آموزش تصویری خرید ربع سکه در بورس کالا

خرید سکه در بورس کالا

بورس کالا به گونه‌ای طراحی شده تا معاملات در آن به صورت کاملا شفاف انجام شوند و همین امر باعث شد تا این بازار در مدت زمان کمی به بستری برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف تبدیل شود.

به عبارت دیگر، بعد از عرضه خودرو در بورس کالا، این روزها شاهد انجام معاملات ربع سکه در بورس کالا هستیم که خرید و فروش آن در بازار بورس شرایطی دارد.

از این رو؛ در این مقاله قصد داریم تا شرایط خرید ربع سکه در بورس کالا را به طور کامل شرح دهیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • اخیرا امکان خرید ربع سکه در بورس کالا فراهم شده که از این طریق، امکان خرید1 تا 5 قطعه ربع سکه برای متقاضیان بالای 18 سال وجود دارد.
  • برای خرید ربع سکه در بورس کالا، نیازی به دریافت کد معاملاتی نیست؛ بلکه می‌توانید با استفاده از کد معاملاتی بازار سهام نیز اقدام به خرید ربع سکه کنید.
  • ربع سکه معاملات ثانویه ندارد؛ بنابراین، خریدار موظف است پس از معامله و تا مهلت مقرر، ربع‌ سکه‌های خریداری شده را از خزانه بانک و به صورت فیزیکی دریافت نماید.

اولین عرضه ربع سکه در بورس کالا

اولین بار؛ در تاریخ 24 دی ماه 1401 تعداد 500 هزار قطعه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالای ایران با نماد “سکه0312ن06” و در قالب گواهی سپرده کالایی عرضه شد.

مشخصات ربع سکه در حال عرضه به شرح زیر است:

  • سکه طلای ربع بهار آزادی
  •  وزن: 2.033 گرم
  • عیار: 900 در هزار
  • سال ضرب: 1386

شرایط معامله ربع سکه در بورس کالا

  1. معامله ربع سکه در بورس کالا، نیاز به دریافت کد معاملاتی بورس کالا ندارد و تمامی سرمایه‌گذاران با استفاده از کد معاملاتی بازار سهام می‌توانند از بورس کالا ربع سکه خریداری کنند.
  2. علاوه بر این؛ تمام افراد حقیقی بالای 18 سال می‌توانند حداقل 100 گواهی سپرده (معادل یک قطعه) و حداکثر 500 گواهی سپرده (معادل پنج قطعه) ربع سکه در بورس کالا خریداری نمایند. به عبارت دیگر؛ سرمایه‌گذاران باید سفارش خرید ربع سکه در بورس کالا را به صورت مضربی از 100 وارد کنند.
  3. ربع سکه معاملات ثانویه ندارد؛ بنابراین، خریدار موظف است پس از معامله و تا مهلت مقرر، ربع‌ سکه‌های خریداری شده را از خزانه بانک و به صورت فیزیکی دریافت نماید.
  4. دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه، توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.
  5. معاملات این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود.
  6. توجه داشته باشید که به قیمت ربع سکه‌های خریداری شده، مالیات بر ارزش افزوده اضافه نخواهد شد. تنها هزینه‌های انبارداری ربع سکه مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.
  7. معاملات گواهی سپرده نماد مذکور، در روزهای شنبه تا چهارشنبه و در روزهای غیر تعطیل، به درخواست بانک مرکزی انجام می‌شود. علاوه بر این؛ روز عرضه یک روز قبل و پس از تامین کالا در انبار، اطلاع رسانی خواهد شد.
  8. ثبت سفارش این نماد از ساعت 9 صبح شروع شده و ساعت 13 پایان می‌یابد. خریداران می‌توانند در این بازه زمانی سفارش خود را در دامنه نوسان مجاز ثبت کنند.
  9. پس از پایان مدت زمان ثبت سفارش و حداکثر تا ساعت 15، بانک مرکزی کل اوراق گواهی سپرده ر‌بع سکه‌ قابل عرضه را ارائه می‌کند.
  10. در صورتی که حجم کل سفارش‌های خرید ثبت شده در سقف قیمت مجاز، بیشتر از تعداد ر‌بع سکه‌‌های قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل سقف قیمتی بوده و به روش تسهیم، به متقاضیان خرید تخصیص داده می‌شود. در غیر این صورت؛ تخصیص ر‌بع سکه به سفارش‌های ثبت‌شده با قیمتی بیشتر از قیمت اعلامی بانک مرکزی و بر اساس اولویت قیمت و به قیمت سفارش‌های ثبت شده انجام می‌شود.
  11. در پایین‌ترین قیمت قابل معامله، چنانچه حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقی‌مانده باشد، میزان باقی‌مانده به روش تسهیم اختصاص می‌یابد.

نکته: منظور از تخصیص به روش تسهیم این است که در هر مرحله، تعداد یک ر‌بع‌ سکه‌‌ به هر فرد متقاضی خرید تخصیص داده شده و این روند تا تخصیص کل ر‌بع‌ سکه‌‌های قابل عرضه ادامه خواهد داشت.

آموزش ثبت سفارش خرید ربع سکه در بورس کالا

شما می‌توانید جهت خرید ربع سکه در بورس کالا، از از طریق این لینک اقدام نموده و با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شوید.

برای انجام این معامله لازم است پس از ورود به سامانه، مبلغ مورد نظر برای ثبت سفارش ربع سکه را به حساب معاملاتی خود واریز کنید، سپس در قسمت جست‌وجو، نماد «سکه0312ن06» را وارد کرده و مراحل تکمیل سفارش را انجام دهید.

ربع سکه
جستجوی نماد ربع سکه در سامانه آنلاین کارگزاری
نماد ربع سکه
خرید ربع سکه در بورس کالا

پس از انتخاب نماد، صفحه سفارش برایتان باز می‌شود. به عنوان مثال؛ شما قصد خرید یک عدد ربع سکه در قیمت 7.500.000 تومان را دارید.

همانند تصویر زیر؛ در کادر قیمت عدد 750.000 را وارد کرده و در کادر حجم سفارش عدد 100 را وارد کنید. بعد از آن، ارزش ناخالص سفارش در پایان صفحه برایتان به نمایش درمی‌آید.

سفارش خرید ربع سکه
نحوه ثبت سفارش خرید ربع سکه در بورس کالا

هزینه‌های انبارداری چقدر است؟

هزینه انبارداری، روزانه مبلغ 1000 ریال به ازای هر قطعه ربع سکه طلا در نظر گرفته شده است.

این هزینه بر عهده خریدار است که هنگام تحویل کالا از خزانه، باید با انباردار تسویه کند.

علاوه بر این؛ همانطور که قبل‌تر هم ذکر کردیم، مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان 9 درصد هزینه انبارداری محاسبه و باید به انباردار پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت کالا از بورس کالا چگونه است؟

چگونه ربع سکه خریداری شده از بورس کالا را دریافت کنیم؟

حداقل 5 روز کاری بعد از انجام معامله، امکان تحویل ربع سکه به خریدار وجود دارد.

توجه داشته باشید که زودتر از مهلت تعیین شده، امکان تحویل ربع سکه‌ به دارنده گواهی سپرده کالایی وجود نخواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است ربع سکه‌های تحویلی به مشتریان بدون وکیوم است.

هر خریدار گواهی سپرده کالایی می‌تواند شخصا برای دریافت ربع سکه به خزانه معرفی ‌شده مراجعه کند یا پس از کامل کردن فرم وکالت‌نامه اعلامی توسط خزانه بانک رفاه کارگران، جهت تحویل ربع سکه بهار آزادی، به فرد دیگری برای دریافت آن وکالت دهد.

توجه داشته باشید پیش از مراجعه به خزانه بانک رفاه باید از سامانه نوبت‌دهی دریافت ربع سکه نوبت بگیرید و در تاریخ اعلام شده به همراه مدارک احراز هویت و وکالت‌نامه (در صورت مراجعه شخص دیگری) به خزانه بانک رفاه کارگران مراجعه کنید.

آدرس خزانه بانک رفاه کارگران: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، جنب ساختمان مرکزی بانک رفاه کارگران، پلاک 2584 مراجعه نمایید.

خزانه‌داری بانک رفاه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 08:30 الی 13:30 و در روزهای پنجشنبه از ساعت 08:30 الی 12:00 ربع سکه‌های معامله ‌شده در بورس کالا را به خریداران تحویل می‌دهد.

فراموش نکنید که حداکثر زمان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ 20 اسفند سال 1403 است. پس از این تاریخ، معاملات نماد برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انباردار متوقف خواهد شد.

سؤالات متداول

آیا خرید ربع سکه در بورس کالا به کد معاملاتی نیاز دارد؟

معامله ربع سکه در بورس کالا، نیاز به دریافت کد معاملاتی بورس کالا ندارد و تمامی سرمایه‌گذاران با استفاده از کد معاملاتی بازار سهام می‌توانند از بورس کالا ربع سکه خریداری کنند.

نماد ربع سکه بهار آزادی در بورس چیست؟

ربع سکه بهاری آزادی با نماد «سکه0312ن06» معامله می‌شود.

هر فرد مجاز به خرید چه تعداد ربع سکه است؟

هر فرد بالای 18 سال می‌تواند بین 1 تا حداکثر 5 عدد ربع سکه بهار آزادی خریداری کند. لازم به ذکر است که هر ربع سکه معادل 100 گواهی سپرده کالایی ربع سکه طلا است.

سخن پایانی

این روزها، بازار خرید و فروش کالاهای مورد نیاز مردم در بورس کالا بحث‌برانگیز شده است.

همانطور که می‌دانید؛ اخیرا بورس کالا عرضه خودروهای مختلف را آغاز کرد که بعد از آن خبر، عرضه ربع سکه در بورس کالا نیز منتشر شد. اولین عرضه ربع سکه در بورس کالا در دی ماه 1401 بود که معامله ربع سکه با نماد “سکه0312ن06” در این بازار صورت گرفت.

در این مقاله؛ نحوه ثبت سفارش خرید ربع سکه در بورس کالا را شرح دادیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

کسب سود از طلا (ترید و سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx