‌دهنده NFT
  • پلتفرم‌ها و برنامه‌های ارائه‌دهنده دیفای
  • خدمات حوزه اوراکل و داده
  • میم‌کوین‌ها
  • حوزه‌های مربوط به ذخیره‌سازی داده

دیدگاه Yolo در سرمایه‌گذاری چیست؟

یک پورتفوی متعادل، بسیار معقول و منطقی به نظر می‌رسد و هیچ افراطی در آن دیده نمی‌شود.

این نوع دیدگاه در سرمایه‌‌گذاری بسیار پرخطر و پرریسک است. ریشه‌های این دیدگاه با احساس ناامیدی در فرصت‌های اقتصادی و بی‌اعتمادی به تفکر جریان اصلی، رابطه مستقیمی دارد.

تمرکز ما در این مقاله، معرفی یک دیدگاه متعادل در سرمایه‌گذاری است و کاملا مشخص است که ایده Yolo یک نگرش افراطی در مقابل رویکرد محافظه‌کارانه ما است.

بنابراین پیشنهاد ما این است که در سرمایه‌گذاری، افراط را کنار بگذارید و کاملا متعادل رفتار کنید.

آیا انتخاب کریپتو برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

ایده داشتن یک مجموعه متوازن از دارایی‌ها، آنچنان هم دشوار نیست؛ اما اکثر افرادی که در معرض هر گونه خطر از دست دادن سرمایه خود هستند، احتمالاً در حال حاضر سرمایه‌گذاری خود را بدون ترسیم آگاهانه انجام می‌دهند. 

ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از بسیاری از بازارهای دیگر بیشتر است. در دنیای کریپتو هیچ‌ چیزی به جز نوسان، تضمین‌شده نیست.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

علاوه بر این، غالباً قوانین مشخصی در مورد ارزهای دیجیتال وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که این ارزها غیرقانونی هستند؛ بلکه در بیشتر کشورها هنوز قانون‌گذاری مشخصی در مورد آن‌ها انجام نشده است.

ممکن است همین الان به نمودار قیمت ارزهای دیجیتال نگاه کنید و احساس کنید که قیمت‌ها همیشه همین‌طور صعودی یا نزولی بوده‌اند؛ اما در واقع این‌طور نیست. قیمت‌ها اصلاح می‌شوند، اخبار مثبت و منفی همیشه این قدرت را دارند که بازار را برای مدتی وارد فاز صعودی یا نزولی کنند.

ترس از نوسانات در بازارهای مالی
وجود نوسان در بازارهای مالی به خصوص بازار کریپتو امری طبیعی است؛ بنابراین این نوسانات نباید باعث نگرانی شما و ایجاد اختلال در زندگی‌تان شود.

البته فراموش نکنید که میزان خطر برای ارزهای مختلف، متفاوت است. برای مثال، بیت‌کوین که اولین ارز دیجیتال جهان است، بیش از 10 سال قدمت دارد و احتمال نابودی آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال کمتر است؛ اما باز هم این بدان معنا نیست که هیچ خطری بیت‌کوین را تهدید نمی‌کند!

نتیجه همه این گفته‌ها این است که هیچ‌وقت، همه سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید. به‌بیان دیگر، همیشه مقداری را سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید.

سخن پایانی

هدف از نگارش این مقاله، ارائه راهکارهایی برای ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متوازن است تا کمترین ریسک و ضرر را برای شما به همراه داشته باشد.

مانند هر فضای دیگری، در فضای کریپتو نیز افراد کلاهبردار و سودجویی وجود دارند که از ناآگاهی کاربران تازه‌وارد سوءاستفاده می‌کنند. دانش شما باید به‌اندازه‌ای زیاد باشد که راه هرگونه کلاهبرداری را ببندد و از سرمایه شما که حاصل سال‌ها کار و تلاش‌تان است محافظت کند.

همچنین، ارزهای دیجیتال ویژگی‌هایی دارند که از دارایی‌های سنتی متفاوت است. یکی از این ویژگی‌ها، همان نوسان قیمت است که به آن اشاره کردیم. ناآگاهی شما از این ویژگی‌ها می‌تواند فرصت یک سرمایه‌گذاری موفق را به تجربه‌ای ناخوشایند تبدیل کند.

علاوه بر این، اگر از بازارهای مالی سنتی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنید، صرفا به گفته دیگران ارزهای دیجیتال را جایگزین آن نکنید؛ بلکه به دارایی‌های دیجیتال همچون مکملی در کنار دارایی‌های سنتی خود نگاه کنید، نه به عنوان جایگزینی برای آن‌ها.

در نهایت توجه داشته باشید که تحقیق و بررسی بیشتر هیچ‌وقت به ضرر شما نیست. دنیای ارزهای دیجیتال به ‌حدی پیچیده است که هر چقدر هم در آن تحقیق کنید، باز هم چیزهای جدیدی خواهید دید. بنابراین خود را محدود نکنید و تا جایی که می‌توانید، بیاموزید و تجربه کسب کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

نحوه تشکیل سبد سرمایه گذاری (پرتفوی)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx