آیا سرمایه‌گذاری بر روی طلای ساخته‌شده (زینتی) صحیح است؟

سرمایه گذاری بر روی طلای ساخته شده

طلا شناخته‌شده‌ترین فلز گران‌بهایی است که از گذشته تاکنون موردتوجه مردم بوده است.

از جمله کاربرد طلا می‌توان به‌عنوان زیورآلات گران‌بها نیز استفاده کرد.

همچنین با توجه به ارزش این فلز سرمایه‌گذاری روی آن نیز به‌خصوص در زمان‌هایی که بازارهایی از قبیل ملک و سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دچار رکود می‌شوند بسیار موردتوجه است. چنانچه امروزه مردم از هر قشری به سرمایه‌گذاری در طلا روی آورده‌اند.

عناوین مطلب:

از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در طلا قابلیت نقد شوندگی سریع آن در مقایسه با انواع دیگر سرمایه‌گذاری از قبیل خرید ملک و اوراق بهادار و … است.

همچنین شما به هر میزان که بخواهید می‌توانید طلا برای سرمایه‌گذاری بخرید و مانند دیگر روش‌ها دارای محدودیت‌هایی از قبیل حداقل میزان سرمایه‌گذاری و … نیست.

طلا از بین رفتنی نیست و هیچ آسیبی ازجمله بحران و نوسانات اقتصادی تأثیر منفی روی آن ندارد. پس بنابراین هرکس طلا دارد باید در حفظش بکوشد. این جمله‌ای است که یکی از افراد بلند پایه در صنف طلافروشان بیان کرده است.

طلای ساخته‌شده

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از طلاهای موجود در طلافروشی‌ها طلاهایی هستند که یا ساخت دست هستند و یا با استفاده از قالب‌هایی به‌صورت سری ساخته‌شده‌اند.

اگر تاکنون برای خرید طلا به فروشگاهی مراجعه کرده باشید هنگام محاسبه قیمت طلا با عنوانی به نام “اجرت ساخت” برخورده‌اید. اجرت ساخت در واقع میزان هزینه دریافتی از شما بابت ساخت طلای موردنظر است که بسته به دست‌ساز بودن یا نبودن این مبلغ متغیر است.

بدیهی است که هر چه ساخت یک طلا زحمت بیشتری برده باشد و دارای ظرافت بیشتری باشد اجرت ساخت آن نیز بیشتر است.

همچنین طلاهایی که ساخت کشورهای دیگر هستند و به‌نوعی وارداتی محسوب می‌شوند نیز از اجرت ساخت بالاتری برخوردارند.

فرمول محاسبه قیمت نهایی طلا

قیمت روز طلا + اجرت ساخت +۷ %سود طلافروش + ۹% مالیات بر ارزش‌افزوده × وزن= قیمت کل

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد در فرمول بالا تنها پارامتری که قیمتش برای هر طلا متغیر است اجرت ساخت است.

سرمایه‌گذاری بر طلای ساخته‌شده

سرمایه‌گذاری روی طلای ساخته شده یک سرمایه‌گذاری جذاب است. چراکه همان‌طور که شما پول خود را صرف سرمایه‌گذاری کرده‌اید، درعین‌حال می‌توانید از آن استفاده زینتی هم بکنید و در واقع با یک تیر دو نشان بزنید.

در سرمایه‌گذاری روی طلا شما علاوه بر قیمت طلا و هزینه‌ای که بابت آن می‌خواهید پرداخت کنید باید به طول دوره سرمایه‌گذاری نیز توجه کنید.

برای مثال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بر روی طلا آن‌هم طلایی با اجرت ساخت بالا خیلی معقولانه نیست؛ مگر در شرایط خاصی که بازار طلا دچار نوسانات غیرقابل منتظره شود و نمودار قیمت طلا در بازه زمانی کوتاهی دچار شیب تند صعودی شود.

این موضوع نیز برای افراد معمولی قابل پیش‌بینی نیست.

این نکته را باید توجه داشته باشید که شما زمانی که یک طلا می‌خرید علاوه بر ارزش خود طلا که شامل وزن و عیار آن می‌شود، یک هزینه دیگر به نام اجرت ساخت را نیز پرداخت می‌کنید؛ اما در هنگام فروش آن طلا تنها مبلغی را بابت ارزش طلا دریافت می‌کنید.

این خود نکته‌ای قابل‌تأمل در مورد سرمایه‌گذاری بر طلای ساخته‌شده است.

برای مثال اگر شما امروز طلایی را به مبلغ 2 میلیون تومان بخرید و بخواهید آن را در ماه بعد بفروشید، درصورتی‌که قیمت طلا دچار نوسانات غیرمنتظره نشده باشد، سود که نمی‌کنید هیچ؛ بلکه ضرر هم می‌کنید.

زیرا هم مدت سرمایه‌گذاری شما کوتاه بوده است و در این مدت قیمت طلا تغییر فراوانی نکرده است و هم شما هنگام خرید مبلغی را به‌عنوان اجرت ساخت و مالیات و … پرداخت کرده‌اید که در هنگام فروش آن دیگر این مبالغ به شما برگردانده نمی‌شود.

از دیگر نکاتی که در هنگام خرید طلای ساخته شده به‌منزله سرمایه‌گذاری باید موردتوجه قرار گیرد اجتناب کردن از خرید طلاهایی با نگین اتمی است. هرچند که شاید برخی از طلاها با چنین نگین‌هایی بسیار زیبا به نظر آیند؛ اما برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند.

زیرا در هنگام فروش مبلغی به شما بابت نگین‌های آن داده نمی‌شود؛ اما شما در هنگام خرید بابت تمامی نگین‌های به‌کاررفته در آن مبلغی را پرداخت می‌کنید.

همچنین سعی کنید جهت سرمایه‌گذاری از طلاهای ساخت داخل کشور استفاده کنید؛ زیرا طلاهای وارداتی عمدتاً دارای اجرت ساخت بالایی هستند که برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست و بیشتر جنبه زینتی دارد.

از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری روی طلای ساخته شده، خرید طلای دست‌دوم است که در آن هزینه اجرت ساخت لحاظ نمی‌شود و شما تنها با توجه به عیار و وزن، مبلغ موردنظر را پرداخت می‌کنید. این نوع سرمایه‌گذاری حداقل ریسک را دارد و یک روش مرسوم در سرمایه‌گذاری بر طلاست.

اما باید توجه داشته باشید که در خرید طلای آبشده فروشنده فاکتور یا کاغذ خریدی به شما نمی‌دهد که در آن وزن و عیار و سایر مشخصات موجود باشد.

پس اگر شناخت کافی در زمینه عیار طلا و نحوه‌ی محاسبه قیمت آن ندارید از خرید این نوع طلا اجتناب کنید و یا از فروشنده‌ای قابل‌اطمینان که شناخت کافی در موردش دارید خرید کنید.

مزیت خرید طلای ساخته‌شده

مردم وقتی طلای ساخته‌شده می‌خرند، فاکتور خرید دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد طلای ساخته‌شده چه میزان وزن داشته و عیار طلای آن چه قدر است؛ اما این موضوع درباره طلای آب‌شده وجود ندارد.

با توجه به اینکه در هنگام فروش طلا برای آن‌که بتوانید طلای موردنظر را به قیمت واقعی آن بفروشید، داشتن کاغذ خرید آن ضروری است، خرید طلای نو با توضیحات اجرت ساخت و … مزیت محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که می‌توانید برای سرمایه‌گذاری در طلا از طلاهایی با اجرت ساخت پایین‌تر استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

اگر نکاتی که در این مقاله گفته شد را مدنظر بگیرید، سرمایه‌گذاری بر طلای ساخته‌شده نیز می‌تواند برای شما سودآور باشد.

همواره به یاد داشته باشید که خرید طلا به‌عنوان سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت مناسب نیست؛ مخصوصاً اگر طلای ساخته‌شده با اجرت ساخت بالا خریداری شود.

برای اینکه یک سرمایه‌گذاری پرسود داشته باشید، سعی کنید اخبار مربوط به قیمت طلا را دنبال کنید و قیمت‌های به‌روز را همواره داشته باشید و همیشه سعی کنید هنگامی‌که قیمت طلا به پایین‌ترین حد خود رسید اقدام به خرید کنید.

هرچند که نوسانات بازار طلا همیشه قابل پیش‌بینی نیست؛ اما به‌عنوان یک بازاری که میزان ریسک کمتری نسبت به سایر انواع سرمایه‌گذاری دارد، می‌تواند برای قشرهای مختلف به‌خصوص بانوان مناسب باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کسب سود از طلا (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx